وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

یک رزومه باید چند صفحه داشته باشد؟

رزومه شما چند صفحه باید باشد؟ پاسخ این سوال و اینکه طول رزومه شما چقدر باشد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه رزومه چند صفحه باشد به اینکه چقدر تجربه دارید و در چه سطحی هستید، بستگی دارد.

اگر کارجویی هستید که تازه می‌خواهید وارد بازار کار شوید، یک صفحه رزومه برای شما زیاد خواهد بود. برای داوطلبان با تجربه‌تر در سطح کارشناس، داشتن رزومه طولانی‌تر اجتناب ناپذیر است. برای اینکه از تعداد صفحات رزومه باخبر شوید تا بتوانید رزومه‌ای حرفه‌ای بسازید، به خواندن این مقاله ادامه دهید. اما اگر به دنبال راهنمایی کامل برای ساخت رزومه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله رزومه چیست را ابتدا بخوانید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

طول یک رزومه چقدر باید باشد؟

طول رزومه شما باید بر اساس تجربه و نوع شغلی که به دنبال آن هستید، باشد. هیچ ایده‌آل واقعی برای تعداد صفحات یک رزومه وجود ندارد و این سند باید به گونه‌ای تنظیم شود که تمام دستاوردها و مهارت‌های کارجو را به بهترین شکل منعکس کند.

کارجویان تازه کار

کوتاه نگه داشتن رزومه برای کارجویان تازه کار یا همان کارآموزان، همیشه بهترین گزینه است. یک رزومه تک صفحه‌ای را در این مرحله از مسیر شغلی خود آماده کنید. این در مورد تمام افراد در تمام مشاغل صدق می‌کند و در صورتی که میزان سابقه بالایی ندارید، خوب است که از زیاده گویی در رزومه برای پر کردن آن خودداری کنید.

کارجویان در سطح کارشناس

تعداد صفحات رزومه

اگر کارجویی در سطح کارشناس هستید (با حدود ۵ تا ۱۰ سال سابقه کاری مرتبط)، می‌توانید رزومه‌ای دو صفحه‌ای بنویسید. لازم نیست تمام اطلاعاتی که در اولین رزومه کاری خود نوشتید را در این رزومه خود بیاورید.

نکته: نوشتن رزومه دو صفحه‌ای به شما این امکان را می‌دهد که تمام اطلاعات مرتبط و سابقه کاری خود را در رزومه درج کنید و در عین حال رزومه خود را قابل خواندن نگه دارید.

کارجویان فنی

اگر حرفه‌ای دارید که در آن به مهارت‌های فنی نیاز دارید، می‌توانید یک رزومه دو صفحه‌ای بنویسید. این طول رزومه به شما این امکان را می‌دهد که مهارت‌ها و تجربیات فنی خود را به صورت کامل بیان کنید و نشان دهید.

کارجویان سطح ارشد و افراد دانشگاهی

مدیران اجرایی یا مدیران سطح ارشد اغلب فهرستی طولانی از دستاوردها و تجربیات دارند که باید در رزومه گنجانده شوند. همین امر در مورد افراد دانشگاهی که می‌خواهند گواهی‌ها، اختراعات یا مقالات منتشرشده خود را در رزومه درج کنند، صادق است. این کارجویان می‌توانند رزومه‌ای سه صفحه‌ای یا حتی طولانی‌تر بنویسند.

نکاتی برای نوشتن رزومه با طول مناسب

تعداد صفحات رزومه

در ادامه نکاتی را بیان خواهیم کرد که برای انواع رزومه با طول‌های مختلف می‌توان در نظر گرفت.

آن را مرتبط نگه دارید

آن را مرتبط نگه دارید. هر درخواست شغلی نیازی به رزومه سه صفحه‌ای شما ندارد. برای هر شغل، الزامات را با دقت مطالعه کنید، برخی عناصر را حذف و یا عناصری دیگر به رزومه خود اضافه کنید، تا رزومه‌ای متناسب با هر شرح شغلی داشته باشید.

