وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مواردی که هنگام نوشتن رزومه باید از آنها اجتناب کنید

راهنمای نوشتن رزومه

برخی افراد فکر می‌کنند که باید در نوشتن رزومه حرفه‌ای تمام آنچه به آنها تعلق دارد و آنها را توصیف می‌کند ذکر کنند، اما نوشتن رزومه به این سادگی‌ها نیست. اینکه هر چه از خود می‌دانیم در رزومه بیاوریم، تنها باعث می‌شود که رزومه خوانده نشود و فرصت به دست آوردن شغل را از دست بدهید. برای نوشتن رزومه عالی و تاثیرگذار کارهایی است که باید آنها را رعایت کنید و همچنین نبایدها در نوشتن رزومه وجود دارد که باید آنها را بدانید.

ممکن است فکر کنید اضافه کردن تمام این اطلاعات شانس استخدام شما توسط کارفرما را افزایش می‌دهد، اما وقتی صحبت از نوشتن رزومه صحیح می‌شود، باید گفت که آوردن تمام این اطلاعات زیاد است و این کار بدتر کارفرما را از خواندن ادامه محتوای داخل رزومه منصرف می‌کند. کارفرمایان هنگام بررسی رزومه، به دنبال دلایل محکمی برای مشخص کردن متقاضیان نهایی هستند تا بتوانند افراد قابل قبولی را برای مصاحبه نهایی انتخاب کنند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

باید مطمئن شوید که اطلاعات را در رزومه کاری خود به اشتباه درج نمی‌کنید و همچنین از اشتباهات معمول در رزومه نویسی خودداری می‌کنید؛ بروز اشتباه در نوشتن رزومه و بیش از اندازه سیاه کردن رزومه، باعث می‌شود شرکت به این نتیجه برسد که شما انگیزه یا صلاحیت انجام کار را ندارید. قبل از اینکه رزومه را بنویسید، اطلاعات و آن مواردی که کارفرما در آگهی استخدام عنوان کرده است را بررسی کنید. سپس روی تغییر رزومه خود کار کنید، تا بتوانید دقیقا آن اطلاعاتی را در رزومه خود بیاورید که به شما کمک می‌کند تا مورد توجه مدیر استخدام قرار بگیرید.

 

۳۰ ثانیه برای تاثیرگذاری

کسانی که مسئولیت استخدام در شرکت‌ها را برعهده دارند، ۳۰ ثانیه و یا کمتر زمان برای بررسی اولیه رزومه‌ها می‌گذارند. این زمان طولانی نیست و شما باید از بهم ریختن سند استخدام خود با اطلاعات غیر ضروری که ممکن است دسترسی یه نکات مهم در رزومه را برای کارفرمایان دشوار کند، خودداری کنید.

اگر فرد استخدام کننده نتواند به اطلاعات مهم شما از جمله سوابق کاری در رزومه دسترسی پیدا کند، ممکن است از رقابت برای به دست آوردن آن موقعیت شغلی خارج شوید. خواننده باید بلافاصله به مهارت‌های کلیدی در رزومه و اطلاعات مهم برای استخدام دست پیدا کند.

برای قرار دادن اطلاعات در رزومه زمان بگذارید و ابتدا سراغ آن مواردی بروید که فکر می‌کنید صلاحیت شما را برای آن موقعیت شغلی تایید می‌کند. با انجام این کارها هم مدیر استخدام و هم به خودتان لطف خواهید کرد. آوردن اطلاعات مناسب و کارآمد در رزومه به مدیر استخدام کمک می‌کند تا راحت‌تر تصمیم بگیرد که آیا شما را برای مصاحبه انتخاب کند یا خیر.

نبایدها در نوشتن رزومه

در ادامه قصد داریم تا شما را با ۱۵ مورد از نبایدها در نوشتن رزومه آشنا کنیم که به طور جد باید از آوردن آنها در رزومه خودداری کنید. با کنار گذاشتن آنها، به شدت بر مهارت‌ها و اطلاعات لازم برای شغل مورد نظر خود تمرکز خواهید کرد.

