وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

کلماتی که هرگز نباید در رزومه خود استفاده کنید

کلماتی که نباید در رزمه استفاده کنید

همه ما این جمله را شنیده‌ایم که: “هرگز فرصتی دوباره برای اولین تاثیرگذاری را ندارید.” این مسئله در مورد رزومه شغلی شاید بیشترین معنا را داشته باشد. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها از نرم افزارهای غربالگری برای ارزیابی اولیه رزومه کارجویان استفاده می‌کنند، اما در نهایت این استخدام کنندگان هستند که باید تحت تاثیر رزومه‌ها قرار بگیرند.

زبان یا محتوای یک رزومه قطعاً می‌تواند شانس یک کارجو را برای رسیدن به شغل رویایی خود بیشتر کند. شما به عنوان متقاضی و کارجو، زمان کمی برای متقاعد کردن استخدام کنندگان دارید، بنابراین باید در این زمان اندک کاملا عاقلانه عمل کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

پر کردن فضای رزومه با ارزش با پرحرفی یا کلمات بیش از حد، قطعاً می‌تواند نتیجه معکوس برای شما داشته باشد. بنابراین، ما در این مقاله توانستیم کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد را جمع آوری کنیم و در اختیار شما قرار دهیم تا هرگز آنها را در نوشتن رزومه کاری وارد نکنید. اگر رزومه خود را نوشتید، حتما همین الان نگاهی به آن بیندازید تا این کلمات در آن نباشد. قبل از آن می‌توانید به مقاله رزومه چیست سر بزنید و ببینید که نوشتن رزومه حرفه‌ای به چه صورت است.

برای شمایی که در زمینه رزومه نویسی تجربه ندارید، بهترین راه استفاده از رزومه ساز ایران تلنت است و به شما کمک می‌کند در کم‌ترین زمان بهترین رزومه را بسازید و حتی اشتباه نداشته باشید و سراغ کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، نروید.

ساخت رزومه آنلاین

کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد

رزومه
رزومه

۱. بیکار

سابقه کاری شما و تاریخ استخدام‌های قبلی شما نشان می‌دهد که در حال حاضر بیکار هستید و به هیچ وجه نیازی نیست که در رزومه به بیکار بودن خودتان اشاره کنید.

در مطلب آموزش نوشتن سوابق کاری در رزومه به صورت مفصل درباره سابقه کاری در رزومه صحبت کرده‌ایم.

۲. سخت کوش

مطمئنا کسی گه به دنبال کار کردن است و دوست دارد تا جزء تیمی باشد، فردی سخت کوش است و البته باید سخت کوش باشد تا بتواند موفق شود. بنابراین لازم نیست که این صفت را در رزومه فریاد بزنید.

۳. بلند پروازانه

کلماتی به این شکل که به هیچ عنوان قابل قبول نیستند، هرگز نباید در رزومه‌ی حرفه‌ای باشند. رزومه خود را چندین بار بخوانید، آن را چاپ کنید و با یک قلم آن را ویرایش کنید و حتی بدهید شخص دیگری نیز آن را بخواند. این کلمه علاوه بر نادرست بودن،  از نظر املایی نیز غلط است و به هیچ عنوان به عنوان صفت انسان به شمار نمی‌آید. بنابراین استفاده این‌گونه از کلمات نشان می‌دهد که توجه زیادی به جزئیات ندارید و در نتیجه استخدام کنندگان از خواندن ادامه رزومه شما صرف نظر می‌کنند.

۴. مایکروسافت آفیس

رزومه‌های محبوب کارشناسان HR و متقاضیان کار معمولا لیستی از مهارت‌های استراتژیک دارند. حتماً نباید مهارت‌های شما مربوط به شغلی باشد که برای آن رزومه فرستادید و یا در آن سابقه کار دارید، بلکه مهارت‌هایی را در رزومه خود قرار دهید که شما را نسبت به باقی متقاضیان برجسته کند. توجه داشته باشید، که مایکروسافت آفیس و آشنایی با آن، مهارت نیست و الزام است.

۵. هدف

آیا مسیر شغلی شما بسیار ساده است و فاقد شکاف عمده‌ای بین مشاغل است؟ بنابراین شما احتمالاً نیازی به بیان هدف ندارید. اگر رزومه شما در بخش‌های مختلف کامل باشد، نیازی به اشغال فضای ارزشمند آن با اشاره به هدف نیست. همچنین، اگر نامه‌ای همراه با رزومه خود ارسال می‌کنید، این نامه می‌تواند به اندازه‌ی کافی بیانگر هدف شما باشد.

