وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

در رزومه خود عکس داشته باشیم یا نه؟

یکی از چالش‌های بزرگ جستجوی شغل در جهان، چگونگی ساخت یک رزومه حرفه‌ای است. یک رزومه حرفه‌ای علاوه بر انعکاس قابلیت‌ها، تجارب، و مزایای منحصر به‌فردِ شما، باید بتواند با هنجارهای بومی منطقه شغلی شما نیز تطابق و هم‌خوانی مناسبی داشته باشد. شاید این نکته را ندانید، اما فرمت‌های رزومه در مناطق مختلف با هم متفاوت هستند و اگر بخواهیم که رزومه ما توسط کارفرما جدی گرفته شود، باید از استانداردها و قوانین آن منطقه پیروی کنیم. در طراحی رزومه، سوالی که معمولاً ذهن ما را به خود مشغول می‌کند این است که آیا باید در روزمه خود عکسی داشته باشیم یا خیر؟ آیا قرار دادن عکس در رزومه باعث می‌شود از بقیه کارجویان متمایز شویم و توجه کارفرما به شما جلب کنیم؟ آیا ممکن است قرار دادن عکس در رزومه نگاه منفی کارفرما را به دنبال داشته باشد؟

تفاوت‌هایی که در شیوه نگارش رزومه وجود دارد، معمولاً تفاوت‌های فرهنگی است. علاوه بر این تفاوت‌ها، محتوای هر رزومه بسته به قوانینی است که به کارفرما اجازه می‌دهد تا چه حد کارجو را مورد پرسش‌های خود قرار دهد. در این مرحله است که عکس شما نقش بزرگی را ایفا کرده و اطلاعات بسیار زیادی راجع به شما به کارفرما می‌دهد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در ابتدای این مقاله دیدگاه‌های مختلف درباره قرار دادن عکس در رزومه را بررسی خواهیم کرد. سپس به تشریح هر یک از این دیدگاه‌ها خواهیم پرداخت.

چرا نباید در رزومه خود عکس قرار دهیم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، نحوه نگارش و ساخت رزومه در کشورهای مختلف از فرهنگ‌ آن مناطق تغذیه می‌شود. برای مثال هنوز در برخی کشورها، قرار دادن عکس در رزومه امری غیر حرفه‌ای قلمداد می‌شود. دلایل آن نیز عبارتند از:

  • ممکن است کارجو، فارغ از رزومه خود و بر اساس نژاد یا جنسیتش استخدام بشود (یا نشود).
  • قرار دادن عکس در رزومه امری غیر حرفه‌ای است و چهره شخص نباید مهارت‌های وی را تحت الشعاع قرار دهد.
  • فضای رزومه‌ بسیار محدود است و نباید آن را با عکس اشغال کنیم.

در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

قرار دادن عکس در رزومه می‌تواند امری غیر حرفه‌ای قلمداد شود

عده‌ای بر این باورند که هیچ عکسی نباید در رزومه کارجویان باشد، مگر آنکه آن شخص برای موقعیت شغلی مانند بازیگری یا مُدلینگ رزومه می‎فرستد که در این مواقع، قرار دادن عکسِ چهره اشتباه خواهد بود و باید از عکس‌های تمام قد استفاده شود. این عده باور دارند که ظاهر کارجو هیچ نسبتی با توانایی او در انجام کار ندارد.

قرار دادن عکس در رزومه باعث می‌شود کارفرما به جسنیت یا نژاد کارجو حساس شود

بر اساس قانون، فاکتورهایی مانند سن، نژاد، جنسیت، دین، تمایلات جنسی یا معلولیت‌های جسمی نباید در تصمیم‌گیری‌های استخدامی دخالت داده شوند. به خاطر امکان برچسب‌ زدن و ادعاهای مبنی بر رفتارهای تبعیض آمیز، معمولاً کارفرمایان حرفه‌ای به دریافت رزومه‌های عکس دار علاقه ندارند.

این موضوع در کشورهای پیشرفته حساسیت بالاتری دارد. برای مثال در بسیاری از شرکت‌های آمریکایی براساس مقررات استخدام‌های دولتی، رزومه‌های دارای عکس در مرحله اول از میان متقاضیان حذف می‌شوند. طبق قانون کمیسیون فرصت‌های برابر شغلی، اگر کارفرمایی در ایالات متحده قبل از پیشنهاد یک موقعیت شغلی از او درخواست عکس کند، وی مقررات را زیر پا گذاشته است. اگر درخواست عکس به منظور تکمیل مدارک شناسایی باشد، باید پس از اینکه فرد پذیرفته شد از او درخواست عکس شود.

