وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه فاصله بین سوابق کاری را در مصاحبه (یا رزومه) توضیح دهیم؟

یافتن شغل مناسب به خودی خود فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است. حال در برخی مواقع، تغییرات پیش‌بینی نشده‌ای که در زندگی ما رخ می‌دهد این فرایند را بیش از پیش دشوارتر می‌کند. گاهی اوقات، بسیاری از افراد به دلایل حرفه‌ای یا شخصی تصمیم می‌گیرند تا مدتی از محیط کار دور باشند. این اتفاق در همه جای دنیا رایج است. با این حال، ااین افراد باید بتوانند این فاصله بین سوابق کاری خود را در رزومه خود و در مصاحبه‌های کاریشان به خوبی توضیح دادند.

وجود فاصله بین سوابق کاری امر مهمی است که کارفرمایان اهمیت خاصی به آن می‌دهند. شاید برایتان جالب باشد، مدیران منابع انسانی و کارشناسان جذب و استخدام در همان روزهای ابتدایی آغاز به کارشان، در این زمینه آموزش می‌بینند. به همین دلیل، در هنگام بررسی رزومه‌ها حتماً به این نکته دقت کرده و در جلسه مصاحبه درباره این فواصل موجو بین سوابق کاری سوال می‌کنند. البته باید در نظر داشت که اگر متقاضیان کار بتوانند پاسخ و توضیحات قانع‌کننده‌ای درباره این وقفه‌های کاری ارائه کنند، روند مصاحبه به شکل دیگری تغییر خواهد کرد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

باید بدانید که استخدام فردی که بین سوابق کاری خود فواصل و وقفه‌هایی بلند مدت دارد کار بسیار خطرناکی است. خودتان را جای یک مدیر منابع انسانی یا یک کارشناس استخدام تصور کنید. برای یک موقعیت شغلی صدها رزومه دریافت کرده‌اید. با بررسی تک‌تک رزومه‌ها، ده رزومۀ خوب و حرفه‌ای را جدا می‌کنید. حال، شاید در بین این رزومه‌ها، افرادی هم باشند که در بین سوابق شغلی‌شان فاصله وجود داشته باشد. در این شرایط ممکن است که کارفرما از شما، به عنوان کارشناس استخدام، سوالات زیر را بپرسد:

  1. اگر این شخص مهارت‌ها و صلاحیت‌های کافی برای این شغل را دارد، چرا در این بازه‌های زمانی مشخص نتوانسته کار پیدا کند؟
  2. آیا این شخص پس از این مدت طولانی که از محیط کار دور بوده است، آیا فرآیند اجرای کار را به خاطر دارد؟
  3. پس از این مدت دوری از کار، آیا این شخص خودش را با تغییرات به‌روز نگه داشته است؟
  4. ظاهرا این شخص مورد نظر، پیش از یافتن شغل مناسب از کار خود استعفا داده است. به نظر شما، این مورد ضعف نشان از ضعف ایشان در تصمیم‌گیری نیست؟

خب، شما به عنوان یک کارشناس منابع انسانی که می‌خواهد چنین شخصی را استخدام کند، باید بتوانید که با دلایل موجهی که کارجو بیان کرده است این فاصله بین سوابق کاری را به خوبی به کارفرمای خود توضیح دهید. مطمئناً اگر کارجو نتواند به خوبی دلیل فواصل موجود در سوابق کاری‌اش را توضیح دهد، شما مجبور خواهید شد که از انتخاب او به عنوان یک کاندیدای اصلی چشم‌پوشی کنید. البته ناگفته نماند که سیاست‌های شرکت در قبال این موضوع نیز در انتخاب کارجویان بسیار تعیین کننده است. با این حال، اگر شخصی هستید که مدتی از محیط کار دور بوده‌اید، بهتر است که منتظر پرسیدن این سوال در جلسه مصاحبه یا مصاحبه تلفنی باشید.

دلایل وجود فاصله بین سوابق کاری چه هستند؟

از مهمترین دلایل وجود فاصله بین سوابق کاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مراقبت و نگهداری از یکی از اعضای خانواده (پدر، مادر یا فرزندان)
  2. بیماری
  3. زایمان
  4. مهاجرت به شهر یا کشور جدید
  5. تغییر شغل و زمینه کاری
  6. ادامه تحصیل
  7. سانحه و حوادثی که برای مدتی شخص را خانه‌نشین می‌کند
  8. گذاراندن دوره‌ها و آموزش‌های جدید در راستای ارتقای مهارت‌ها
  9. رسیدگی به امور شخصی
  10. راه‌اندازی یک کسب‌وکار شخصی
  11. تعدیل نیرو

موارد بالا از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین عواملی هستند که سبب ایجاد وقفه در سوایق شغلی می‌شوند. اگر شما فواصل بین سوابق شغلی شما هم بسیار طولانی است، بهتر است در جلسه مصاحبه با صداقت تمام، دلایل خود را بیان کنید و علت وجود این وقفه‌ها را به مصاحبه‌کنندگان توضیح دهید. مطمئن باشید که هیچ چیز بهتر از صداقت نیست و مدیران منابع انسانی نیز به خوبی دلایل شما را درک خواهند کرد.

