وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

رزومه چیست و چگونه یک رزومه کاری حرفه‌ای بنویسیم؟

اگر به دنبال شغل هستید و می‌خواهید در شرکتی معتبر استخدام شوید، اولین اقدامی که برای تقاضای آن شغل باید انجام دهید این است که معرفی‌نامه‌ی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید یا در حقیقت باید رزومه خود را برای موقعیت شغلی بنویسید.

در حقیقت، شما با ارسال معرفی‌نامه به کارفرما سعی می‌کنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه کنید.

درست است که برای ساخت رزومه از چارچوب و قالب خاصی استفاده می‌شود، با این حال نحوه نوشتن رزومه کاری امری سلیقه‌ای است. مطمئناً رزومه شما هر چه زیباتر باشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما ارائه کند، تاثیرگذارتر خواهد بود. اما رزومه چیست؟ در این نوشته قصد داریم نکات مهم حول نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم. بنابراین، اگر قصد تهیه یک رزومه حرفه‌ای و جامع را دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی، این مقاله از وبلاگ ایران تلنت را با دقت مطالعه کنید.

رزومه چیست؟

پاسخ‌های مختلفی برای رزومه چیست وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری در پاسخ به این سوال تعریف زیر را ارائه می‌دهند:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

اما رزومه (Resume) سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می‌شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می‌کند.

رزومه چیست؟

رزومه رایج‌ترین مدرکی است که از متقاضیان در درخواست‌های شغلی درخواست می‌شود.

در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت‌ها، توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر خواهد بود.

یک رزومه حرفه‌ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی‌های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند.

بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می‌تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تی‌شرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژه‌ای می‌دهد) چاپ شود.

با این حال، یک رزومه حرفه‌ای باید شامل موارد خاصی باشد. در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه‌ شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که یک رزومه حرفه‌ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

طول رزومه باید چقدر باشد؟ آیا در هنگام نوشتن رزومه باید به اندازه آن دقت کرد؟

یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.

Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می‌کند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد.

از طرف دیگر، مفهومی به نام CV وجود دارد. CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است) سندی دو یا چند صفحه‌ای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش می‌دهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.

CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی‌تان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند.

معمولاً در ایران زمانی که از رزومه صحبت می‌شود منظور رزومه‌ای است که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان می‌شود بر این اساس گردآوری شده‌اند.

اگر تعداد صفحات رزومه‌تان زیاد است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانه‌گذاری می‌توانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

انواع مختلف رزومه

رزومه‌ها معمولاً به چهار روش نوشته می‌شوند:

  • به ترتیب زمانی (Chronological): در این نوع رزومه، سابقه شغلی‌تان را بر اساس تاریخ می‌نویسید. در این رزومه، معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته می‌شوند. تهیه رزومه Chronological، راحت‌ترین و رایج‌ترین روش تهیه رزومه است. رزومه‌ای که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامه‌گونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند.
  • عملکردی (Functional): این نوع رزومه‌ها معمولاً برای موقعیت‌های شغلی خاص ایجاد می‌شوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی می‌کند تا تنها بر روی مهارت‌ها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند. این نوع رزومه برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی بسیار کاربردی است.
  • ترکیبی (Combination): همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع رزومه ترکیبی از دو نوع زمانی و عملکردی است. معمولاً این بدان معنی است که در این نوع رزومه هم سابقه کاری باید خیلی قوی و کامل باشد و هم مهارت‌ها به صورت کامل وجود داشته باشند.
  • هدفمند (Targeted): یک رزومه هدفمند می‌تواند زمانی، کاربردی یا ترکیبی باشد، اما به طور خاص برای موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید، هدف‌گذاری شده است. بخش‌های مربوط به سوابق کاری، مهارت‌ها و تحصیلات با توجه به کلمات کلیدی شرح شغلی کامل شده‌اند. رزومه هدفمند به ویژه هنگام درخواست آنلاین بسیار کاربردی است و در زمانی که رزومه‌ها با ابزارهای آنلاین بررسی می‌شوند، بسیار عالی عمل خواهند کرد.