پاراگرافهای طولانی بدون بولت گذاری. اگر پاراگراف‌هایی که در محتوای رزومه خود می‌آورید بیش از اندازه بلند باشد، ممکن است منجر به این شود که شخص استخدام کننده از خواندن آن منصرف شود و اطلاعات زیادی را در این بخش از دست بدهد. خواندن و رمزگشایی یک رزومه باید آسان باشد. هیچ کس علاقه‌ای به خواندن شرح تمام اتفاقاتی که برای شما در مشاغل قبلی افتاده، ندارد. در مقاله فاصله بین سوابق کاری در رزومه به خوبی می‌توانید با نوشتن اطلاعات سوابق کاری آشنا شوید.

اشاره به آنچه که می‌خواهید از این شغل به دست آورید در بخش اهداف یا خلاصه. تمرکز شما باید بر روی آنچه می‌توانید در اختیار کارفرما قرار دهید، باشد. هدف شما باید فروش باشد تا مدیر استخدام مجاب شود شما را برای مصاحبه انتخاب کند.

شرح عمومی وظایف بدون اشاره به چگونگی افزودن ارزش به کسب و کار. کارفرمایان به هیچ عنوان قصد مشاهده شرح وظایف شما را ندارند. آنها می‌خواهند در مورد مهارت‌ها و ارزش‌هایی که برای دستیابی به اهداف شغلی استفاده خواهید کرد، بدانند. وقت بگذارید و دستاوردهای خود را از نظر کمی بررسی کنید و با یک نگاه به خواننده نشان دهید که در هر موقعیتی که بودید به چه نتایجی دست پیدا کردید.

عباراتی مانند “مسئولیت‌ها” یا “وظایف شامل موارد زیر می‌شود.” رزومه خود را در مورد آنچه که به دست آوردید و نه آنچه قرار بود در کار انجام دهید، تدوین کنید.

شروع جمله با “من”. جملات خود را با مهارت‌ها، کارها و یا موفقیت‌ها مانند “تجزیه و تحلیل”، “انجام شده” یا “کاهش یافته” شروع کنید تا خواننده را با آنها به جای اسم و ضمایر، درگیر کنید. اگرچه رزومه کاری شما مربوط به شماست، اما بیشتر مربوط به نشان دادن صلاحیت شما به مدیر استخدام برای آن موقعیت شغلی است.

تجربه‌های بی ربط، به ویژه از گذشته‌های دور. هر نکته‌ و قسمتی در رزومه شما باید کارفرما را به این نتیجه برساند که شما صلاحیت آن شغل را دارید. هدف شما این است که فرد استخدام کننده وقت خود را صرف خواندن و دیدن مهم‌ترین تجربیات مرتبط شما با آن موقعیت شغلی کند. همین مسئله در مورد مهارت‌ها نیز صدق می‌کند. مطمئن شوید که مهارت‌هایی که در رزومه آوردید با آن موقعیت شغلی همخوانی دارد و در غیر این صورت آنها را از رزومه خود حذف کنید.

کلمات بسیار فانتزی مانند “نفیس”، “برجسته” یا “جالب”. هر عبارت موجود در رزومه شما باید به مهارت یا موفقیت خاصی اشاره داشته باشد. در غیر این صورت، این فقط باعث حواس پرتی می‌شود. به حقایق پایبند باشید و لحن خود را ساده و متمرکز نگه دارید.

غلط املایی یا اشتباهات دستوری. رزومه شما به عنوان نمونه‌ای در مهارت نوشتاری شما و همچنین گواهی بر جزئیات گرا بودن یا نبودن شماست. اگر اشتباه تایپی داشته باشید، حتما کسانی که رزومه‌ها را بررسی می‌کنند متوجه آن خواهند شد. قبل از فرستادن رزومه خود برای موقعیت شغلی، این نکات را تصحیح کنید. حتی در حالتی ایده‌آل‌تر، از کسی بخواهید که آن را برای شما تصحیح کند. شاید خودتان نتوانید آن را اصلاح کنید و برای شما سخت باشد.

