وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

روند استخدام در دیجی کالا چگونه است؟

استخدام در شرکت‌های بزرگ در کلام ممکن است امری آسان و ساده‌ای به نظر برسد، اما این پروسه و روند آن مانند هر کاری چالش‌های خاص خود را دارد و هم تیم‌های منابع انسانی و هم کارجویان باید خود را برای مقابله با این موارد آماده کنند. به همین خاطر، تنها تعیین کردن فرصت‌های شغلی و آماده کردن آنها برای انتشار در پلتفرم‌های مختلف را نمی‌توان روند استخدام در شرکت‌ها دانست و مطمئنا قبل و بعد از این کارها، فرایندهای بسیاری در شرکت‌ها صورت می‌پذیرد.

دیجی کالا، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین کشور نیز مانند هر شرکت بزرگ دیگری دارای فرایند جذب و استخدام منحصر به فرد خود است. دانستن این روند و بایدها و نبایدهای آن به کارجویانی که تمایل دارند به این مجموعه بپیوندند، بینشی عالی می‌دهد و آنها را با شرایط استخدام در این مجموعه آشنا می‌کند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

نکته: آمار و ارقام مربوط به دیجی کالا در این مقاله، مربوط به نیم سال اول سال ۱۴۰۰ است.

استخدام در دیجی کالا

دیجی کالا در میان شرکت‌هایی در ایران قرار می‌گیرد که میزان استخدام آنها هر سال نرخ رو به رشدی دارد و البته، هر سال نیز به تعداد افراد مشتاق برای کار در این شرکت اضافه می‌شود. مطمئنا مسائل بسیاری بر روی این انتخاب افراد تأثیر داشته است که در واقع می‌توان تمام آنها را جزئی از مزایای دیجی کالا برای کارمندان در نظر گرفت. بسیاری از این مزایا همان چیزی است که این برند را در میان کارجویان به برند مورد علاقه برای کار تبدیل کرده است و اگر بنا بر ارسال رزومه و درخواست شغلی باشد، بیشتر روی این امتیازات استخدام در دیجی کالا تمرکز می‌کنند.

مزایای کار در دیجی کالا

در حال حاضر دیجی کالا با داشتن ۷۴۰۰ نفر کارمند و بیش از دو هزار نفر نیروی پیمانکار در میان شرکت‌های بزرگ به شمار می‌آید و مواردی که در زیر بیان می‌کنیم، امتیازات این برند در استخدام افراد در تمامی زیرمجموعه‌ها و خود شرکت دیجی کالا است. در واقع می‌توان موارد زیر را همه آنچه در نظر بگیریم که باعث می‌شود که افراد از کار کردن در دیجی کالا خوشحال باشند.

  • توسعه حرفه‌ای نامحدود
  • فرصت‌های بی‌نظیر یادگیری
  • فرصت دیده شدن
  • مسئولیت‌های چالشی
  • تعادل کار و زندگی
  • محیط کار شاد و پویا

دیجی کالا تمام این امتیازات را برای کارمندان خود در نظر گرفته است تا بتواند میزان رضایت شغلی در آنها را افزایش دهد و در اصل، رضایت کارمندان اهمیت بسیاری برای دیجی کالا دارد.

اما تنها مزایای شغلی نیست که شرکتی مثل دیجی کالا را به مقصد بسیاری از کارجویان تبدیل کرده است. تنوع شغلی بسیار بالای دیجی کالا و همچنین بزرگ‌تر شدن آن، باعث شده که میزان استخدام در این شرکت هر سال رشد بالایی داشته باشد و کارجویان با رزومه‌های مختلف برای این موقعیت‌های شغلی اقدام کنند.

تنوع در فرصت‌های شغلی

مسلما هر چه شرکت و سازمانی بزرگ و بزرگ‌تر شود، به میزان فرصت‌های شغلی آن نیز افزوده می‌شود و این شرکت در آن موقعیت‌‌ها همیشه به دنبال افراد با استعداد بازار کار می‌گردد. این موضوع در مورد دیجی کالا نیز صدق می‌کند. در آغاز راه، دیجی کالا تنها محصولاتی را به فروش می‌رساند که خود تأمین کننده آنها بود، اما امروزه این وب‌سایت بستری برای فروش محصولات کسب و کارهای مختلف است و به اصطلاح به وب‌سایت مارکت پلیس تبدیل شده است.