همچنین رزومه کاربردها و انواع مختلف دیگر نیز دارد که این موارد عبارت‌اند از:

رزومه کاری

رزومه کاری همان مدل مرسوم و متداولی است که از رزومه می‌شناسیم و معمولا نیز حاوی اطلاعات کامل از سابقه کار، مهارت‌ها، مدارک تحصیلی، توانایی‌ها، دستاوردها، همچنین شرح حالی از فرد است. این مدل رزومه را می‌توان کامل‌ترین نوع رزومه نامید، چرا که نه مانند رزومه تحصیلی سابقه کاری کاری در آن کم است و نه مانند رزومه تحصیلی تنها محدود به مدارک تحصیلی می‌شود.

رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی سندی است که در آن محققان و تحصیل کرده‌ها از آن برای درخواست همکاری در مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی استفاده می‌کنند. این نوع رزومه نیز مانند رزومه کاری می‌تواند اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی، سوابق استخدامی و شغلی را شامل شود، اما در کنار آن سوابق کارهای تحقیقاتی و تدریس در دانشگاه‌ها، سابقه انتشار مقاله، جوایز و دستاوردهای علمی و بورسیه‌های تحصیلی را نیز شامل می‌شود. در این نوع رزومه، بیشتر باید روی سوابق علمی و تجربه کار در مراکز آموزشی تمرکز کرد.

رزومه کارآموزی

رزومه کارآموزی سندی است که در آن مهم‌ترین مهارت‌ها، دستاوردها و همچنین سوابق کاری دانشجو آورده می‌شود تا بتواند نظر کارفرمایان و کارشناسان استخدام را جلب کند. این رزومه حاوی اطلاعات مهمی از جمله تحصیلات، سابقه کارآموزی و کاری، موفقیت‌ها و مهارت‌ها خواهد بود. رزومه کارآموزی کمی با رزومه کاری فرق دارد و عمده تفاوت آن در این است که، که در رزومه کارآموزی کارجو این اجازه را دارد که از موفقیت‌ها ودستاوردهای خود در دانشگاه بگویید و کارهای پاره وقت خود را برجسته کند.

رزومه آنلاین

رزومه آنلاین کمی با آنچه شما به عنوان سند بازاریابی می‌سازید، فرق دارد. در رزومه کاری خود شما تنظیم کننده قالب و بایدها و نبایدهای رزومه هستید، اما در رزومه آنلاین این شرکت‌ها هستید که تعیین می‌کنند چه بخشی در رزومه باید باشد و کدام بخش‌ها باید پر شوند. رزومه‌های آنلاین همان فرم‌هایی هستند که در صفحه فرصت‌های شغلی کسب و کارها مشاهده می‌کنید و شامل تمام موارد موجود در رزومه می‌شوند. کارجو برای استخدام در شرکتی، به صفحه فرصت‌های شغلی آن شرکت در وب‌سایت سر می زند و برای هر موقعیت شغلی رزومه آنلاین پر می‌کند.

یک رزومه حرفه‌ای شامل چه اطلاعاتی است؟

یکی از سوالاتی که برای کارجویان (به خصوص کارجویان تازه فارغ‌التحصیل) وجود دارد این است که رزومه باید شامل چه اطلاعاتی باشد. در ادامه خواهیم دید یک رزومه حرفه‌ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

یک الگوی مناسب دارد

هدف رزومه باید این باشد که در قالبی صحیح، ارزش‌های خود را به کارفرما اثبات کند. نقطه شروع، برای نوشتن حرفه‌ای رزومه کجاست؟ رزومه خود را باید به شکلی تدوین کنید که برگ برنده‌های شما را به خوبی نشان دهد.

  • به دنبال قالبی برای رزومه خود باشید که تمام مهارت‌ها، نقاط قوت و تجربیات شما را واضح نشان دهد.
  • اطلاعات مخاطب خود را به سربرگ رزومه اضافه کنید.
  • رزومه خود را به بخش‌های زیر تقسیم بندی کنید:
  • هدر با اطلاعات تماس
  • خلاصه‌ای از خودتان (درباره من) و هدف شغلی
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • مهارت‌ها
  • بخش‌های اضافی (گواهینامه‌ها، مدارک غیر دانشگاهی، ترجیحات دیگر، پروژه‌ها و موارد از این دست)
  • هنگام طراحی رزومه خود، از فضای سفید به خوبی استفاده کنید، دیزاین چشم نوازی برای رزومه خود انتخاب کنید و از فونت خوانا برای نوشتن استفاده کنید.
  • رزومه چند صفحه باید باشد؟ اگر سابقه کاری شما بسیار زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم که دو صفحه رزومه برای خودتان در نظر بگیرید. در غیر این صورت، رزومه‌های تک صفحه‌ای بسیار حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسند.
  • رزومه خود را در نهایت به صورت PDF ذخیره کنید تا شکل و ظاهر آن حفظ شود و تغییر شکل ندهد. رزومه‌هایی با فرمت Word و سایر فرمت‌ها، در برخی سیستم‌ها به شکل به هم ریخته نمایش داده می‌شوند.

