وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه طراح گرافیک شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

اگر در دسته افرادی قرار می‌گیرید که علاقه آنها کار خلاقانه و طراحی است، باید بگوییم که گرافیست شدن می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. گرافیک و طراحی طرح‌های گرافیکی کاملا به خلاقیت و هنر گره خورده است و شما این فرصت را دارید تا در این شغل، هم از ذهن خلاق خود استفاده کنید و هم با کمک دیگر افراد، طرح‌هایی خلق کنید که بسیار گیرا و جذاب باشند.

طراحان گرافیک، افرادی هستند که با کمک تصاویر می‌توانند میان افراد و موضوعات ارتباط به وجود آورند و حتی با کمک گرفتن از نرم افزارهای گرافیکی تصاویری خلق کنند که حرف‌های زیادی برای بیان داشته باشند. آنها با الهام گرفتن از تصاویر و کلمات می‌توانند مشتریان و کاربران را جذب کنند. آنها سعی می‌کنند تا به طور مستمر با مشتریان و مصرف کنندگان در ارتباط باشند تا بتوانند طرحی خلق کنند که بتواند به خوبی پیام مورد نظر را منعکس کند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

طراح گرافیک چه کاری انجام می‌دهد؟

طراحان گرافیک و یا گرافیست‌ها از هنر و فناوری برای انتقال ایده‌ها استفاده می‌کنند و این کار را با استفاده از ابزارهای مختلف طراحی انجام می‌دهند. گرافیست‌ها طرح‌های خود را برای کمپین‌های تبلیغاتی، بروشورها، مجلات و گزارش‌های شرکتی می‌زنند، که هم به صورت دستی و هم با کمک رایانه و تبلت‌های دیجیتال انجام می‌شود.

هدف نهایی یک گرافیست این است که کسب و کاری که در آن کار می‌کند را با طرح‌های خود برجسته کند و به آگاهی بخشی از برند نیز کمک می‌کند. آنها با استفاده از متن، تصاویر و انواع المان‌ها، ایده یا هویت برند را در تبلیغات به اشتراک می‌گذارند. المان‌ها در گرافیک می‌توانند شامل فونت، اندازه، شکل و ظاهر، رنگ، طراحی چاپ، عکاسی، انیمیشن، لوگو و بیلبورد شوند.

طراحان گرافیک اغلب در پروژه‌ها با دیگر طراحان گرافیک، متخصصان دیجیتال مارکتینگ، انیماتورها، برنامه نویسان، کارگردانان ویدیو و طراحان وب همکاری می‌کنند. هنگام استفاده از متن در چیدمان‌ها، آنها از نزدیک با کپی رایترها همکاری می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که چه کلماتی در بنرها قرار بگیرد.

چگونه طراح گرافیک شویم

وظایف یک گرافیست شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای تعیین بایدها و نبایدهای هر پروژه ملاقاتی با کارفرما دارد.
  • به مشتریان خود، در مورد استراتژی‌هایی برای دستیابی به طیف وسیعی از مخاطبان، توصیه‌هایی ارائه می‌دهد.
  • پیامی که طرح باید به مخاطب ارائه دهد را بیان می‌کند.
  • تصاویری خلق می‌کند که تمام ویژگی‌های یک محصول را نشان می‌دهند و همچنین پیام مد نظر کارفرما را منتقل کنند.
  • گرافیست از طراحی بنر تا طراحی صفحات وب و لوگو را انجام می‌دهد.
  • با مهارت در استفاده از ابزارهای گرافیک، طرح‌های خود را می‌زند.
  • رنگ‌ها، تصاویر، سبک متن و قالب‌بندی طرح را انتخاب می‌کند.
  • طرح‌ها را در هر مرحله به مشتری خود نشان می‌دهد.
  • تغییرات خواسته شده مشتری و کارفرما را در طرح نهایی اعمال می‌کند.
  • قبل از چاپ یا انتشار، طرح‌ها را از نظر هرگونه خطا بررسی می‌کند.