بازی با اندازه و نوع فونت

هنگامی که می‌خواهید یک رزومه یک صفحه‌ای آماده کنید، اما اطلاعات شما به صفحه دوم منتقل می‌شود، راه‌های زیادی برای کوتاه کردن رزومه دارید. ابتدا اندازه فونت رزومه خود را تغییر دهید (اگر از فونتی با اندازه ۱۲ استفاده می‌کنید، فونت با اندازه ۱۱ را امتحان کنید). اگر سرفصل‌های شما اندازه بسیار بزرگی دارند، سعی کنید آنها را کمی کوچک‌تر کنید. اما فراموش نکنید که این تیترها را باید کمی بزرگ‌تر از دیگر محتوای رزومه خود نگه دارید.

بازی با فاصله

همچنین می‌توانید با فاصله بخش‌های مختلف در رزومه خود بازی کنید. به عنوان مثال، اگر بین هر عنوان دو فاصله دارید، سعی کنید این فاصله را به یک فاصله بین هر عنوان کاهش دهید. علاوه بر این، می‌توانید فونت را عوض کنید. برخی از فونت‌ها سایز بزرگ‌تری نسبت به باقی دارند. به عنوان مثال، B Nazanin کوچک‌تر از IRANSans است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

تغییر سبک کلمات

تعداد صفحات رزومه

شما می‌توانید سبک کلمات را نیز تغییر دهید. به عنوان مثال، کلمات پررنگ یا بولد نسبت به کلمات ایتالیک فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. سعی کنید ساختار حروف را از پررنگ یا بولد به ایتالیک تغییر دهید. سعی کنید حاشیه‌ها را نیز تغییر دهید، اما فقط کمی. حاشیه‌های رزومه باید از هر طرف حدود ۲.۵ سانتی‌متر باشد.

حاشیه‌ها را کاهش دهید

ممکن است به این فکر کنید که کمی حاشیه‌ها را کاهش دهید، اما آنها را کوچک‌تر از ۵.۳ سانتی‌متر نکنید. در نهایت هدف شما این است که مطمئن شوید که به اندازه کافی فضای خالی در رزومه خود دارید. در نهایت، رزومه خود را دوباره بررسی و ارزیابی کنید تا ببینید آیا اطلاعات نامربوط یا غیر ضروری در آن وجود دارد یا خیر. همان‌طور که در بالا ذکر شد، مطمئن شوید که رزومه شما متناسب با موقعیت خاصی است که برای آن درخواست می‌کنید.

خواندن آن را آسان نگه دارید

اولویت شما باید این باشد که رزومه خود را واضح و خوانا نگه دارید. در هر صفحه حتما فضای خالی نگه دارید، از فونت با اندازه ۱۰ یا ۱۲ استفاده کنید و از فونتی استفاده کنید که خواندن آن آسان باشد (از فونت‌های خوانا مانند B Nazanin، IRANSans و یا IRANYekan استفاده کنید).

همان‌طور که گفته شد، نگذارید تا فضای سفید و خالی در رزومه شما زیاد باشد و تا آنجایی که ممکن است از زیاد شدن تعداد صفحات جلوگیری کنید. نکته کلیدی این است که تمام یا حداقل سه چهارم هر صفحه را با اطلاعات مرتبط و مفید پر کنید تا توجه استخدام کننده به فضای خالی صفحه دوم جلب نشود.

تعداد صفحات رزومه در مقابل CV

تعداد صفحات رزومه

برخلاف رزومه، رزومه تحصیلی (CV) صرف نظر از سطح موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید می‌تواند بسیار طولانی باشد. رزومه‌ها معمولا حداقل دو یا سه صفحه هستند. این به این دلیل است که CVها در انواع مختلف اطلاعات بیشتری نسبت به رزومه دارند، از جمله تجربه تدریس، تحقیق، جوایز، مقالات منتشرشده، ارائه‌ها و حتی عضویت در انجمن‌های حرفه‌ای.

CVها معمولا در دانشگاه‌ها و همچنین در مراکز علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین منظور، باید از قبل مطمئن شوید شغلی که برای آن درخواست می‌دهید نیاز به CV یا رزومه دارد.

در صورتی که می‌خواهید رزومه‌ای حرفه‌ای بسازید که شامل تمام اطلاعات مرتبط می‌شود، می‌توانید از رزومه ساز ایران تلنت استفاده کنید و تجربه ساخت رزومه رایگان و حرفه‌ای را برای خود رقم بزنید. در صفحه رزومه ساز ایران تلنت، همچنین نمونه‌های قابل دانلود رزومه را مشاهده کنید.

منبع thebalancecareers
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.