کلماتی که نباید در رزومه استفاده کنید
کلماتی که نباید در رزومه استفاده کنید

۶. کار تیمی

شما به طور بالقوه باید دارای توانایی کار تیمی باشید که بتوانید کسب و کار را به سمت موفقیت و رسیدن به اهداف سوق دهید. به جای این کلمات سراغ کلماتی مانند رهبری بروید.

۷. اطلاعات تماس در صورت نیاز

داشتن “اطلاعات تماس در صورت نیاز” در پایین رزومه، نشان دهنده حریص بودن است. اگر فرد استخدام کننده بخواهد با شما تماس بگیرد تا اطلاعات بیشتری در مورد شما کسب کند، مستقیماً با شما تماس می‌گیرند. نیازی به اشاره دوباره به موارد بدیهی نیست. کارشناسان منابع انسانی عنوان می‌کنند که: همه تصور می‌کنند که ما برای برقراری تماس نیاز به ارجاعات داریم، اما صادقانه باید بگوییم که رسیدن به اطلاعات شما بسیار آسان است.

۸. من، او، به او، برای او

نوشتن محتوا در رزومه با ضمیر سوم شخص و اول شخص کاری بسیار عجیب است – آیا کسی مسئول نوشتن رزومه شما بوده است و آن را به کس دیگری سپرده بودید؟ نیازی نیست کار خارق العاده انجام دهید، تنها حقایق را عنوان کنید. به عنوان مثال، “یک تیم چهار نفره را رهبری کردم” و نه “من یک تیم چهار نفره را رهبری کردم” یا “فرهاد یک تیم چهار نفره را هدایت کرده است” را بنویسید.

۹. تفریحی

به هیچ عنوان نامی از تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که در معرض آنها بودید و اطلاعی از آنها ندارید در رزومه استفاده نکنید. به عنوان مثال، از جملاتی مانند: “به عنوان مهندس کامپیوتر هفت سال پیش در دانشگاه به صورت تفریحی با پایتون کار کردم و از زمان به بعد در حوزه برنامه نویسی در حال تمرین هستم” دوری کنید. اگر در پایتون حرفه‌ای نیستید و به صورت تفریحی با آن کار کردید، از آوردن آن در رزومه خودداری کنید.

۱۰. آن تایم

دوباره رسیدیم به موضوعی واضح و روشن که هر متقاضی باید آن را داشته باشد. به جای قرار دادن این‌گونه کلمات سراغ جملات و کلماتی بروید که به صورت مختصر و مفید دستاوردها، موفقیت‌ها یا نکات برجسته شما را بیان کنند. آیا در کسب و کارهای قبلی، کاری انجام دادید که شرکت سود بسیاری کند؟ اگر این‌طور است، باید سراغ این موارد بروید و باید بدانید که آن تایم بودن جزء بایدهای هر کارمندی است.

کلماتی که نباید در رزومه استفاده کنید
کلماتی که نباید در رزومه استفاده کنید

۱۱. متخصص

در رزومه از کلمه متخصص دور شوید، مگر اینکه واقعاً این‌گونه باشید و باید آن را عنوان کنید. در غیر این صورت، و در صورت آوردن این کلمه باید خود را آماده پاسخ دادن به سوالاتی سخت درباره آن تخصص کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۱۲. نمی‌توانم یا نمی‌خواهم

کلمات منفی نباید در یک رزومه گنجانده شوند. رزومه باید نشان دهنده آنچه می‌توانید باشد و نه آنچه را که نمی‌توانید و نمی‌خواهید انجام دهید.

۱۳. اطلاعات شخصی غیرضروری

از آوردن تاریخ تولد، وضعیت خانواده، علایق شخصی و غیره در رزومه خودداری شود. این موارد مربوط به صلاحیت‌های فردی برای یک سمت شغلی نیست.

۱۴. “من HTML، فتوشاپ می‌دانم …”

مهارت‌ها، رایج‌ترین دروغ‌های رزومه هستند. اگرچه ممکن است فکر کنید که ذکر تمام مهارت‌ها شانس شما برای گرفتن شغل را بیشتر می‌کند، اما باید بگوییم که این اشتباه است. بیان حقیقت در مورد مهارت‌های شما می‌تواند شانس شما را برای موفقیت در استخدام بیشتر کند. این را بدانید که می‌توانید با صادق بودن به شغل رویایی خود برسید و می‌توانید سابقه کاری خوبی برای خود رقم بزنید.

