وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مهم‌ترین نکات در درست کردن رزومه با نرم افزار ورد چیست؟

کارفرمایان معمولا برای انتخاب فردی برای موقعیت‌های شغلی خود، سراغ رزومه او می‌روند و این سند بازاریابی را به عنوان محتوایی قابل استناد در مورد کارجویان در نظر می‌گیرند. ارسال یک رزوه مرتب و تمیز، با فرمت مناسب، که خوب نوشته شده و بدون خطا است، شانس شما در قبولی در مرحله ارزیابی رزومه را افزایش می‌دهد و شما را به سمت مرحله بعدی که مراحل مصاحبه است، سوق می‌دهد. یکی از ابزارهایی که بسیاری از کارجویان از آن برای ساخت رزومه استفاده می‌کنند و خب رایگان نیز است، نرم افزار ورد است.

نرم افزار آفیس و ورد این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی از آن خروجی بگیرید و آن را به PDF تبدیل کنید که طراحی و قالب آن بسیار تمیزتر است و همچنین فرمت و قالب قابل قبول برای اشتراک گذاری نیز است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که در این نرم افزار چگونه رزومه بسازید تا بتوانید نظرها را جلب کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

این روش ساخت رزومه بسیار آسان است، اما راه ساده‌تر درست کردن رزومه علاوه بر ورد استفاده از رزومه ساز ایران تلنت است.

اهمیت داشتن یک رزومه عالی

هدف از رزومه برجسته کردن مهارت‌ها، تحصیلات و تجربیات حرفه‌ای شماست تا با این موارد به کارفرمایان نشان دهید که شما بهترین فرد برای آن موقعیت شغلی هستید. با اینکه محتوا برای ساخت یک رزومه عالی حرف اول را می‌زند، اما طراحی و دیزاین رزومه نیز بسیار مهم است. رنگ‌ها، چیدمان عناصر در جای درست، استفاده از فضای سفید و تراز بودن متن همه در اولین نگاه کارفرما بسیار جلوه دارند.

در بسیاری از موارد، تنها چند ثانیه طول می‌کشد تا یک کارشناس یا مدیر استخدام رزومه یک نامزد را بررسی کند. اگر رزومه شما مختصر، خوانا و زیبا باشد، شانس بسیار بیشتری برای رسیدن به مرحله مصاحبه خواهید داشت.

هنگام ساخت رزومه، به خاطر داشته باشید که طرح باید متناسب با آن موقعیت شغلی باشد. به عنوان مثال، وقتی فردی گرافیست برای یک موقعیت شغلی در این زمینه درخواست می‌دهد، می‌تواند هنر و مهارت خود در طراحی را با استفاده از رنگ و فضا به شیوه‌ای منحصر به فرد نشان دهد. با این حال، متقاضی کار در دفتر وکالت باید سراغ طرحی سنتی‌تر، تمیزتر و مرتب‌تر، ساده و بسیار خوانا برود.

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از نرم افزار ورد برای رزومه این است که نیازی نیست خودتان طرحی خاص طراحی کنید. ورد این امکان را به کاربران می‌دهد تا از تمپلیت‌های پیش فرض استفاده کنند.

درست کردن رزومه با نرم افزار ورد

نکات مهم در ساخت رزومه با ورد

پس از انتخاب الگوی رزومه ایده آل خود از تمپلیت‌های رزومه ورد، باید تمام اطلاعات خود را به ترتیب درون آن قرار دهید. به خاطر داشته باشید، اکثر قالب‌ها را می‌توان مناسب با هر فرصت شغلی و سلیقه‌ی خودتان طراحی کنید و در آن تغییراتی به وجود آورید. برای اینکه رزومه خود را در ورد کامل بسازید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱. با درج اطلاعات شخصی و تماس شروع کنید

در شروع کار شما باید نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را عنوان کنید. این کار به کارشناسان استخدام کمک می‌کند تا به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند و در صورت لزوم از آنها استفاده کنند.

