وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه یک مدیر مالی شویم؟

چگونه یک مدیر مالی شویم؟

 با توجه به اینکه روز به روز به تعداد شرکت‌هایی که علاقه دارند فعالیت خود را به دیگر کشورها گسترش دهند افزوده می‌شود، نیاز به داشتن یک مدیر مالی عالی و زبده نیز بیشتر از گذشته حس می‌شود.

مدیران مالی و یا Accountant مسئولیت سلامت مالی یک سازمان را بر عهده دارند و فارغ از وضعیت اقتصادی که بر جامعه حکم‌ فرماست، رشد شرکت کاملا به وجود آنها بستگی دارد. از همگام شدن با پیشرفت تکنولوژیکی تا نظارت کامل بر امور مالی در شرکت، همگی جزء وظایف یک مدیر مالی شایسته است که باعث می‌شود شرکتی پیشرفت کند.

استخدام حسابدار
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام حسابدار هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی حسابداری به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

شغل مدیر مالی چیست؟

به طور خلاصه، مدیر مالی مسئول سلامت مالی یک سازمان است. او گزارش‌های مربوط به مسائل مالی و فعالیت‌های سرمایه گذاری مستقیم را تهیه می‌کند و در راستای اهداف مالی بلند مدت سازمان خود، استراتژی و برنامه ارائه می‌دهد. فعالیت مدیران مالی در شرکت‌های مختلف، از جمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه است که اعداد و ارقام در آنها حرف اول را می‌زنند.

مدیران مالی به هیات مدیره در تصمیم گیری‌هایی که در سازمان تاثیرگذار هستند و به توانایی تحلیل نیاز دارند، کمک می‌کنند.

گذشته از کار با اعداد و ارقام، مدیران مالی باید به سایر اعضای سازمان خود نیز کمک کنند تا بتوانند به راحتی از پس گزارش‌های پیچیده بربیایند.

کار مدیر مالی چیست؟ کار مدیر مالی چیست؟

کار مدیر مالی چیست؟

مهم‌ترین کار مدیر مالی همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی و فناوری است، که باعث کم شدن زمان ارائه گزارش در شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌شود.

در قدیم مسئولیت اصلی مدیران مالی، نظارت بر امور مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها بوده است. اما در حال حاضر آنها بیشتر تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهند و به مدیران ارشد درباره راه‌های افزایش سود ایده می‌دهند. آنها اغلب به صورت تیمی فعالیت می‌کنند و بسیاری آنها را به عنوان مشاور مدیران ارشد می‌شناسند.

 

کارهایی که مدیران مالی به طور معمول انجام می‌دهند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تهیه صورتحساب‌های مالی، گزارش فعالیت‌های تجاری و ارائه پیش بینی‌های مالی
  • نظارت بر جزء به جزء مسائل مالی سازمان، برای مطمئن شدن از رعایت تمام و کمال قانون
  • نظارت بر کارمندانی که کار ارائه گزارش مالی و برنامه ریزی‌های مربوط به بودجه را انجام می‌دهند
  • مرور کردن گزارش‌های مالی شرکت و ارائه راهکارهایی در راستای کاهش هزینه‌ها
  • تجزیه و تحلیل بازار برای پیدا کردن فرصت‌هایی برای توسعه و پیشرفت
  • کمک به مدیریت در تصمیم گیری‌های مالی

مدیران مالی همچنین کارهایی که مختص هر سازمان یا صنعت است، را نیز انجام می‌دهند. به عنوان مثال، مدیران مالی دولت باید در امور تخصیص بودجه و فرآیندهای برنامه ریزی آن مهارت داشته باشند و مدیران مالی که در سازمان‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند، باید در مورد موضوعات مربوط به امور مالی بیمه و سلامت آگاهی داشته باشند. علاوه بر این، مدیران مالی باید از قوانین و مقررات ویژه مالیاتی که بر صنعت آنها تأثیر می‌گذارد، خبر داشته باشند.

مشاهده فرصت های شغلی برای مدیر مالی

مدیر مالی در کجا کار می‌کند؟

مدیران مالی با مدیران ارشد و بخش‌هایی که اطلاعات، اعداد و ارقام مورد نیاز مدیران مالی را تهیه می‌کنند، به صورت نزدیک همکاری می‌کنند. آنها می‌توانند در بسیاری از سازمان‌های مختلف از جمله بخش‌های ‌دولتی و خصوصی مانند شرکت‌های چند ملیتی، خرده فروشان، مؤسسات مالی، بانک‌ها، خیریه‌ها، شرکت‌های تولیدی، دانشگاه‌ها و مشاغل عمومی مشغول به کار شوند.

