وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

سافت اسکیل چیست و کدام مهارت های نرم شانس استخدام را بالا می‌برند؟

شاید تا چند سال پیش، بعد از فارغ‌التحصیل شدن از یک دانشگاه معتبر، می‌توانستید به پیدا کردن کار دلخواه‌تان امیدوار باشید؛ اما این‌روزها، مدرک دانشگاهی یا گذراندن دوره‌های متعدد تخصصی برای رسیدن به رویای شغلی‌تان کافی نیست. سافت اسکیل ها یا مهارت های نرم می‌توانند به عنوان وجه تمایز شما و دیگر افراد جویای کار باشند. هیچ وقت در مصاحبه‌ها و صحبت‌های مدیران و کارشناسان استخدام از شما به صورت مستقیم درباره مهارت‌های نرم سؤال نمی‌شود، به همین خاطر این شما هستید که باید این مهارت‌ها را نشان دهید و در این جلسات، آنها را برجسته کنید. در واقع یکی از رازهای موفقیت شما در مصاحبه‌های شغلی و استخدامی، نحوه استفاده شما از کلمات برای بیان این مهارت‌ها است. در این مقاله ابتدا تعریف کوتاهی از سافت اسکیل خواهیم داشت و سپس شما را با مهارت‌های نرمی که شانس استخدام‌تان را افزایش می‌دهند، آشنا خواهیم کرد.

سافت اسکیل چیست؟

سافت اسکیل ها یا مهارت های نرم به مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و ویژگی‌های شخصی افراد گفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت که هر آنچه از آن برای ارتباط با دیگران و موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کنید، در میان مهارتدهای نرم قرار می‌گیرد. این مهارت‌ها در برخی افراد به صورت واضح و مشخص دیده می‌شوند و نیازی به هیچ توضیح اضافی برای برجسته کردن آنها ندارند. اما برخی افراد باید این ویژگی‌های خود را به کسانی که مسئولیت استخدام را بر عهده دارند، اثبات کنند. این کار را می‌توانند هم در نوشتن رزومه و هم در جلسات مصاحبه انجام دهند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

چرا مهارت‌های نرم مهم هستند؟

سافت اسکیل

برخی کارفرمایان و مدیریت منابع انسانی در مورد این سافت اسکیل ها بسیار حساس هستند و در مصاحبه با روش‌های مختلفی در مورد مهارت‌های نرم می‌پرسند، زیرا قصد دارند تا کارجویی را استخدام کنند که توانایی سازگار شدن با هر شرایطی را داشته باشد. به نمایش گذاشتن مهارت های نرم باعث می‌شود که به خوبی هر آنچه در موقعیت‌های شغلی خود انجام دادید و در آنها موفق نیز بودید را، برجسته کنید. کارفرمایان از روش مصاحبه STAR (موقعیت، شرح وظیفه، اقدامات و نتیجه) برای ارزیابی رفتار شما استفاده می‌کنند و در این روش به این نتیجه می‌رسند که شما توانایی انجام کارهای مورد نظر آنها را دارید یا خیر.

در زیر توضیحی کوتاه درباره اجزای روش مصاحبه STAR را آورده‌ایم که خوب است آن را مرور کنید تا بتوانید به خوبی و به شکل مؤثر مهارت‌های نرم خود را در این روش مصاحبه بیان کنید:

  • موقعیت: به صورت واضح و آشکار در مورد موقعیت‌ و چالشی که در محل کار با آن روبه‌رو بودید بگویید و از بیان جزئیات در این باره دریغ نکنید.
  • شرح وظیفه: در مورد آنچه شما در آن موقعیت انجام دادید، توضیح دهید.
  • اقدامات: عملکرد و هر آنچه برای رفع این چالش انجام دادید را بیان کنید.
  • نتیجه: نتیجه اقدامات خود و راهی که باعث رفع مشکل شد را بیان کنید. از آمارهای قابل سنجش استفاده کنید تا نشان دهید که چگونه اقدامات شما به کارفرمای قبلی کمک کرده است.