به یاد داشته باشید که کارفرمایان معمولا به صورت آنلاین به دنبال افراد برای استخدام می‌گردند؛ بنابراین حضور خود در فضاهای آنلاین را پررنگ‌تر کنید و خلاصه‌ی فعالیت خود در بازار کار و مشخصات خود را در این فضاها مانند لینکدین، بهینه کنید تا شانس خود را برای گرفتن کار بیشتر کنید. می‌توانید در رزومه ساز ایران تلنت رزومه‌ای آنلاین بسازید و به این ترتیب، مهارت‌ها و تجربه خود را در معرض دید کارفرمایان قرار می‌دهید.

اطلاعات شخصی در رزومه

اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) می‌شود.

در گذشته به دلیل رعایت مسائل حرفه‌ای از اضافه کردن عکس به رزومه خودداری می‌کردند (زیرا در صورت موجود بودن عکس، نپذیرفتن درخواست کارجو بر اساس سن، جنسیت یا رنگ پوست آسان‌تر می‌شود). برای مثال در آمریکا و انگلیس معمولاً از عکس در رزومه استفاده نمی‌شود، اما در کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک و آلمان مشکلی از این بابت وجود ندارد.

با این حال، امروزه با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، استفاده از عکس در رزومه به امری اختیاری تبدیل شده است. اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید، عکس‌تان باید از شانه به بالا باشد و بهتر است در آن لبخند بزنید.

در مقاله دیگری در وبلاگ ایران تلنت، درباره بایدها و نبایدهای استفاده از عکس در رزومه توضیح داده‌ایم.

خلاصه یا هدف رزومه

پس از قرار دادن اطلاعات شخصی، می‌توانید و البته بهتر از خلاصه‌ای از خود و هدف رزومه‌تان بیان کنید. سراغ جملاتی کوتاه بروید که در عین کوتاه بودن بتوانند به بهترین وجه شما و هدف‌تان را بیان کنند. برای کسانی که دارای تجربه کاری کمی دارند، مانند فارغ التحصیلان دانشگاه، این بخش می‌تواند خیلی حیاتی باشد. خلاصه رزومه بیانیه کوتاهی است که از زبان شما تجربه کاری و مهارت‌های مرتبط با آن موقعیت شغلی را توصیف می‌کند.

تحصیلات

شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آن‌ها را نام ببرید.

سوابق شغلی

یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید رعایت کنید این است که از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. برای مثال کلماتی مانند برنامه‌ریزی، توسعه و هماهنگی می‌توانند حس خوبی به کارفرما منتقل کنند.

هنگام نوشتن سوابق شغلی، سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری‌تان مربوط به کار در رستوران یا کافی شاپ است بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشه‌ای، از تجاربی که هنگام ارائه خدمات به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان بنویسید.

همچنین سعی کنید مهارت‌های خود را بر اساس نوع شغلی که می‌خواهید به دست آورید، اولویت‌بندی کنید. برای مثال شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارت‌های تحلیلی و آماری است، در صورتی که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.

در مطلب آموزش نوشتن سوابق کاری در رزومه به صورت مفصل درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم.

تسلط به زبان‌های مختلف را در رزومه بیاورید

قرار دادن این مورد در رزومه الزامی نیست، اما اگر می‌خواهید در یک محیط بین المللی کار کنید، ذکر تسلط به زبان‌های مختلف در رزومه می‌تواند امتیازاتی برای شما به همراه داشته باشد.

علایق و دستاوردها

توضیحات مرتبط با این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. هر چقدر سنتان بیشتر می‌شود، الویت‌ها و علایق شما در رزومه، به مرور کوتاه‌ و پر اهمیت‌ می‌شود.

