وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه حسابدار شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

حسابدار شدن مانند دیگر شغل‌ها تنها به مهارت و تجربه نیاز ندارد و برای اینکه به این حرفه وارد شوید، باید علاوه بر تمام این موارد به ریاضیات، حساب و کتاب و سروکله زدن با ارقام و نمودارها علاقه داشته باشید. برای حسابدار شدن افراد باید به این سؤالات پاسخ دهند: آیا من توانایی و شرایط لازم برای تبدیل شدن به حسابدار را دارم؟ آیا می‌توانم بعد از چهار سال تحصیل در دانشگاه کار خود را در زمینه حسابداری شروع کنم یا باید مدرک کارشناسی ارشد بگیرم؟ آیا باید در یک شرکت بزرگ استخدام شوم تا بتوانم به موفقیت برسم و‌ آینده‌ی درخشان داشته باشم؟

این راهنمای جامع به عنوان منبعی برای افراد علاقه‌مند به شغل حسابداری به شمار می‌آید. در این مقاله توضیحاتی درباره حسابداران، شرح وظایف شغلی، مدرک تحصیلی، مهارت‌ها و لیستی از مراحل لازم برای حسابدار شدن را برای شما بیان خواهیم کرد.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

حسابدار کیست؟

حسابدار (Accountant) یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در هر کسب و کار را دارد، خواه یک شرکت بزرگ باشد یا یک تجارت کوچک. چرا؟ زیرا آنها جریان پول را ردیابی و ثبت می‌کنند.

حسابداران با پیروی از دستورالعمل‌های به روز مطمئن می‌شوند که کلیه معاملات دقیق بوده و همچنین از نظر قانونی نیز مشکلی نداشته‌اند. آنها می‌توانند به صورت تمام وقت برای یک شرکت کار کنند، یا به صورت قراردادی کارهای حسابداری یا مالیاتی را انجام دهند. آنها همچنین می‌توانند برای افراد کار کنند تا در تصمیمات مالی، پر کردن اظهارنامه مالیاتی یا سایر مسائل مربوط به پول و درآمد به آنها کمک کنند.

کار حسابدار چیست؟

حسابداران برای ترسیم تصویری از سلامت مالی یک شرکت، از اعداد و صورت‌های مالی سازمان یا افراد استفاده می‌کنند. آنها با استفاده از مهارت خود در ریاضیات، حسابداری، حقوق و امور مالی، سود و زیان شرکت‌ها را تجزیه و تحلیل و بررسی می‌کنند. آنها اطلاعاتی از روند مالی شرکت فراهم می‌کنند که سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل به آنها نیاز دارند، تا از طریق آنها بتوانند عملکرد شرکت در بازه‌های زمانی مشخص را بررسی کنند. این اطلاعات پایه و اساس گزارش‌های هر شرکت و روند قانونی بخش مالی آن هستند.

در اینجا برخی از وظایفی که ممکن است یک حسابدار داشته باشد را بررسی خواهیم کرد:

  • الزامات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان شرکت را تعیین می‌کند. داده‌های حقوق و دستمزد را حفظ می‌کند و از آنها لیست ماهانه تهیه و پردازش می‌کند.
  • در تکمیل ممیزی‌ها با حسابرسان داخلی و خارجی همکاری می‌کند.
  • درباره فاکتورهای حسابداری و صورتحساب‌ها برای کارمندان، فروشندگان و مشتریان توضیحات ارائه می‌دهند.
  • بودجه‌ها، درآمدها، هزینه‌ها، پرداختی‌های حقوق و دستمزد، فاکتورها و سایر اسناد حسابداری را تهیه و بررسی می‌کنند.
  • قراردادها و کمک‌های مالی سرمایه گذاران را بررسی می‌کند.
  • صورت‌های سود و زیان و گزارش‌های ماهانه از این دو را تهیه می‌کند و همچنین لیستی از هزینه‌های ماهانه ارائه می‌دهد.
  • روند درآمد و هزینه را تجزیه و تحلیل می‌کند و درباره بودجه با مدیران بحث و تبادل نظر دارد و بر روند هزینه‌ها و بودجه کنترل دارد.
  • اطلاعات مالی از قبیل واریزی‌ها به حساب‌های شرکت را بررسی می‌کند و اسناد مربوط به قراردادها و معاملات مالی را بایگانی می‌کند.
  • مغایرت‌های حسابداری را برطرف می‌کند.
  • بر روی روند کار بخش حسابداری نظارت دارد.
  • پایگاه داده‌های مالی، سیستم‌های نرم افزاری و بایگانی دستی را پیشنهاد، توسعه و نگهداری می‌کند.

