وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور کارشناس محتوا شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟ یا چگونه متخصص سئو شویم؟ این سوالات از آن دسته سوالاتی است که ما برای پیدا کردن پاسخ آنها سراغ موتورهای جستجو می‌رویم و به واسطه محتوای ارائه شده در وب‌سایت‌ها پاسخ خود را پیدا می‌کنیم. بله محتوا! همان مفهومی که سال‌ها است در فضای آنلاین به عنوان پادشاه نام‌گذاری شده و البته مفید و جامع بودن آن می‌تواند پادشاه بودن آن را ثابت کند.

فهرست مطالب

دنیای دیجیتال و پیشرفت فناوری باعث به وجود آمدن مشاغل بسیاری شده که یکی از آنها که در بازار کار کنونی بسیار تقاضا دارد، محتوا است. اما چگونه می‌توان کارشناس محتوا شد؟ آیا صرف نویسنده بودن می‌تواند ما را در این شغل موفق کند؟ پیش‌نیازهای تبدیل شدن به یک کارشناس محتوا چیست؟ آینده شغلی آن به چه صورت است؟ می‌توان به آن به عنوان یک شغل پردرآمد نگاه کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا جواب این سوالات و دیگر سوالات مربوط به مسیر شغلی محتوا را بدهیم و به شما کمک کنیم که در انتخاب مسیر درست این شغل قدم بردارید.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

محتوا چیست؟

محتوا (content) و دیگر مفاهیم شغلی دنیای امروز که با فناوری گره خورده، برای بسیاری گنگ و غیرقابل درک است. افراد بسیاری هستند که در مشاغل حوزه آنلاین مانند سئو، محتوا، مارکتینگ و برنامه‌ نویسی مشغول به کار هستند و هنوز هم با تعریف شغل خود برای نسل‌های قبل خود مشکل دارند. برای تعریف محتوا قصد داریم تا به سال‌ها پیش برگردیم و شما را به یاد روزنامه دیواری‌هایی بیندازیم که در دوران مدرسه آنها را می‌ساختیم. اگر به خاطر داشته باشید، در آن روزنامه دیواری‌ها سعی داشتیم با برخی کلمات و جملات و همچنین المان‌های دیگر مانند تصاویر و برخی اکسسوری‌ها، پیامی را منتقل کنیم. این دقیقا معنا و مفهوم محتوا است. محتوا مجموعه‌ای از کلمات، جملات، تصاویر و دیگر اجزا است که برای انتقال پیام و همچنین پاسخ دادن به سوالات تولید می‌شود.

روزنامه‌نگاری یکی دیگر از اشکال تولید محتوا است. نویسندگان نیز افرادی حاذق در تولید محتوا هستند. حتی افرادی که با تولید ویدیو قصد انتقال پیام را دارند نیز، در دسته تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرند.

اما محتوای وب از زمان ظهور وبلاگ‌ها و وبلاگ‌نویسی به وجود آمد. بسیاری از افراد در آن زمان برای نوشتن دل‌نوشته‌ها، تجربیات روزانه و همچنین مطالب علمی و تخصصی به این وبلاگ‌ها مراجعه می‌کردند و اولین قدم‌ها را برای تولید محتوای آنلاین برداشتند. با گذشت زمان و ظهور مفاهیم مختلف در مارکتینگ و دنیای وب و مرورگرها، تولید محتوای آنلاین نیز شکل دیگری به خود گرفت و افراد با ذوق نویسندگی، علاقه به نوشتن، مهارت در ترجمه و از همه مهم‌تر آشنایی با مفهومی به نام سئو، به سمت شغلی به نام تولید محتوا آمدند. عنوان شغلی کارشناس تولید محتوا و بازاریابی محتوایی نیز بیشتر برای تولید محتوا در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به کار می‌رود که برای تبدیل شدن به فردی حرفه‌ای در این شاخه، ابتدا باید مهارت‌های لازم را داشته و بعد با مسیر شغلی آن آشنایی داشته باشید.