از عبارات و جملات کلیشه‌ای مانند “معاشرت با دوستان” استفاده نکنید. همچنین بهتر است برای نظم‌بخشی بصری به رزومه، از علامت‌گذاری و بولت پوینت برای دسته‌بندی علایق خود استفاده کنید. برای مثال:

  • ورزشی
  • خلاقیت
  • و …
شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه به آن دقت می‌‎کنند، نوع علایق و سرگرمی‌های شماست. پیشنهاد می‌کنیم بر روی فعالیت‌های گروهی و تیمی تمرکز کنید. برای مثال اگر بیشتر علایق معرفی شده در رزومه شما کارهای فردی باشند (مانند مطالعه، تماشای تلویزیون یا جمع‌آوری تمبر)، به عنوان فردی گوشه‌گیر که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارد، شناخته خواهید شد.

همچنین، سعی کنید علایق و سرگرمی‌های داخل رزومه‌تان متنوع باشد. برای مثال اگر تمام سرگرمی‌هایتان حول مسائل ورزشی باشد، برای کارفرما سوال خواهد شد که چگونه با مشتری یا همکاری که به ورزش علاقه ندارد، ارتباط برقرار می‌کنید.

اگر سرگرمی‌های غیرمعمول دارید آن‌ها را در رزومه خود قرار دهید، این کار باعث جلب توجه کارفرما خواهد شد. برای مثال موج سواری یا اسکی از جمله سرگرمی‌هایی‌اند که نشان می‌دهند در شرایط سخت و دشوار بر توانایی‌های خود متکی هستید.

هر سرگرمی و علاقه‌ای که به شغل مورد نظرتان مرتبط است را باید در رزومه خود قرار دهید. برای مثال اگر قصد دارید به عنوان یک خبرنگار فعالیت کنید، بهتر است که از علاقه خود به وبلاگ‌نویسی بگویید.

مهارت‌ها

مهارت‌های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:

  • تسلط به یک زبان غیر فارسی (مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  • توانایی جستجو در اینترنت
  • تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

اگر کارجویی با سابقه هستید یا مهارت‌های مرتبط با شغلتان زیاد است، نوشتن یک رزومه بر اساس مهارت‌ها می‌تواند روند استخدامتان را تسریع کند. همچنین برای اینکه بتوانید نقاط قوت خود را بیشتر در رزومه مشخص کنید تست MBTI ار انجام دهید و لیستی از آنچه می‌توانید انجام دهید و نقاط مثبت خود را به دست آورید و از آنها در رزومه خود استفاده کنید.

ارجاعات در رزومه

بسیاری از کارفرمایان در مرحله مطالعۀ رزومه، درستی سوابق شما را بررسی نخواهند کرد. بنابراین اگر در رزومه خود با کمبود فضا روبرو هستید می‌توانید این قسمت را حذف کنید و در صورت درخواست، شماره تماس کارفرمایان پیشین خود را در اختیار کارفرمای جدید قرار دهید.

معمولاً دو نوع ارجاع در رزومه کافیست: یک ارجاع تحصیلی (معرفی استاد راهنما) و یک ارجاع شغلی (معرفی کارفرمای قبلی). همچنین، گاهی اوقات یک نامه پوششی به همراه رزومه خود برای کارفرما ارسال کنید.

رزومه حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم روش مشخص و درستی برای نوشتن یک رزومه وجود ندارد، اما برای دریافت بهترین نتیجه پیشنهاد می‌کنیم، نکات زیر را در هنگام نوشتن رزومه رعایت کنید:

  • رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت‌هایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد
  • بخش‌بندی رزومه شما باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به راحتی قابل مطالعه و مفهوم باشد
  • یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد
  • محتوای رزومه شما نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد
  • نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد

نقل قول معروفی درباره رزومه نویسی وجود دارد که می‌گوید:

اگر رزومه‌تان بر روی یک صفحه خال خالی به شکل برعکس نوشته شده است اما باز هم برای مصاحبه با شما تماس می‌گیرند، بدانید که رزومه حرفه‌ ای ساخته‌اید.

منظور ضرب‌المثل بالا این است که اگر کارفرمایان با مشاهده رزومه‌تان با شما تماس می‌گیرند، آن را تغییر ندهید. اما اگر چنین اتفاقی نمی‌افتد، بهتر است رزومه خود را آنقدر تغییر دهید تا برای مصاحبه با شما تماس بگیرند.

همچنین می‌توانید از دوستان و همکاران خود بخواهید رزومه شما را مطالعه کنند و نظر خود را درباره آن بیان کنند.

