وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

تمام نکات کاربردی و مهم نوشتن یک رزومه

زمانی که به دنبال کار هستید، ممکن است از کارهای بسیاری غافل شوید و نکات کاریابی را نادیده بگیرید. یکی از این کارها که قبل از کاریابی باید به آن بسیار پرداخته شود، نوشتن رزومه است. در مقاله رزومه چیست عنوان کردیم، که رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. برای اینکه رزومه‌ای حرفه‌ای داشته باشید، می‌توانید به دیگر مقالات رزومه نویسی ایران تلنت مراجعه کنید و خود را برای آماده کردن این سند بازاریابی آماده کنید. اما اگر تازه شروع به نوشتن رزومه کردید و یا اینکه رزومه خود را به پایان رساندید، خوب است به نکاتی که ما در این مقاله عنوان کنیم دقت کنید.

فهرست مطالب

این نکات به شما کمک می‌کنند تا کوچکترین جزئیات رزومه نویسی را به خاطر بسپارید؛ بنابراین، با کمک این نکات، می‌توانید رزومه‌ای حرفه‌ای داشته باشید.

استخدام برنامه نویس
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام برنامه نویس هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی برنامه نویسی به سایت ایران تلنت مراجعه کنید.

آیا می‌توان رزومه‌ای را در کمترین زمان ممکن آماده کرد و از حرفه‌ای بودن آن مطمئن شد؟ رزومه ساز ایران تلنت را می‌توانید برای این منظور استفاده کنید. استفاده از آن سریع و آسان است. به علاوه، تمام بخش‌های یک رزومه‌ی حرفه‌ای در آن وجود دارد که شما تنها با قرار دادن اطلاعات در آن بخش‌ها، می‌توانید رزومه خود را در کمترین زمان ممکن آماده و برای فرصت‌های شغلی شرکت‌ها ارسال کنید.

۱. رزومه خود را سازگار با ATS آماده کنید

آیا رزومه‌ خوب رزومه‌‌ای است که جسورانه ساخته می‌شود؟ آیا به این فکر کردید که رزومه خود را با قالب‌بندی نامتعارف، تصاویر و فونت‌های عجیب برجسته کنید؟ این کار را نکنید.

اکثر شرکت‌ها این روزها از سیستم‌های ردیابی متقاضی استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که کارشناسان استخدام به هیچ عنوان به سند فانتزی‌ای که به عنوان رزومه ساختید، توجه نمی‌کنند چرا که نرم افزار ردیابی متقاضی این رزومه‌ها را از فیلتر رد نخواهد کرد.

راه‌های بهتری برای نشان دادن خلاقیت به استخدام کنندگان وجود دارد. در زمان نوشتن رزومه باید مطمئن شوید که رزومه‌تان با نرم افزار ATS سازگاری دارد.

۲. فرمت رزومه‌ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد

نکات کاربردی نوشتن رزومه

بهترین فرمت برای رزومه چیست؟ انتخاب بهترین فرمت رزومه بستگی به عوامل مختلفی دارد. به صورت کلی سه نوع رزومه داریم که عبارت‌اند از:

  • رزومه زمانی (Chronological)
  • رزومه ترکیبی (Combination)
  • رزومه عملکردی (Functional)

تصمیم گیری برای انتخاب فرمت رزومه اولین و مهم‌ترین قدم است.

اکثر کارجویان قالب زمانی را انتخاب می‌کنند. این قالب، رایج‌ترین نوع رزومه است که دست شما برای تغییر در قالب و بخش‌های مختلف را باز می‌گذارد. این فرمت از رزومه، برای افراد بسیاری بهترین فرمت به‌شمار می‌آید و برای افراد کارآموز تا افراد باتجربه بسیار مناسب است و کاربرد دارد.

نکته: قالبی را در نظر بگیرید که در آن بتوانید ضروری‌ترین اطلاعات را در بالای رزومه قرار دهید، تا کارشناسان استخدام ابتدا با آنها روبه‌رو شوند. خوانایی، مهم‌ترین عنصر در ساخت رزومه‌ای حرفه‌ای است.

۳. یک فونت جذاب و خوانا انتخاب کنید

ممکن است فکر کنید انتخاب فونت از بی‌اهمیت‌ترین موارد در نوشتن رزومه باشد، اما فونت مناسب برای رزومه از مهم‌ترین کارها است.

فونت‌هایی که در زیر عنوان می‌کنیم می‌توانند انتخاب شما باشند:

درست اشتباه
ایران یکان دست نویس
ایران سنس فونت‌های انگلیسی
B Nazanin

اگر فونتی انتخاب کنید که خواندن آن سخت باشد یا غیرحرفه‌ای به نظر برسد، احتمال رد شدن رزومه شما توسط مدیران استخدام بالا است.