افزودن محصولات و خدمات جدید باعث به وجود آمدن شغل‌های متنوع در این سازمان شده است. به همین خاطر در حال حاضر بیش از ۷۴۰۰ نیروی کار در دیجی‌کالا و زیرمجموعه‌های آن در ۸۲۸ موقعیت شغلی متفاوت مشغول به کار هستند. با توجه به اینکه کار اصلی دیجی کالا فروش آنلاین کالا است، می‌توان توقع داشت که بیشتر مشاغل این سازمان به حوزه آنلاین مانند فروش، تکنولوژی،‌ مارکتینگ و همچنین بخش توزیع و پخش ربط داشته باشد. در تصویر زیر می‌توانید تنوع شغلی در دیجی کالا را مشاهده کنید:

روند استخدام در دیجی کالا
منبع: گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا

طبق اعلام ایران تلنت آگهی‌های شغلی دیجی کالا که بیشترین میزان تکرار را در ایران تلنت داشتند به شرح زیر می‌باشند:

  1. فروش و خدمات پس از فروش
  2. بازاریابی / تبلیغات / تحقیقات بازار و برندینگ
  3. تحلیل داده / تحلیل بازار / تحلیل اقتصادی
  4. خرید و تدارکات
  5. فناوری اطلاعات / توسعه نرم‌افزار و برنامه نویسی

اما نمودار زیر به ترتیب آگهی‌های استخدامی پرتکرار را علاوه بر موارد بالا نشان می‌دهد:

روند استخدام در دیجی کالا
این آمار از دیتابیس ایران تلنت استخراج شده است

فاکتورهای مهم و اساسی برای استخدام در دیجی کالا (سن، تحصیلات و جنسیت)

مسلما هر شرکتی برای پروسه استخدامی خود بایدها و نبایدهایی را تعریف می‌کند. برخی از این بایدها و نبایدها به فاکتورهای اثرگذار روی استخدام ربط دارد. این فاکتورها می‌توانند سن، جنسیت، تحصیلات، سابقه کار، آشنایی با زبان انگلیسی، رده سازمانی و موارد بسیار دیگر باشد که در واقع این فاکتورها را خود سازمان‌ها تعیین می‌کنند.

در مورد دیجی کالا و هر سازمان بزرگ دیگری نیز فاکتورهایی در استخدام مهم هستند و کارجویانی که به دنبال کار در دیجی کالا هستند، باید بدانند که به عنوان مثال تحصیلات چقدر برای ورود به دیجی کالا مهم است و سابقه کاری نیز در کدام مشاغل دیجی کالا اثرگذار است.

برای استخدام در دیجی کالا تحصیلات چقدر مهم است؟

مهم‌ترین فاکتور در استخدام دیجی کالا دانش در کنار مهارت و تجربه است. به همین خاطر نمی‌توان گفت که برای تمام مشاغل دیجی کالا باید تحصیلات بالا داشته باشید. دیجی کالا در روند استخدامی خود و همچنین در بررسی رزومه‌ها بیشتر به مهارت‌های تخصصی و همچنین سافت اسکیل‌های کارجویان اهمیت می‌دهد و عدم داشتن مدرک تحصیلی دلیل بر عدم همکاری شخصی با دیجی کالا نبوده است.

در آمارهای ارائه شده توسط دیجی کالا مشخص شده است که بخش غیرعملیات (بازاریابی، بازرگانی، مالی، منابع انسانی، حقوقی و…) و تکنولوژی بیش از ۷۹ درصد نیروها دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند. این در حالی است که در بخش عملیاتی دیجی کالا بیشتر افراد شاغل (۷۰ درصد) دارای مدرک دیپلم و زیردیپلم هستند و فرصت‌های شغلی در این حوزه برای افراد با این مدرک تحصیلی بسیار زیاد است.