اشتباهاتی که در نوشتن رزومه می‌توان مرتکب شد

بر اساس گزارش وب‌سایت kent.ac.uk، نظرسنجی از کارفرمایان نشان داد بیشترین اشتباهاتی که کارجویان در رزومه خود مرتکب می‌شوند به ترتیب زیر است:

  1. غلط‌های املایی و دستور زبانی ۵۶%
  2. نامرتبط بودن مهارت‌های کارجو با شغل ۲۱%
  3. کوتاه بودن رزومه و سابقه کاری کم ۱۶%
  4. ساختار بد و ضعیف محتوای رزومه ۱۱%
  5. نداشتن دست‌آورد ۹%
  6. نادرست بودن شماره تماس و ایمیل ۹%
  7. گنگ بودن اطلاعات محتوای رزومه ۵%
  8. دروغگویی ۲%
  9. داشتن عکس در رزومه ۱%
  10. غیره ۳%

همانطور که کوتاه بودن رزومه می‌تواند در کارفرما اثری منفی داشته باشد، طولانی بودن رزومه نیز می‌تواند حسی مشابه در کارفرما ایجاد کند.

برای نوشتن رزومه حتماً از فونت‌های رسمی استفاده کنید. اگر قرار است که رزومه خود را پرینت کنید، حتماً دقت کنید که رزومه‌تان بر اساس اندازه A4 ایجاد شده باشد. همچنین، به هیچ وجه کاغذ رزومه خود را تا نکنید.

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان در هنگام نوشتن رزومه مرتکب می‌شوند، اضافه کردن آدرس ایمیل نامتعارف است. بهتر است یک ایمیل رسمی با نام رسمی خودتان ایجاد کنید زیرا نزدیک به ۷۵% از رزومه‌هایی که ایمیل نامتعارف داشته باشند، نادیده گرفته خواهند شد. مطمئناً هیچ کارفرمایی با دیدن ایمیل golden.monkey96@gmail با شما تماس نخواهد گرفت.

همچنین، ساده نویسی را فراموش نکنید. استفاده از کلمات ثقیل و دشوار نشان از سطح آگاهی بالای شما نیست و فقط مطالعه رزومه شما را دشوارتر می‌کند. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب اشتباهات رایج در رزومه را بخوانید.

رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

رزومه‌ها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال می‌شوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.

زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می‌کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت‌های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایل‌ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.

این نوع مشکلات در فایل‌های PDF وجود ندارد. فایل‌های PDF در همۀ رایانه‌ها به یک شکل نمایش داده می‌شوند و همچنین، امکان ویرایش آن‌ها توسط دیگران وجود ندارد.

سخن نهایی درباره نحوه نوشتن رزومه نویسی

مطمئناً نوشتن رزومه حرفه‌ای کاری دشوار و زمانبر است. با این حال داشتن یک رزومه خوب، اولین قدم برای رسیدن به شغل رویایی است.

به طور خلاصه یک رزومه حرفه‌ای، رزومه‌ای است که در مدت زمان کوتاهی بتواند توجه کارفرما را به خود جلب کند و او را برای برقراری تماس با کارجو ترغیب کند.

اگر رزومه نویسی را کاری غیرممکن می‌دانید، اصلاً نگران نباشید. در حال حاضر، تمامی وب‌سایت‌های کاریابی ابزار آنلاین رزومه ساز دارند و آن را به رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. این ابزارها، قالب‌های رزومه با فیلدهای ضروری را به شکل یک فرم در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به این ترتیب، کاربران اطلاعات خود را داخل فرم مورد نظر وارد کرده و رزومه نهایی خود را دانلود می‌کنند.

اگر رزومه ندارید همین الان می‌توانید با استفاده از رزومه ساز ایران تلنت، رزومه خود را در چند دقیقه بسازید. اگر تجربه خاصی در نوشتن رزومه دارید یا تصور می‌کنید که ما نکات مهم دیگری را فراموش کرده‌ایم، خوشحال می‌شویم نظرات شما را در این رابطه بدانیم.

منبع Monster Kent
مطالب پیشنهادی
58 دیدگاه
  1. سجچاد ستاری می‌گوید

    از مصاحبه تلفنی استخدام هم مطالب بذارید … تشکر

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام آقای ستاری
      حتما در آینده یک مقاله درباره این موضوع منتشر خواهیم کرد.