انواع حسابداری

حسابداری اغلب زبان تجارت نامیده می‌شود. کار این زبان، ثبت و ارائه خلاصه‌ای از تراکنش‌های تجاری و مالی و تجزیه و تحلیل، تأیید و گزارش نتایج است. عملکرد حسابداری در یک کسب‌وکار کوچک حیاتی است زیرا به صاحب شرکت به حسابدار این اجازه را می‌دهد تا داده‌های مالی و جاری را به گونه‌ای ارزیابی کند که در نهایت نتیجه آن به نفع شرکت و ذی‌نفعان باشد.

بر خلاف تصور همگان، حسابداری تنها به روش سنتی حساب و کتاب محدود نمی‌شود و امروزه مدل‌های مختلفی از حسابداری وجود دارد که افراد علاقه‌مند به این حیطه، در زمان انتخاب مسیر شغلی می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند.

انواع حسابداری شامل حسابداری عمومی، حسابداری خصوصی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری حقوقی و حسابداری مالیاتی می‌شود. اگرچه انواع حسابداری برای عملکرد سالم یک کسب‌وکار حیاتی هستند، اما معانی متفاوتی دارند و اهداف متفاوتی را محقق می‌کنند. در ادامه درباره این نوع از حسابداری‌های صحبت خواهیم کرد و کاری که آنها در شرکت‌ها انجام می‌دهند را نیز، بیان خواهیم کرد.

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی نوعی از حسابداری است که استفاده آن برای عموم مردم است و تصور می‌شود که حرفه‌ای‌تر از حسابداری خصوصی باشد. حسابداران رسمی و غیررسمی می‌توانند خدمات حسابداری عمومی را به مشتریان خود ارائه دهند.

حسابداری خصوصی

حسابداری خصوصی نیز در میان انواع حسابداری قرار می‌گیرد که فقط به کار در یک شرکت خاص محدود می‌شود؛ جایی که یک حسابدار حقوق و دستمزد خود را بر اساس قرارداد کارفرما و کارمندی دریافت می‌کند. از حسابدار خصوصی برای شرکت‌های سهامی عام نیز استفاده می‌شود.

حسابداری مالی

حسابداری مالی به ثبت، ردیابی و گزارش تراکنش‌های مالی مربوط می‌شود. در این نوع حسابداری گزارش‌های مالی که یک شخص حقوقی داشته در صورت‌های مالی آورده می‌شوند.

حسابداری دولتی

این نوع حسابداری برای سازمان‌ها یا شعب دولتی استفاده می‌شود. حسابداری دولتی با ویژگی‌های خاص شرکت‌های دولتی انجام می‌شود که پایه و اساس آن ردیابی و گزارش دهی در همه سطوح شرکت‌های دولتی است.

حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی به موضوعاتی می‌پردازد که از اختلافات واقعی یا پیش بینی شده یا دعوا به وجود می‌آیند. حسابداران حقوقی معمولاً باید در یک دادگاه شواهد و مدارک تخصصی ارائه دهند. همه شرکت‌های بزرگ در بخش حسابداری خود فردی با سمت حسابداری حقوقی نیز دارند و در این سمت حتی گاهی نیاز است مهارت و تخصص بیشتری نسبت به حسابداری عمومی و غیره باشد. برخی از حسابداران حقوقی ممکن است فقط در دعاوی مربوط به بیمه، جراحات شخصی، کلاهبرداری، ساخت و ساز یا ممیزی حق امتیاز تخصص داشته باشند.