یک کارشناس تولید محتوا چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

چطور کارشناس محتوا شویم؟

برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا و متخصص بازاریابی محتوایی، باید مهارت‌های زیر را داشته باشید:

  • مهارت در نوشتن؛ بخش بزرگی از زمان شما صرف نوشتن محتوا می‌شود. بنابراین داشتن مهارت‌های اولیه نوشتن و البته لذت بردن از نوشتن، از مهم‌ترین فاکتورها برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا است.
  • مهارت در تبلیغ‌نویسی (کپی‌رایتینگ)؛ احتمال اینکه در سمت کارشناس محتوا و متخصص بازاریابی محتوایی، Kpiهایی نظیر افزایش مخاطب و فروش را برای شما بگذارند، بسیار زیاد است. برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، باید یک کپی‌رایتر خوب باشید. اما خوب است بدانید که برای نوشتن یک محتوای کپی جذاب و گیرا باید موارد بسیاری را در نظر بگیرید و اینکه تنها خلاقیت داشته باشید، کافی نیست. بسیار مهم است که بسته به نیاز یک کسب‌وکار، توانایی نوشتن در سبک‌های مختلف را بلد باشید. پرداختن به برند و دانستن اینکه چگونه سبک نوشتاری خود را بسته به نیازهای کسب‌وکار و شخصیت مخاطبان هدف تغییر دهید، یک مهارت مهم در بازاریابی محتوایی است.
  • مهارت در تحقیق کلمات کلیدی؛ نوشتن محتوا برای وب به یک کلمه کلیدی نیاز دارد که بتوان با آن کلمه کلیدی و کمک سئو در نتایج جستجو رتبه بهتری گرفت. برای موفقیت به عنوان یک متخصص در زمینه محتوا، باید بدانید که چگونه برای یافتن نیازهای محتوایی کاربران آنلاین، در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید تا بتوانید محتوایی را برای برآورده کردن نیاز آنها تولید کنید.
  • مهارت‌های اولیه سئو؛ اگر بخواهید به عنوان کارشناس محتوا و متخصص بازاریابی محتوایی در شرکت‌ها کار کنید، با یک متخصص سئو همکار خواهید شد که مسئولیت بهینه‌سازی محتوای شما برای موتورهای جستجو را بر عهده دارد، اما با این وجود، شما نیز باید با برخی مفاهیم در سئو و همچنین باید و نبایدهای آن برای محتوا آشنا باشید. اگر قصد دارید به عنوان یک کپی رایتر یا فریلنسر بازاریابی محتوایی کار کنید، باید بدانید که نوشتن محتوای وبلاگ سئوشده چگونه. در واقع این مهارت در میان ابتدایی‌ترین مهارت‌ها در محتوای وب به شمار می‌آید.
  • مهارت در تحلیل وب؛ برای کارشناسان محتوا و متخصصان بازاریابی محتوایی، زیر و رو کردن وب و تحقیق در مورد مطالب مختلف، از مهم‌ترین مهارت‌ها به شمار می‌آید. کارشناسان محتوا با این مهارت به راحتی می‌توانند از داده‌ها برای اثربخش‌تر کردن کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنند و همچنین مقالاتی را تولید کنند که بیشترین میزان مخاطب و همچنین بازدید را داشته باشد، چرا که در نتیجه تحقیق فراوان به دست آمده است.
  • مهارت در انگلیسی؛ برای اینکه بتوانید محتوایی کامل و جامع بنویسید، باید در منابع مختلف و البته معتبر به دنبال اطلاعات باشید. این کار نیاز به مهارت در زبان انگلیسی و ترجمه متون انگلیسی دارد. برای نگارش برخی مطالب نمی‌توان تنها به محتوای وب فارسی تکیه کرد و به همین خاطر باید سراغ منابع انگلیسی معتبر رفت و آنها را ترجمه کرد.
  • مدیریت زمان؛ یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر فرد در حوزه محتوا باید در خود پرورش دهد، مهارت پایبند بودن به مدت زمان مشخص شده برای تحویل پروژه و مدیریت زمان است. در تیم‌های دیجیتال مارکتینگ انتشار به موقع محتوا باعث می‌شود که سریع‌تر مخاطب جذب شود و البته باعث افزایش لید می‌شود. به این ترتیب، هر کارشناس محتوا باید به تقویم محتوا که در تیم تولید می‌شود، پایبند باشد. علاوه بر این، نوشتن ممکن است خسته کننده باشد، بنابراین مدیریت زمان برای جلوگیری از فرسودگی شغلی نیز مهم است.
  • مهارت در ویرایش محتوا؛ علاوه بر مهارت در نگارش و نوشتن محتواهای جذاب، باید در ویرایش محتوا نیز مهارت داشته باشید. این موضوع بر کسی پوشیده نیست که نگارش متن نیز مانند هر کار دیگری ممکن است خطا داشته باشد و در صورتی که این خطاها در محتوا برطرف نشود، خیلی سریع مخاطب را از دست خواهید داد. به طور خلاصه، توانایی ویرایش محتوا می‌تواند تفاوت میان محتوای باکیفیت و سطح بالا با محتوای متوسط را نمایان کند.
  • مدیریت پروژه؛ به یاد داشته باشید که قرار نیست تا پایان دوره حرفه‌ای خود به عنوان کارشناس محتوا به کار خود ادامه دهید و به جایی خواهید رسید که ممکن است مجبور به مدیریت پروژه‌های محتوایی شوید. به همین منظور، باید روی مهارت مدیریت پروژه کار کنید و خود را در مدیریت تیم‌های محتوایی قوی کنید. حتی اگر پروژه‌ای نداشته باشید و مدیریت تیمی را نیز بر عهده نداشته باشید، این مهارت سازمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام کارها و وظایف خود را به بهترین شکل و بی‌نقص پیش ببرید.
  • آشنایی با نرم افزارهای خانواده آفیس؛ برای ورود به حوزه محتوا باید با نرم‌افزارهای خانواده آفیس آشنایی داشته باشید، چرا که کارهای ابتدایی محتوا در این نرم افزارها انجام می‌دهد. این نرم افزارها شامل ورد (Word)، اکسل (Excel)، پاورپوینت (PowerPoint) و وان نوت (OneNote) می‌شوند.