  2. تورج علامي می‌گوید

    سایت خیلی خوبیه

    1. ایران تلنت می‌گوید

      ممنونیم آقای علامی

  3. م. ح. ت. می‌گوید

    سلام رزومه سازتون زبان فارسی نداره؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام
      خیر. در حال حاضر ایران تلنت تنها به زبان انگلیسی فعالیت می‌کند.

  4. مهدی علیپور کرمانی می‌گوید

    من با این سایت بسیار احساس راحتی میکنم

    1. ایران تلنت می‌گوید

      از شنیدن این جمله بسیار خوشحالیم

  5. سامران اسماعیل سرخ می‌گوید

    به رزومه ی تجربه ی کاری در پنج سال اخیر برای مهاجرت خوداشتغالی نیاز دارم. سایت شما در این زمینه می تواند کمکم کند؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      از آنجایی که ایران تلنت کاملا به زبان انگلیسی و بر اساس استانداردهای روز دنیاست می‌تواند به خوبی شما را در این زمینه یاری کند.

  6. مهدی می‌گوید

    مقاله مفید و مختصری بود که تک تک بندهاش رو در رزومه شخصیم به کار گرفتم. ممنونم

    1. ایران تلنت می‌گوید

      مهدی عزیز،
      خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده

  7. مهرداد شجاع می‌گوید

    باسلام و خسته نباشید
    من اطلاعات مورد نیاز رزومه رو پرکردم ولی تو صفحه ی شخصی نشون میده که ۷۵در صد تکمیل شده امکانش هست راهنماییم کنید تا تکمیلش کنم؟ممنونم

    1. ایران تلنت می‌گوید

      جناب آقای شجاع
      برای تکمیل رزومه خود پیشنهاد می‌کنیم راهنمای ساخت رزومه در ایران تلنت را مطالعه نمایید. در این راهنما سعی شده تا نحوه ساخت رزومه حرفه‌ای به کارجویان توضیح داده شود. در صورتی که به اطلاعات بیشتر نیاز داشتید با شماره تماس ۰۲۱۲۲۷۷۷۷۰۴ واحد کارجویان تماس بگیرید تا کارشناسان ایران تلنت شما را راهنمایی کنند.

  8. الی احمدی می‌گوید

    ممنونم از راهنمایتون

    1. ایران تلنت می‌گوید

      خواهش میکنم. امیدواریم که براتون مفید بوده باشه.

  9. رها می‌گوید

    بسیار مفید بود . متشکر

    1. ایران تلنت می‌گوید

      خوشحالیم که مطالعه این مقاله براتون مفید بوده باشه

  10. وحید بیرانوند می‌گوید

    سلام.
    من برای بالای ۳۰۰ شرکت مختلف خارجی در حوزه نرم افزار رزومه ارسال کردم. من رزومه ام رو با دقت بسیار بالا و صرف زمان زیادی به زبان انگلیسی بر اساس استانداردهای تولید رزومه نوشتم و به خوبی تونستم سابقه ۸ سال برنامه نویسی حرفه ایم رو در این رزومه توضبح بدم. ولی حتی ۱ بار هم کسی با من نه تماسی گرفت و نه ایمیلی به من فرستاده که بگه اصلا تو به درد ما نمیخوری! به نظرتون مشکل کار کجاست؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      جناب آقای بیرانوند
      مطمئناً شرکت‌های خارجی شرایط خاص و متفاوتی دارند و با توجه به وضعیت فعلی ایران، ممکن است تمایل چندانی برای کار با یک شخص ایرانی نداشته باشند. با این حال، اگر رزومه شما مشکلی ندارد و از نظر خودتان کامل است، به همین روند ارسال رزومه ادامه دهید. نیازی به نگرانی نیست. پیشنهاد می‌کنیم که به همین شکل رزومه خود را برای شرکت های داخلی ارسال نمایید. مطمئناً با شما تماس خواهند گرفت. یک پیشنهاد دیگر اینکه اگر این امکان را دارید رزومه خود را برای چند نفر از دوستان تان ارسال کنید تا آن‌ها نیز آن را بررسی کنند و مشکلات احتمالی آن را با شما در میان بگذارند.

      با تشکر

  11. اسماعیل راد می‌گوید

    با سلام و با سپاس از مقاله مفیدتون.