حسابداری مالیاتی

این نوع از حسابداری به طور خاص به امور مالیاتی و موارد مرتبط به آن می‌پردازد. حسابداری مالیاتی زیر نظر سازمان دارایی است که کار حسابداران در آن رسیدگی به صورت‌های مالیاتی و تطبیق آنها با قوانین اداره مالیات و دارایی است.

محل کار حسابدار چگونه است؟

نمی‌توان شرکت و کسب و کار خاصی را برای کار حسابدار مشخص کرد. به این معنا که تقریباً هر کسب و کار و سازمانی چه دولتی و چه غیر دولتی به حسابدار نیاز دارد، یا از خدمات یکی از آنها استفاده می‌کند. شرکت‌های بزرگتر ممکن است دپارتمان حسابداری داشته باشند و به طبع حسابداران زیادی نیز استخدام می‌کنند. یا، ممکن است فقط یک حسابدار در یک شرکت وجود داشته باشد، که ممکن است به یک ناظر و مدیر مالی در همان شرکت گزارش‌های خود را بدهد.

حقوق حسابدار

ارقام زیر از گزارش بازار کار وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، به دست آمده است که آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

طبق اطلاعات بدست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، افرادی که به عنوان حسابدار در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۷.۵۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق حسابدار در ایران از ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۰.۳۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

درآمد حسابدار با سابقه کار

مسلما افزایش سابقه کار در افزایش حقوق نقش بسیار زیادی دارد. این مورد در مورد حسابدار هم صدق می‌کند و در برخی شرکت‌ها به افرادی که سابقه بیشتری در این شغل دارند، حقوق بیشتری پرداخت می‌شود.

سابقه کاری زیر سه سال

بیشترین: ۱۴,۰ میلیون تومان

میانگین: ۶,۵ میلیون تومان

کمترین: ۲,۵ میلیون تومان

سابقه کاری هفت تا پانزده سال

بیشترین: ۱۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۸,۶ میلیون تومان

کمترین: ۱,۰ میلیون تومان

سابقه کاری سه تا هفت سال

بیشترین: ۱۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۸,۱ میلیون تومان

کمترین: ۳,۵ میلیون تومان

سابقه کاری پانزده سال به بالا

بیشترین: ۲۳,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۰,۰ میلیون تومان

کمترین: ۵,۰ میلیون تومان

برای اینکه از میزان حقوق و دستمزد حسابدار به طور کامل با جزئیات بیشتر باخبر شوید، می‌توانید به وب‌سایت ایران سلری مراجعه کنید.

چگونه می‌توان حسابدار شد؟

در این بخش قرار است تا راهنمای کامل مسیر شغلی حسابدار را با هم مرور کنیم.

گام اول: آیا حسابدار شدن برای من مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب شغل، این است که مطمئن شوید واقعاً مایلید تا در این شغل مشغول به کار شوید و برای آن متعهد شوید. مطمئنا انجام کاری که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید، می‌تواند بسیار خسته کننده و تلف کننده وقت باشد.

آیا هنوز مطمئن نیستید که حسابداری شغل مناسب شما است؟ در تست MBTI ایران تلنت به صورت رایگان شرکت کنید تا بفهمید آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

با انجام این تست به اطلاعات جالبی دسترسی خواهید داشت که شما را در مورد انتخاب شغل شگفت زده خواهد کرد.

گام دوم: مدرک کارشناسی

در حالی که افراد با مدرک کاردانی نیز می‌توانند در حسابداری کار کنند، اما حداقل مدرک مورد نیاز برای ورود به این رشته در بیشتر شرکت‌ها مدرک لیسانس است.

اکثریت قریب به اتفاق موقعیت‌ها و آگهی‌های شغلی حسابداری نیاز به مدرک لیسانس دارند که معمولاً نیز لیسانس در رشته‌های مرتبط مورد نظر است. فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی، با دانش بیشتر از تجارت و اصول حسابداری وارد بازار کار می‌شوند.

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند که به افراد استخدام شده خود این امکان را می‌دهند تا مدرک کارشناسی خود را همزمان با کار کسب کنند. این نکته را نیز باید ذکر کنیم که برخی شرکت‌های دولتی به دانشگاه اخذ مدرک نیز اهمیت می‌دهند و دانشگاه‌های دولتی در اولویت هستند.