رشته طراحی گرافیک می‌تواند شما را به چه سمت‌های شغلی برساند؟ سمت‌های شغلی بسیاری وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید:

  • مدیر تیم‌های خلاق – می‌توانید یک تیم خلاق که کار آن طراحی محصول، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و تصاویر بصری است را مدیریت کنید.
  • مدیر هنری – می‌توانید گروهی از هنرمندان و تصویرگران را برای ارائه به موقع کارهای مشتریان مدیریت کنید.
  • مدیر تولید هنری – می‌توانید تیم‌های تولید کارهای هنری را با تمرکز بر بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها مدیریت کنید.
  • طراح بسته‌بندی – می‌توانید طراحی بسته‌های محصولات فیزیکی را بر عهده بگیرید.
  • طراح هویت برند – می‌توانید هویت برند را برای سازمان‌های مختلف طراحی کنید.
  • طراح لوگو – با توجه به کار و هویت برند، برای سازمان و کسب و کاری لوگو طراح می‌کنید. البته طراحی هویت برند و لوگو دو مقوله جدا از هم هستند و شما از هر کدام در طراحی دیگر می‌توانید استفاده کنید.
  • طراح رابط کاربری – در طراحی وب‌سایت‌ها، می‌توانید رابط کاربری را شما طراحی کنید.
  • طراح وب – گرافیست‌ها با توجه به دید هنری و خلاقانه‌ای که دارند می‌توانند وب‌سایت را طراحی کنند.
  • تولید محتوا – با توجه به نوع فعالیت گرافیست، او می‌تواند تولید کننده محتوای بصری و ویدیویی نیز باشد.

حقوق طراح گرافیک

ارقام زیر از گزارش بازار کار وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، به دست آمده است که آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

طبق اطلاعات بدست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، افرادی که به عنوان طراح گرافیک در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق گرافیست در ایران از ۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

درآمد طراح گرافیک با سابقه کار

مسلما افزایش سابقه کار در افزایش حقوق نقش بسیار زیادی دارد. این در مورد گرافیست هم صدق می‌کند و در برخی شرکت‌ها به افرادی که سابقه بیشتری در این شغل دارند، حقوق بیشتری پرداخت می‌شود.

سابقه کاری زیر سه سال

بیشترین: ۱۴,۵ میلیون تومان

میانگین: ۶,۶ میلیون تومان

کمترین: ۱,۰ میلیون تومان

سابقه کاری هفت تا پانزده سال

بیشترین: ۱۴,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۰,۰ میلیون تومان

کمترین: ۵,۵ میلیون تومان

سابقه کاری سه تا هفت سال

بیشترین: ۲۰,۰ میلیون تومان

میانگین: ۸,۹ میلیون تومان

کمترین: ۱,۴ میلیون تومان

سابقه کاری پانزده سال به بالا

بیشترین: ۲۲,۶ میلیون تومان

میانگین: ۱۲,۳ میلیون تومان

کمترین: ۳,۴ میلیون تومان

برای اینکه از میزان حقوق و دستمزد طراح گرافیک به طور کامل و با جزئیات بیشتر باخبر شوید، می‌توانید به وب‌سایت ایران سلری مراجعه کنید.

چگونه می‌توان طراح گرافیک شد؟

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک این است که بدانید که آیا این حیطه و وظایف آن برای شما مناسب است یا خیر. برای اینکه بدانید برای چه شغلی ساخته شده‌اید، می‌توانید از تست MBTI استفاده کنید و با شناخت نقاط قوت و ضعف خود، به این نتیجه برسید که برای این شغل مناسب هستید یا خیر. برای تبدیل شدن به طراح گرافیک یا گرافیست باید مراحلی را طی کنید که شاید برخی از آنها در دیگر مشاغل نیز وجود داشته باشند.

۱. اصول طراحی گرافیک را بیاموزید

برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک، ابتدا به درک کاملی از اصول طراحی گرافیک (graphic design) نیاز دارید. هر طرح خوبی با دقت توسط یک گرافیست طراحی شده است. بنابراین اولین اصل در گرافیک، دقت است. برای یادگیری اصول گرافیک باید برنامه ریزی کنید و نیاز است که یا آن را در دانشگاه و به صورت آکادمیک یاد بگیرید و یا اینکه در کارگاه‌های حضوری و آنلاین شرکت کنید. طراحان گرافیک باید عناصری مانند خطوط، رنگ، شکل، فضا، بافت، تایپوگرافی، مقیاس و هارمونی را یاد بگیرند و بر آنها تسلط داشته باشند. همه این عناصر بر طراحی تاثیر می‌گذارند و می‌توانند احساسات را در مخاطب برانگیزند.