    1. ایران تلنت می‌گوید

      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده آقای راد

  12. سميه مؤذني می‌گوید

    بسیارکامل وعالی

  13. بهنام بخشی می‌گوید

    ممنون از مقاله تون بسیار خوب و حرفه ای مطالب رو ارائه دادید البته از نظر من
    همین امشب من درحال نوشتن یه رزومه هستم و تلاش میکنم مطابق موارد اشاره شده یک رزومه ساده و کامل بتونم بنویسم باسپاس فراوان

    1. ایران تلنت می‌گوید

      جناب آقای بخشی،
      خیلی خوشحالیم که این مقاله توانسته دید روشنی درباره نحوه ساخت رزومه حرفه‌ای در اختیار شما بگذارد.

  14. مهسا می‌گوید

    سلام . برای درس مدیریت ارشد در پرستاری نیاز به نوشتن رزومه داشتم که سایت شما تنها سایتی بود که خیلی خوب توضیح داده بود.ممنون

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام مهسا جان،
      خیلی خوشحالیم که این مطلب تونسته به شما کمک بکنه. امیدواریم که در آینده نزدیک شغل رویایی خودتون رو پیدا کنید.

  15. مینا می‌گوید

    درود خدای بخشنده و بخشایشگر بر شما
    من می خواهم یک رزومه برای پسرم بنویسم و آن را برای باشگاههای مختلف بفرستم.چگونه می توانم نظر آنها را جلب کنم؟
    باسپاس

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام و وقت به خیر،
      در ابتدای امر، پیشنهاد میکنیم که فرزند جنابعالی خودش به تنهایی اقدام به نوشتن رزومه کند. رزومه نویسی مهارتی است که افراد شاغل در دوران کاری خود به آن نیاز پیدا خواهند کرد. پس از نوشتن رزومه، بهتر است در سایت ایران تلنت به دنبال موقعیت‌های شغلی مرتبط با مهارت خود باشد و در صورت مشاهده آگهی مرتبط، رزومه خود را ارسال کند.

  16. الی می‌گوید

    سلام ممنون از مطلب فوق العاده تون
    میشه لطفا کمک کنید و بگید منِ ۳۴ساله ،که کارشناس طراحی لباس هستم،و ۱۵سال سابقه کار در مزون خودم رو دارم چطور برای شرکتهای تولیدی رزومه پر کنم😕

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام و روز به خیر،
      با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله و مطالعه مقاله راهنمای ساخت رزومه در ایران تلنت، خواهید توانست یک رزومه حرفه‌ای برای خودتان بنویسید. برای این کار کافیست سوابق شغلی خودتان را به ترتیب در رزومه درج کنید. از آنجایی که کارتان طراحی لباس نیز هست، بهتر است برخی از نمونه کارهای خود را نیز به رزومه ضمیمه کنید.

  17. سمیه خانی می‌گوید

    مطلب خیلی کاملی بود درباره رزومه. من با همین مطلب تونستم یک رزومه بسازم و خدارو شکر استخدام بشم. مرسی از ایران تلنت

  18. مهناز می‌گوید

    ممنونم واقعا. با کمک همین آموزش یک رزومه حرفه ای ساختم

    1. حسین می‌گوید

      سلام حالتون خوبه من خیلی خیلی به یه رزومه نیازدارم یه دنیا ممنون میشم کمکم کنین .

  19. علی می‌گوید

    مرسی عالی بود.مطلب خوبی درباره رزومه نویسی بود

  20. سینا زنجانی می‌گوید

    واقعا مطلب عالی بود و واقعا نکات مهم برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای رو اموزش میده. مرسی از ایران تلنت که این وبلاگ خوبو راه انداخته

    1. ایران تلنت می‌گوید

      آقای زنجانی عزیز،
      خیلی خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده در صورتی که سوالی درباره رزومه نویسی یا استخدام شدن دارید میتونید از طریق همین بخش کامنت ها با ما در میون بگذارید.

  21. نجمه رحیمی می‌گوید

    سلام
    بیش‌تر کارجویان، داشتن مهارت‌های تخصصی یا مدرک را برای استخدام در شرکت مورد علاقه‌یشان، کافی می‌دانند. اما واقعیت این است که کارفرمایان علاوه بر این مهارت‌ها، به رعایت نکات دیگری هم از سمت کارجو توجه می‌کنند. رزومه حرفه‌ای یکی از این نکات است که به عنوان اولین گام آشنایی کارفرما با شما، از اهمیت بالایی برخوردار است

    شما می توانید تنها با پرداخت ۵ هزار تومان از قالب های رزومه حرفه ای

    که در فرمت نرم افزار ورد (Word) تهیه شده اند استفاده کنید.