روند استخدام در دیجی کالا
منبع: گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا

در آگهی‌های استخدامی دیجی کالا در ایران تلنت به رشته‌های تحصیلی که بیشترین تقاضا را در سال ۱۴۰۰ و در میان فرصت‌های شغلی داشتند رسیدیم. این رشته‌های تحصیلی عبارت‌اند از:

روند استخدام در دیجی کالا
این آمار از دیتابیس ایران تلنت استخراج شده است

همان‌طور که در نمودار بالا مشخص بیشترین تکرار در انتشار آگهی در رشته‌های مهندسی صنایع، کامپیوتر و فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر بوده است. با توجه به حوزه فعالیت دیجی کالا این میزان تقاضا برای این رشته‌ها را می‌توان منطقی دانست.

شرایط سنی استخدام در دیجی کالا

مطمئنا برای شرکت‌ها در برخی از بخش‌ها داشتن تجربه و سابقه کار بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد و به همین خاطر است که شاهد هستیم در شرکت‌های بزرگ بخش‌هایی مانند حسابداری و مالی افرادی را استخدام می‌کنند که سابقه طولانی در این حیطه دارند و به طبع سن آنها نیز می‌تواند بیشتر از سایر بخش‌های شرکت‌ها باشد. برعکس آن نیز صدق می‌کند. نسل جدید میزان درگیری بیشتری در حوزه تکنولوژی نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر دارد و اینکه در بخش‌های مرتبط با تکنولوژی و فناوری اطلاعات شاهد باشیم که نسل هزاره و متولدین دهه هفتاد نقش پررنگ‌تری داشته باشند، کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

در مورد افراد استخدام شده در دیجی کالا نیز تمام موارد بالا صدق می‌کند. در آمار منتشر شده توسط دیجی کالا شاهد هستیم که رده سنی کل استخدام شدگان در این سازمان میانگین خیلی پایینی حتی نسبت به شرکت‌های بزرگ دنیا دارد و رقم آن ۳۰ سال است.

آمارها نشان می‌دهد که کارمندان دیجی کالا بیشتر متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ هستند. سهم نسل هزاره در شکل گیری مجموعه دیجی کالا ۶۶ درصد است و ۲۸ درصد از کارمندان نسل Z هستند که کاملا نشان دهنده جوان‌گرایی در روند استخدام در دیجی کالا است. همچنین، در روند استخدامی بیشتر شرکت‌ها هر چه سمت شغلی افراد بالاتر می‌رود، سن آنها نیز بیشتر می‌شود.

نسل هزاره متولدین ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۴ و نسل z متولدین سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ را شامل می‌شود.

اما در آمارهای ایران تلنت میزان تقاضا برای افراد متخصص به نسبت تازه کار بیشتر بوده و درصد رده سازمانی افراد تازه کار با مدیران میانی در آگهی‌های منتشر شده به یک میزان بوده است.

روند استخدام در دیجی کالا
این آمار از دیتابیس ایران تلنت استخراج شده است

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است، ۶۱ درصد از آگهی‌ها به افراد متخصص اختصاص داشته است و مابقی برای مدیران میانی و تازه کارها بوده است.

تفکیک جنسیتی در استخدام دیجی کالا جایی ندارد

بحث جنسیت در تمام کسب و کارها به بحث جنجالی تبدیل شده است که در بسیاری از مواقع، برخی شرکت‌ها با اتهام تبعیض جنسیتی در تقسیم کارها بین خانم‌ها و آقایان مواجه می‌شوند.

این موضوع در دیجی کالا و طبق آمار نیم سال اول سال ۱۴۰۰ به این صورت است که تقسیم خانم و آقا در بخش‌های مختلف و حتی در رده‌های مدیریتی تقریبا رعایت شده است و محدودیتی در بکارگیری خانم‌ها در کلیه تیم‌ها و حتی تیم‌های عملیاتی در این سازمان وجود ندارد. طبق آمار تیم منابع انسانی دیجی کالا، در حال حاضر ۲۱ درصد از کل نیروی انسانی دیجی کالا و ۲۷ درصد از مدیران دیجی کالا خانم‌ها هستند، اما در برخی از مشاغل مانند کارهای عملیاتی تعداد خانم‌ها نسبت به آقایان در دیجی کالا کمتر است.