۴. اندازه فونت را روی ۱۰ تا ۱۲ قرار دهید

در حالی که انتخاب فونت مهم است، اطمینان از اندازه فونت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اندازه فونت رزومه خود را بین ۱۰ تا ۱۲ امتیاز نگه دارید تا مدیر استخدام بتواند به راحتی اطلاعات شما را بخواند.

۵. در زمان استفاده از حروف برجسته (بولد) و کج (ایتالیک) استراتژیک عمل کنید

تمام انتخاب‌های شما در زمان نوشتن رزومه، باید استراتژیک باشد. اگر یکی از عنوان‌ها را در رزومه پررنگ می‌کنید، باید این رویه را برای تمام عنوان‌ها تکرار کنید. سعی کنید از هیچ عنصری بیش از حد استفاده نکنید. نکته مهم این است که بتوانید دسترسی به محتوای داخل رزومه خود را آسان کنید.

۶. برای بخش‌های رزومه خود عنوان تعیین کنید

صرف نظر از طرح رزومه خود، باید مطمئن شوید که بخش‌های رزومه شما قابل مشاهده و دسترسی به آنها آسان است. می‌توانید این کار را با تعیین عنوان انجام دهید:

درست اشتباه
پروفایل رزومه درمورد من
سوابق کاری اعتبارنامه‌ها
تحصیلات سوابق حرفه‌ای و سابقه کاری
مهارت‌ها

اگر برای هر بخش از رزومه خود عنوان‌هایی درست انتخاب کنید، مطمئن خواهید شد که رزومه‌تان برای سیستم ردیابی متقاضی (ATS)، مناسب است.

نکته: تصمیم‌گیری برای قرار دادن مهارت‌های کلیدی در رزومه یکی از بزرگترین وظایف برای افرادی است که به تازگی رزومه خود را آماده می‌کنند. در زمان نوشتن رزومه، مطمئن شوید که خواندن و دسترسی سریع به این بخش آسان است.

۷. رزومه خود را با اندازه حاشیه مناسب، قالب‌بندی کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین عناصر در رزومه، حاشیه‌ها هستند. دلیل اهمیت آنها نیز، مرتب به نظر رسیدن رزومه است و این چیزی است که بسیاری از شرکت‌ها به آن اهمیت می‌دهند.

آیا می‌دانید مقصد نهایی رزومه‌های نامرتب کجاست؟ قطعا هر کجا باشد، میز مدیر استخدام نیست.

اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، اشکالی ندارد که حاشیه پایین و بالا را به ۱۳ میلی‌متر و حاشیه کناری خود را به ۱۹ میلی‌متر کاهش دهید، اما نه بیشتر.

۸. خطوط محتوا را تراز کنید تا خواندن آن را آسان‌تر کنید

اکثر مدیران استخدام، در زمان بررسی رزومه‌ها ابتدا به کلمات کلیدی دقت می‌کنند. تراز کردن متون و پارگراف‌های موجود در رزومه، این کار را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

۹. بین متن و فضای سفید در رزومه خود تعادل برقرار کنید

همه رزومه‌های حرفه‌ای باید مرتب و تمیز به‌نظر بیایند، تا خواندن آنها آسان‌تر شود. رعایت حد تعادل میان متن و فضای سفید، یک امر ضروری است و این مهم با اضافه کردن حاشیه به دست می‌آید. این باعث می‌شود رزومه شما از نظر زیبایی‌شناختی در بالاترین حد قرار بگیرد. قرار دادن فضای سفید را فدای جا دادن تمام مطالب در یک صفحه نکنید.

۱۰. نگران طولانی شدن رزومه خود نباشید

نکات کاربردی نوشتن رزومه

حتما قبلا شنیدید که: طول رزومه یک استاندارد ثابت دارد و آن هم یک صفحه است. اما همان‌طور که در مقاله تعداد صفحات رزومه عنوان کردیم، طول رزومه شما باید بر اساس تجربه و نوع شغلی که به دنبال آن هستید، باشد. هیچ ایده‌آل واقعی برای تعداد صفحات یک رزومه وجود ندارد و این سند باید به گونه‌ای تنظیم شود که تمام دستاوردها و مهارت‌های کارجو را به بهترین شکل منعکس کند.

اما با این حال، اکثر کارفرمایان از داوطلبان با تجربه انتظار دارند که رزومه خود را نهایت در دو صفحه ارسال کنند.

۱۱. استفاده از یک الگوی حرفه‌ای طراحی شده را در نظر بگیرید

قالب‌های رزومه به شما کمک می‌کنند تا در زمان، صرفه‌جویی کنید. با انتخاب این قالب‌ها، دیگر مجبور نیستید تا در نرم افزار ورد به دنبال ساختن بخش‌های مختلف رزومه خود باشید. یک الگوی رزومه‌ی مدرن را، انتخاب و ساخت رزومه را آغاز کنید.