مهارت‌های یک مدیر مالی حرفه ای چیست؟

مهارت‌هایی که یک مدیر مالی دارد، می‌تواند به او در اجرای صحیح کارها کمک کند. مدیر مالی ماهر می‌تواند در معاملات مالی یک شرکت، تجزیه و تحلیل بودجه و محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) و همچنین تصمیم گیری در مورد خرید و میزان حقوق کارکنان نظارت کند. مدیران مالی برای افزایش سود و کاهش ضرر در سازمان‌ها و شرکت‌ها، به صورت کاملا حرفه‌ای و دقیق سراغ تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌روند و پیشنهادهای استراتژیک ارائه می‌دهند. یک مدیر مالی خوب می‌تواند در اجرای نقش‌ها و مسئولیت‌های خود، مهارت‌های بسیاری داشته باشد.

مدیر مالی می‌تواند:

  • گردش مالی شرکت و سازمان را به خوبی درک و آنالیز کند.
  • داده‌های مالی را تجزیه و تحلیل کند.
  • درآمد و هزینه‌های آینده را پیش بینی کند.
  • مفاد قرارداد را بفهمد و از آنها در استخدام نیرو استفاده کنید.
  • بر فروشندگان یا قراردادهای دولتی نظارت کند.
  • تمام سیاست‌های آورده شده در قرارداد را اجرایی کند.
  • سیستم‌های مدیریت مالی را، امن کند.
  • از ریاضیات پیشرفته در کار خود استفاده کند.
  • نرم افزارهای آماری و مالی را درک و از آنها استفاده کند.

نمونه‌هایی از مهارت‌های یک مدیر مالی خوب

مدیران مالی در طول دوران تحصیل، کار و حتی مسئولیت‌های روزانه خود، مهارت‌های بسیاری به دست می‌آورند. مدیران مالی موفق می‌توانند هم در دوران کاری و هم با تلاش خود، مهارت‌های زیر را به دست آوردند.

  • رهبری
  • حل مسئله
  • ارتباطات
  • تحلیل و بررسی
  • برقراری ارتباط
  • ریاضی
  • توجه به جزئیات
  • سازماندهی
  • امور فنی
  • توانایی کار به صورت مستقل

رهبری

مدیران مالی به عنوان جزئی از تیم مالی، با دیگر افراد سازمان همکاری مستقیمی دارند و به طور کلی پایه و اساس تیم‌های مالی هستند. مدیران مالی در سازمان‌ها، با اعتماد به نفس بالا و با استفاده از توانایی‌های خود در مسیر پیشرفت و افزایش بهره‌وری هر سازمانی قدم برمی‌دارند. رهبران کاربلد، توانایی هدایت دیگران، تیم و همچنین تفویض وظایف دارند. مدیران مالی خوب با داشتن مهارت رهبری، مسئولیت تمام مسائل مالی شرکت را بر عهده می‌گیرند و راهکارهایی مؤثر برای افزایش اعتماد بین اعضای سازمان ارائه می‌دهند.

حل مسئله: مهارت مدیر مالی
حل مسئله: مهارت مدیر مالی

حل مسئله

یک مدیر مالی خوب، چه در حال تجزیه تحلیل بودجه شرکت باشد و چه در حال محاسبه ریسک سرمایه گذاری، در هر حال باید در یافتن راه حل‌ها و اجرای آنها بسیار مهارت داشته باشد. مدیران مالی درک عمیقی از اهداف مالی شرکت دارند و راه‌های مؤثر برای دستیابی به آن اهداف را بدون ریسک و خطر کردن پیدا می‌کنند.

ارتباطات

از آنجایی که درک اطلاعات و اسناد مالی پیچیده هر شرکت کار هر کسی نیست، این مدیران مالی هستند که با مهارت بالا در برقراری ارتباطات کلامی و شفاهی می‌توانند این موضوعات را درک کنند. مدیران مالی قادر به ارائه فرمول‌ها یا تجزیه و تحلیل‌های پیچیده هستند، تا بتوانند با استفاده از این مهارت اطلاعات و آمار را به درستی در اختیار مدیران ارشد دهند. مدیران مالی ممکن است با بسیاری از شرکت‌ها و ادارات دولتی همکاری کنند و امکان تغییر در شیوه ارتباطی برای انتقال آسان اطلاعات، مهارتی حیاتی برای آنها به شمار می‌آید.