چطور کارشناس محتوا شویم؟

این مواردی که عنوان کردیم از جمله مهم‌ترین مهارت‌ها برای کارشناسان محتوا است و با کمک این مهارت‌ها می‌توانند وارد این حیطه و موفق شوند. اما دو موردی که در ادامه مطرح می‌کنیم شانس استخدام شما در شرکت‌ها را افزایش می‌دهند و می‌توانید از آنها به عنوان یک برگ برنده استفاده کنید.

  • مدرک دانشگاهی؛ اگر قصد دارید به عنوان یک فریلنسر کار کنید، مدرک دانشگاهی اختیاری خواهد بود، اما اگر می‌خواهید در یک شرکت کار کنید، ممکن است داشتن مدرک مرتبط شانس استخدام شما را افزایش دهد. البته که برای رشته محتوا و نویسندگی رشته منحصربه‌فردی در ایران وجود ندارد، اما داشتن مدرک لیسانس و بالاتر در بازاریابی، روزنامه‌نگاری یا ارتباطات می‌تواند به شما در استخدام در شرکت‌ها کمک کند.
  • گواهی بازاریابی محتوایی؛ این مورد نیز در میان مهارت‌های اختیاری است، اما می‌تواند شانس شما را برای یافتن شغل در حوزه محتوا افزایش دهد. این گواهی‌ها برای کسانی که تازه وارد حیطه محتوا شده‌اند و سابقه کاری زیادی ندارند، بسیار کمک کننده هستند. در مقاله آشنایی با ۲۵ گواهینامه دیجیتال مارکتینگ معتبر برخی از معتبرترین گواهی‌های حوزه مارکتینگ را نام برده‌ایم که گواهی‌های حوزه محتوا نیز در میان آنها وجود دارند که می‌توانید درباره آنها بیشتر بدانید.