۱۲. از یک آدرس ایمیل حرفه‌ای استفاده کنید

از بین تمام نکات رزومه سازی ذکر شده، این نکته ممکن است خیلی واضح به نظر برسد. اما نکته مهم در مورد ایمیل در رزومه این است، که استفاده از یک آدرس ایمیل غیرحرفه‌ای در ۷۶ درصد مواقع باعث رد شدن رزومه شما می‌شود.

بنابراین، اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، آدرس ایمیلی را که از دوران دبیرستان استفاده می‌کردید را فراموش کنید. سراغ ساخت یک ایمیل جدید و با ساختاری حرفه‌ای بروید و از نام خود در ایمیل استفاده کنید.

درست اشتباه
john.smith@gmail.com johnlikesgrapes@hotmail.com

۱۳. مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما به‌روز است

پس از تغییر آدرس ایمیل خود، مجددا بررسی کنید که بقیه اطلاعات تماس در رزومه شما دقیق باشد. مطمئنا دوست ندارید تا با قرار دادن شماره تلفن اشتباه در رزومه خود، امکان انجام مصاحبه را از دست بدهید. همچنین، اطلاعاتی مانند تاریخ تولد یا وضعیت تاهل خود را حذف کنید. لازم نیست در رزومه خود به سوالات مربوط به مذهب، نژاد یا جنسیت پاسخ دهید.

۱۴. آدرس پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های شخصی و وبلاگ خود را وارد کنید

اگر وب‌سایت یا وبلاگ حرفه‌ای دارید، آدرس آنها را در بخش اطلاعات تماس قرار دهید. آدرس هر حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مرتبط را نیز اضافه کنید. اکثر افراد حرفه‌ای در رزومه خود آدرس شبکه‌هایی مانند توییتر و لینکدین را قرار می‌دهند. افرادی که شغل آنها با خلاقیت گره خورده، می‌توانند پروفایل‌های اینستاگرام، یوتیوب یا پینترست را نیز اضافه کنند.

چند دقیقه بیشتر وقت بگذارید و از درست بودن آدرس‌ها مطمئن شوید و آنها را در متن رزومه خود به صورت هایپرلینک قرار دهید تا دسترسی به آنها آسان باشند.

۱۵. سعی کنید آدرس ایمیل شخصی مدیر استخدام را پیدا کنید

این امکان برای شما وجود دارد که رزومه خود را برای یک ایمیل عمومی از هر شرکتی ارسال کنید. یا، می‌توانید رزومه خود را به یک ایمیل شخصی مانند ایمیل مدیر استخدام ارسال کنید.

برخی از مدیران استخدام ممکن است از دریافت رزومه با این روش استقبال نکنند. اما اگر بدانید چگونه رزومه را ایمیل کنید، از رد شدن آن جلوگیری خواهید کرد و یا حتی از ارسال آن برای برخی کارفرماها و یا مدیران استخدام منصرف خواهید شد. برای این کار خوب است، قبل از ارسال رزومه خود از طریق ارجاع یا لینکدین با آنها تماس داشته باشید.

۱۶. از مهم‌ترین بخش‌ها در رزومه خود به خوبی استفاده کنید

نکته بسیار مهم دیگری برای نوشتن رزومه وجود دارد. یک سوم بالای رزومه خود را «پنت هاوس» در نظر بگیرید. در این بخش‌ها شما باید مهارت‌ها، تجربه و دستاوردهای خود را عنوان و برجسته کنید. چرا باید این کار را انجام دهید؟ زیرا هنگامی که استخدام کننده رزومه شما را اسکن و بررسی می‌کند، روی یک سوم بالای سند بازاریابی شما تمرکز می‌کند.

نکات کاربردی نوشتن رزومه

اگر در چند ثانیه اسکن چیزی که به دنبال آن هستند را پیدا نکنند، رزومه شما را به عنوان یک رزومه نامرتبط رد خواهند کرد.

۱۷. خلاصه یا هدف را در رزومه بگنجانید

چگونه می‌توانید بهترین اطلاعات خود را در یک سوم بالای رزومه خود قرار دهید؟ نوشتن یک خلاصه و هدف به شما کمک می‌کند تا به این مهم دست پیدا کنید.

این سه جمله باید در مورد اینکه شما چه کسی هستید، کجا کار می‌کنید و چگونه برای این شرکت مفید خواهید بود، باشد. هنگام بررسی نحوه نوشتن خلاصه رزومه یا نحوه نوشتن هدف رزومه، به خاطر داشته باشید که روش‌های قدیمی و سنتی دیگر کارایی ندارد.

درست اشتباه
مدیر فروش با بیش از ۵ سال سابقه در صنعت خرده فروشی هستم. قصد من از همکاری با شما افزایش میزان فروش محصولات کودک تا ۱۵ درصد است. مدیر فروش که به دنبال کار تمام وقت در بخش خرده فروشی وسایل کودکان هستم.