بسیاری از افراد پیشنهاد می‌کنند به جای قرار دادن عکس در رزومه، عکسی از خود در صفحه لینکدین قرار دهید یا لینکی از صفحه لینکدین خود در رزومه بیاورید (البته در ذهن داشته باشید که اطلاعات صفحه لینکدین شما باید کامل باشد).

 

قرار دادن عکس فضای رزومه را محدود می‌کند

کارجویان باید تجارب، مهارت‌ها، و دستاوردهای شغلی خود را تا حد امکان فشرده کنند و در صفحات کمتری جای دهند. ۶۶% کارفرمایان بر این باورند که رزومه یک فرد تازه فارغ‌التحصیل، نباید بیشتر از یک صفحه باشد. حال هرچه تخصص و سابقه شما بیشتر باشد، می‌توانید صفحات بیشتری را به رزومه اختصاص دهید. بنابراین نباید فضای محدود و گاهی اوقات بسیار کم خود را به عکس در رزومه اختصاص دهیم.

 

چرا بهتر است رزومه عکس‌دار داشته باشیم؟

درست است که دلایل موجود برای نداشتن عکس در رزومه کاملاً منطقی به نظر می‌رسند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم و بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی که کاملاً عکس محور هستند می‌گذرانیم.

بسیاری از افراد از حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی برای یافتن شغل و برندسازی استفاده می‌کنند و حتی شبکه اجتماعی به نام لینکدین وجود دارد که مخصوص ساخت رزومه و یافتن شغل‌های مرتبط است.

بسیاری از متخصصان منابع انسانی معتقدند در دنیای امروزی رزومه‌ها باید عکس داشته باشند و استدلال‌شان نیز منطقی است:

  • عکس در رزومه به برندسازی شخصی شما کمک می‌کند.
  • به انتخاب متقاضیان بین‌المللی کمک می‌کند.
  • توجه کارفرمایان ناخودآگاهانه به عکس شما جلب می‌شود.

در ادامه این استدلال‌ها را بررسی می‌کنیم:

 

عکس در رزومه به برند شخصی‌تان کمک می‌کند

قراردادن عکس در رزومه به صنعت و نوع فعالیت شما هم بستگی دارد. اگر فعالیتی هنری یا خلاقانه انجام می‌دهید یا در حوزه محتوا کار می‌کنید، در رزومه خود فرصت و آزادی عمل بیشتری برای معرفی شخصیت خود دارید. به خاطر فعالیت هنری و خلاقانه‌ای که دنبال می‌کنید، می‌توانید تا حدودی استانداردهای یک رزومه را زیر پا گذاشته و علایق خود را به نمایش بگذارید. بنابراین برای معرفی و برندسازی خود لازم نیست حتماً عکسی را در رزومه قرار دهید یا حتماً عکس رزومه‌تان بر اساس آن استانداردها باشد.

با این حال، در مشاغل دیگر استفاده از عکس در رزومه می‌تواند به برندسازی کارجو کمک شایانی کند. تحقیقات نشان می‌دهد قرار دادن عکس‌های آنلاین مفیدتر هستند. اگر عکس‌های خود در لینکدین و شبکه‌های اجتماعی شما با عکس رزومه‌تان یکی باشد، کمک زیادی به اعتمادسازی خواهد کرد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

عکس در رزومه به شما اعتبار می‌بخشد. امروزه روزنامه‌ها و مجلات نیز عکسی از نویسنده هر بخش قرار می‌دهند. گاهی به همراه عکس، بیوگرافی کوتاهی هم در کنار عکس نویسنده قرار می‌دهند، این کار باعث اعتبار بخشی بیشتر به مطالب می‌شود.

همچنین، در نظر داشته باشید که یک کارفرمای حرفه‌ای ممکن است نام شما را در گوگل سرچ کند، پس باید دقت داشته باشید که گوگل چه چیزی از شما نشان می‌دهد. به این ترتیب، عکس پروفایل خود و یا تنظیمات حریم خصوصی را طوری بهبود دهیم تا تنها چیزهایی که می‌خواهیم به کارفرما نمایش داده شود.