  22. فرزانه می‌گوید

    عالی بود سپاسگزارم

    1. ایران تلنت می‌گوید

      خیلی خوشحالیم که خواندن این متن برایتان مفید بوده و توانسته دید خوبی از اصول رزومه نویسی را در اختیارتان قرار دهد.

  23. خلیل پورآقایی می‌گوید

    بسیار عالی و روشن توضیح داده اید .
    با سپاس از شما

  24. سید محمد هادی سعیدی می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    من قصد دارم از طریق سایت شما برای خودم رزومه درست کنم اما رشته ای که در آن تحصیل کردم رو جزو لیست مشاغل پیدا نکردم و متاسفانه کمی سر در گم شدم
    من رشته تحصیلیم تعمیر و نگهداری هواپیماست با مدرک لیسانس اما شغلی که در حال دارم و قصد دارم در همین زمینه در کشورهای دیگه جستجو کنم و کار کنم Flight Dispatch هست که زیر شاخه ای از صنعت هوانوردی هست
    لطفا راهنمایی بفرمایید به چه صورتی بعد از ورود به صفحه کاربری خودم در سایت شما این شغل رو میتونم پیدا کنم
    با سپاس

  25. Babak می‌گوید

    من زبانم اصلا خوب نیست شماهم‌همشو کردید انگلیسی من که چیزی نفهمیدم

  26. ماریا می‌گوید

    عالی بود. من خیلی وقت بود دنبال همچین محتوایی بودم. ممنون که درباره اصول رزومه نویسی برامون نوشتید. امکانش درباره مصاحبه رفتن هم پست بذارید؟

  27. امیرحسین می‌گوید

    سلام. خیلی مفید بود مقاله تون. امسال مهارتهای جدید یاد گرفتم و میخوام تغییر شغل بدم و میشه گفت تقریبا تجربه کاری قبلیم به دردم نمیخوره. از یه طرف نمیخوام مهارتهای نامرتبط بنویسم، از به طرف برای کارفرما سواله که این چندسال چکار میکردی؟! به نظرتون چطور رزومه جدید رو بنویسم؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      امیرحسین جان خوشحالیم که این مطلب برات مفید بوده. بهترین راه صداقت هستش. پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه فاصله بین سوابق شغلی را به کارفرما توضیح دهیم را مطالع کنی.

  28. میترا می‌گوید

    سلام من رزومه ای آماده کردم و راستش چون انگلیسی هستش دوستانم زیاد متومه نمیشند .‌امکانش هست شما چک بفرمایید برام؟ خبلی مهم هست برام

  29. فیروز می‌گوید

    باسلام و خسته نباشید
    ممنون از بابت مطالب مفید و ارزنده شما
    اصول رزومه نویسی روشن و واضح بیان شده بود
    که باعث شد قسمتی از رزومه خود را به صورت حرفه ای ویرایش کنم

    1. تحریریه ایران تلنت می‌گوید

      سلام فیروز عزیز
      خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته

  30. صادق می‌گوید

    سلام. من دانشجوی نرم افزار هستم. میخواستم بدونم آیا قرار دادن پروژه کارشناسی دانشگاه در رزومه کار مرسومی هست؟ پیشنهاد میشه اصلا؟

  31. عباس احمدی می‌گوید

    سایت شما خیلی عالیه مطالب پر بار بود بهره مند شدم

    1. تحریریه ایران تلنت می‌گوید

      ممنون از نظر شما
      خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفته

  32. زهرا می‌گوید

    اگر زبان انگلیسی خوبی نداریم لازمه رزومه که مینویسیم انگلیسی باشه حتما ؟

  33. محسن فرخی می‌گوید

    اگر کار آموز‌هستیم هم باید رزومه داشته باشیم ؟

  34. هومن انگورانی می‌گوید

    سلام در قسمت رزومه کاری
    جمله چرا که نه مانند رزومه تحصیلی سابقه کاری کاری در آن کم است
    کاری دو بار تکرار شده است.

  35. فریبا ناصری می‌گوید

    ساخت رزومه در ایران تلنت رایگان هست ؟

  36. حسین می‌گوید

    کار خوب با انرژی با حقوق بحق

  37. محمد می‌گوید

    برای من که اصلا نمیدونستم رزومه چیه خیلی مطلب مفیدی بود. ممنونم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.