۱۸. فقط مشاغلی را که در فاصله ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته داشتید در رزومه بیاورید

لازم نیست هر شغلی که تا به حال داشته‌اید را در بخش تجربه کاری رزومه خود فهرست کنید. در زمان اشاره به سوابق کاری خود به مشاغلی اشاره کنید که بین ۱۰ تا ۱۵ سال پیش در آنها مشغول به کار بودید.

۱۹. تمام مشاغل خود را مرور کنید و کارهایی که مهم نیستند را حذف کنید

منطقی است که در زمان فهرست کردن سوابق کاری خیلی به عقب برنگردید، اما همچنان منطقی است که تمام سوابق کاری خود را به‌خاطر بسپارید. یک‌سری مشاغل کوتاه مدت در دانشگاه داشتید؟ یک ماه در جایی کار کردید و تصمیم گرفتید به دنبال گزینه‌های بهتر باشید؟ این موارد را نیز می‌توانید از بخش سوابق کاری خود حذف کنید.

به هر حال، بهترین رزومه برای استخدام شما، رزومه‌ای با سوابق کاری مرتبط با فرصت شغلی‌ای است که برای آن درخواست می‌دهید.

۲۰. شرح شغلی را بخوانید و کلمات کلیدی را پیدا کنید

نکات کاربردی نوشتن رزومه

خواندن شرح شغلی، یکی از واضح‌ترین نکات در زمان نوشتن رزومه شغلی است. بیشتر مردم به طور متوسط ​​۷۶ ثانیه را صرف خواندن شرح شغلی می‌کنند و به همین دلیل است که، مدیران استخدام متوجه می‌شوند که ۵۰٪ از متقاضیان برای این کار فاقد صلاحیت هستند. با خواندن شرح شغلی می‌توانید به موارد زیر دست پیدا کنید:

  • شرح شغل را بخوانید تا مطمئن شوید که برای آن واجد شرایط هستید.
  • سپس آن را دوباره بخوانید.
  • کلمات کلیدی آن را به‌دست آورید.
  • رزومه خود را متناسب با آن بنویسید.

تنها با دیدن عنوان شغلی نمی‌توانید برای هر فرصت شغلی‌ای درخواست دهید و این کار اشتباه است. خواندن شرح شغل به شما کمک می‌کند تا ذهن کارشناس استخدام را بخوانید.

۲۱. دستاوردها را به بخش سوابق کاری خود اضافه کنید

همیشه به این دقت کنید که، در رزومه تنها نباید سوابق کاری و هر آنچه انجام دادید را بیان کنید و باید دستاوردهای چشمگیر را نیز به رزومه خود اضافه کنید.

نشان دادن یک مهارت یا مسئولیت با یک موفقیت قابل اندازه‌گیری، شما را پنج قدم جلوتر از داوطلبانی با مجموعه مهارت‌های مشابه قرار می‌دهد. با این کار می‌توانید نشان دهید که چگونه از مهارت‌های خود در پیشرفت شرکت‌ها و مشاغل سابق استفاده کردید.

هنگام افزودن دستاوردها به رزومه خود، از رویکرد X، Y، Z استفاده کنید: «در موقعیت X، Y را انجام دادم که منجر به Z شد.»

درست اشتباه
برای افزایش تعامل کاربر، چندین A/B تست انجام دادم که منجر به کاهش ۲۰ درصدی نرخ پرش و افزایش ۱۵ درصدی در تبدیل فروش شد. در مشاغل قبل از A/B تست در کارها استفاده کردم.

۲۲. اعداد و جزئیات را در هر کجا که ممکن است ارائه دهید

اضافه کردن اعداد و جزئیات برای تاکید بر مهارت‌ها، یکی از بهترین نکات رزومه است که می‌توانید در ساخت رزومه خود از آن استفاده کنید. هر زمان که امکان نشان دادن یک دستاورد یا مهارت با اعداد یا جزئیات را دارید، از انجام این کار دریغ نکنید.

اعداد، چشم استخدام کننده را به خود جلب می‌کنند و جزئیات به آنها نحوه استفاده از مهارت‌ها را نشان می‌دهند. ممکن است در مشاغل قبلی خود، فروش، کارایی یا تعامل کاربر را افزایش داده باشید. ممکن است هزینه‌ها را کاهش داده باشید. هر آنچه را که به دست آورده‌اید و قابل اندازه‌گیری است، در رزومه به آنها اشاره کنید.

درست اشتباه
افزایش فروش ۱۲ درصدی طی ۵ ماه. مسئول فروش.

۲۳. از افعال کنشی در هر کجای رزومه استفاده کنید

نگاهی گذرا به رزومه خود بیندازید. چند بار از عبارت «مسئول برای» استفاده کرده‌اید؟

یک میلیون بار؟ خب اگر این تعداد استفاده شده، غیرمعمول نیست. خبر خوب این است که با پنج دقیقه زمان گذاشتن می‌توانید افعال کنشی را جایگزین این عبارت کنید.