گام سوم: یک دوره کارآموزی حسابداری بگذرانید

دوره کارآموزی همان جایی است که می‌توانید برای آینده شغلی خود مهارت و تجربه کسب کنید. دوره کارآموزی هم می‌تواند شما را برای حسابداری آماده و پخته کند و هم می‌تواند به شما کمک کند که با کارفرمایان رابطه بهتری برقرار کنید و توانایی‌های خود را به آنها ثابت کنید. بهترین زمان برای کارآموزی در دروان تحصیل در ترم تابستان است و اگر درس شما تمام شده است، می‌توانید هر روز به شرکتی برای کارآموزی بروید.

گام چهارم: استخدام

همان‌طور که عنوان کردیم هر شرکتی در هر اندازه و صنعتی به یک حسابدار نیاز دارد. به همین خاطر نمی‌توان به صنایع و شرکت‌های خاصی برای کار به عنوان حسابدار اشاره کرد و از آنها نام برد. مطمئنا تمام این شرکت‌ها به دنبال افراد خاص و دارای مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی هستند.

برای حسابدار شدن حتما نیاز نیست که در شرکت‌های بزرگ کار کرد و با این شرکت‌ها کار خود را آغاز کرد. حتی می‌توان از مشاغل مرتبط دیگر نیز وارد این رشته شد. افراد با کار در رشته‌های دیگر حسابداری می‌توانند خود را برای کار به صورت حرفه‌ای آماده کنند. شرکت‌های کوچک و تازه تأسیس نیز می‌توانند بهترین گزینه برای شروع کار باشند. آنها انعطاف پذیری زیادی برای کار با شما دارند و می‌توانند بهترین مکان برای افزایش تجربه کاری شما باشند.

مسیرهای شغلی حسابداری بسیار زیاد است و افراد می‌توانند با فکر و آینده‌نگری در آنها قدم بردارند. علاقه و هدف از کار است که می‌تواند بهترین انتخاب را برای حسابداران رقم بزند. در ادامه مقاله به مسیرهای شغلی دیگری غیر از حسابداری خواهیم پرداخت.

گام پنجم: اخذ گواهینامه (اختیاری)

اگر دوست دارید تا در هنگام استخدام، برگ برنده‌ای نسبت به دیگر افراد داشته باشید، به گرفتن گواهینامه‌های معتبر فکر کنید.

شما می‌توانید بدون مدرک تحصیلی و با مدرک لیسانس و حتی مدرک کارشناسی ارشد، سراغ گرفتن گواهینامه بروید و علاوه بر کامل کردن مدارک شغلی خود، به دانش و علم خود در زمینه حسابداری نیز اضافه کنید.

گام ششم: مدرک کارشناسی ارشد

بسیاری از شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی در شرایط استخدام خود در شغل حسابداری به این مورد تأکید دارند که فرد متقاضی باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد. استخدام در شرکت‌های بزرگ نیز ممکن است مستلزم این مدرک باشد، اما در نهایت توجه کنید که شما هر چه مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشید، می‌توانید درخواست حقوق بیشتری دهید و همه می‌توانند به دانش و سواد شما اتکا کنند.

چگونه حسابدار شویم؟

شاید باورش سخت باشد، اما هر شرکت و سازمانی برای استخدام حسابدار دارای رویه و فرآیند خاصی است و هر کدام نیز به دنبال ویژگی‌های خاصی در افراد هستند.

اگر دوست دارید ببینید که افراد با چه مدرکی در سمت‌های حسابداری/ حسابرسی/ مالی مشغول به کار هستند، می‌تواند در صفحه مسیر شغلی فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف، به طور کامل مشاهده کنید. در جستجوی ما در مورد رشته حسابداری/ حسابرسی/ مالی این اطلاعات به دست آمده که بیشتر افراد در این حیطه با مدرک مالی و یا حسابداری و بعد از آن مدیریت مشغول به کار هستند. بنابراین این موضوع می‌تواند به خوبی مسیر شغلی حسابداری را مشخص کند و درباره الزامات شغلی استخدام حسابدار به شما سرنخ‌هایی بدهد.