تحلیل و بررسی

به عنوان مدیر بخش مالی، این طبیعی است که مهارت تجزیه و تحلیل قوی داشته باشید. مدیران مالی موفق، به منظور ارائه یک تجزیه تحلیل جامع و قابل فهم، به تمام جزئیات آماری بسیار اهمیت می‌دهند. مدیران مالی هنگام نوشتن قراردادها، مشخص کردن بودجه و پیش بینی سود و ضرر سازمان یا شرکت، از مهارت تحلیلی خود استفاده می‌کنند.

برقراری ارتباط

مدیران مالی، برای حل مشکلات باید با اعضای تیم مالی و دیگر افراد سازمان همکاری کنند. آنها ممکن است بر کار تمام اعضای تیم نظارت داشته باشند و از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کند. مدیران مالی موفق توانایی برقراری ارتباط با اعضای سازمان را دارند و با تشویق تیم، کاری می‌کنند که راندمان افراد بالاتر برود و در نتیجه محاسبات و تجزیه تحلیل‌ها با دقت بیشتری انجام شوند.

ریاضی

مدیران مالی با اعداد و ارقام مالی بزرگی سروکار دارند و برای تهیه تجزیه تحلیل داده‌های مربوط به قسمت مالی، نیاز به داشتن مهارت بالا در علم ریاضی دارند. مدیران مالی اطلاعات کافی از جبر دارند و توانایی بالایی در ساخت و درک فرمول‌های ریاضی دارند.

توجه به جزئیات

مدیران مالی باید هنگام مواجه با اعداد، بسیار دقیق باشند. از آنجایی که کار آنها نظارت بر چگونگی خرج شدن پول در سازمان‌ها است و همچنین باید چرا و چگونگی میزان سود را بررسی کنید، به همین دلیل باید بتوانند تمرکز خود را روی تک تک این موارد بگذارند و در همه آنها به جزئیات دقت کنند. هنگام نوشتن قراردادها نیز، مدیران مالی نیاز به درک قوانین و مقررات داخلی و بین المللی دارند.

سازماندهی

مدیران مالی با اسناد مالی مختلفی از جمله شیت های مالی فراوان، قراردادها، برآوردها و پیش بینی‌های مالی شرکت، سروکار دارند. توانایی سازماندهی کردن اطلاعات، برای موفق شدن یک مدیر مالی امری ضروری است، چرا که ممکن است در مواقعی نیاز به یافتن و بازیابی اطلاعات داشته باشد.

امور فنی

از آنجایی که روز به روز شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم و استفاده از آن را در سازمان‌ها مشاهده می‌کنیم، به همین خاطر مدیران مالی نیز باید دارای دانش فنی بالایی باشند تا بتوانند خود را با این تحولات همگام کنند. مدیران مالی موفق ارتباط خوبی با فناوری دارند و به راحتی می‌توانند از برنامه‌های مختلف، به نفع خود استفاده کنند.

توانایی کار به صورت مستقل

نیازی به نظارت مدام روی مدیران مالی نیست. زیرا آنها دقیقا می‌دانند که چه کاری باید انجام دهند و چگونه در مسیر تحقق اهداف شرکت قدم بردارند. مدیران مالی موفق نه تنها می‌توانند کارهای خود را اولویت بندی کنند، بلکه می‌توانند با توانایی خود در رهبری دیگر افراد سازمان را به سمت مستقل کار کردن هدایت کنند.

چگونه مهارت خود را در مدیریت مالی افزایش دهیم

مدیر مالی شدن، شاید یکی از آرزوهای تمام افرادی باشد که در این زمینه تحصیل می‌کنند. برای موفق شدن در این حوزه باید مهارت‌های خود را افزایش دهید. در اینجا چند روش وجود دارد، که مدیران مالی می‌توانند با استفاده از آنها موقعیت شغلی خود را بهبود بخشند.

  • بیشتر درباره فناوری بدانید. فناوری در حال حاضر به بخش عمده تمام کسب و کارها تبدیل شده است و نبودن آن در هر کسب و کاری یک خلا محسوب می‌شود. مدیران مالی می‌توانند با طی کردن دوره‌هایی، دانش خود را در زمینه فناوری اطلاعات افزایش دهند و رزومه کاری خود را بهتر کنند.
  • دنبال گرفتن مدارک بیشتر باشید. مدیران مالی معمولاً دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند، اما گرفتن مدارک بالاتر در زمینه اقتصاد، امور مالی یا مدیریت می‌تواند به شما برای پیشرفت کمک کند.