استفاده از افعال کنشی و اجتناب از کلمات کلیشه‌ای در رزومه، یکی از بهترین نکات موجود برای رزومه نویسی است. به یاد داشته باشید، همه افعال، افعال کنشی نیستند. سعی کنید از آوردن افعال ضعیف مانند «مدیریت» یا «برقراری ارتباط» اجتناب کنید. در ادامه نمونه‌های جایگزین را مشاهده خواهید کرد:

  • اشتباه: مدیریت کردن
  • درست: هماهنگ کردن
  • اشتباه: برقراری ارتباط
  • درست: متقاعد کننده

۲۴. نمونه کار خود را به رزومه ضمیمه کنید

ماهیت این نکته از صنعتی به صنعت دیگر بسیار متفاوت است، اما اگر در حرفه‌ای مشغول به کار هستید که خلاقیت عنصری مهم در آن است، منطقی است که از نمونه کار استفاده کنید.

به دنبال این نباشید که تمام نمونه کارهای خود را به رزومه ضمیمه کنید؛ اگر نمونه کاری برجسته دارید، تنها اضافه کردن آن به رزومه برای شما بسیار ارزش دارد.

اگر رزومه شما بر تحصیل و آموزش حرفه‌ای تمرکز دارد، می‌توانید کنفرانس‌هایی که در آن شرکت کرده‌اید، جوایز و غیره را برای این بخش در نظر بگیرید.

۲۵. به پیشرفت‌های شغلی خود اشاره کنید

چه باور کنید چه نکنید، قرار دادن یکسری عناوین شغلی پرزرق‌وبرق در رزومه تنها اقدام چشمگیری نیست که می‌توانید انجام دهید . آنچه واقعا شما را از دیگر کارجویان جدا می‌کند، بیان داستان پیشرفت شغلی شماست.

بسیاری از افراد هستند، بدون اینکه سابقه کاری داشته باشند و تنها با در دست گرفتن شبکه اجتماعی پیتزافروشی پسرعمویشان می‌توانند عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی را یدک بکشند. اما زمانی که بتوانید نشان دهید که از طریق سخت‌کوشی در آن موقعیت پیشرفت کرده‌اید، اینجاست که می‌توانید تاثیرگذار باشید. برای این کار کافی است که از نقش‌ها و جایگاه گذشته خود برای تقویت جایگاه بعدی خود استفاده کنید‌:

مدیر بازاریابی

  • تیمی متشکل از ۱۰+ کارمند را مدیریت کردم.
  • برنامه‌های بازاریابی سالانه را تهیه کردم.

متخصص بازاریابی

  • برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی را بر عهده داشتم.
  • با آژانس‌های مختلف همکاری داشتم.

کارآموز بازاریابی

  • تحقیقات بازار انجام دادم.
  • در طول کمپین‌های تبلیغاتی به تیم کمک کردم.

۲۶. برای شکاف‌های بزرگ در سوابق شغلی خود توضیحاتی بنویسید

نکات کاربردی نوشتن رزومه

با نوشتن توضیحات مختصری در کنار دوره‌هایی که میان سابق کاری شما شکاف رخ داده است، می‌توانید ابهامات و تردیدها را برطرف کنید.

فاصله میان سوابق کاری به دلایل مختلفی رخ می‌دهند. یک توضیح مختصر، به استخدام‌کنندگان این اطمینان را می‌دهد که این اتفاق برای شما ناخواسته یا مفید بوده است، مانند اخراج، استراحت برای بچه‌دار شدن یا بازگشت به دانشگاه و تحصیل. در مقالات قبل درباره نحوه توضیح فاصله میان سوابق کاری در رزومه توضیح دادیم. می‌توانید با مراجعه به آن، اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید.

۲۷. مهارت‌های مربوط به شرح شغلی را ذکر کنید

اشاره به مهارت‌ها، مطمئنا یکی از مهم‌ترین نکات در نوشتن رزرمه حرفه‌ای است. مهارت‌های مورد نیاز را در شرح شغلی شناسایی کنید، سپس این مهارت‌ها را به رزومه خود اضافه کنید (این مهارت‌ها هم در بخش مهارت‌های رزومه و هم در بخش سوابق کاری و وقتی به دستاوردهای خود اشاره می‌کنید، آورده می‌شوند). مطمئنا با خود فکر می‌کنید که کار سختی پیش رو دارید، اما این کلمات کلیدی همان چیزی هستند که شما باید بیش از هر چیز در رزومه خود قرار دهید و مدیران استخدام به دنبال آنها خواهند بود. در واقع، از مهم‌ترین کلماتی که باید در رزومه باشد، می‌توان به این مهارت‌ها اشاره کرد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۲۸. اهمیت فضا در رزومه را فراموش نکنید

زمان برای کارجویان بسیار ارزشمند است و فضای رزومه نیز ارزش خاص خود را دارد. تصور کنید برای هر خط از رزومه خود باید پولی پرداخت کنید، مانند زمانی که فضای تبلیغاتی را در یک مجله شیک می‌خرید. در این حالت، هر کلمه در رزومه باید هدفی را دنبال کند.

