وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

تفاوت بین رزومه و سی وی (CV) چیست؟

در حالی که هم رزومه و هم CV برای به دست آوردن فرصت شغلی کارایی دارند (و حتی برخی کارفرمایان و کارشناسان استخدام این دو را با هم اشتباه بگیرند)، اما در نهایت باید عنوان کرد که این دو تفاوت‌هایی با هم دارند که این تفاوت‌ها هستند که آنها را از هم متمایز می‌کنند.

در این مقاله تفاوت‌های بین رزومه و CV، مواردی که باید در هر کدام گنجانده شود و زمان استفاده از هر کدام را بیان خواهیم کرد. این محتوا به شما کمک خواهد کرد که از هر کدام از این دو برای به دست آوردن شغل دلخواه خود به درستی استفاده کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

تفاوت بین رزومه و CV

تفاوت بین رزومه و CV شامل طول، محتوا و هدف این دو است. در واقع شما باید با توجه به شغلی که درخواست می‌دهید، یکی از این دو سند را انتخاب کنید.

رزومه باید مجموعه‌ای مختصر و مفید از تجربیات کاری، مهارت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای شما باشد که کاملا باید مرتبط با شرح شغلی باشد که برای آن درخواست می‌دهید. در مقابل، CV سندی کامل از مدارک و موفقیت‌های حرفه‌ای و تحصیلی شما خواهد بود. برخی از تفاوت‌های اصلی بین رزومه و CV شامل موارد زیر می‌شود:

طول رزومه و CV

از آنجایی که نوشتن رزومه حرفه‌ای فقط شامل مهارت‌ها و توانایی‌های شما برای یک نقش خاص می‌شود، معمولاً باید فقط یک یا دو صفحه باشد. اما محدودیت تعداد صفحه در CV وجود ندارد و حتی بسیار طولانی‌تر از اکثر رزومه‌ها است، زیرا شامل اطلاعات بیشتر و توضیحات دقیق‌تری از دوره‌های آموزشی، تحقیقات، مقالات منتشرشده یا ارائه‌ها می‌شود.

سابقه کاری یا نوع شغلی

از CV بیشتر برای به دست آوردن مشاغلی در حوزه دانشگاه و پژوهش استفاده می‌شود. به عنوان مثلا، اگر قصد دارید تا برای شغل استاد دانشگاه درخواست کنید، CV می‌تواند تمام آنچه شما در طول تحصیل و فعالیت‌های دانشگاهی انجام دادید را پوشش و نمایش دهد و شانس شما برای استخدام را نسبت به رزومه بیشتر کند. اما رزومه‌ها معمولا هنگام درخواست برای مشاغل در بخش خصوصی یا دولتی استفاده می‌شوند که اغلب “موقعیت‌های شغلی صنعتی” نامیده می‌شوند و درست نقطه مقابل مشاغل دانشگاهی هستند.

موقعیت جغرافیایی

در برخی از مناطق جهان، مانند انگلستان، نیوزلند و بخش‌هایی از اروپا، کارفرمایان از اصطلاح CV برای توصیف رزومه استفاده می‌کنند و اصلاً از عبارت «رزومه» برای سند بازاریابی شغلی استفاده نمی‌کنند. در آفریقای جنوبی، استرالیا و هند، اصطلاح CV و رزومه اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما، در آمریکا، رزومه و CV کاملا متفاوت از هم هستند و برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند. در ایران نیز بیشتر کارفرمایان رزومه و CV را به همان نام رزومه می‌شناسند و در واقع چند سالی است که معنا و مفهوم آن برای برخی افراد فرق کرده است.

ساخت رزومه آنلاین با رزومه ساز ایران تلنت

CV چیست؟

CV (مخفف کلمه لاتین curriculum vitae) یک سند مفصل و جامع است که سیر دستاوردهای علمی و حرفه‌ای افراد به صورت مفصل شرح می‌دهد. توضیحات در CV معمولا به ترتیب تاریخ اتفاق آورده می‌شوند و معمولا نیز با لیستی از سوابق کاری، مدارک تحصیلی و سابقه آموزشی آغاز می‌شود. در حالی که هیچ الزامی برای اندازه و طول CV وجود ندارد، اما معمولا سه تا ده صفحه می‌شود و حتی برخی افراد آن را طولانی‌تر نیز می‌کنند. به طور کلی، هرچه تجربه بیشتری داشته باشید، CV شما طولانی‌تر خواهد شد.

