وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

نمونه کار یا پورتفولیو چیست؟

هر فرد کارجویی برای اینکه بتواند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را به کارفرما و مدیران استخدام نشان دهد، باید رزومه‌ای حرفه‌ای داشته باشد و نمونه کارهای خود را به بهترین شکل سازماندهی کند. در حالی که هر کارفرما و موقعیت شغلی به نمونه کار یا پورتفولیو نیاز ندارد، اما مسلما داشتن چنین سندی به شما کمک می‌کند تا در میان دیگر متقاضیان متمایز شوید و حرفی برای گفتن داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا بگوییم پورتفولیو چیست و به شما نحوه ساخت آن را بگوییم.

پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو مجموعه‌ای غنی از بهترین نمونه کارهای هر کارجو یا فرد شاغل است. نویسندگان بهترین مقالات خود را برای پورتفولیو جمع آوری می‌کنند. طراحان وب‌سایت سراغ نمونه‌هایی از بهترین وب‌سایت‌های طراحی شده توسط خودشان می‌روند و معلمان نیز می‌توانند دانش آموزان موفق و ارائه‌های موفق خود را در پورتفولیو قرار دهند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

بسیاری از کارجویان برای راحتی، سراغ وب‌سایت‌های ساخت پورتفولیو می‌روند و نمونه کارهای خود را در آن وب‌سایت‌ها بارگذاری می‌کنند. بسیاری از افراد مانند طراحان وب‌سایت و یا کدنویسان، حتی می‌توانند وب‌سایت یا نرم افزاری برای ارائه نمونه کارهای خود ارائه دهند یا از یک سایت شخص ثالث مانند لینکدین برای جمع آوری نمونه‌های خود استفاده کنند. دسته دیگر پورتفولیو را با ابزارهایی مانند ورد و پاورپوینت می‌سازند و طراحی را در این ابزارها با سلیقه خود انجام می‌دهند. در نهایت نیز، بسیاری پورتفولیوی خود را به صورت چاپی ارائه می‌دهند.

همان‌طور که عنوان کردیم پورتفولیو برای تمام مشاغل نیاز نیست و نیاز به آن در برخی مشاغل بیشتر است. این مشاغل عبارت‌اند از:

پورتفولیو چه کاربردی دارد؟

پورتفولیو چیست

در بیشتر زمینه‌های خلاقانه، از جمله نویسندگی، طراحی وب، طراحی گرافیک، تبلیغات، عکاسی و فیلم‌برداری، یک پورتفولیو عالی و حرفه‌ای می‌تواند تضمین کند که شغل دلخواه‌تان را به دست آورید. اگر برای شغلی قرار است رزومه بفرستید و از شما کارهای خلاقانه انتظار دارند، مسلما کارفرما دوست دارد تا کارهای قبلی شما را مشاهده و ارزیابی کند تا بتواند کار شما را بهتر قضاوت کند.

در مشاغلی که پورتفولیو در آنها وجود ندارد و خب نمونه کاری برای ساخت پورتفولیو نیست، همچنان راهی برای نشان دادن مهارت‌ها و توانایی‌ها وجود دارد. در این حالت می‌توانید تصاویری از کارها و ارائه‌های خود نشان دهید و البته که باید این موارد را با هماهنگی و کسب اجازه از کارفرمایان قبلی آماده کنید. از مهم‌ترین موارد در فرق رزومه با پورتفولیو این است که کارفرمایان معمولاً برای هر درخواست شغلی به رزومه نیاز دارند، اما برای هر فرصت شغلی نیاز به ارسال پورتفولیو نیست.

چگونه یک پورتفولیو حرفه‌ای بسازیم

برای اینکه یک پورتفولیو حرفه‌ای بسازید که از همه نظر کامل و جامع باشد، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. اطلاعات را جمع آوری کنید

تمام اطلاعاتی را که می‌خواهید در پورتفولیو خود استفاده کنید، جمع آوری کنید. از اطلاعات و مثال‌هایی استفاده کنید که به روز و مرتبط با شرح شغلی هستند.

این اطلاعات باید شامل موارد زیر شود:

رزومه شما

سعی کنید رزومه خود را برای موقعیتی که درخواست می‌کنید، بنویسید. رزومه شما باید شامل اطلاعات تماس، خلاصه حرفه‌ای، سوابق کاری و تحصیلات از جمله مدارک، گواهینامه‌ها و مجوزهای مربوطه باشد.

