وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۱۰ گروه شغلی که به احتمال زیاد هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

از زمان معرفی و آغاز به‌کار ChatGPT، بسیاری از افراد از این ابزارِ هوش مصنوعی برای نوشتن نامه پوششی، نگارش کتاب کودک و حتی کمک گرفتن برای نوشتن مقاله پایان‌نامه استفاده کردند.

با توجه به بررسی‌هایی که تا به امروز انجام شده، مشخص شده که این ابزار قدرتمندتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. حتی گوگل هم به این پی برده که در صورت مصاحبه با ربات، آن را به جای یک کدنویس تازه‌کار استخدام خواهد کرد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

کارمندان آمازون که ChatGPT را آزمایش کردند، اعلام کردند که این ابزار در پاسخ به سوالات مشتریان «خوب»، در تهیه اسناد آموزشی «بسیار عالی» و در پاسخ به سوالات در مورد استراتژی شرکت «بسیار قوی» بوده است. اما با این حال، برخی از کاربران ChatGPT نیز اعلام کردند که این ربات می‌تواند اطلاعات نادرست نیز ارائه دهد و حتی در حل مسئله ریاضی و کدنویسی نیز خطا داشته باشد.

در مطالعه‌ای در دانشگاه آکسفورد که ده سال پیش انجام شده، عنوان شد که ۴۷ درصد از مشاغل می‌توانند توسط هوش مصنوعی و طی ۲۰ سال آینده از بین بروند و خب می‌توان گفت که این پیش‌بینی به روزهای عملی شدن‌اش نزدیک شده است. اما نیاز است که این ابزارها آزمون خطاهای بسیاری را پشت سر بگذارند تا دیگر خطایی در آنها دیده نشود.

با تمام این حرف‌ها، واقعا هوش مصنوعی همه ما را بیکار خواهد کرد؟ این احتمال وجود دارد که بسیاری از مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند و این پدیده جایگزین آنها شود. در این مقاله به ۱۰ گروه شغلی اشاره خواهیم کرد که به احتمال زیاد هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود.

مشاغل فنی (کدنویسی، برنامه نویسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، تحلیل‌گر داده)

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

کدنویسی و برنامه نویسی کامپیوتر از جمله مهارت‌ها و مشاغل پرتقاضا هستند، اما این امکان وجود دارد که ChatGPT و ابزارهای هوش مصنوعی مشابه جای این مشاغل را بگیرند و نیاز به استخدام در این مشاغل را کاهش دهند.

مشاغل فنی مانند توسعه دهنده نرم افزار، توسعه دهنده وب، برنامه نویسان کامپیوتر، کدنویسان و دانشمندان داده همسو با فناوری هوش مصنوعی هستند که همین موضوع احتمال جایگزین شدن آنها با هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل، این است که هوش مصنوعی مانند ChatGPT در پردازش حجم زیادی از اطلاعات یا انجام عملیاتی با پیچیدگی زیاد، به ویژه توسط کامپیوتر، دقت نسبی و خوبی دارد.

در واقع، فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند ChatGPT می‌توانند سریع‌تر از انسان کدنویسی را انجام دهند و همین موضوع نیاز به استخدام جمعی از کدنویسان در شرکت‌ها را از بین خواهد برد. به این معنا که، آن چیزی که در گذشته به تیمی از کدنویسان برای ساخت نیاز داشت، امروزه با کمک ابزارهای هوش مصنوعی تنها با کمک چند کدنویس انجام خواهد شد.

شرکت‌های فناوری مانند OpenAI که سازنده ChatGPT است، در حال بررسی جایگزینی افراد با مدرک مهندسی نرم افزار با هوش مصنوعی هستند. اما با این حال، برخی نیز عنوان کردند که هوش مصنوعی جایگزین افراد در این موقعیت‌های شغلی نخواهد شد و تنها به کدنویس‌ها در کارشان کمک خواهد کرد. در واقع بسیاری از هوش مصنوعی برای بهبود فرایند کدنویسی و برنامه نویسی استفاده خواهند کرد.