در این صفحه و با کلیک بر روی علامت اینفو در کنار نام مشاغل، همچنین می‌توانید شرح شغلی مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر خود را ببینید و به اطلاعات کافی از آنچه افراد در این موقعیت شغلی انجام می‌دهند، دست پیدا کنید. برای موقعیت شغلی حسابداری شرح شغلی به شرح زیر است:

  • آماده سازی، بررسی و یا تجزیه و تحلیل سوابق حسابداری، صورت‌های مالی، و یا سایر گزارش‌های مالی به‌منظور ارزیابی صحت، کامل بودن و انطباق با استانداردهای گزارشگری و رویه‌های معمول
  • گزارش به مدیریت در مورد چگونگی اداره‌ی امور مالی
  • توسعه، پیاده سازی، اصلاح و ثبت اسناد و سیستم‌های حسابداری، با استفاده از فناوری‌های رایانه
  • تجزیه و تحلیل فرایند تجاری، هزینه، درآمد، تعهدات مالی، و تعهدات درآمدی و هزینه‌های آینده و یا ارائه مشاوره در موارد مذکور
  • توسعه، نگهداری و تجزیه و تحلیل بودجه، تهیه گزارش های دوره‌ای که هزینه‌های بودجه را با هزینه‌های واقعی مقایسه می‌کند
  • پردازش اطلاعات، برنامه نویسی بر روی فرمول‌های حسابداری، دسته بندی، محاسبه، جدول بندی، حسابرسی یا تایید اطلاعات یا داده‌ها
  • ارزیابی اطلاعات برای تعیین سازگاری با استانداردها – استفاده از اطلاعات مربوطه و قضاوت فردی برای تعیین اینکه آیا رویدادها یا فرآیندها مطابق با قوانین، مقررات و استانداردها است یا خیر
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها یا اطلاعات، شناسایی اصول، دلایل و یا واقعیت‌های اطلاعات

علاوه بر اطلاعات بالا، می‌توانید به اطلاعات متوسط دریافتی، رده سازمانی و همچنین نوع فعالیت شرکت‌های افراد شاغل در آنها، در سمت‌های انتخاب شده دسترسی داشته باشید.

در نهایت برای اینکه حسابدار شوید باید یک سری از مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص را داشته باشید. همچنین باید خود را در مورد این شغل به روز نگه دارید، چرا که کار در این حیطه به شدت به علم روز دنیا وابسته است. به طور خلاصه باید بتوانید در ریاضیات عالی باشید، از دستورالعمل‌های حسابداری به خوبی سر دربیاورید، حساب‌ها را بتوانید رسیدگی کنید و همچنین در رسیدگی به حساب‌های مالی شرکت و بایگانی کردن آنها نیز مهارت داشته باشید.

مسیرهای شغلی در بخش مالی غیر از حسابداری

امور مالی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد است، چرا که بازار کار خوبی دارد. به ازای هر شرکتی که در کشور وجود دارد به حداقل یک نفر حسابدار نیاز است. بسیاری از فارغ التحصیلان حسابداری تنها یک شغل در ذهن دارند و برای آن درس می‌خوانند و آن هم همین حسابداری است.

با توجه به حقوق مناسب و بالایی که برخی شرکت‌ها به کارمندان حسابدار خود می‌دهند و همچنین آینده شغلی خوبی که این افراد در شرکت‌ها دارند، به راحتی می‌توان فهمید که چرا حسابداری تا این حد محبوب است. با این حال، بسیاری از مشاغل دیگر برای افراد با مدرک حسابداری وجود دارد، بنابراین چه شما دارای یک مدرک کارشناسی حسابداری باشید، چه کارشناسی ارشد حسابداری داشته باشید، می‌توانید در یکی از مشاغل زیر نیز مشغول به کار شوید و درخواست همکاری خود را برای کارفرمایان ارسال کنید.