در صورتی که در ساخت رزومه مشکل دارید و نمی‌دانید چگونه رزومه‌ای حرفه‌ای بسازید که با پورتفولیوی شما همخوانی داشته باشد، می‌توانید سراغ رزومه ساز حرفه‌ای و استاندارد بروید که این مهم را برای شما عملی کند.

لیستی از مهارت‌های شما

پورتفولیو چیست

شرح شغلی را مرور کنید و مهارت‌هایی را انتخاب کنید که با مهارت‌های موجود در شرح شغلی مطابقت دارند و آنها را همراه با هر مهارت دیگری که احساس می‌کنید شما را متمایز می‌کند، برای پورتفولیو آماده کنید. تقسیم لیست به دسته‌هایی مانند مهارت‌های سخت، سافت اسکیل‌ها و خودآموز راه‌حلی عالی است.

اطلاعات کلی درباره شما

شما می‌توانید بخش “درباره من” را در پورتفولیو خود قرار دهید. مصاحبه‌کنندگان بررسی را اغلب با مطالعه بخشی در مورد شما شروع می‌کنند. تهیه این بخش از پورتفولیو به شما در پاسخ به سوالات مهم در مصاحبه کمک می‌کند.

اثبات هرگونه مدرک، مجوز یا گواهینامه

علاوه بر فهرست کردن این اطلاعات در رزومه خود، رونوشت‌های آموزشی، کپی مجوزها یا گواهی‌ها یا سمینارهای توسعه حرفه‌ای را که در آن شرکت کرده‌اید، را برای پورتفولیو آماده کنید. گنجاندن این اطلاعات اعتبار شما را افزایش می‌دهد و شایستگی‌های شما را برای آن موقعیت شغلی بیشتر می‌کند.

توصیه نامه‌ها، مراجع، توصیفات یا نظرات

شما می‌توانید یک صفحه برای معرفی مراجع و نظرات مشتریان به پورتفولیو اضافه کنید که ویژگی‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های حرفه‌ای شما را نشان می‌دهد. سعی کنید اطلاعات سه تا پنج نفر که مایلند در مورد عملکرد حرفه‌ای شما صحبت کنند را، در این صفحه بگنجانید.

نمونه کارها

از نمونه‌هایی استفاده کنید که طیف وسیعی از مهارت‌های شما را نشان می‌دهند. بسته به حرفه، پورتفولیوی شما باید شامل طیف گسترده‌ای از نمونه کارهای نوشتاری، بصری، خلاصه پروژه‌ها یا گزارش‌ها باشد. اگر تجربه کار حرفه‌ای ندارید، از کارهای دانشگاه یا پروژه‌های داوطلبانه استفاده کنید.

در صورتی که برای هر کدام از نمونه کارها بازخورد مثبت دریافت کردید و یا نمره بالایی برای آنها گرفتید، این موارد را به صورت کوتاه و خلاصه ذکر کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

خدمات اجتماعی

خدمات اجتماعی شامل شرحی از کارهای داوطلبانه مرتبط با موقعیت شغلی یا صنعت مورد درخواست شما می‌شود، که نشان دهنده اشتیاق و تعهد شما به آن شغل و صنعت است. اگر علاقه‌مند به کار برای یک سازمان غیرانتفاعی یا شرکتی هستید که هدف آن ارتقای جامعه و فرهنگ است، این بخش از پورتفولیو می‌تواند برای شما مفید باشد.

جوایز و دستاوردها

اطلاعاتی مفیدی از دستاوردهای خود را که در رزومه عنوان کردید را به این بخش اضافه کنید. افتخارات تحصیلی، بورسیه‌ها یا جوایز دوران کارمندی در دیگر شرکت‌ها، دستاوردهایی هستند که می‌توانید در این بخش به آنها بپردازید.

۲. اطلاعاتی که جمع آوری کردید را سازماندهی کنید

پورتفولیو چیست

شما باید پورتفولیو را مرتب کنید تا کارفرمایان بتوانند به راحتی اطلاعات را پیدا کنند. بهتر این است که رزومه، بیوگرافی و فهرست مهارت‌های خود را در ابتدای کار قرار دهید و سپس موارد دیگر را بر اساس آنچه که فکر می‌کنید مهم‌تر است، مرتب کنید. تمام اطلاعات خود را به دسته‌های مختلف تقسیم کنید و آنها را به ترتیبی منطقی و قابل رویت کنار هم قرار دهید.