یک راه عالی برای نشان دادن این مهارت‌ها، دریافت گواهی از مراجع معتبر مانند HubSpot، Google، یا SEMrush است. این گواهینامه‌های رایگان نشان می‌دهند که شما در این موارد مهارت دارید و می‌توانید رزومه خود را پربار کنید.

یک کارشناس محتوا و متخصص بازاریابی محتوایی چه کاری انجام می‌دهد؟

کارشناسان محتوا در وهله اول مسئولیت نگارش محتوا برای وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات کمپین‌ها را بر عهده دارند. تمام این کارها به واسطه داشتن تقویم محتوایی انجام می‌شود، که این وظیفه نیز بر عهده بازاریابان محتوایی است تا این تقویم را تدوین کنند.

یک کارشناس محتوا برای افزایش میزان بازدید و مخاطب، موظف به نگارش محتوای کاربرپسند و مفید است و همان‌طور که گفتیم برای این کار، نیاز به تحقیق و تجزیه و تحلیل دارد.

اما محدوده فعالیت کارشناسان محتوا در شاخه‌های مختلف این رشته متفاوت است. در زیر به مسئولیت‌های هر کارشناس محتوا در مشاغل مختلف محتوا اشاره خواهیم کرد:

تولید محتوای متنی برای وب

  • تحقیق در مورد ترندهای حیطه کاری خود
  • ترکیب کلمات کلیدی برای رسیدن به بهترین نسخه از محتوا
  • تدوین تقویم محتوا
  • روانشناسی و شناخت مخاطب
  • تولید محتوا برای وبلاگ و ایمیل مارکتینگ
  • رصد کردن نحوه رفتار مخاطب در تمام پلتفرم‌های آنلاین
  • مدیریت تیم محتوا
  • بهینه‌سازی محتوا
  • همکاری با تیم‌های دیگر و دیگر بخش‌های تیم مارکتینگ مانند سئو برای تولید محتوای بهینه شده و اثربخش

تولید محتوای ویدیویی

  • تولید ویدیوهای جذاب برای تیم بازاریابی
  • کار با ابزارهای حرفه‌ای
  • انتشار ویدیو در پلتفرم‌های مناسب
  • همکاری با بخش تبلیغات برای انتشار ویدیو توسط افراد پرمخاطب
  • توزیع ویدیو در شبکه‌های مختلف

مدیریت محتوا در شبکه‌های اجتماعی

  • شناخت مخاطبان در این پلتفرم‌ها و آگاهی از زمان مناسب برای انتشار پست
  • تعامل با مخاطبان به واسطه کامنت و پرسش و پاسخ
  • ساخت حساب کاربری برای شرکت در شبکه‌های اجتماعی مختلف
  • افزایش میزان دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش آگاهی از برند با تولید محتوای مناسب و جذاب

اما کارشناسان محتوا با انجام این کارها و داشتن مهارت‌های مختلف چقدر در بازار کار درآمد دارند و آیا می‌توان این شغل را در میان مشاغل پردرآمد دانست؟

حقوق کارشناس تولید محتوا

ارقام زیر از گزارش بازار کار وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، به دست آمده است که آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد. البته این آمار مربوط به سال گذشته بوده و در سال ۱۴۰۱ حقوق دریافتی کارشناسان تولید محتوا افزایش پیدا کرده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ وب‌سایت ایران سلری، میانگین حقوق کارشناس تولید محتوا در ایران ۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان است. حقوق این افراد از ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

درآمد کارشناس تولید محتوا با تغییر سابقه کار

سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق افراد در مشاغل مختلف است. طبیعتاً هرچه میزان تجربه بیشتری داشته باشید، حقوق و دستمزد شما نیز بالاتر می‌رود. در زیر حقوق کارشناس تولید محتوا را با توجه به سطح تجربه تقسیم و دسته بندی کردیم که در اختیار شما قرار می‌دهیم.