روند استخدام در دیجی کالا
منبع: گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا

دیجی کالا در روند استخدامی خود تنها به دنبال این است که افرادی را استخدام کند که از نظر مهارت و توانایی در سطح بالایی قرار داشته باشند و در این مسیر به هیچ عنوان برای آنها جنسیت اهمیت ندارد. حتی این تقسیم مشاغل در میان آقایان و خانم‌ها در بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به همین میزان دیجی کالا است و می‌توان یکی از دلایل آن را علاقه و حرفه‌هایی دانست که آقایان نسبت به خانم‌ها ترجیح می‌دهند و همین طور برعکس، ممکن است مشاغلی وجود داشته باشند که علاقه خانم‌ها در آن مشاغل بیشتر از آقایان باشد. خوب است بدانید که:

جوان‌ترین مدیر خانم در دیجی‌کالا ۲۶ سال و مدیر آقا ۲۴ سال سن دارد.

آمار مربوط به آگهی‌های شغلی دیجی کالا در ایران تلنت نیز نشان می‌دهد که میزان تقسیم فرصت‌های شغلی در مورد جنسیت‌های مختلف و در فرصت‌های شغلی به چه صورت است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
روند استخدام در دیجی کالا
این آمار از دیتابیس ایران تلنت استخراج شده است

تصویر بالا کاملا نشان می‌دهد که در ۹۴ درصد از آگهی‌های استخدامی دیجی کالا که در ایران تلنت منتشر شده است، جنسیت معنا و مفهومی ندارد و فیلتری با این مضمون برای آنها مشخص نشده است. درصد آگهی‌های منتشر شده مختص خانم‌ها و آقایان در ایران تلنت نیز ۳ درصد برای هر کدام بوده است.

روند استخدام در دیجی کالا

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم هر شرکتی برای خود چارچوب خاص و منحصر به فردی برای استخدام دارد. دیجی کالا نیز روندی را برای خود مشخص کرده است و طبق آن برای استخدام افراد اقدام می‌کند.

روند استخدام در دیجی کالا
منبع: گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا

استخدام در دیجی کالا مانند هر شرکت دیگری یا از طریق تماس استخدام کنندگان دیجی کالا با کارجویان و یا ارسال رزومه توسط کارجویان به دیجی کالا آغاز می‌شود.

مرحله آغازین استخدام در دیجی کالا با نوشتن رزومه آغاز می‌شود. پس اگر در نوشتن رزومه به خوبی نتوانید نکات رزومه نویسی حرفه‌ای را رعایت کنید و ایرادی در رزومه شما دیده شود، مطمئنا دید کارشناسان استخدام در دیجیی کالا در جذب شما تغییر خواهد کرد. به همین خاطر رزومه خوب،‌ نقطه شروع عالی برای استخدام در دیجی کالا است.

افرادی که این مرحله را گذراندند و از فیلترهای مشخص شده برای رزومه عبور کردند، از نظر شرایط کیفی، دانش تخصصی و همچنین تطبیق با فرهنگ سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این مراحل همگی در مصاحبه‌های دیجی کالا انجام می‌شود و تیم مصاحبه کننده افراد را با توجه به آنچه برای آن موقعیت شغلی در نظر دارند، بررسی می‌کنند.

اما سؤالی که برای بسیاری از کارجویان پیش می‌آید و دوست دارند بدانند، این است که دیجی کالا در روند مصاحبه چه سؤالاتی می‌پرسد و برای تیم مصاحبه کننده و منابع انسانی دیجی کالا چه مواردی مهم است.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، در مصاحبه‌های پایانی صحبت‌ها در مورد حقوق مد نظر کارجو و همچنین بودجه مشخص شده از طرف دیجی کالا برای آن موقعیت شغلی بیان می‌شود و توافقات در این زمینه صورت می‌پذیرد.

پس از صحبت‌های موفقیت آمیز در مورد حقوق و دستمزد، سوابق شغلی فرد به طور کامل بررسی می‌شود و این مرحله مهر پایان پروسه استخدام است و فرد برای کار در دیجی کالا به تیم معرفی می‌شود.