اطلاعات شخصی مانند قد، وزن، تاریخ تولد، سن، جنس، مذهب، وابستگی سیاسی یا محل تولد. هیچ کارفرمایی بر اساس این موارد تصمیم به استخدام نمی‌گیرد و ممکن است از این واقعیت که شما با درج این اطلاعات قصد وسوسه کردن آنها را دارید، ناراحت شوند. رزومه خود را بر روی حقایق متمرکز کنید. مگر اینکه در حال نوشتن رزومه برای شرکتی در خارج از کشور هستید، که خب آوردن این اطلاعات در این حالت ضروری است.

سرگرمی‌ها یا علایقی که به مهارت‌های شما در محل کار اشاره نمی‌کنند یا ارتباطی با شغل ندارند. متقاضیان شغل، به ویژه افراد باتجربه، باید اطلاعات جذاب‌تری برای اشتراک در فضای محدود رزومه خود داشته باشند. به جای این موارد، یک بخش را برای اشاره به مهارت‌های خود در نظر بگیرید که بیشترین ارتباط را با شغل مورد نظر دارند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

اظهارات ضعیف در مورد دستاوردهای علمی مانند معدل پایین یا اشاره به دستاوردهای ضعیف در دوران دانشگاه. پیشرفت تحصیلی خود را جلوی چشم استخدام کننده قرار ندهید، مگر اینکه واقعا در بهترین حالت قرار داشته باشد و به عنوان یک مهارت برای شما به حساب بیاید. تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن مدیر استخدام با چیزی که به هیچ عنوان چشمگیر نیست، هیچ فایده‌ای ندارد.

عکس، مگر اینکه شما برای یک شغل مدلینگ یا بازیگری متقاضی باشید. کارفرمایان به هیچ عنوان قصد ندارند خود را درگیر مسائل تبعیض جنسیتی کنند. اگر فکر می‌کنید ظاهر شما جزء دارایی‌های شما به حساب می‌آید، آدرس صفحه لینکدین خود را در رزومه قرار دهید. در اینجا اطلاعاتی در مورد اینکه آیا باید عکس در رزومه خود قرار دهیم یا نه، آورده شده است.

دلایل ترک مشاغل قبلی خود. آوردن این اطلاعات ممکن است شما را فردی بهانه‌گیر نشان دهد. نیازی به توجیه ترک مشاغل قبلی خود ندارید. این اطلاعات به هیچ عنوان به استخدام شما ربط ندارد.

نام و اطلاعات تماس سرپرستان سابق. در صورت درخواست از سمت شرکت، لیستی از این افراد در اختیار آنها قرار دهید. به این افراد نیز اطلاع دهید که ممکن است برای گرفتن اطلاعات از شما، با آنها تماس گرفته شود.

پرکننده‌های فضاها مانند “منابع موجود در صورت درخواست”. این اطلاعات تنها بخش مهمی از رزومه شما را اشغال می‌کنند، که باعث می‌شوند شما اطلاعات مرتبط‌تری را کنار بگذارید. در صورت درخواست از طرف کارفرما، شما منابع را ارائه می‌دهید.

 

آنچه کارفرمایان در یک رزومه می‌خواهند

کارفرمایان در رزومه چه می‌خواهند؟ طبق نظرسنجی CareerBuilder، در پایین آن مواردی را مشاهده می‌کنید که کارفرمایان می‌خواهند هنگام دریافت رزومه ببینند:

سفارشی سازی رزومه برای موقعیت‌های شغلی دیگر: ۶۱٪

قرار دادن نامه پوششی همراه با رزومه: ۴۹٪

آوردن نام فرد استخدام کننده در رزومه: ۲۶٪

لینک به نمونه کارها، وبلاگ یا وب‌سایت متقاضی: ۲۱٪

شما می‌توانید با بررسی مهارت‌های خود و آنچه کارفرما از شما توقع دارد، بهترین اطلاعات را برای رزومه خود تدوین کنید و با دوری از نبایدها در نوشتن رزومه شانس استخدام خود را افزایش دهید. تمرکز روی ارزشمندترین دارایی‌های به شما کمک می‌کند تا برای مصاحبه انتخاب شوید و در نهایت به آن موقعیت شغلی برسید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.