سابقه کاری زیر سه سال

بیشترین: ۱۲,۵ میلیون تومان

میانگین: ۶,۱ میلیون تومان

کمترین: ۱,۰ میلیون تومان

سابقه کاری سه تا هفت سال

بیشترین: ۱۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۸,۹ میلیون تومان

کمترین: ۴,۵ میلیون تومان

سابقه کاری هفت تا پانزده سال

بیشترین: ۱۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۱,۲ میلیون تومان

کمترین: ۷,۳ میلیون تومان

سابقه کاری پانزده سال به بالا

بیشترین: نامشخص

میانگین: ۱۵,۰ میلیون تومان

کمترین: نامشخص

برای اینکه از میزان حقوق و دستمزد کارشناس تولید محتوا به طور کامل با جزئیات بیشتر باخبر شوید، می‌توانید به وب‌سایت ایران سلری مراجعه کنید.

حال که می‌دانیم یک کارشناس تولید محتوا و متخصص بازاریابی محتوایی چه کارهایی انجام می‌دهد، بهتر است برویم سر سوال اصلی: چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟ (راهنمای گام به گام)

برخلاف دیگر شغل‌های رایج، برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا یا متخصص بازاریابی محتوایی نیاز به مدرک دانشگاهی ندارید. چیزی که واقعا اهمیت دارد مهارت و تخصص شماست.

به همین خاطر، اولین کاری که باید انجام دهید این است که سراغ یادگیری اصول بازاریابی محتوایی بروید. یادگیری اصول محتوا تنها با یک دوره صورت نمی‌پذیرد و برای این کار باید زمان زیاد بگذارید، چرا که مفاهیم بسیاری در این حیطه وجود دارد که باید از آنها باخبر شوید.

برای قدم برداشتن در مسیر شغلی محتوا، باید مهارت‌های مختلف مانند سئو، تجزیه و تحلیل داده‌ها و دیگر موارد که در ابتدای مقاله عنوان کردیم را در خورد توسعه دهید. شما همچنین نیاز به آشنایی با کانال‌های مختلف دیجیتال و همچنین استراتژی محتوا دارید. با کسب این مهارت‌ها چه به صورت فردی و خودآموز و چه صورت شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های معتبر، می‌توانید تمام این دانش کسب شده را با مهارت خود در نوشتن و خلاقیت ترکیب کنید و آماده خواهید بود که در حیطه محتوا شغل دلخواه خود را پیدا کنید. برای ورود به مسیر شغلی محتوا کارهای زیر از اهمیت بالایی برخوردار هستند:

مرحله اول: مهارت خود در نوشتار و ویرایش را توسعه دهید

چطور کارشناس محتوا شویم؟

حتی اگر قبل از ورود به این مسیر شغلی یک روزنامه نگار یا نویسنده ماهر باشید، خوب است بدانید که در مشاغلی این‌چنینی همیشه جای پیشرفت وجود دارد. به عنوان کارشناس تولید محتوا، شما دائماً نیاز دارید که واژگان و دستور زبان خود را تقویت کنید و همچنین سراغ بهبود نوع و سبک نگارشی خود بروید و آن را برای مخاطبان بیشتری آماده کنید.

مرحله دوم: سراغ یادگیری مهارت‌های فنی بروید

اگر قصد دارید تا در حیطه محتوا مشغول به کار شوید، باید با تمام مهارت‌های فنی در حوزه دیجیتال آشنایی داشته باشید. شما باید تمام تلاش خود را صرف یادگیری مهارت‌های فنی کلیدی کنید و سریع‌ترین راه برای این کار نیز یادگیری به صورت خودآموز و یا شرکت در دوره‌های معتبر و بوت کمپ‌ها است.

مرحله سوم: مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت را در خود تقویت کنید

نوشتن و ویرایش از مهم‌ترین عناصر شغلی محتوا هستند. اما مجموعه مهارت‌های دیگری در دسته سافت اسکیل‌ها و هارد اسکیل‌ها قرار می‌گیرند که برای این شغل بسیار ضروری هستند و باید آنها را در خود تقویت کنید.