۲. عنوان شغلی خود را درج کنید

در این بخش شما باید درست همان عنوان شغلی که دارید را بیان کنید و از درج عنوان‌های نادرست و دروغ خودداری کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید و کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستید، از آوردن عنوان شغلی مدیر یا سرپرست دیجیتال مارکتینگ خودداری کنید.

۳. هدف و خلاصه‌ای از خود بنویسید

این بخش شامل یک تا دو جمله باشد که تجربیات و مهارت‌های مرتبط و تاثیرگذار شما را بتواند به کارفرما و یا کارشناسان استخدام منتقل کند. در این بخش اگر تجربه یا سابقه کاری کمی دارید، می‌توانید سراغ اهداف شغلی خود بروید و درباره آنها بگویید.

مثال: “من یک ویراستار هستم که هشت سال سابقه کار در انتشارات X را دارم. هدف و برنامه ریزی من این است که به عنوان سردبیر یک مجله علمی مشغول به کار شوم.”

۴. سابقه کاری خود را لیست کنید

هر قالب رزومه‌ای که انتخاب کرده باشید، باید در آن تمام سوابق کاری خود را به ترتیب وقوع لیست کنید. به این معنا که اولین تجربه کاری شما باید آن شرکت آخری باشد که در آن کار کردید. عنوان شغل، نام شرکت، دستاوردهای اصلی و زمان شروع و پایان هر موقعیت شغلی را دقیق بیان کنید.

۵. مهارت‌ها و شایستگی‌های کلیدی خود را نام ببرید

شما در این فرمت رزومه نیز باید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را نام ببرید. تنها به این موضوع دقت کنید که قبل از هر کاری حتما شرح شغلی را بخوانید و کلمات کلیدی آن و کلماتی که باید در رزومه قرار دهید را در بیاورید تا بتوانید در زمان لیست کردن مهارت‌ها، از آنها نیز استفاده کنید. برای پر کردن این بخش حتما سراغ مهارت‌هایی بروید که با شرح شغلی همسو است.

۶. مدارک تحصیلی خود را لیست کنید

در این بخش از رزومه شما هر مدرک تحصیلی و یا هر گواهینامه‌ای که دریافت کردید را باید لیست کنید. حتما دقت کنید که گواهینامه‌ها و مدارک خارج از دانشگاه را مرتبط با موقعیت شغلی نام ببرید. به عنوان مثال اگر برای موقعیت محتوا درخواست دادید، به گواهینامه یا مدرک برنامه نویسی خود اشاره نکنید. همچنین، حتما مدارک و گواهینامه‌ای را نام ببرید که شرکت صادر کننده آن معتبر است و مدارک تحصیلی را از آخرین به اولین لیست کنید.

۷. علایق خود را لیست کنید (اختیاری)

اگر با ذکر موارد قبلی در رزومه هنوز هم جای برای موارد بیشتری داشتید، می‌توانید به جزئیات بیشتری درباره خودتان مانند علائق شخصی (مرتبط با موقعیت شغلی)، سرگرمی‌ها، زبان‌هایی که به آنها مسلط هستید و تجربه انجام کار به صورت داوطلبانه و یا کارآموزی اشاره کنید.

۸. بررسی دوباره زومه در ورد

درست کردن رزومه با نرم افزار ورد

هنگامی که تمام کارهای مربوط به نوشتن موارد بالا در ورد را به پایان رسانید، حتما زمان بگذارید و دوباره رزومه را بررسی کنید و اطلاعات را بر اساس مرتبط بودن با شرح شغلی ویرایش کنید. در ادامه چند نکته برای زیباتر کردن و همچنین کاربردی‌تر کردن رزومه در ورد به شما خواهیم گفت:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۹. رزومه را ساده نگه دارید

سعی نکنید با افزودن عناصر اضافی، طرح قالب را تغییر دهید و رزومه را شلوغ کنید. به خاطر داشته باشید که متخصصان آفیس قالبی را طراحی کردند که برای رزومه بسیار مناسب است و تمام جزئیات در آن رعایت شده است.