با توجه به آنچه گفتیم، مشخص شد که این مهارت‌ها بخش مهمی از روند استخدام شما را به خود اختصاص داده‌اند و بدون آنها شانس شما در استخدام کم خواهد شد. اما مطمئنا سافت اسکیل‌هایی وجود دارد که شانس شما در استخدام را افزایش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا یک سر و گردن از باقی متقاضیان بالاتر باشید. این مهارت‌ها کدام هستند؟

سافت اسکیل‌هایی که شانس استخدام شما را افزایش می‌دهند

سافت اسکیل

در زیر هفت مورد از مهارت‌های نرم پرتقاضا و راه‌هایی که می‌توانید هر یک را برجسته‌ کنید، آورده شده است.

پشتکار و فداکاری

پشتکار و فداکاری، اخلاق کاری شما را نشان می‌دهند و هر دوی این مهارت‌ها برای کارفرمایان ارزشمند هستند. اینها مهارت‌هایی هستند که بیشتر ذاتی هستند و کمتر کسی این مهارت‌ها را آموزش می‌بیند؛ به همین دلیل، اگر کسی این مهارت‌ها را داشته باشد بسیار مورد توجه کارشناسان استخدام قرار می‌گیرد. هنگام صحبت در مورد دستاوردها، مسئولیت‌های شغلی و پاسخ به سؤال “چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟” پشتکار و فداکاری خود را بیشتر نشان دهید. همچنین می‌توانید پشتکار خود را هنگام صحبت در مورد حل مسئله نیز نشان دهید، زیرا این دو مهارت در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

حل مسئله

مهارت حل مسئله به راحتی در کل مصاحبه نشان داده می‌شود. مهم‌ترین زمانی که می‌توانید مهارت خود در حل مسئله را نشان دهید، زمانی است که از شما خواسته می‌شود تا درباره فعالیت‌های خود در مشاغل قبل توضیحاتی ارائه دهید. به جای اینکه فقط بگویید چه کاری انجام دادید، درباره چگونگی و نحوه انجام آن توضیح دهید. قدم‌هایی را که برای رسیدن به نتیجه نهایی برداشته‌اید را، بیان کنید. می‌توانید در مورد چگونگی غلبه بر موانع در مسیر موفقیت خود صحبت کنید یا اینکه چگونه برای حل چالش‌های پیش روی خود راه حل پیدا کردید.

کار گروهی و همکاری

صرف نظر از موقعیتی که برای آن مصاحبه می‌کنید، باید بگوییم که کار گروهی در محل کار و همکاری با دیگر افراد بخش مهمی از هر شغلی است. برای به نمایش گذاشتن مهارت خود در کار تیمی و گروهی و همکاری با دیگر افراد تیم، در جملات خود کمتر از کلمه “من” استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد از بیان آن اجتناب کنید و کلمه “ما” را جایگزین آن کنید. وقتی در مورد دستاوردهای خود صحبت می‌کنید، حتماً از نحوه همکاری با دیگر اعضای تیم بگویید و اینکه چگونه کار تیمی شما باعث موفقیت پروژه‌های کاری شده است.

تطبیق پذیری

توانایی سازگاری با شرایط مختلف یک مهارت کلیدی در محل کار است، که تطبیق پذیری را به یکی از پرکاربردترین مهارت‌های نرم تبدیل می‌کند. همیشه و برای همه ممکن است پیش بیاید که بخواهد از انجام کارهای روتین روزانه دست بکشد. این حس و حال می‌تواند ناشی از شروع با جدیت یک پروژه باشد و یا بر اثر استعفای غیرمنتظره یکی از همکاران رخ دهد. یک راه مطمئن برای نشان دادن سازگاری شما زمانی است که در مورد مسئولیت‌های شغلی قبلی خود صحبت کنید. می‌توانید درباره انجام کارها در سخت‌ترین شرایط و همچنین کمک به دیگر همکاران در زمانی که نیاز به کمک داشتند، بگویید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

خلاقیت

خلاقیت یافتن راه حلی منحصر به فرد برای یک مشکل است. در واقع می‌توان خلاقیت را رسیدن به چیزی از زاویه دید مخالف دانست. این نوآوری و تنوع در تفکر هر فرد نهفته است. خلاقیت و داشتن تفکر خلاق بخش مهمی از کار است که در مواقع مختلف، از حل مشکلات گرفته تا ارتباطات، رهبری و موارد دیگر استفاده دارد. به نمایش گذاشتن خلاقیت می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد، به ویژه هنگامی که شما در یک موقعیت شغلی فنی یا اداری درخواست همکاری دادید؛ اما سخت نگیرید، این موضوع آنقدرها هم که فکر می‌کنید دشوار نیست. شما مطمئنا در هر سمتی می‌توانید خلاقیت خود را نشان دهید.