۲. در دوره‌های طراحی گرافیک ثبت نام کنید

دوره‌های طراحی گرافیک به شما اصول طراحی را می‌آموزند و به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های گرافیک را از طریق کار بر روی پروژه‌ها به دست آورید. دوره‌های طراحی گرافیک همچنین شما را با اساتید و همکاران آینده آشنا می‌کند که تمام این افراد می‌توانند در آینده به شما در رشد شغلی کمک کنند. اکثر دوره‌های طراحی گرافیک موضوعاتی مانند تئوری رنگ، تایپوگرافی، چیدمان، ابزارها و نرم افزارهای طراحی گرافیک را پوشش می‌دهند. بسته به بزرگی و کوچکی هر دوره نیز، ممکن است برخی مباحث دیگر مانند تاریخچه طراحی گرافیک، تجربه کاربری (UX) و اصول طراحی وب‌سایت به شما آموزش داده شود.

۳. ابزارهای کلیدی طراحی گرافیک را یاد بگیرید

چگونه طراح گرافیک شویم

ابزارهای مختلفی وجود دارد که طراحان گرافیک از آنها استفاده می‌کنند. معمولاً آنها با نرم افزارهای طراحی گرافیک کار می‌کنند. Adobe Creative Suite ابزاری استانداردی برای تمام طراحان گرافیک است. دیگر ابزارهای رایج در گرافیک که در دسترس گرافیست‌ها هستند عبارت‌اند از:

یادگیری کار با این ابزارها بسیار آسان است،‌ چرا که راهنماها و مقالات رایگان بسیاری در سطح وب برای آنها وجود دارد و وب‌سایت خود آنها نیز مرجع مناسبی برای یادگیری است.

۴. روی پروژه خود کار کنید تا بتوانید مهارت خود در گرافیک را بیشتر کنید

پس از اینکه دانش خود در مورد اصول و ابزارهای طراحی گرافیک را افزایش دادید، زمان تمرین فرا رسیده است. بهترین راه برای رشد مهارت‌ها و تسلط بر نرم افزارهای طراحی گرافیکی این است که روی پروژه‌های طراحی خود کار کنید. برای شروع، می‌توانید مجموعه‌ای از بنرهای تبلیغاتی را طراحی کنید و یا اینکه سراغ طراحی لوگو بروید. همچنین می‌توانید طرح‌های موجود یک شرکت را انتخاب کنید و روی آنها کار کنید و به اصطلاح آنها را بازطراحی کنید. این کار می‌تواند تمرینی عالی برای شناسایی مخاطبان هدف باشد.

گزینه دیگر این است که با شرکت‌های خصوصی کوچک و استارت‌آپ‌ها صحبت کنید و در آنها به عنوان کارآموز مشغول به کار شوید. در این حالت می‌توانید مهارت‌های بیشتری کسب کنید و همچنین رزومه‌ی خود را بهتر کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۵. برای طرح‌های خود یک پورتفولیو بسازید

داشتن یک پورتفولیوی قوی برای هر گرافیستی واجب است. نمونه کارهای شما می‌تواند شامل پروژه‌های دوره آموزشی و همچنین پروژه‌های شخصی یا کاری شما باشند. بر کیفیت بیشتر از کمیت تمرکز داشته باشید. نمونه کارهای شما می‌توانند باعث به وجود آمدن ذهنیت خوب و بد در کارفرما شوند، بنابراین در انتخاب آنها دقت کنید

چگونه طراح گرافیک شویم؟

چگونه طراح گرافیک شویم

شرکت‌ها برای استخدام طراح گرافیک شرایط و ویژگی‌های خاصی را در نظر می‌گیرند و افراد را بر اساس آن ویژگی‌ها فیلتر می‌کنند.

اگر دوست دارید ببینید که افراد با چه مدرکی در سمت‌های شغلی طراحی گرافیک/ طراحی UX و UI مشغول به کار هستند، می‌توانید در صفحه مسیر شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، به طور کامل مشاهده کنید. در جستجوی ما در مورد مشاغل طراحی گرافیک/ طراحی UX و UI این اطلاعات به دست آمده که بیشتر افراد در این حیطه با مدرک هنر، مهندسی کامپیوتر و نرم افزار و بعد مهندسی معماری و شهرسازی مشغول به کار هستند. بنابراین این موضوع می‌تواند به خوبی مسیر شغلی طراح گرافیک را مشخص کند و درباره الزامات شغلی استخدام گرافیست به شما سرنخ‌هایی بدهد.