فضا را با شرح وظایف عمومی هدر ندهید – استخدام کنندگان از شرح وظایف مشاغل خبر دارند. فقط بخاطر اینکه بخش مهارت‌ها را پر کنید، سراغ تمام مهارت‌های کلیشه‌ای نروید (مسئولیت‌پذیر، جزئی‌نگر و با مهارت بالا در کار تیمی و گروهی). اگر مدعی هستید که در «رهبری» عالی هستید، بخش‌های دیگر رزومه شما باید از آن پشتیبانی کند و این مهارت شما باید با شغل درخواستی مرتبط باشد.

۲۹. از اصطلاحات مزخرف خلاص شوید

شخصی که با شما مصاحبه می‌کند ممکن است با اصطلاحات فنی مربوط به قلمرو شما آشنا نباشد. به خصوص اگر در یک صنعت خاص مانند مهندسی، حقوق یا پزشکی هستید، سعی کنید تا حد امکان از اصطلاحات ساده یا معادل‌های ساده استفاده کنید.

درست اشتباه
برای کمپین‌های بازاریابی به  عنوان پشتیبان عمل کردم. به طرز چشمگیری روند نوآوری در بخش میکروب‌کشی را بهبود دادم.

۳۰. توضیحات اضافی را از بخش تجربه کاری حذف کنید

آیا رزومه شما کمی بیشتر از طول ایده‌آل برای رزومه (یک تا دو صفحه) است؟

یک راه آسان برای کاهش طول رزومه این است که بخش بولت‌گذاری شده در بخش سابقه کاری را کوتاه کنید. برای هر سابقه کاری، تنها شش بولت در نظر بگیرید.

مسئولیت‌ها را فهرست کنید، مهارت‌ها و تجربیاتی را که برای شغل جدیدتان نیاز دارید را نشان دهید. همچنین، فهرستی از مسئولیت‌هایی که می‌توانید با دستاوردها نشان دهید را، در نظر داشته باشید. علاوه بر این، همه مسئولیت‌هایی که در مشاغل قبلی داشتید را فهرست نکنید.

۳۱. با مهارت‌های خود، نبود سابقه کاری را جبران کنید

اگر کاریابی را به‌تازگی شروع کرده‌اید، ممکن است ترسیده باشید و بپرسید که بدون داشتن تجربه کاری کافی، چگونه رزومه‌ای کامل بسازیم؟

نگران نباشید! تمام افراد، کاریابی را از همین نقطه شروع کردند. خوب است بدانید رزومه‌ی قوی، رزومه‌ای است که نیازهای شرکت را برآورده کند.

بنابراین، برای نوشتن یک رزومه خوب و بدون داشتن سابقه کاری، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. شرح شغلی را با دقت بررسی کنید و ببینید که چگونه تجربه قبلی شما با خواسته‌ها همپوشانی دارد.
  2. درباره شرکت تحقیق کنید، در مورد پروژه‌ها و ارزش‌های آن بیاموزید و از این اطلاعات استفاده کنید.
  3. مهارت‌های قابل انتقال را ذکر کنید.

۳۲. بخش تحصیلات را در درجه اول قرار دهید

هنگامی که یک قالب مناسب برای رزومه خود انتخاب کردید، خوب است که در مورد طرح‌بندی آن تصمیم بگیرید. چگونه یک رزومه قوی بسازید که متمایز باشد؟

پس از اطلاعات تماس خود، رزومه خود را با خلاصه رزومه یا هدف رزومه شروع کنید. اما بعد از آن چه باید کرد؟ بخش تحصیلات مهم‌تر است یا تجربه کاری؟

اگر حرفه‌ای هستید و تجربه زیادی دارید، بخش سابقه کاری شما باید در رزومه در اولویت باشد. اما فرض کنید شما یک دانشجو هستید و پیشینه تحصیلی شما قوی‌ترین مزیت شما به‌شمار می‌آید. در این صورت، ابتدا بخش تحصیلات خود را قرار دهید.

۳۳. دوره‌های تحصیلی خود را شرح دهید

نکات کاربردی نوشتن رزومه

این یکی از بهترین نکات رزومه برای دانشجویان است. اگر یاد بگیرید که چگونه یک رزومه دانشجویی بسازید، اضافه کردن توضیحات مربوط به سابقه تحصیلی برای شما آسان می‌شود.

بخش تحصیلات، قوی‌ترین دارایی دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیل شدگان است. فهرست کردن یا توصیف دوره‌های تحصیلی می‌تواند به استخدام‌کنندگان نشان دهد که شما مهارت‌های مرتبط با شرح شغلی را دارید.