کار مدیر مالی چیست؟ کار مدیر مالی چیست؟

چگونه مهارت‌های خود را در مدیریت مالی برجسته کنیم

رزومه شما، آینه تمام قد مهارت‌ها و توانایی‌های شما در کار مدیریت مالی است. چه رزومه خود را به صورت کتبی، چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری و مصاحبه نشان دهید، هدف این است که از مهارت خود به کارفرما بگویید و او را با خود و نحوه کار خود آشنا کنید.

می‌توانید با مراجعه به مقاله چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟ بیشتر و بیشتر با نحوه نوشتن رزومه عالی آشنا شوید و میزان شانس قبولی خود در سمت مدیر مالی را، با نوشتن رزومه درست افزایش دهید.

مهارت‌های مدیر مالی در رزومه کاری

رزومه شما تصویری از مهارت شما در امور مدیریت مالی است. برای بیان مهارت‌های خود و همچنین نوشتن سوابق کاری در رزومه، سراغ لیست مهارت‌های یک مدیر مالی موفق بروید و سعی کنید نمونه‌هایی از سابقه کار خود با استفاده از آن مهارت‌ها، در رزومه خود مثال بزنید.

مهارت‌های مدیر مالی در مصاحبه شغلی

در طی مصاحبه شغلی، از شما خواسته می‌شود اطلاعات خاصی در مورد خودتان و سابقه کاریتان ارائه دهید که نشان دهنده مهارت شما در این حوزه است. برای پاسخ دادن به این سوالات، همیشه مواردی را در نظر داشته باشید و برای بیان آنها سناریویی مانند مهارت صرفه جویی در پول در شرکت X و یا اجتناب از سرمایه گذاری ریسک پذیر در فلان سازمان و … تهیه کنید.

چگونه یک مدیر مالی بشیم؟

مدرک لیسانس در امور مالی، حسابداری، اقتصاد یا مدیریت مالی، حداقل سطح تحصیلات مورد نیاز برای مدیر مالی شدن است. با این حال، بسیاری از کارفرمایان اکنون به دنبال کاندیداهایی با مدرک کارشناسی ارشد، ترجیحا در امور بازرگانی، امور مالی و یا اقتصاد هستند.

مدیران مالی به طور معمول بیش از پنج سال تجربه در زمینه مالی در شرکت‌های دیگر دارند.

از آنجایی که مدیریت مالی برای حفظ و افزایش سرمایه در شرکت‌ها بسیار مهم است، به همین خاطر کسی که برای این سمت انتخاب می‌شود باید توانایی مدیریت بخش مالی و دیگر بخش‌ها و ارائه استراتژی صحیح و دقیق را داشته باشد.

 

الزامات شغلی

میزان تحصیلات حداقل مدرک می‌تواند کارشناسی باشد، اما کارفرمایان به دنبال افرادی با مدرک کارشناسی ارشد هستند.
رشته تحصیلی حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت به خصوص مدیریت بازرگانی، صنعتی و دولتی، اقتصاد
سابقه کاری اغلب به بیش از پنج سال سابقه کاری در امور مالی نیاز است.
مهارت‌های کلیدی توانایی تجزیه و تحلیل، توجه به جزئیات، سازماندهی کردن، مهارت‌های ارتباطی قوی، مهارت بالا در علم ریاضی

 

خود را برای کار به عنوان مدیر مالی آماده کنید

مدیران مالی در دسته افرادی قرار می‌گیرند که شغل چالش برانگیز، اما با ارزشی دارند. می‌توانید حقوق خوبی در ازای کار به عنوان مدیر مالی به دست آورید و به سازمان خود کمک کنید تا از نظر مالی در حاشیه امن خود باقی بماند و در عین حال سود کند.

مدیران امور مالی متخصصان حسابداری هستند که مسئولیت رفاه مالی یک شرکت یا سازمان را بر عهده دارند. مدیران مالی ممکن است به مدیران ارشد یا شرکت‌های بزرگ مشاوره دهند و استراتژی درآمدزایی و افزایش سود را، آنها در سازمان تعیین کنند.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد شما را بیشتر با این شغل آشنا کند و به سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشد. اگر به تازگی مدیر مالی شده‌اید، می‌توانید در بلاگ ایران تلنت با روش‌ های مدیریت برای مدیران تازه کار نیز آشنا شوید.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. حدیث می‌گوید

    واقعا جامع و جذاب درمورد مدیریت مالی
    نوشتید.❤️خیلی ممنون که با استفاده نکردن از واژه های سنگین و غیر قابل فهم به طور ساده در این مورد نوشتید.

  2. پریسا می‌گوید

    خوب بود من به زودی در سازمانی که کار میکنم ارتقاء شغلی میگیرم و دوست دارم مدیر مالی خوبی باشم ……

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.