مدیریت زمان

صرف نظر از شغل و عنوان، مدیریت زمان یک مهارت مهم برای هر کارمندی است. برای به نمایش گذاشتن این مهارت نرم خود، در مورد چگونگی انجام کارها در موعد مقرر یا نحوه ساخت جدول زمان بندی برای ادامه پروژه صحبت کنید. هرگز به صراحت نگویید که در مدیریت زمان مهارت دارید؛ به جای اینگونه صریح صحبت کردن در مورد مهارت، با صحبت‌های خود آن را به طرف مقابل ثابت کنید.

متقاعدسازی

این مهارت در روند استخدام ساده‌ترین راه برای نمایش را دارد. به طور کلی نقش شما در مصاحبه این است که مصاحبه کننده را متقاعد کنید که شما را استخدام کند! مهارت متقاعدسازی خود را با بیان واضح و شرح پاسخ‌های خود نشان می‌دهید. از اقناع همراه با مهارت‌های ارتباطی خود استفاده کنید تا نشان دهید چرا کاندیدای مناسب برای این شغل هستید.

همه این مهارت‌ها در واقع به یکدیگر مرتبط هستند، بنابراین باید در طول مصاحبه خود چندین بار آنها را توصیف کنید، و نه اینکه در زمان مشخصی روی یکی از آنها تمرکز کنید و باقی را فراموش کنید. در ادامه سؤالاتی که ممکن است به مهارت‌های نرم یا سافت اسکیل در مصاحبه مرتبط باشد را برای شما عنوان خواهیم کرد.

نمونه سوالات و پاسخ‌های مصاحبه در مورد مهارت‌های نرم

سافت اسکیل

می‌توانید این نمونه سوالات و پاسخ‌های مصاحبه را برای بهبود کیفیت پاسخ‌های خود در مورد مهارت‌های نرم بررسی و مرور کنید:

  1. آیا می‌توانید درباره زمانی صحبت کنید که مجبور شدید تیم خود را در شرایط سخت مدیریت کنید؟
  2. وقتی چندین کار و یک بازه زمانی برای انجام کارها دارید، چگونه وظایف خود را اولویت بندی می‌کنید؟
  3. مهم‌ترین مشکلی که در محل کار حل کردید، چه بوده است؟
  4. چگونه موضوعات جدید را برای همکاران ناآشنا توضیح می‌دهید؟
  5. وضعیتی را توصیف کنید که نتایج برخلاف انتظار بوده است؛ چگونه با این تغییر سازگار شدید؟
  6. اگر تیم و همکاران شما با نظر شما مخالفت کنند، اقدام شما چیست؟
  7. هنگام کار برای کارفرما، سه مورد از مهم‌ترین ملاحظات خود را نام ببرید.
  8. موقعیتی را برجسته کنید که مجبور شدید بدون نظارت مدیر تصمیم بگیرید. چگونه با این وضعیت روبرو شدید و با چه کسانی دیگری صحبت و مشورت کردید؟
  9. چه زمانی کاری را بدون تجربه قبلی انجام دادید؟
  10. بزرگترین شکست خود را در محل کار توضیح دهید. چگونه از این شکست و تجربه کاری درس گرفتید؟

این سؤالات مصاحبه شغلی به تمام مهارت‌هایی که در بالا اشاره کردیم، ربط دارند. همان‌طور که در بالا و در بخش مهارت‌ها توضیح دادیم، می‌توانید به این سؤالات پاسخ دهید و در پاسخ خود به شکل حرفه‌ای مهارت نرم خود را بدون بزرگ‌نمایی و بیان مستقیم، برجسته کنید.

منبع indeed forbes
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.