شرح دروس خوانده شده، همچنین می‌تواند برای متخصصانی که در حال ساخت رزومه تغییر شغلی هستند مفید باشد. این نشان می‌دهد که شما دانش مرتبطی دارید که فراتر از تجربه کاری گذشته شماست.

۳۴. از کارهای داوطلبانه و بدون حقوق غافل نشوید

آیا کاملا مطمئن هستید که تجربه زیادی ندارید؟ در هیچ مقاله و محتوایی ذکر نشده که برای آوردن سوابق کاری به آن مواردی اشاره کنید که در قبال انجام آنها پول دریافت کردید.

آیا تجربه کار داوطلبانه دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چه عالی؛ به این موارد در رزومه خود اشاره کنید. به دوستی در اینستاگرام کمک کردید؟ این موضوع می‌تواند یک سابقه کاری عالی برای آوردن در رزومه باشد. خلاق باشید، استراتژیک فکر کنید و هرگز پیشینه خود را دست کم نگیرید.

۳۵. از ترتیب زمانی معکوس استفاده کنید

بالاترین و جدیدترین مدرک خود را در ابتدا در بخش تحصیلات خود قرار دهید.

۳۶. آموزش مستمر و آموزش آنلاین را در رزومه قرار دهید

دنیای آنلاین، این فرصت را برای همگان فراهم کرد که بتوانند بسیاری از مهارت‌ها و مشاغل را به صورت آنلاین یاد بگیرند. اگر این اتفاق برای شما افتاده است، از آوردن این آموزش‌ها در رزومه خود مطمئن شوید و به مدرکی که دریافت کردید نیز اشاره کنید.

۳۷. بخش‌های کمکی رزومه را نیز از قلم نیندازید

در این مقاله، به صورت واضح عنوان کردیم که نیازی به پر کردن رزومه از اطلاعات مازاد نیست. اما با این حال، افزودن اطلاعات اضافی به رزومه ممکن است به درخواست شما ارزش بیشتری بدهد، زیرا برخی از آنها می‌توانند توجه‌ها را جلب کنند. برخی از مواردی که می‌توانید به رزومه خود اضافه کنید، عبارت‌اند از:

  • گواهینامه‌ها
  • عضویت در انجمن‌ها
  • مجوزها
  • جوایز
  • کارهای داوطلبانه
  • زبان‌ها

به هر چیزی که برای صنعت شما مهم است فکر کنید، اما سعی کنید این موارد را نیز با شرح شغلی تطبیق دهید.

۳۸. اضافه کردن بخش سرگرمی‌ها و علایق به رزومه را نیز در نظر بگیرید

اگر در رزومه فضا دارید، فهرستی از سرگرمی‌ها و علایق را می‌توانید برای این بخش‌ها در نظر بگیرید. این روزها شرکت‌ها تمرکز زیادی بر فرهنگ سازمانی دارند و این بخش‌ها به آنها کمک می‌کند تا افراد مناسب برای فرهنگ سازمانی خود را پیدا کنند.

فقط باید در مورد شرکت مد نظر خوب تحقیق کرده باشید. انتخاب سرگرمی‌ها و علایقی که با فرهنگ شرکت مطابقت دارند، استراتژی خوبی است.

درست اشتباه
فرهنگ سازمانی: شرکت در کارهای خیریه و دوی ماراتن

سرگرمی‌ها و علایق: کار داوطلبانه و دو و میدانی

مشاهده کشتی‌کج، قایق‌رانی، کارهای حقوقی

۳۹. رزومه خود را تصحیح کنید

اشتباه تایپی و گرامری در رزومه، اصلا نباید اتفاق بیفتد. اکثریت (۶۱٪) استخدام کنندگان در صورت مشاهده اشتباهات املایی، فورا رزومه را دور می‌اندازند. بنابراین املای خوب در رزومه ضروری است.

Microsoft Word یا Google Docs خطاهای املایی را تشخیص می‌دهند، اما ابزارهای دیگر نیز در دسترس هستند که می‌توانند اشتباهات گرامری و اشتباهات املایی را تشخیص دهند.

در حالی که این ابزارها برای تشخیص اشتباهات عالی هستند، اما هیچ چیز بهتر از این نیست که یک دوست یا مربی، صبورانه رزومه شما را بخواند. آنها همچنین می‌توانند درباره لحن و نحوه بازاریابی به شما بازخورد بدهند.

۴۰. هر گونه محتوای غیر ضروری را از رزومه خود حذف کنید

نکات کاربردی نوشتن رزومه

آیا طولانی شدن رزومه، شما را بابت بررسی و ارزیابی مجدد آن دچار مشکل کرده؟ اگر پاسخ شما مثبت است، موارد زیر را برای اصلاح آن در نظر بگیرید:

  • مطمئن شوید که هر کلمه‌ای که در رزومه استفاده کرده‌اید، ضروری است.
  • تعداد بولت‌های هر بخش حداکثر ۶ باشد.
  • خلاصه رزومه یا بخش مهارت‌های خود را بدون کاهش ارزش آن، کوتاه کنید.
  • هر بخش اضافی که اجباری نیست را، از رزومه حذف کنید.
  • فقط از قالب‌های رزومه یک صفحه‌ای استفاده کنید.