تفاوت بین رزومه و CV

چه مواردی در CV درج می‌شود؟

به طور معمول، شما تاریخچه شغلی و همچنین تحصیلات، جوایز، افتخارات، بورسیه‌های تحصیلی، پروژه‌های تحقیقاتی یا دانشگاهی و مقالات منتشرشده خود را در CV درج می‌کنید. همچنین می‌توانید فعالیت‌های حرفه‌ای، کار در دانشگاه و مراکز آموزشی، شرح پایان‌نامه‌ها و یکی پروفایل شخصی خود را در CV قرار دهید که تمام مهارت‌ها و دانش شما را نشان دهد.

رزومه چیست؟

رزومه سندی است که سوابق شغلی، مهارت‌ها و تحصیلات شما را به طور خلاصه نشان می‌دهد. این اصطلاح از کلمه فرانسوی résumé گرفته شده است که “خلاصه” یا “چکیده” ترجمه می‌شود.

تفاوت بین رزومه و CV

آنچه در رزومه باید گنجانده شود

رزومه معمولاً شامل یک بیانیه حرفه‌ای یا «خلاصه»، بخش مهارت‌ها و شرح فشرده دستاوردهای حرفه‌ای اخیر و مرتبط با شرح شغلی می‌شود که به ترتیب زمانی معکوس فهرست‌بندی شده‌اند و از آخرین شغل شما شروع می‌شود.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

همچنین می‌توانید سوابق تحصیلی، دستاوردها و پروفایل‌های حرفه‌ای خود را نیز در آن قرار دهید. اگر تجربه کار حرفه‌ای کمی دارید یا اصلاً تجربه ندارید، می‌توانید به کارآموزی یا پروژه‌های شخصی مرتبط خود در رزومه اشاره کنید.

زمان استفاده از رزومه و CV

اگر مطمئن نیستید که کدامیک از این دو را باید برای کارشناس استخدام و یا کارفرمای آینده خود بفرستید، این سؤالات را از خود بپرسید:

برای چه نوع شغلی درخواست می‌دهید؟

اگر برای شغلی در دانشگاه، به ویژه به عنوان یک استاد، دستیار استاد یا محقق در مدرسه یا دانشگاه درخواست می‌دهید، نیاز شما برای لیست کردن سوابق کاری و تحصیلی یک CV است. برخی از مؤسسات دستورالعمل‌هایی برای مواردی که باید در رزومه گنجانده شوند دارند، بنابراین حتماً از قبل از مدیر دانشگاه یا مدرسه درباره این موضوع پرس‌وجو کنید تا فرمت درست را برای آنها آماده و ارسال کنید.

شرکت سنتی است یا مدرن و به‌روز؟

فرمت استاندارد رزومه برای مشاغلی غیر از مشاغل دانشگاهی، رزومه است اما با این حال هستند شرکت‌ها و کارفرمایانی که به دنبال توضیحات و اطلاعات بیشتری درباره کارجو هستند و تعداد صفحات توضیحات برای آنها مهم نیست. برای این مواقع شما می‌توانید از CV استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که تعداد این شرکت‌ها بسیار کم است و کارفرمایان و کارشناسان استخدام بیشترین مدت زمانی که برای خواندن اولیه رزومه‌ی کارجویان می‌گذارند، نهایت ۱۵ ثانیه است.

اگر در مورد ارسال رزومه یا CV شک دارید، با استخدام کننده یا مدیر استخدام تماس بگیرید و توضیح بخواهید.

اگر رزومه دارید و برای ساخت CV کاری نکردید و یا برعکس، همین امروز دست به کار شوید و سعی کنید که هر دو نسخه از سند بازاریابی خود را آماده داشته باشید.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. برای آشنایی مختصر مفید بود می‌گوید

    ممنون از راهنماییتون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.