وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی یکی از زیرمجموعه‌های برندینگ است و به معنی ساخت برند برای افراد است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله لزوم ارتقای موقعیت شغلی یا شبکه‌سازی نیاز به ساخت برند شخصی دارند. این کار یک فرآیند تخصصی است که نیاز به دانش برندینگ و یا دریافت مشاوره دارد. از این رو بسیاری از مدیران یا افراد سرشناس برای ساخت برند شخصی‌شان نسبت به استخدام مدیر برند اقدام می‌کنند. در ادامه با این مفهوم بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با مفهوم پرسونال برندینگ

پرسونال برندینگ، فرآیندی است که در آن افراد به یک برند تبدیل می‌شوند. همانطور که پیش‌تر گفته بودیم، برند یعنی ذهنیات و تصورات ما از یک فرد یا چیز و باید گفت برند شخصی آن تصوراتی است که دیگران از ما دارند. فرآیند برندسازی شخصی، یک فرآیند آگاهانه است که در آن یک فرد برای معرفی خود به دیگران تلاش می‌کند و می‌کوشد دیگران از او طور به خصوصی یاد کنند. مثلا اگر فردی در نظر دیگران خلاق و باهوش است، این پرسونال برندینگ او است که آگاهانه یا غیرآگاهانه شکل گرفته است. در این‌جا می‌خواهیم بگوییم که چه‌طور آگاهانه برند شخصی خود را ساخته و تغییر دهید تا اوضاع کاری، اجتماعی و مالی مطلوبی را به نفع خود رقم بزنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

چه‌طور برند شخصی خودمان را بسازیم؟

برای ساخت برند شخصی‌تان ابتدا نیاز دارید که خودتان را به‌خوبی بشناسید. این کار را از طریق درست کردن فهرست ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری توسط خود و دیگران و یا از طریق تست‌های شخصیت شناسی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم انجام دهید. سپس نیاز دارید بدانید که می‌خواهید دیگران شما را به چه چیزی بشناسند. در این کار زیاده‌روی نکنید و غیرواقع‌بین نباشید. مهم است که اهداف شما دست‌یافتنی باشد. مثلا اگر فرد درون‌گرایی هستید، برند شخصی خود را به‌عنوان یک شوخ و خوش‌مشرب تعریف نکنید چرا که دست‌یافتن به آن ممکن است سخت و یا غیرممکن باشد و باعث ناامیدی‌تان شود.

سپس باید مخاطبتان را بشناسید. در میان چه‌کسانی می‌خواهید شناخته شوید؟ اگر برند شخصی خود را برای محیط کار طراحی می‌کنید، مخاطب شما مشتریانتان هستند یا همکاران و کارفرمای شما؟ یکی دیگر از مراحل توسعه برند شخصی، شناخت رقبا است. می‌خواهید با همکارانتان رقابت کنید؟ چه کسان دیگری در جایگاه شغلی یکسانی قرار دارند و پرسونال برندینگ آن‌ها در مقایسه با شما چیست؟

اولین قدم در راه طراحی پرسونال برندینگ خودشناسی است. این کار از طریق انجام تست‌هایی مثل تست ام بی تی آی (MBTI) امکان‌پذیر است.

همانطور که می‌بینید بیشتری مراحل برندسازی شخصی با برندینگ یکسان است. بنابراین جای تعجب ندارد که یکی از مراحل پرسونال برندینگ، آنالیز و پایش باشد. بعد از ساخت برند شخصی باید نتایج حاصل از آن و بازخوردهای دیگران نسبت به برندتان را با چشم‌اندازهایی که در ابتدا برای خودتان ترسیم کرده بودید قیاس کنید. و در مرحله آخر مجدد برای رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت خود تلاش کنید. برای انجام این کارها می‌توانید از تجربیات یک کارشناس برندینگ کمک بگیرید.

برای ساخت برند شخصی از چه ابزارهایی باید استفاده کرد؟

پیشنهاد می‌کنیم که برای ساخت برند شخصی خود از ۲ ابزار کمک بگیرید:

تست شخصیت شناسی

اولین قدم برندسازی شخصی، خودشناسی است. برای این کار کافی است در یکی از تست‌های رایگان روانشناسی و خودشناسی ایران تلنت مثل تست MBTI شرکت کنید. انجام این آزمون حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و بعد از آن شما به شکل تحلیلی و مفصل با ابعاد مختلف شخصیت خود آشنا می‌شوید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در دست داشتن این تست می‌تواند تصویر روشنی از نقطه‌ای که در آن ایستاده‌اید و هدفی که در سر دارید به شما نشان بدهد.

پروفایل لینکدین

یکی از ابزارهای قدرتمند برای نشان دادن برند شخصی به دیگران از جمله هم‌صنفی‌ها و کارفرمایان، لینکدین است. استفاده از لینکدین از ضروریت استخدامی در بسیاری از کشورها است که در سال‌های اخیر در ایران اقبال زیادی به آن نشان داده شده است. کافی است پروفایل خود را کامل کنید و سوابق کاری خودتان را به همراه دستاوردهایتان نمایش دهید. سعی کنید دیدگاه‌های خود را درباره‌ی انتظاراتتان از کار را با دیگران به اشتراک بگذارید. از این طریق شما به شبکه‌ای از افراد وصل می‌شوید که شما را می‌شناسند و درباره‌ی شما فکر می‌کنند.

جمع‌بندی

در این یادداشت یکی از زیرشاخه‌های برندینگ به نام پرسونال برندینگ را مورد بررسی قرار دادیم. گفتیم که Personal Branding یا برندسازی شخصی به معنی ایجاد تصور و ذهنیت از یک فرد در ذهن دیگران است. بسیاری از مدیران و کارمندان برای اثرگذاری بیشتر در محیط کاری‌شان نیازمند ساخت برند شخصی هستند. از این رو با استخدام کارشناس برندینگ یا  استخدام مدیر برند، از دانش تخصصی این افراد استفاده می‌کنند. برای ساخت برند شخصی شتست MBTIما نیاز دارید خودتان را بشناسید که این کار از راه تست‌های خودشناسی امکان‌پذیر است هم‌چنین باید از یک پلتفرم مثل لینکدین برای ابراز برند شخصی‌خود در جمع هم‌صنفی‌هایتان استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.