مرحله چهارم: سراغ ساخت یک وبلاگ یا سایت شخصی بروید

چطور کارشناس محتوا شویم؟

اینجاست که باید مهارت خود در محتوا را به رخ دیگران بکشانید. برای نشان دادن مهارت خود در نگارش، ویرایش، نکات فنی مانند سئو، کپی رایتینگ و موارد بسیار دیگر، می‌توانید وبلاگ و یا وب‌سایت شخصی خود را راه‌اندازی کنید. این وب‌سایت حتی به شما این امکان را می‌دهد تا خدمات خود را بازاریابی کنید و درباره آنها به مشتریان بگویید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مرحله پنجم: کار با ابزارهای رصدِ محتوا را یاد بگیرید

موفقیت شما در حیطه محتوا تنها به نوشتن محتوای مخاطب پسند ختم نمی‌شود و برای این کار باید سراغ یادگیری کار با ابزارهای رصد محتوا نیز بروید. یکی از اصلی‌ترین این ابزارها Google Analytics است که به واسطه آن می‌توانید محتواهای تولید شده خود را تجزیه و تحلیل کنید و میزان درگیری مخاطب، میزان بازدید و کانال اصلی برای رسیدن محتوا به مخاطب را با آن ارزیابی کنید.

مرحله ششم: کتاب بخوانید و خود را در مورد محتوا و ترندهای روز دنیا به روز نگه دارید

محتوا مانند هر شغل دیگری نیاز به مطالعه مداوم دارد و با توجه به اینکه محتوا در حوزه دیجیتال است، باید مدام سراغ مطالعه مقالات معتبر و کتاب‌های مختلف بروید. علاوه بر این، مطالعه کتاب می‌تواند شما را با سبک‌های مختلف نگارش آشنا کند و این به شما کمک می‌کند تا در نوشتار خود خلاقیت به خرج دهید و سبک درست را برای پروژه‌های مختلف پیدا کنید.

مرحله هفتم: محتوای سایت‌های مختلف را بررسی کنید

برای اینکه بتوانید در مسیر شغلی محتوا با موفقیت قدم بردارید، باید برنامه‌ای برای مطالعه محتوا در وب‌سایت‌های مختلف داشته باشید. اگر کار شما تولید محتوای وبلاگ است، خوب است که سراغ وبلاگ‌های مختلف بروید و مقالات آنها را مطالعه کنید. در واقع این کار یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که می‌توانید در مورد شغل محتوا انجام دهید و با انواع نگارش در وب فارسی آشنا شوید.

مرحله هشتم: شبکه‌سازی کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی شما با بازار کار، آشنایی با افراد فعال در حوزه کاری محتوا و دیجیتال مارکتینگ است. برای این کار لازم است که در رویدادها و دورهمی‌های این حوزه شرکت کنید و از فرصت شبکه سازی به خوبی استفاده کنید.

مرحله نهم: خود را برای مصاحبه‌های شغلی آماده کنید

چطور کارشناس محتوا شویم؟

مشاغل زیرمجموعه مارکتینگ، همگی مبتنی بر مهارت هستند و کارفرمایان و کارشناسان استخدام علاوه بر مشاهده این مهارت‌ها در رزومه، به دنبال ارزیابی و مشاهده این مهارت‌ها در جلسه حضوری هستند. مصاحبه‌های شغلی مکانی عالی برای نشان دادن این مهارت‌ها و تخصص‌ها است. در زیر چند سوال را بیان خواهیم کرد که با آمادگی برای پاسخ دادن به آنها می‌توانید برای مصاحبه‌های شغلی محتوا بیشتر آماده شوید:

  • چرا نوشتن را دوست داری؟
  • فرایند کاری شما در زمان انتخاب موضوعات چیست؟
  • چه محتوایی را ارزشمند و مفید می‌دانید؟
  • آیا کار شما در گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است؟ اگر چنین است، چگونه با آن انتقاد برخورد کردید؟

مرحله نهم: دنبال کارآموزی باشید

اگر تازه وارد بازار کار شدید، می‌توانید کار محتوا را با کارآموزی و فرصت‌های شغلی کارآموزی آغاز کنید. شرکت‌های بسیاری هستند که به دنبال افراد مشتاق و با استعداد در حوزه محتوا هستند و می‌توانید از این فرصت برای کسب تجربه و دانش و همچنین ساخت رزومه خود استفاده کنید.