۱۰. رزومه را مختصر و مفید نگه دارید

از آنجایی که بیشتر کارشناسان استخدام و مدیران به صورت روزانه صدها و یا هزاران رزومه را بررسی می‌کنند، به همین خاطر خیلی زمان برای بررسی رزومه‌های چند صفحه‌ای و طولانی را ندارند. هرگونه اطلاعات نامربوط یا قدیمی را از رزومه خود حذف کنید و کلمات کلیدی را به رزومه اضافه کنید که با سابقه شما همخوانی دارد. همچنین بسیار مهم است که در رزومه خیلی صریح و واضح درباره نقاط مثبت و برجسته خود سخن بگویید.

۱۱. در انتخاب فونت وسواس به خرج دهید

یکی از فاکتورهای اصلی برای خوانایی عالی رزومه شما در ورد، فونتی است که انتخاب می‌کنید. سراغ فونت‌های مناسب و خوانا برای رزومه خود بروید. پیشنهاد ما به شما استفاده از فونت ایران سانس، ایران یکان و موارد مشابه است.

۱۲. حاشیه بندی مناسب برای فایل ورد انتخاب کنید

ورد معمولاً دارای حاشیه‌های منظمی است که به طور پیش فرض تنظیم شده است، به همین خاطر شما از اول این جاشیه را در قالب رزومه خود خواهید داشت. در هر صورت، به یاد داشته باشید که حاشیه‌های استاندارد رزومه از هر طرف ۲.۵۴ سانتی‌متر است.

۱۳. برای فایل ورد خود یک نام خاص انتخاب کنید

از ارسال رزومه خود با نام فایل عمومی مانند resume.doc خودداری کنید. اگر رزومه خود را در سایت‌های کاریابی و یا هر کجای دیگر آپلود می‌کنید، این مدل نامگذاری باعث گم شدن رزومه شما می‌شود. نام فایل خود را تغییر دهید تا تشخیص آن آسان باشد. نام کامل یا اول نام و نام خانوادگی شما گزینه مناسبی برای نامگذاری رزومه است.

۱۴. نگارش رزومه را تصحیح کنید

مهم است که رزومه شما عاری از اشتباهات املایی و یا دستوری باشد. قبل از به اشتراک گذاشتن آن با کارفرما، مطمئن شوید که تمام متن را تصحیح و غلط‌های املایی را برطرف کرده‌اید. ایده خوب این است که رزومه خود و فایل آن را به یکی از دوستان و همکاران خود بدهید تا او نیز آن را بررسی کند.

۱۵. رزومه را به صورت PDF ذخیره کنید

درست کردن رزومه با نرم افزار ورد

بعد از اینکه رزومه خود را نهایی کردید، فایل ورد را به فرمت PDF تبدیل کنید. تبدیل کردن فایل ورد به PDF به شما این امکان را می‌دهد تا از به هم ریختگی در قالب رزومه جلوگیری کنید و در فرمت PDF طراحی و فونت‌ها درست نشان داده می‌شوند. نمایش فایل‌های Word در سیستم عامل‌های مختلف، متفاوت است و اگر قالب رزومه شما دارای فونت یا عناصر سفارشی باشد، ذخیره آن با فرمت PDF باعث می‌شود تمام آن عناصر در سیستم عامل‌های مختلف حفظ شوند.

سخن پایانی

رزومه شما اولین اثرگذاری را روی کارفرما و کارشناس استخدام دارد، بنابراین ضروری است که رزومه حرفه‌ای و جذاب ایجاد کنید تا در کاریابی موفق عمل کنید. با استفاده از الگوی رزومه مایکروسافت ورد، می‌توانید مطمئن شوید که تمام موارد به صورت واضح و درست منتقل می‌شوند. اما با این حال خوب است که راه‌های مطمئن دیگر مانند رزومه سازهای آنلاین را نیز در نظر داشته باشید. راه ساده‌تر برای درست کردن رزومه علاوه بر ورد استفاده از رزومه ساز ایران تلنت است.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.