وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

تفاوت رزومه با پورتفولیو چیست؟

زمانی که قصد درخواست همکاری برای موقعیت شغلی دارید، خوب است بدانید که باید از چه اسنادی استفاده کنید و آیا رزومه خوب است یا پورتفولیو. از آنجایی که این دو سند با هم تفاوت دارند و محتوای آنها نیز از هم جدا هستند، با دانستن تفاوت آنها می‌توانید متوجه شوید که از هر کدام در کدام مرحله از استخدام استفاده کنید. در این مقاله تعاریفی از رزومه و پورتفولیو ارائه می‌دهیم و تفاوت میان این دو سند بازاریابی را عنوان می‌کنیم.

رزومه چیست؟

ممکن است بسیاری بدانند که رزومه چیست؟ اما برای آن دسته که با مفهوم آن آشنایی ندارند، باید بگوییم که رزومه یک سند رسمی است که کارجویان از آن برای فهرست کردن سوابق کاری، مهارت‌ها و دستاوردهای شغلی استفاده می‌کنند که این موارد دقیقا همان چیزهایی است که آنها را برای موقعیت‌های شغلی واجد شرایط می‌کند. این سند معمولاً بیشتر از یک یا دو صفحه نیست و فقط باید حاوی اطلاعاتی باشد که مستقیماً به شغل مورد نظر شما مربوط می‌شوند. تمام آگهی‌های استخدامی نیاز به ارسال رزومه دارند و شما باید آن را مناسب با شرح شغلی آماده کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

بسیاری از کارجویان همچنین ممکن است رزومه خود را با یک نامه پوششی تکمیل کنند که در آن علاقه خود را به یک شغل و شرکت خاص اعلام می‌کنند. همچنین می‌توانید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را مطابق با موارد ذکر شده در شرح شغلی، برجسته کنید تا بتوانید خود را نسبت به دیگر کارجویان متمایز کنید. بسیار خوب است که دستاوردهای خود را با عدد و رقم در رزومه ذکر کنید تا بتوانید آنها را مستند به کارشناسان استخدام ارائه دهید. چنین اطلاعاتی می‌توانند ارزش شما برای آن موقعیت شغلی را ثابت کنند.

رزومه شامل چه مواردی می‌شود؟

تفاوت رزومه با پورتفولیو

اگرچه رزومه انواع مختلفی دارد، اما تمام رزومه‌ها موارد زیر را دارند و در رزومه نویسی باید متناسب با شغل درخواستی به موارد زیر اشاره کنید:

  • هدف یا خلاصه: این بخش به عنوان مقدمه رزومه شما به شمار می‌آید که باید در آن بگویید که چه کسی هستید و چه هدفی دارید. می‌توانید از آن برای نشان دادن شخصیت کاری خود و برجسته کردن مهارت‌ها، توانایی‌ها و دستاوردهای خود استفاده کنید.
  • تجربه کاری: در این بخش شما به سوابق کاری مرتبط خود با شرح شغلی اشاره می‌کنید که شامل مشاغل داوطلبانه، کارآموزی، تمام وقت و پاره وقت می‌شود. اکثر مدیران استخدام ترجیح می‌دهند سوابق کاری خود را به ترتیب زمانی معکوس فهرست کنید.
  • مدارک تحصیلی: همانند سوابق کاری، می‌توانید مدارک تحصیلی مربوطه خود را به ترتیب زمانی معکوس در این بخش فهرست کنید.
  • مهارت‌ها: از این بخش برای فهرست کردن مهارت‌های سخت و نرم خود استفاده کنید که نشان‌دهنده شایستگی شما برای کار است. هدف از این بخش این است که مهارت‌های خود که به موقعیت شغلی ارتباط دارند را، لیست کنید.
  • سرگرمی‌ها: می‌توانید سرگرمی‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه خود را در این بخش ذکر کنید تا به مدیران استخدام ایده جامع‌تری درباره شخصیت خود ارائه دهید.

پورتفولیو چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم که رزومه چیست و شامل چه مواردی می‌شود، حال نوبت به این رسیده که بگوییم پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو مجموعه‌ای است که در آن تمام نمونه کارهای برجسته شخص کارجو گنجانده می‌شود. ارائه نمونه از بهترین کارهایی که انجام داده‌اید به یک مدیر استخدام یا مشتری، راهی موثر برای نشان دادن مهارت‌ها و توانایی‌های شما به عنوان یک فرد متخصص و حرفه‌ای است. در پورتفولیو، مدیران استخدام و کارفرما به جای خواندن و مطالعه درباره مهارت‌ها و سوابق شما، به صورت بصری نمونه کارهای شما را بررسی می‌کنند که برای سنجش اینکه آیا شما برای شرکت و موقعیت مناسب هستید مفید است.