مرحله دهم: برای فرصت‌های شغلی محتوا رزومه ارسال کنید

مرحله آخر این است که برای فرصت‌های شغلی حوزه محتوا رزومه ارسال کنید. در زمان این کار باید به این نکته توجه داشته باشید که رزومه‌تان برای سیستم‌های ATS بهینه شده باشد و در تدوین آن تمام بایدها و نبایدها را رعایت کنید. فراموش نکنید که شما قرار است به عنوان کارشناس تولید محتوا در شرکتی مشغول به کار شوید و داشتن غلط املایی در رزومه شما خط قرمزِ بزرگی به حساب می‌آید. اشتباهاتی از این قبیل می‌توانند منجر به رد فوری رزومه شما شوند و فرصت کار در شرکت دلخواه خود را از دست خواهید داد.

مشاغل حوزه محتوا

چطور کارشناس محتوا شویم؟

اگر سراغ وب‌سایت‌های کاریابی مانند ایران تلنت رفته باشید و در گروه شغلی مارکتینگ مشاغل مرتبط با حوزه محتوا را بررسی کرده باشید، به عنوان‌های شغلی مختلفی برخورد کردید که ممکن است درباره شرح شغلی آنها دچار سردرگمی شده باشید. برخی از این مشاغل با شرح شغلی آنها عبارت‌اند از:

  • متخصص محتوای وب / نویسنده محتوا / متخصص بازاریابی محتوایی: شرکت‌ها با انتشار آگهی‌های استخدامی با این عناوین به دنبال نویسندگانی هستند که بتوانند محتوای وب‌سایت آنها را بنویسند، ویرایش کنند و توسعه دهند.
  • کپی رایتر: زمانی که عنوان کپی رایتر را در یکی از آگهی‌های استخدامی مشاهده می‌کنید، باید بدانید که آن شرکت به دنبال فردی خلاق و البته مسلط بر تمام مفاهیم نگارشی برای نوشتن محتوای تبلیغاتی است، که با هدف اصلی جذب مشتری یا کاربران جدید و ترغیب آنها به انجام یک اقدام خاص، مانند خرید یا اشتراک انجام می‌شود.
  • UX رایتر: UX رایتر فردی است که از هنر نوشتن خود برای کمک به بالا بردن تجربه کاربری استفاده می‌کند. در واقع UX رایتر فردی است که مسئولیت نوشتن تمام متن‌ها در رابطِ محصول دیجیتال مانند پیام‌های خطا، محتوای منو و محتوای دکمه‌های داخل سایت را بر عهده دارد.
  • استراتژیست محتوا: استراتژیست محتوا معمولا مسئولیت تدوین یک برنامه بازاریابی محتوایی را بر عهده دارد و بر تیمی از نویسندگان محتوا نظارت می‌کند.
  • مدیران بازاریابی محتوایی: مسئول طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی و هماهنگی با سایر تیم‌ها (تیم سئو، تیم مدیریت رسانه‌های اجتماعی)، مدیر بازاریابی محتوایی در شرکت‌ها است.

اگر دوست دارید ببینید که افراد با چه مدرکی در سمت‌های روزنامه‌نگاری/ خبرنگاری/ تولید محتوا مشغول به کار هستند، می‌توانید در صفحه مسیر شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، آن را به طور کامل مشاهده کنید. در جستجوی ما در مورد رشته روزنامه‌نگاری/ خبرنگاری/ تولید محتوا این اطلاعات به دست آمده که بیشتر افراد در این حیطه با مدرک علوم انسانی و اجتماعی، زبان و مترجمی، هنر، مهندسی کامپیوتر-نرم افزار و علوم پایه و کاربردی مشغول به کار هستند. بنابراین این موضوع می‌تواند به خوبی مسیر شغلی محتوا را مشخص کند و درباره الزامات شغلی استخدام کارشناس محتوا به شما سرنخ‌هایی بدهد.