مشاغل رسانه‌ای (تبلیغات، تولید محتوا، نویسندگی، روزنامه نگاری)

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

مشاغل رسانه‌ای در سراسر جهان از جمله مشاغل مربوط به حوزه تبلیغات، نویسندگی، روزنامه‌نگاری و هر نقشی که شامل تولید محتوا می‌شود، ممکن است تحت تأثیر ChatGPT و اشکال مشابه هوش مصنوعی قرار گیرند. دلیل آن هم این است که، هوش مصنوعی قادر است داده‌های متنی را به خوبی بخواند، بنویسد و درک کند.

در واقع تجزیه و تحلیل و تفسیر حجم وسیعی از اطلاعات، مهارتی است که همگان از فناوری و ابزارهای هوش مصنوعی انتظار دارند. ChatGPT ممکن است بتواند وظایفی مانند گزارش‌دهی و نوشتن محتوا را «کارآمدتر از انسان» انجام دهد.

در حال حاضر، بسیاری شروع به آزمایش محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی کرده‌اند. سایت خبری CNET از یک ابزار هوش مصنوعی مشابهِ ChatGPT برای نوشتن ده‌ها مقاله استفاده کرده و البته که در برخی محتواهای تولیدشده مجبور به انجام برخی اصلاحات نیز شده‌اند. علاوه بر این، BuzzFeed نیز اعلام کرده که از فناوری سازنده ChatGPT برای تولید شکل جدیدی از محتوا استفاده خواهد کرد.

اما مسلما نمی‌توان تمام کارهایی که تولیدکنندگان محتوا برای نوشتن مقاله انجام می‌دادند را به ابزارهای هوش مصنوعی سپرد و آنها را خودکار کرد. در نمونه‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی، قضاوت‌ها و ایرادات بسیاری دیده شده که همین موضوع، امکان جایگزینی کامل هوش مصنوعی در این مشاغل را از بین برده است.

مشاغل حقوقی (کارشناس حقوقی، دستیار حقوقی)

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

مانند افرادی که در حوزه تولید محتوا کار می‌کنند، حقوقدانان و دستیاران حقوقی نیز با مقادیر زیادی از اطلاعات، بررسی آنها و در نهایت همسو کردن آنها با داده‌های حقوقی سروکار دارند. در واقع عنوان شده که مشاغلی که با داده سروکار دارند، بیشتر مستعد اتوماسیون شدن هستند.

داده‌ها در مشاغل حقوقی ساختاریافته و بسیار زبان‌محور هستند و بنابراین می‌توان آنها را کاملا با هوش مصنوعی سازگار دانست.

اما مجددا باید عنوان کنیم که، در حال حاضر امکان خودکارسازی تمام و کمال این مشاغل توسط هوش مصنوعی وجود ندارد؛ چرا که برای درک آنچه مشتری یا کارفرما می‌خواهد، نیاز به درجه‌ای از قضاوت انسانی است. بنابراین، می‌توان عنوان کرد که هوش مصنوعی می‌تواند به مشاغل حقوقی کمک کند تا بهره‌وری خود را افزایش دهند.

تحلیل‌گران بازار

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی نتایج خوب است. به همین دلیل است که تحلیل‌گران داده و بازار ممکن است خطر جایگزین شدن این شغل با هوش مصنوعی را احساس کرده باشند.

تحلیل‌گران و محققان بازار مسئول جمع‌آوری داده‌ها، شناسایی ترندها در داده‌ها و سپس استفاده از آنچه یافته‌اند برای طراحی یک کمپین بازاریابی مؤثر یا تصمیم‌گیری در مورد مکان تبلیغات هستند. تمام این مواردی که عنوان کردیم، چیزهایی هستند که ما اکنون می‌بینیم توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.

معلم‌ها

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

معلمان سراسر کشور نگران استفاده دانش آموزان از ChatGPT برای تقلب در تکالیف خود هستند، اما به گفته بسیاری از افراد و متخصصان، آنها باید به امنیت شغلی خود نیز فکر کنند.