اما برای اینکه بتوانید مراحل بالا را طی کنید باید بدانید که رزومه خود را از چه روش‌هایی می‌توانید برای دیجی کالا ارسال کنید.

نحوه ارسال رزومه

در گزارشی که تیم منابع انسانی منتشر کرده است بیشترین دریافت رزومه از صفحه فرصت‌های شغلی خود دیجی کالا بوده است که ۶۰ درصد دریافتی را شامل شده است.

اما مهم‌ترین کانال بعد از صفحه فرصت‌های شغلی دیجی کالا، سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند که بیشترین سهم را در ارسال رزومه داشتند و طبق آمار دیجی کالا بیش از ۱۶ درصد از طریق سایت‌های کاریابی و ۱۵ درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی برای فرصت‌های شغلی دیجی کالا رزومه ارسال کردند.

به همین خاطر سراغ آمارهای ایران تلنت رفتیم تا ببینیم دیجی کالا در کدام ماه‌ها بیشترین انتشار آگهی در ایران تلنت را داشته است. چرا که مراجعه به صفحه دیجی کالا در ایران تلنت و بررسی فرصت‌های شغلی این شرکت، فرصت خوبی برای شما برای باخبر شدن از جدیدترین فرصت‌های شغلی و ارسال رزومه برای آنها است. درصد آگهی‌ها منتشر شده دیجی کالا در ایران تلنت در ماه‌های مختلف سال ۱۴۰۰ را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

روند استخدام در دیجی کالا
این آمار از دیتابیس ایران تلنت استخراج شده است

در نمودار بالا می‌توان مشاهده کرد در دو ماه تیر و اردیبهشت دیجی کالا بیشترین میزان آگهی را در ایران تلنت منتشر کرده است تا بتواند به افراد مد نظر خود در آن موقعیت‌های شغلی برسد. همچنین باید عنوان کرد که، طبق آمارهای دیجی کالا به طور متوسط، بیش از ۱۶ درصد افرادی که در مصاحبه شغلی دیجی کالا شرکت کرده‌اند در نهایت استخدام شدند.

موقعیت‌های شغلی پرطرفدار در دیجی کالا

با توجه به زمینه کاری دیجی کالا مشاغلی که در حوزه تکنولوژی و IT هستند بیشترین متقاضی و طرفدار را در دیجی کالا دارند.

روند استخدام در دیجی کالا
منبع: گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا

داده‌های تیم منابع انسانی دیجی کالا نشان می‌دهد که تیم تکنولوژی دیجی کالا با توجه به تعداد موقعیت‌های شغلی، بیشترین کارجو را دارد.

به طور متوسط برای هر موقعیت شغلی در تیم تکنولوژی، ۱۴۹ کارجو وجود دارد.

البته این موضوع در هر شرکتی دیده می‌شود که هر سال و با توجه به نیاز شرکت، مشاغل و میزان استخدام در آنها تغییر کند. در مورد دیجی کالا هم این موضوع صدق می‌کند و ممکن است تعدد استخدام و کارمند در برخی بخش‌ها و در برخی سال‌ها متفاوت باشد. اما با این حال ماهیت کاری دیجی کالا، همیشه باعث می‌شود که تعداد تقاضا در برخی مشاغل خاص مانند بازاریابی و تکنولوژی بیشتر باشد.

سخن پایانی

دیجی کالا نیز مانند هر شرکت بزرگی هر روز در حال تغییر روش استخدامی و فرهنگ سازمانی خود است تا بتواند به بهترین روش برای استخدام کارجویان دست پیدا کند و کارمندان خود را راضی نگه دارد. مسلما این کارجویان و کارمندان هستند که می‌توانند موفقیت را برای دیجی کالا رقم بزنند و دیجی کالا نیز به خوبی بر این موضوع واقف است. دیجی کالا بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین کشور تأثیر قابل توجهی در زندگی روزمره مردم داشته است. به همین خاطر همیشه در پی استخدام افراد قوی، با استعداد، با پشتکار و متخصص بوده است تا بتواند کیفیت زندگی مردم را بهبود دهد.

منبع ایران‌تلنت گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.