۴۱. مرجع را از رزومه حذف کنید

دیگر نیازی به قرار دادن «مرجع» در پایین رزومه نیست، زیرا مدیران استخدام می‌دانند که برای دسترسی به لیستی از افراد مرجع به کجا مراجعه و یا از شما درخواست کنند. افزودن آن فقط فضای ارزشمندی از رزومه را اشغال می‌کند که می‌توانید از آن فضا برای چیز دیگری استفاده کنید.

۴۲. یک کپی از رزومه خود را به صورت PDF داشته باشید

مزیت ذخیره رزومه به صورت PDF این است که وقتی رزومه در هر دستگاه یا سیستم عاملی باز می‌شود، قالب آن تغییر نمی‌کند.

۴۳. فایل رزومه خود را به درستی نام‌گذاری کنید

رزومه شما ممکن است در کنار صدها و هزاران رزومه دیگر، در بخش صندوق ورودی ایمیل شرکت‌ها قرار بگیرد. اگر همه این رزومه‌ها تنها با کلمه «رزومه» نام‌گذاری شده باشند، پس شانس دیده شدن رزومه شما بسیار کم است. بنابراین توصیه ما به شما این است که: فایل رزومه خود را به درستی نام‌گذاری کنید.

درست اشتباه
PythonDeveloper_Resume_JohnSmith

رزومه-برنامه‌نویس پایتون-جان‌اسمیت

Resume

رزومه

۴۴. نامه پوششی را با رزومه خود مطابقت دهید

برای این کار، تنها لازم است که این مرحله را پیش ببرید:

  • نامه پوششی خود را بنویسید.
  • محتوای نامه پوششی خود را با رزومه خود مطابقت دهید.

آیا نامه‌های پوششی مهم هستند؟ بله، آنها باید با رزومه شما مطابقت داشته باشند تا بتوانید داستانی کامل و منسجم از خود به مدیران استخدام ارائه دهید.

اگر چیزی وجود دارد که احساس می‌کنید نیاز به توضیح دارد، در مورد آن در نامه پوششی خود بگویید – به راهنمای ما در مورد نحوه نوشتن یک نامه پوششی خوب برای درخواست کار مراجعه کنید. به‌علاوه، یک نامه پوششی عالی که با رزومه شما مطابقت داشته باشد، باعث می‌شود که در میان دیگر رقبا مزیت رقابتی داشته باشید.

۴۵. در فضای آنلاین حضور داشته باشید

هنگامی که یاد گرفتید که چگونه رزومه بنویسید، ممکن است فراموش کنید که مدیران استخدام همچنین در فضای آنلاین نیز به دنبال فردی مثل شما می‌گردند. حتما پروفایل لینکدین خود را بهینه کنید و آن را با رزومه خود تطبیق دهید.

مطمئن شوید که اطلاعات «عمومی» را در حساب‌های فیس‌بوک و توییتر خود پاک کرده‌اید. یا تنظیمات حریم خصوصی فیس‌بوک خود را به «Friends» تغییر دهید تا از عمومی شدن پست‌های بعدی خود جلوگیری کنید.

خیلی سریع حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید تا محتوایی ناخوشایند در آن نباشد. نام خود را در گوگل وارد کنید و ببینید در نتایج چه چیزی را مشاهده می‌کنید. می‌توانید محتواهای نامربوط و ناخوشایند را از گوگل حذف کنید.

۴۶. ​​بررسی رزومه خود را پیگیری کنید

نکات کاربردی نوشتن رزومه

به جای اینکه منتظر تماس تلفنی باشید، به مدیران استخدام ایمیل بزنید و از آنها در مورد بررسی رزومه خود سوال بپرسید.

۴۷. رزومه خود را به طور منظم به‌روز کنید

آیا نیاز به تکرار دارد که رزومه شما باید متناسب با هر موقعیت شغلی و همیشه مطابق با شرح شغلی باشد؟ احتمالا نه. علاوه بر در نظر گرفتن موقعیت شغلی و شرح شغلی آن، شما همچنین باید هر چند وقت یکبار رزومه خود را به‌روز نگه کنید.

آیا ارتقای شغلی داشتید، مسئولیت‌های جدیدی دریافت کردید یا آموزش‌های جدیدی را پشت سر گذاشته‌اید؟ این موارد را مرتبا به رزومه خود اضافه کنید و نقش آنها را در افزایش شانس استخدام خود ببینید.

با این کار هر زمان که فرصتی عالی برای ارسال رزومه داشته باشید، آماده خواهید بود که فورا آن را ارسال کنید و رقبا را شکست دهید.

منبع zety
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.