برای مثال، می‌توانید پورتفولیو خود را از جدیدترین تا قدیمی‌ترین کارها دسته‌بندی کنید تا کارفرمایان بتوانند پیشرفت شما را در این مدل مشاهده کنند. برای مشاهده آسان صفحات پورتفولیو خوب است برای هر صفحه، عنوان و فهرست مطالب ایجاد کنید و صفحات را نیز شماره‌گذاری کنید.

۳. پورتفولیو را از نظر بصری جذاب کنید

یکی از مزایای اصلی ساخت پورتفولیو، اثبات توانایی شما در ارائه جذاب مجموعه‌ای از اطلاعات است. این کار به ویژه برای مشاغلی مانند توسعه دهنده نرم افزار بسیار ارزش دارد، جایی که می‌توانید کد نوشته شده خود را نشان دهید و برای طراحان UX/UI، می‌تواند نشان دهنده پیشرفت در کارهای گرافیکی و تجربه کاربری باشد. جذاب کردن پورتفولیو از نظر بصری برای هر کارجویی در تمام زمینه‌ها خصوصا در مشاغل هنری و یا طراحی، بسیار مهم است. شما باید پورتفولیوی خود را به گونه‌ای منظم سازماندهی و طراحی کنید که سبک کاری، زیبایی شناسی و نوع شخصیت شما را نشان دهد.

در زمان چاپ پورتفولیوی خود، از یک کلاسور، پوشه یا باکس استفاده کنید تا صفحات را منظم در آنها قرار دهید و ورق زدن ورق‌ها را راحت‌تر کنید. می‌توانید از تقسیم‌کننده‌های بخش‌های مختلف مانند برگه‌های رنگی استفاده کنید تا یافتن اطلاعات را تا حد امکان آسان کنید.

۴. پورتفولیو را برای موقعیت شغلی خاص سفارشی کنید

هنگامی که یک کپی اصلی از نمونه کار خود دارید، آن را برای مشاغل خاص و شرکت‌های مختلف سفارشی بسازید. صفحات رزومه و مهارت‌های خود را تغییر دهید تا بتوانید آنها را طبق الزامات ذکر شده در شرح شغل ارائه دهید.

نکاتی برای بهبود پورتفولیو

پورتفولیو چیست

گزینه‌های بسیاری برای ساخت یک نسخه آنلاین از پورتفولیو وجود دارد. چندین وب‌سایت و پلتفرم این خدمات را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند و برخی از آنها رایگان هستند. شما همچنین می‌توانید وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید. نمونه کارهای خود را به صورت اسلایدی روی وب‌سایت قرار دهید یا تصاویر و اینفوگرافیک‌ها را به آن اضافه کنید تا از نظر بصری جذاب شود. هنگامی که نمونه کار آنلاین شما آماده شد، لینک آن را در رزومه و پروفایل‌ها خود در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید.

از طرف دیگر، چندین نسخه فیزیکی از نمونه کار خود تهیه کنید تا بتوانید در صورت درخواست برای زمان مصاحبه، آن را با خود ببرید.

پورتفولیوی خود را به صورت دوره‌ای به روز کنید. سعی کنید نمونه کارها را هر چند ماه یا یک بار در سال به روز کنید. بررسی مجدد نمونه کارها به طور مرتب، به شما کمک می‌کند تا زمانی که هنوز مشغول به کار هستید، اطلاعات مرتبط را به پورتفولیو اضافه کنید و نمونه کارهای قدیمی را از آن حذف کنید. این کار، همچنین می‌تواند یک راه مفید برای بررسی پیشرفت شما باشد.

از پورتفولیو به عنوان ابزاری برای آماده شدن برای فرآیند مصاحبه استفاده کنید. می‌توانید پورتفولیوی خود را قبل از مصاحبه مرور کنید تا بتوانید درباره برخی از مهم‌ترین کارهای خود در مصاحبه صحبت کنید. همراه داشتن پورتفولیو در حین مصاحبه نیز مفید است، زیرا می‌توانید در حین پاسخ دادن به سؤالات به آن مراجعه کنید و به کارفرمایان شواهد مستقیمی از مهارت خود ارائه دهید.

منبع indeed thebalancecareers
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.