در این صفحه و با کلیک بر روی علامت اینفو در کنار نام مشاغل، همچنین می‌توانید شرح شغلی مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر خود را ببینید و به اطلاعات کافی از آنچه افراد در این موقعیت شغلی انجام می‌دهند، دست پیدا کنید. برای موقعیت شغلی طراح گرافیک، شرح شغلی به شرح زیر است:

  • توانایی طراحی پیشرفته با برنامه های طراحی گرافیک از جمله Adobe Indesign، Photoshop و Illustrator و Sketch و After Effects و Motion Pictures
  • آشنایی با انیمیشن کامپیوتری و توانایی ادیت عکس و ویدئو
  • توجه دقیق به جزئیات، شناخت اصول گرافیک و تئوری رنگ ها
  • توانایی طراحی لوگو و پیاده سازی قالب های وب سایت
  • آشنایی با صنعت چاپ و بسته بندی
  • توانایی ترسیم وایرفریم (Wireframe) ، تست، ادیت و در نهایت تبدیل وایرفریم ها به موکاپ (Mockup)
  • تحقیق اصولی در جهت درک و تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران به منظور ترسیم فرآیند طراحی و توانایی مدیریت تعامل میان کاربر و محصول
  • در نظر گرفتن درخواست های تیم بازاریابی برای ارائه ی طرحهای گرافیکی و ویرایش و بروزرسانی مستمر طرح های گرافیکی با توجه به بازخورد مشتریان
  • چیدمان و پیکربندی قالب های طراحی و حفظ ثبات سبک طراحی و زبان برنامه نویسی و کلیات طراحی در تمام صفحات وب سایت
  • آشنایی با تکنولوژی اپلیکیشن های تلفن همراه برای اجرای برنامه های موجود بر روی تلفن همراه و انطباق با تمام اندازه ی صفحه نمایش دستگاه ها

علاوه بر اطلاعات بالا، می‌توانید به اطلاعات متوسط دریافتی، رده سازمانی و همچنین نوع فعالیت شرکت‌های افراد شاغل در آنها، در سمت‌های انتخاب شده دسترسی داشته باشید.

چگونه طراح گرافیک شویم

چگونه طراح گرافیک شویم

در نهایت برای اینکه طراح گرافیک شوید باید یک سری از مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص را داشته باشید. همچنین باید خود را در مورد این شغل به روز نگه دارید، چرا که کار در این حیطه به شدت به علم روز دنیا وابسته است. به طور خلاصه باید خلاق باشید، به خوبی مخاطبان هدف را بشناسید، روانشناسی بدانید، روحیه کار تیمی داشته باشید و همچنین در کار با ابزارها و نرم افزارهای گرافیک مهارت داشته باشید.

چشم انداز شغلی شغل گرافیک

طراحی گرافیک یکی از مشاغل در حال رشد است، اما رشد آن بر اساس حوزه تخصص افراد ممکن است متفاوت باشد. تا سال ۲۰۲۹ ممکن است با کاهش استخدام طراحان گرافیک مواجه شویم، اما این امر عمدتاً در حوزه طراحی چاپ صدق می‌کند. در چند سال آینده فرصت‌های شغلی کمتری برای طراحان گرافیک در زمینه روزنامه‌ها، نشریات، ناشران کتاب و دایرکتوری‌ها وجود خواهد داشت. از سوی دیگر، طراحان گرافیک حوزه دیجیتال اوضاع بهتری خواهند داشت و ‌آینده روشن‌تری برای آنها تصور می‌شود. طراحان گرافیک با مهارت در طراحی UI و UX وب‌سایت، انیمیشن، طراحی رابط کاربری موبایل و اپلیکیشن و طراحی ویدیو بالاترین تقاضا را برای استخدام دارند. سایر زمینه‌های طراحی مانند طراحی UI و UX نیز رشد بالایی در بازار کار دارند.

مسیرهای شغلی دیگر در حیطه گرافیک

افرادی که در رشته گرافیک سررشته دارند و به خوبی با بایدها و نبایدهای آن آشنایی دارند، می‌تواند علاوه بر طراحی گرافیک سراغ مشاغل دیگر نیز بروند و در آنها نیز موفق شوند. در حال حاضر، برخی از این مشاغل در میان مشاغل پردرآمد به شمار می‌آیند و به این ترتیب امکان کسب درآمد بالا نیز برای طراحان گرافیک فراهم است.