ChatGPT به راحتی می‌تواند جایگزین آنها سر کلاس درس شود و دانش‌آموزان را درس دهد. اگرچه هوش مصنوعی از نظر دانش دارای اشکالات و عدم دقت است، اما این مشکل به‌راحتی قابل حل است و حتی ممکن است به‌زودی حل شود. اساسا، معلم‌ها فقط باید استفاده از ChatGPT را در برنامه آموزشی خود قرار دهید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مشاغل مالی (تحلیل‌گران مالی و مشاوران مالی)

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

درست مانند تحلیل‌گران و محققان بازار، تحلیل‌گران مالی، مشاوران مالی و سایر مشاغل در امور مالی که با مقادیر قابل توجهی از داده‌های عددی سروکار دارند نیز، می‌توانند تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند.

هوش مصنوعی می‌تواند روندهای بازار را شناسایی کند، به کارفرما این ایده را بدهد که سرمایه‌گذاری در کدام بازار سود بیشتری دارد و در نهایت پیش‌بینی مالی و اطلاعات جامعی به شرکت‌ها و اشخاص ارائه دهد.

طبق گفته متخصصان، تحلیل‌گران مالی هنوز هم می‌توانند پول زیادی از مهارت خود در این شغل به‌دست آورند، اما با این حال بخش عمده‌ای از کار آنها اتوماسیون خواهد شد.

کارگزاران بورس

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

پیش‌بینی شده که مشاغلی که به بورس مربوط می‌شوند نیز در معرض خطر باشند. بسیاری از فعالیت‌هایی که کارگزاران بورس انجام می‌دهند و یا افرادی را برای آن کارها استخدام می‌کنند، با هوش مصنوعی خودکار خواهند شد. افراد بسیاری سال‌ها زمان خود را صرف یادگیری کار با اکسل و نمونه‌سازی با اکسل می‌کنند، در حالی که هوش مصنوعی این کار را در کسری از ثانیه انجام خواهد داد.

طراحان گرافیک

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند در چند ثانیه تصاویری خلق کنند که همین موضوع، نشان دهنده جایگزین شدن این ابزارها به جای طراحان گرافیک خواهد بود.

بسیاری از افراد به طراحان گرافیک دسترسی ندارند و همین موضوع موفق شدن آنها در کسب‌وکار را با مشکل و چالش مواجه خواهد کرد. پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مطمئنا سختی و عدم وجود سرمایه را برای برخی از افراد که تازه کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اند، کاهش خواهد داد. اما این موضوع روی حذف طراحان گرافیک نیز اثر می‌گذارد و ممکن است به زودی شاهد جایگزین شدن این ابزارها به جای گرافیست‌ها باشیم.

حسابداران

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

حسابداری به طور کلی به عنوان یک حرفه پایدار در نظر گرفته می‌شود، اما حتی کارکنان این صنعت نیز ممکن است در معرض خطر باشند.

مطمئنا تکنولوژی هنوز همه را بیکار نکرده است، اما این امکان وجود دارد که با وجود ابزارهای هوش مصنوعی بسیاری بیکار شوند. به ویژه «مشاغل فکری» بیشتر در معرض تهدید هستند. از جمله این مشاغل می‌توان به وکالت و حسابداری اشاره کرد. مسلما از بین رفتن مشاغلی مانند حسابداری و وکالت برای همه عجیب خواهد بود و حتی می‌تواند اثری مخرب در سیاست و بازار کار داشته باشد.

متصدیان خدمات مشتری

مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود

احتمالا قبلا تماس یا چت از طریق خدمات مشتریان یک شرکت و پاسخ ربات را تجربه کرده‌اید. ChatGPT و فناوری‌های مرتبط می‌توانند این روند را ادامه دهند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ از شرکت تحقیقاتی فناوری گارتنر پیش‌بینی کرد که ربات‌های گفتگو تا سال ۲۰۲۷ کانال اصلی خدمات مشتری برای تقریبا ۲۵ درصد شرکت‌ها خواهند بود.

منبع businessinsider
مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. mr می‌گوید

    سلام بنظر من کسانی که مشاغلشان با احساسات و درک متقابل سر و کار دارد که هیچ گاه یک ربات از قبل برنامه ریزی شده نمیتواند جای آن را بگیرد.

    1. gwserg می‌گوید

      دقیقا

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.