۱۵. سرگرمی‌ها

محتوایی که مربوط به شغل نباشد و به صلاحیت‌های یک داوطلب برای یک شغل اشاره نکند، می‌تواند کاملا آن فرد را از لیست افراد نهایی برای استخدام حذف کند و این در حالی است، که ممکن است او شایسته آن موقعیت شغلی باشد.

۱۶. کلی‌گویی‌ها

موفقیت‌های خود را با ارقام و اعداد ثابت کنید. برخی از استخدام کنندگان ترجیح می‌دهند اعداد واقعی را ببینند (مانند “کاهش هزینه‌های ساخت تا ۲۰ میلیون تومان)، در حالی که برخی دیگر درصد (“کاهش تولید ۱۵ درصد”) را ترجیح می‌دهند. در هر صورت، زمینه کافی برای نشان دادن تأثیر را فراهم کنید. اگر هدف شما در موقعیت شغلی قبلی کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌های تولید بوده است، روشن کنید که از هدف خود فراتر رفته‌اید.

۱۷. انجام شده

به جای اینکه بگویید به نتیجه رسیده‌اید، آن را نشان دهید. موفقیت‌ها زمانی ارزشمند می‌شوند که درباره آنها به طور کامل در رزومه توضیح دهید. هر چه در مشاغل قبلی کارهای موفق بیشتری داشته باشید و آن را به شکل صحیح در رزومه عنوان کنید، بیشتر توجه‌ها را جلب می‌کنید. این مورد نه تنهای شما را به مصاحبه می‌کشاند، بلکه مقدمات استخدام شما را نیز فراهم می‌کند. موفقیت‌ها را به ترتیب بیاورید و راه‌های رسیدن به آنها را نیز توضیح دهید. به عنوان مثال با استفاده از روش مهندسی معکوس نتوانستم تا ۳۰ درصد رضایت مشتری را بیشتر کنم.

۱۸. مادر خانه دار

این مورد نیز مانند اطلاعات شخصی، در رزومه جایی ندارد. اطلاعات شخصی در مورد سن، روابط یا فرزندان می‌تواند شما را در معرض تبعیض قرار دهد. کارفرمایان مجاز به درخواست این نوع اطلاعات نیستند و شما نباید آنها را ارائه دهید. با این حال، اگر می‌خواهید پس از گذراندن دوران بچه داری به بازار کار برگردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که خلاق باشید و از کارهایی که در دوران خانه ماندن انجام دهید برای نشان دادن مهارت‌های شغلی خود استفاده کنید.

۱۹. مسئول…

غالباً، متخصصین شغلی در ابتدای توضیحاتی که می‌نویسند عنوان می‌کنند که مسئول… بودند. اما این نوع نوشتن بسیار کلیشه‌ای و کلی است و باید مسئولیت‌های قبلی خود را بسیار ریزتر و با جزئیات بیان کنید.

۲۰. نتیجه گرا

در حالی که بسیاری از کلمات با استفاده بیش از حد مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و یا اثربخشی خود را از دست می‌دهند، اما این کلمه در حیطه ضعیف‌ترین کلمات مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. اگر زبان یا محتوای رزومه شما ضعیف، متمرکز و یا آشفته باشد، می‌توانید شانس خود را برای رسیدن به آن نقش رویایی از بین ببرید.

این ۲۰ مورد در میان کلماتی و جملاتی قرار می‌گیرند که باید از قرار دادن آنها در رزومه جدا خودداری کنید و به طبع جلوی اشتباهات رایج در رزومه را بگیرید. رعایت این موارد به شما کمک می‌کند که بهتر خود را به استخدام کنندگان نشان دهید و شانس استخدام خود را افزایش دهید. کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد را حتما به خاطر بسپارد و آنها را در لیست سیاه خود قرار دهید.

اگر رزومه ندارید همین الان می‌توانید با استفاده از رزومه ساز ایران تلنت، رزومه خود را در چند دقیقه بسازید. اگر تجربه خاصی در نوشتن رزومه ندارید می‌توانید این کار را به راحتی با رزومه ساز ایران تلنت انجام دهید.

منبع glassdoor
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.