طراح اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل روز به روز بیشتر می‌شوند و این یک تخصص عالی برای طراحان گرافیکی است که به دنبال کسب درآمد از این صنعت هستند و همچنین علاقه یا عشقی به اپلیکیشن‌های موبایل دارند. برای این شغل نیازی به یادگیری برنامه نویسی ندارید و تنها باید در طراحی رابط کاربری خبره باشید.

طراحی آیکون

شاید این شغل کمی برای همه عجیب باشد، اما طراحی آیکون یکی دیگر از مشاغل پردرآمد امروز به شمار می‌آید. طراحی آیکون برای وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و محصولات دیجیتال تقاضای زیادی دارد. تخصص در طراحی آیکون نه تنها به دانش عمیق طراحی، بلکه به دانش عمیق در هنرهای زیبا و حتی عکاسی نیاز دارد.

تایپوگرافی و طراحی فونت

اگر عاشق تایپوگرافی هستید و همیشه به دنبال بهترین و زیباترین شکل فونت هستید، این شغل مناسب شما است. متخصصان تایپوگرافی و طراحی فونت می‌توانند از طراحی فونت‌های سفارشی درآمد عالی کسب کنند.

انیمیشن رابط کاربری

اگر تا به حال در وب‌سایتی رابط کاربری دارای انیمیشن را دیده باشید، متوجه می‌شوید که این شغل چقدر مهارت و خلاقیت نیاز دارد. اگر به انیمیشن علاقه دارید، انیمیشن رابط کاربری می‌تواند یک تخصص بسیار مفید و البته پول‌ساز برای شما باشد. در حالی که کار روی تجربه کاربری و آن هم از نوع انیمیشن بسیار چالش دارد و نیاز به یادگیری مداوم دارد، اما در نهایت این یک تخصص پرسود است.

طراحی برای رسانه‌های چاپی

طراحی مناسب چاپ کاربردهای بسیار متنوعی دارد، از تبلیغات چاپی و کمپین‌های بازاریابی گرفته تا طرح بندی مجلات و روزنامه‌ها. علیرغم دیجیتالی شدن جهان، اما طراحی و بازاریابی چاپی هنوز هم تقاضای خود را دارد و می‌توان درآمد خوبی از این کار کسب کرد.

طراح گرافیک شویم؟

اگر ذهن خلاقی دارید و به طراحی و گرافیک بسیار علاقه دارید، می‌توانید در این مسیر شغلی بسیار موفق شوید. اما فراموش نکنید که گرافیک نیز مانند هر شغل دیگری نیاز به یادگیری مداوم و به روز بودن دارد؛ بنابراین، دانش خود را نیز روز به روز افزایش دهید و خود را در این حیطه به روز نگه دارید، چرا که کارفرمایان و سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که علم روز دنیا را در گرافیک دارند و همچنین می‌توانید از جدیدترین ابزارهای طراحی استفاده کنند.

اگر طراح گرافیک هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختیم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
3 دیدگاه
  1. صمدی می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر من از بچگی عاشق طراحی بودم و طراحیمم خوبه و رشته گرافیک و انمیشن سازی رو خیلی دوست داشتم ولی به خاطر نبود مدرسه فنی حرفه ای در منطقه مسکونیمون نتونستم وارد این رشته بشم ….
    سوالی که دارم اینه ایا برای طراح گرافیک شدن حتما باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشم یا توی کلاس ها و اموزشگاه های خصوصی میتونم این علم و مهارت رو کسب کنم ؟
    اگر در اموزشگاه ها این مهارت رو کسب کردم میتونم توی شرکت ها استخدام بشم یا شرکت ها به دنبال افرادی با مدرک دانشگاهی هستن؟

    1. م می‌گوید

      وقت بخیر. اخیرا شرکت ها بدنبال افراد ماهر و مسلط هستند و داشتن مدرک دانشگاهی اولویت نداره

      1. ایران تلنت می‌گوید

        مدرک دانشگاهی در بعضی از رشته‌ها میتونه خیلی کمک کننده باشه.
        از طرف دیگه تسلط به کار و تجربه کاری داشتن هم خیلی مهمه.
        هستن شرکت‌های که افراد کارآموز هم استخدام میکنن.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.