 

به انتخاب کارجویان در سطح بین‌المللی کمک می‌کند

همانطور که گفتیم در بعضی کشورها، قرار دادن عکس در رزومه مرسوم نیست و کارفرمایان حق چنین درخواستی از کارجو را ندارند. وجود عکس در رزومه در این کشورها باعث می‌شود کارجو غیرحرفه‌ای قلمداد شود و قرار ندادن عکس در کشورهایی که عکس جزوی از رزومه‌ها است، باعث می‌شود رزومه شما جدی گرفته نشود.

در کشورهای اروپایی به جز ایرلند، بریتانیا، هلند و سوئد در رزومه خود حتماً عکس قرار دهید. در چین و ژاپن هم معمولاً در رزومه افراد عکس دیده می‌شود. در کشوری مثل آلمان، کارفرما در آگهی استخدام اجازه ندارد درخواست عکس کند، اما او انتظار دارد عکس شما در رزومه‌تان باشد.

کارفرمایان بر این باورند که رزومه با عکس، نماینده بسیار بهتری از وضعیت هر کارجو است و به آن‎ها کمک می‌کند با کارجو بهتر ارتباط برقرار کنند تا اینکه بخواهند تک‌تک کلمات را با دقت بیشتری بخوانند. در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و بریتانیا، قوانین کار و ضد تبعیض جامعی در این خصوص وجود دارد و کارفرمایان اجازه ندارند اطلاعات شخصی زیادی از کارجویان بپرسند که عکس نیز بخشی از این اطلاعات شخصی به شمار می‌آید.

 

توجه کارفرمایان به تصویر شما جلب می‌شود

امروزه، همه افراد اعم از کارجویان و کارفرمایان، در دنیای مصور رسانه‌های اجتماعی زندگی می‌کنیم. اگر به محبوبیت پلتفرم‌های تصویری مانند اینستاگرام توجه کنید، متوجه خواهید شد که عکس‌های زیبا چگونه دنبال‌کنندگان و کلیک‌کنندگان فراوانی را به دنبال خود می‌کشاند. به همین منظور به شما توصیه می‌کنیم که عکس جذابی از خود در رزومه قرار دهید تا بتوانید توجه استخدام‌کننده را به خود جلب کنید.

 

عکس در رزومه باید چگونه باشد؟

اگر تصمیم گرفتید در رزومه خود از عکس استفاده کنید، عکس شما باید استانداردهای خاصی را داشته باشد. این معیارها عبارتند از:

  • عکس باید توسط عکاسی حرفه‌ای گرفته شده باشد و نور آن از عکس‌های معمولی بهتر باشد.
  • کیفیت و رزولوشن عکس نباید پائین باشد.
  • عکس حتماً باید رنگی باشد.
  • لباسی که در عکس بر تن دارید باید لباسی مرتبط با صنعت شما باشد و یا حداقل لباسی آراسته باشد.
  • توصیه می‌شود رنگ لباس‌هایتان با یکدیگر هماهنگ باشند.
  • پس‌زمینه عکس شما نباید شلوغ باشد تا باعث پرت شدن حواس کارفرما شود. معمولاً از تصاویر پس زمینه سفید برای عکس رزومه استفاده می‌کنند.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که عکس شما باید تمام رخ باشد. بهتر است که نگاه‌تان رو به دوربین باشد. لبخند را هم فراموش نکنید. هیچ کارفرمایی به استخدام کارمند عبوس علاقه ندارد.
  • در آخر باید بگوییم که عکس باید قسمتی در بالای رزومه را اشغال کند.

عکس داشتن یا عکس نداشتن، مسئله این است!

اگر به دنبال کار در صنایع محافظه‌کاری مانند فناوری اطلاعات، بهداشت، مالی و از این نوع هستید، بهتر است که عکسی در رزومه خود نداشته باشید یا اگر تصمیم به استفاده از عکس دارید، حتماً استانداردها را رعایت کنید. اگر در صنایعی به دنبال کار هستید که خلاقیت جزو انکارناپذیر آن است، عکس در رزومه می‌تواند مفید واقع شده و باعث توجه بیشتر کارفرما به شما شود.