تحلیلگر مالی

تحلیلگران مالی برای شرکت‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های مشاوره و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی کار می‌کنند. آنها مسئول تلفیق و تجزیه و تحلیل بودجه‌ها و پیش بینی صورت سود هستند؛ همچنین مسئولیت تهیه گزارش‌ها را برعهده دارند و مدل‌هایی برای پیش بینی بازار از نظر مالی ارائه می‌کنند. تحلیلگران مالی در مورد شرایط اقتصادی و روند صنعت تحقیق می‌کنند.

الزامات تحصیلی

مدرک لیسانس حسابداری

 

مدیر مالی

یک مدیر مالی مسئول ارائه راهنمایی‌های مالی و پشتیبانی مالی از مشتریان و همکاران است. بسیاری از کارفرمایان در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در کارهای قبلی خود مدیریت مالی را تجربه می‌کنند. در شرکت‌های بزرگ، نقش مدیر مالی ممکن است بیشتر مربوط به تجزیه و تحلیل استراتژیک باشد، در حالی که در شرکت‌های کوچکتر ممکن است این فرد مسئول جمع آوری و تهیه حساب‌هایی از روند مالی شرکت باشد. مسئولیت‌های دیگر مدیر مالی می‌تواند شامل مدیریت بودجه، ارائه منابع جدید مالی و ارتباط با حسابرسان برای اطمینان از انجام درست روند حسابرسی به صورت سالیانه است.

الزامات تحصیلی

مدرک لیسانس حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت به خصوص مدیریت بازرگانی، صنعتی و دولتی، اقتصاد

 

حسابرس مالی

نقش حسابرس مالی امروزه، نقش مهمی در هر شرکتی است. وظایف کاری حسابرسان مالی بسیار شبیه به حسابداران است. اما، حسابرسان معمولاً با یک شرکت کار نمی‌کنند و مدل کار آنها به این صورت است که در ماه و یا سالانه حساب‌های مالی شرکت‌ها را بررسی و از درست بودن آنها مطمئن می‌شوند. به طور کلی، حسابرس وظایفی که حسابدار یک شرکت انجام داده است را، بررسی می‌کند.

الزامات تحصیلی

مدرک لیسانس حسابداری

 

تحلیلگر بودجه

تحلیل گران بودجه به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا امور مالی خود را تنظیم، گزارش‌های بودجه را تهیه و هزینه‌ها را کنترل کنند. آنها به طور منظم برنامه‌های مالی یک سازمان را از نظر کامل بودن، صحت و انطباق با مقررات و اهداف سازمان بررسی می‌کنند.

الزامات تحصیلی

مدرک لیسانس حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد

 

حسابرس ممیزی

حسابرسان ممیزی خطرات مالی و تجاری را شناسایی و صورت‌های مالی را ارزیابی می‌کنند تا از همخوانی آنها با مقررات مطمئن شوند. این افراد ممکن است اظهارنامه‌های مالی، بودجه شرکت، پردازش داده و یا گزارش‌های مالیاتی را تهیه کنند.

الزامات تحصیلی

مدرک لیسانس حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد

 

مؤلفه‌های شغلی در شغل حسابداری: مهارت‌ها، ابزارها و فناوری

حسابداران در ریاضیات سرآمد هستند. آنها همچنین دارای مهارت‌های تحلیلی بسیار خوبی هستند و از آنجایی که مجبور به برقراری ارتباط با دیگران هستند، غالباً دارای مهارت برقراری ارتباط نیز هستند. اگرچه بسیاری از این افراد قبل از کار به عنوان حسابدار ممکن است دانشی در امور مالی داشته باشند، اما مزیت هر فرد برای کار در این موقعیت شغلی، دانش مالی بالایی است که در طول کار و تجربه کسب می‌کنند.