وجود فاصله بین سوابق کاری به دلیل مراقبت از فرزندان

بزرگ‌ کردن و به مقصد رساندن فرزندان کاری بسیار مشکل و زمان‌بر است. اگر بخواهید بخشی از زمان کاری خود را به بزرگ کردن فرزندان اختصاص دهید، مطمئناً ایجاد فاصله بین سوابق شغلی غیر قابل اجتناب خواهد بود. حال، اگر قصد دارید پس از سر و سامان دادن به اوضاع خانه مجدداً به محیط کار باز گردید، بهتر است خودتان را برای سوالات مرتبط آماده کنید.

با اعتماد به نفس در مصاحبه ظاهر شوید

این موقعیت بسیار رایج است و تقریباً می‌توان گفت روزی برای همه افراد اتفاق می‌افتد. در خصوص تصمیم خود و اولویت بخشیدن به خانواده با اعتماد به نفس بالا صجبت کنید. همچنین، شما در طول مصاحبه باید نشان دهید که کاملاً آمادگی و توانایی بازگشت به کار را دارید.

نباید با تفکر منفی و اعتماد به نفس پایین در مصاحبه‌ها حاضر شوید. در عوض، باید بتوانید با اعتماد به نفس کامل فکر و تصمیم خود را به استخدام‌کننده القاء کنید. مصاحبه‌کننده قطعاً تصمیم قاطع و روحیه شما برای بازگشت به کار را خواهد ستود.

حالت تدافعی نداشته باشید

باید بپذیرید که مصاحبه‌کننده این حق را دارد که در خصوص فاصله موجود بین موقعیت‌های شغلی پیشین‌تان از شما سوال کند. بنابراین، درست نیست که به مصاحبه‌کننده انگ تبعیض بزنید. اگر موضعی تدافعی داشته باشید، احتمالاً مصاحبه‌کننده فکر می‌کند در حال مخفی کردن چیزی هستید.

نشان دهید با گذر زمان از دانش روز عقب نمانده‌اید

طی مصاحبه باید به کارفرما ثابت کنید که با به‌روزترین ابزارها و تکنولوژی‌های حوزه کاری خود آشنا هستید و با وجود وقفه‌های ایجاد شده در سوابق کاری‌تان، باز هم خودتان را با دانش روز همگام کرده‌اید.

وجود وقفه بین سوابق شغلی به دلیل مراقبت از اعضای خانواده

بسیاری از ما در زندگی مجبور به انتخاب گزینه‌های سخت می‌شویم. برای مثال ترک شغل به دلیل مراقبت از عزیزان بیمارمان یکی از این انتخاب‌های دشوار برای ماست.

با این حال، زمانی که قصد داریم با وجود چنین وقفه‌ای به محیط کار بازگردیم، باید چند نکته را مدنظر قرار دهیم. بیش‌تر نکاتی که در مورد قبل به آن‌ها اشاره شد، در این وضعیت هم مناسب خواهند بود. با این حال، بد نیست که موارد زیر را نیز به خاطر داشته باشید.

شما در حال کمک به فرهنگ‌سازی در جامعه هستید

همان‌طور که جمعیت کشور در حال پیر شدن است، وظیفه ماست که به مراقبت از بزرگ‌ترها اهمیت بیش‌تری دهیم. اذعان به مراقبت از پدر و مادر (یا یکی از اعضای خانواده) در مصاحبه قطعاً شما را فردی دغدغه‌مند نشان خواهد داد.

این رفتار و رویکرد، شما را فردی متعهد نشان خواهد داد

این پایبندی شما به خانواده و اصول اخلاقی می‌تواند به مدیر استخدام القاء کند که شما فردی قابل اعتماد و متعهد به کار و اصول رفتاری هستید که این موضوع می‌تواند برایتان امتیازی مثبت محسوب شود.

تعدیل نیرو یکی دیگر از دلایل وجود فاصله بین سوابق شغلی است

گاهی اوقات، وجود فاصله بین سوابق کاری به دلیل این رخ می‌دهد که شما تعدیل شده‌اید و علی‌رغم تلاش‌هایتان نتوانسته‌اید کار مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. مطمئناً در زمان بحران اقتصادی کاهش استخدام و تقاضای پایین برای نیروی کار امری طبیعی است (پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه در زمان بحران اقتصادی کار پیدا کنیم را مطالعه کنید).

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

با این حال، اگر مدت زمان زیادی از آخرین سابقه کاری‌تان گذشته باشد، مصاحبه‌کننده ممکن است با خودش تصور کند که دلیل خاص (و شاید منفی) برای استخدام نشدن شما وجود دارد.

صادق باشید

شاید به این دلیل تعدیل شده‌اید که شرکت قبلی‌تان مجبور بوده است هزینه‌های خود را کاهش دهد. شاید یه این دلیل تعدیل شده‌اید که شرکت مجبور شده بین شما و یک کارمند باتجربه‌تر، او را برای موقعیت شغلی شما نگه دارد. دلیل این وقفه هرچه که باشد، شما باید در مصاحبه خود صادقانه درباره آن صحبت کنید (مگر به دلیل هنجارشکنی و رفتارهای نامناسب از محیط کار اخراج شده باشید).