چه عکسی در رزومه خود قرار بدهید و چه این کار را نکنید، باید انتظارات سازمانی که برایش رزومه می‌فرستید را برآورده کنید، خود را جای کارفرما و آن مجموعه گذاشته و سعی کنید بفهمید که آن‌ها چه انتظاری از رزومه یک کارجو دارند. شاید منطقی باشد که چند رزومه متفاوت، با عکس، بدون عکس و با سوابق کاری مختلف (متناسب با موقعیت‌های شغلی متفاوت) آماده داشته باشید و برای هر سازمان، رزومه مناسب آن‌جا را ارسال کنید.

ما در ایران تلنت تلاش کرده‌ایم که نیاز این دسته از کارجویان را برطرف کرده و حتی کارجویان را به اضافه کردن عکس به رزومه تشویق می‌کنیم. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از رزومه‌ساز ایران تلنت، رزومه‌ای حرفه‌ای همراه با عکس بسازید.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا رزومه باید عکس داشته باشد یا خیر؟ اگر نکته‌ای را در این مقاله فراموش شده می‌توانید آن را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
8 دیدگاه
  1. بهروز می‌گوید

    سلام
    ببخشید که اینجا این نظر رو مینویسم ، با موضوع عکس رزومه نا مرتبط هست . میتونین بعد از ملاحظه منتشر نکنین
    پیشنهاد میکنم کلمه : “اهقشدفشمثدف” جزو کلمات کلیدی سئو سایت تون قرار بدین . این کلمه نامفهوم وقتی که ص کلید روی فارسی هست همون irantalent هست . برای ماها که معمولا دائم داریم ص کلیدمون رو از فارسی به انگلیسی و برعکس میکنیم خیلی مواقع پیش میاد که ص کلیدمون روی فارسی هست و داریم انگلیسی سرچ میکنیم توی گوگل
    روز خوبی داشته باشید

    1. ایران تلنت می‌گوید

      بهروز جان،
      از حسن نیت شما سپاس‌گزاریم. امکان اضافه کردن چنین موردی به کلمات کلیدی سایت امکان‌پذیر نیست. با این حال، نگران این موضوع نباشید. موتور جستجوی گوگل به قدری هوشمند است که اگر همین الان عبارت نامفهوم “اهقشدفشمثدف” را در آن جستجو کنید، متوجه منظور شما شده و سایت ایران تلنت را به شما نمایش می‌دهد.
      روز خوبی داشته باشید

  2. علی مکوندی می‌گوید

    سلام
    این روز ها از اکثر خانم ها هنگامی که رزومشون رو واسه جایی که ارتباطی هم به بازیگری یا مدلینگ نداره ارسال میکنن درخواست عکس قدی میشه.
    آیا این درخواست حرفه ایه؟ یا اهداف دیگه ای پشت این درخواسته؟ بعضی از نزدیکانم درمورد انتخاب محل کارشون بعد از اینکه این درخواست ازشون شده دچار تردید شدن و سردرگم

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام آقای مکوندی،
      ضمیمه کردن عکس به رزومه باید از طرف کارجو انجام شود و اخلاق حرفه ای حکم میکند که کارفرما چنین تقاضایی از متقاضیان کار نداشته باشد

  3. نوید می‌گوید

    با سلام
    ایا در رزومه های علمی و اکادمیک باید عکس داشت؟ بنده برای گرفتن امریه از یک پژوهشگاه میخوام رزومه چاپی و پرینت شده ببرم میخواستم ببینم عکس بذارم حرفه ای تر هست یا نذارم؟
    ممنون

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام نوید جان،
      این مورد بستگی به خود شما و نهادی داره که قصد دارید برای اون رزومه بفرستید. بهتره از سایر دوستان و آشنایانی که قبلاً برای این نهاد رزومه فرستادند بپرسید که آیا درج عکس در رزومه ضروری است یا خیر؟

  4. سها می‌گوید

    من هم با نظر کسانیکه اعتقاد دارند نیازی به عکس در رزومه نیست موافقم، رزومه باید نشان دهنده تواناییهای ذهنی و عملی فرد باشه نه توانایی اغواکنندگی ظاهری و یا از بین رفتن موقعیت به دلیل سلایق شخصی کارفرما!! دلایل نظریه دوم تایید کننده بهره برداری از عواملی غیر از توانایی های کاری در انتخاب شدن است

  5. هما می‌گوید

    من هم موافقم من با داشتم رزومه خیلی خوب از من خواستم چندتا عکس بفرستم ، واقعا مسخره است!! کارفرمای حرفه ای و بدون حاشیه چه نیازی به عکس داره؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.