با این حال، حسابداران به دانشی بیش از دانش پایه حسابداری نیاز دارند. آنها همچنین باید مهارت‌های سازمانی بسیار قوی داشته باشند و بسیار جزئی گرا باشند. سوابق شغلی حسابداران باید بی عیب و نقص باشد، زیرا کسب و کارها برای تصمیم گیری برای استخدام آنها به درست بودن سابقه کاری آنها نگاه می‌کنند و به افراد درست اعتماد می‌کنند. سوء سابقه در پرونده حسابداران، می‌تواند شرکت را زیر سؤال ببرد. برخی از مهارت‌های مهم حسابداران شامل موارد زیر می‌شود:

  • مهارت‌های تحلیلی
  • سازماندهی کردن
  • تفکر انتقادی
  • تطبیق پذیری
  • مدیریت زمان
  • دانش از صنعت
  • مهارت در Spreadsheet
  • همکاری تیمی
  • نوشتن
  • ارتباطات بین فردی

ابزار و فناوری

در حالی که بسیاری از حسابداران به روش قدیم و دفتر و مداد برای حساب و کتاب خود اعتماد و اعتقاد دارند، اما بسیاری از کارهای این روزهای حسابداران با نرم افزارهای مختلف انجام می‌شود: از جمله این نرم‌افزارها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • Microsoft OneNote
  • نرم افزار مجازی
  • Microsoft Word
  • ابزارهای مستند سازی
  • ویرایش تصویر
  • ضبط و رکورد
  • ابزارهای ارائه و پرزنتیشین

چشم انداز شغلی حسابداری

رشد شغل حسابداری با سلامت اقتصاد کل گره خورده است؛ با رشد اقتصاد، تعداد شرکت‌هایی که برای مدیریت مالی، تهیه اظهارنامه‌های مالیات و گرفتن مشاوره نیاز به متخصصان دارند، نیز افزایش می‌یابد. جهانی شدن مشاغل و اقتصادها، تغییر قوانین و مقررات ناشی از بحران‌های مالی، افزایش پاسخگویی و شفافیت به ذینفعان در مورد صورت‌های مالی و کلاهبرداری، تقاضای بالایی برای استخدام حسابداران ماهر ایجاد می‌کند.

برای شناسایی فعالیت‌های مالی غیرقانونی، به حسابداران قانونی نیاز خواهد بود. به طور کلی، فرصت‌های شغلی برای حسابداران بسیار خوب است، به ویژه برای کسانی که دارای گواهینامه حرفه‌ای و یا مدرک فوق لیسانس در حسابداری یا مدیریت بازرگانی هستند. دانش بالا در کار با نرم افزارهای حسابداری و حسابرسی و سیستم‌های اطلاعاتی، داشتن سابقه کار در این زمینه و آشنایی با قوانین فعلی نیز ویژگی ارزشمندی برای حسابداران به شمار می‌آید. به قدری تقاضا برای شغل حسابداری زیاد است که افراد بازنشسته نیز به عنوان افراد باتجربه دوباره دعوت به کار می‌شوند و در شرکت‌ها مشغول می‌شوند.

حسابدار شویم؟

اگر در ریاضیات و حساب و کتاب قوی هستید، به امور مالی علاقه دارید و همچنین با گزارش‌دهی‌های مرتب مشکلی ندارید، می‌توانید حسابدار موفقی شوید. باید علاوه بر مهارت، دانش خود را نیز روز به روز افزایش دهید و خود را در این حیطه به روز نگه دارید، چرا که کارفرمایان و سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که علم روز دنیا را در حسابداری دارند و همچنین می‌توانید از جدیدترین ابزارهای حسابداری استفاده کنند.

اگر حسابدار هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختیم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

3 دیدگاه
  1. سعدی شاکری می‌گوید

    خیلی خوب بود

  2. rasoul می‌گوید

    سلام من تا مقطع کارشناسی حسابداری از دانشگاه آزاد درس خواندم ولی چیزی ازش یاد نگرفت در حالی که نزدیک به یک سال فارغ‌التحصیل شدم ولی الان خیلی دوست دارم حسابداری را بصورت حرفه‌ای یاد بگیرم و در یک شرکت بعنوان حسابدار مشغول به کار شوم . لطفاً منو راهنمایی کنید که از چه مسیر وارد این کار و شغل بشوم؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام. پیشنهاد می‌کنیم از خدمات کوچینگ شغلی کاردیکس استفاده کنید که لینکش رو برای شما قرار دادیم:
      کوچینگ شغلی کاردیکس

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.