شما باید برای کارفرمایی که روبروی شما نشسته توضیح دهید که بیکاری شما به دلیل مشکلات رفتاری یا عملکرد ضعیف‌تان نبوده است. همچنین، اگر تحت شرایط منفی موقعیت شغلی قبلی‌تان را ترک کرده‌اید، بهتر است در توصیف شرایط از کلمات مناسبی استفاده کنید. یادتان باشد در چنین شرایطی، نباید از کارفرمای پیشین خود بدگویی کنید. بهتر است بدون آنکه احساسات‌تان درگیر شود، به شکلی خنثی از عباراتی مانند «آن شغل مناسب من نبود» یا «شرح شغل آن کار به مرور زمان تغییر کرد» و سپس درباره تجارب مثبت خود صحبت کنید.

مثبت بمانید

اگر مدت زمان زیادی است که به دنبال کار هستید، به احتمال زیاد به طرز قابل فهمی با خستگی و نا امیدی دست و پنجه نرم می‌کنید. با این حال، همانطور که داشتن حالت تدافعی امری غیر حرفه‌ای تلقی می‌شود، داشتن اخلاق بد و منفی نیز به همان شکل امری غیر حرفه‌ای است.

بهتر است در طی مصاحبه، مثبت بمانید و نا امیدی خود را به مصاحبه‌کننده نشان ندهید. قطعاً شما نمی‌خواهید در طول مصاحبه به شکلی ظاهر شوید که کارشناس استخدام تصور کند به قدری نا امید هستید که حاضرید هر پیشنهاد شغلی را بپذیرید.

حتی اگر شدیداً به کار احتیاج دارید و حاضر هستید برای شغل خوب هر کاری انجام دهید، باز هم بهتر است که حرفه‌ای رفتار کنید. هیچ کارفرمایی نمی‌خواهد احساس کند که شما به عنوان گزینه سوم یا چهارم خود به آن موقعیت شغلی فکر می‌کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه پس از اخراج شدن کار پیدا کنیم؟ را مطالعه کنید.

چند نکته برای توضیح بهتر فاصله بین سوابق کاری

بهتر است رزومه شما ترتیب زمانی در خود نداشته باشد یا در اصطلاح Chronological نباشد. در مطلب اصول رزومه نویسی درباره این نوع رزومه‌ها توضیح داده‌ایم. استفاده از رزومه‌ای که بر اساس ترتیب زمانی نوشته نشده باشد، باعث می‌شود که فاصله بین سوابق کاری شما در رزومه مشخص نباشد. به این ترتیب، شما تنها به تجارب مرتبط خود در رزومه اشاره می‌کنید.

فاصله بین سوابق کاری می‌تواند در بخش تجارب شما در رزومه قرار گیرد. کافی است تنها تجربه‌ای مانند فرصت مطالعاتی، کار داوطلبانه، تدریس یا چیزهایی مانند این در این دوران داشته باشید. این تجربیات بسیار ارزشمند هستند و به خوبی می‌توانند توضیحی مثبت برای فاصله بین سوابق کاری باشند.

مهارت‌های کسب شده در این دوران را زیر ذره‌بین قرار دهید. عمدتاً شرایط طوری رقم می‌خورد که در دوران وقفه کاری خود رشد کرده و مهارت‌های مختلفی کسب می‌کنید. شایسته است این مهارت‌ها را به خوبی در رزومه خود منعکس نمایید و نشان دهید این دوران علاوه بر به‌روز ماندن رشد هم داشته‌اید.

کلام آخر

در تمام این فرآیند باید دقت داشته باشید که مثبت باقی بمانید، با روی گشاده به مدیر استخدام پاسخ دهید و موضع تدافعی نگیرید. سعی کنید در کمال آرامش و البته قاطعیت تصمیم خود را در خصوص وضعیت زندگی خود و وجود فاصله بین سوابق کاری برای فرد استخدام‌کننده توضیح دهید. مهارت‌ها و دستاوردهای خود در این دوره را به خوبی منعکس کنید شاید یکی از آن‌ها در شغل بعدی شما برگ برنده باشد. رزومه ساز ایران تلنت را نیز فراموش نکنید. شما می‌توانید با کمک این رزومه ساز تمام موارد مهمی که در هر رزومه به آنها نیاز است، اشاره کنید و تمام مهارت‌ها و سوابق کاری خود را در آن قرار دهید.

امیدواریم بتوانید به بهترین شکل ممکن به بازار کار بازگردید.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. محدثه خیری می‌گوید

    عالی

  2. جویای کار می‌گوید

    سلام
    خواهشمندم مطالبی برجسته در مورد قضاوت‌های نادرست کارفرما بذارید.
    وقتی دو دو شرکت امنیت شغلی نداری و مجبوری بیای بیرون و کارفرما فکر می‌کنه تو متعهد نیستی و برچسب می‌زنند، حتی اگه به زبان نیاورند هم مبرهنه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.