در این صفحه و با کلیک بر روی علامت info در کنار نام مشاغل، همچنین می‌توانید شرح شغلی مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر خود را ببینید و به اطلاعات کافی از آنچه افراد در این موقعیت شغلی انجام می‌دهند، دست پیدا کنید. برای موقعیت شغلی محتوا شرح شغلی به شرح زیر است:

  • تحقیق به‌منظور یافتن مقاله‌های مورد نیاز
  • انجام مصاحبه با منابع دریافت اطلاعات
  • نوشتن، ویرایش، تدوین و نشر محتوا
  • آگاهی و بروز بودن در خصوص قوانین حقوقی مختلف مانند حریم خصوصی و …
  • ارتباط با ویراستاران، ویرایشگران، طراحان و عکاسان به‌منظور بهینه‌سازی متون تهیه شده
  • تحقیق، نوشتن و ویرایش پست‌های وبلاگ، محتوای وب‌سایت، گزارش‌های آماری، کتاب‌های الکترونیکی، کمپین‌های ایمیلی، تولید محتوای مطبوعاتی و محتوای رسانه‌های اجتماعی
  • کمک به توسعه بازاریابی از طریق تهیه محتوای مورد نیاز شرکت، در راستای استراتژی‌های بازاریابی اجتماعی
  • نظارت بر اخبار مربوط به سازمان و مخاطبان به‌منظور شناسایی فرصت‌های تولید محتوا
  • ایجاد معیارهای نو برای تولید محتوایی که برای مخاطب تازگی داشته باشد

چطور کارشناس محتوا شویم؟

چطور کارشناس محتوا شویم؟

چشم‌انداز شغلی محتوا

اگر به نوشتن علاقه دارید و همچنین در تمام مواردی که در این مقاله به عنوان مهارت به آنها اشاره کردیم، تسلط دارید می‌توانید در مسیر شغلی محتوا قدم بردارید. صنعت بازاریابی محتوا در حال رشد است و حتی در سال‌های پیش رو رشد زیادی خواهد داشت، به این معنا که فرصت‌های شغلی مرتبط با این حوزه را همیشه مشاهده خواهید کرد.

حضور گسترده‌ کسب و کارها در فضای آنلاین و همچنین استفاده بسیار از شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها برای معرفی و فروش محصولات باعث شده که نیاز به تولید محتوا بیش از هر زمان دیگری احساس شود. علاوه بر این، محتوا از جمله مشاغلی است که می‌توانید به عنوان فریلنسر آن را انجام دهید و با توجه به مهارت و تجربه‌ای که دارید، از آن کسب درآمد کنید.

سخن پایانی

قدم برداشتن در مسیر شغلی محتوا می‌تواند یکی از جذاب‌ترین کارهایی باشد که در زندگی حرفه‌ای‌تان انجام می‌دهید و می‌توانید با کمک خلاقیت و ذوق، آن را جذاب‌تر نیز بکنید. اما فراموش نکنید که این شغل نیز مانند دیگر مشاغل مزایا و چالش‌هایی دارد که باید قبل از ورود به آن، از این موارد باخبر شوید. به عنوان مثال، نوشتن محتوا به طور منظم می‌تواند خسته کننده باشد، بنابراین باید مطمئن شوید که می‌توانید از پس این چالش بربیایید. اگر به نگارش، فضای دیجیتال و کار با تیم‌های بازاریابی علاقه دارید و خود را در این زمینه با استعداد می‌بینید، راه درستی را انتخاب کردید. می‌توانید از همین امروز کار یادگیری را آغاز کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید.

اگر کارشناس تولید محتوا و متخصص بازاریابی محتوایی هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.