نمونه کارها معمولاً ممکن است شامل محتوای مختلفی مانند عکس، فیلم، تصاویر، آدرس صفحات وب‌سایت و متن باشند. با اینکه افراد مختلف در مشاغل مختلف از پورتفولیو برای نمایش نمونه کارهای خود استفاده می‌کنند، اما این سند بیشتر برای نمایش کارهای خلاقانه و هنری کاربرد دارد. متخصصینی که معمولا از پورتفولیو برای نمایش نمونه کارهای خود استفاده می‌کنند شامل هنرمندان، گرافیست‌ها، عکاسان، طراحان، نویسندگان، معماران و برنامه نویسان می‌شوند.

پورتفولیو یک مدل چاپی دارد که کارجویان از آن برای ارائه نمونه کارهای دیجیتالی استفاده می‌کنند. اما مدل پورتفولیو دیجیتال مزایای بیشتری دارد که مهم‌ترین آن این است که می‌توانید این سند را با افراد بسیاری به اشتراک بگذارید. همچنین اضافه کردن مطالب جدید و تغییر قالب آن بسیار آسان‌تر از نمونه‌های چاپی است. البته این مزیت را در بخش رزومه می‌توانید با رزومه ساز به دست بیاورید.

پورتفولیو معمولا شامل چه چیزهایی می‌شود؟

تفاوت رزومه با پورتفولیو

پورتفولیو در مدل‌ها و قالب‌های مختلف ساخته می‌شود. برای کمک به تصمیم گیری در مورد نوع اطلاعاتی که باید در پورتفولیو بگنجانید، در اینجا چند بخش متداول که اغلب در بیشتر پورتفولیوها وجود دارند را نام می‌بریم:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • بیانیه اصالت: در یک پاراگراف کوتاه بیان کنید اثری که در پورتفولیو خود قرار داده‌اید، متخص شما و محرمانه است. همچنین می‌توانید روی تصاویر ارائه شده در پورتفولیو خود علامت و واترمارک قرار دهید که از کپی شدن آن جلوگیری کنید.
  • خلاصه شغل: خلاصه شغلی، روشی موثر برای معرفی خود به عنوان یک حرفه‌ای با توصیف کاری است که انجام می‌دهید. شما می‌توانید با فهرست کردن دستاوردهای خاص خود با درصد و اعداد، تخصص خود را در حرفه خود نشان دهید.
  • بیانیه فلسفی: بیانیه فلسفی یا بیانیه ماموریت، جایی است که شما باورها، ارزش‌ها و انگیزه‌های اصلی خود در مورد حرفه‌ای که در آن هستید را بیان می‌کنید.
  • بیوگرافی مختصر: یک بیوگرافی مختصر، این فرصت را به شما می‌دهد تا کمی در مورد خودتان به مدیران استخدام یا مدیران آینده بگویید. می‌توانید خلاصه‌ای از مسیر شغلی‌تان و انگیزه خود برای ورود به شغل‌تان را، بیان کنید. این بخش همچنین می‌تواند شامل اطلاعات تماس شما باشد تا خوانندگان بدانند چگونه با شما در ارتباط باشند.
  • رزومه: مهم است بدانید که یک نمونه کار به عنوان جایگزینی برای رزومه عمل نمی‌کند، بلکه مکمل رزومه است. اگرچه می‌توانید این سند را به صورت جداگانه به کارشناسان استخدام ارائه دهید، اما بد نیست که لینک پورتفولیوی خود را در رزومه قرار دهید و این کار را در پورتفولیو نیز انجام دهید و لینک رزومه خود را قرار دهید.
  • نمونه کار: بخش نمونه کار مهم‌ترین بخش پورتفولیوی شما است، زیرا ارائه نمونه کارهای واقعی اصلی‌تری هدف ساخت پورتفولیو است. سعی کنید نمونه‌هایی از بهترین کارهای خود را در پورتفولیو بیاورید که تمام مهارت‌های مرتبط شما را نشان می‌دهند. بسته به حرفه خود، می‌توانید از هر المانی مانند نمودار، مقاله و جدول در پورتفولیو استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید هر گونه بازخورد مثبت نسبت به نمونه کارهای خود را در پورتفولیو بیاورید.

تفاوت رزومه با پورتفولیو

تفاوت رزومه با پورتفولیو

اگرچه ممکن است به خوبی تفاوت رزومه و پورتفولیو را بدانید، اما نگاهی گذرا به مقایسه کوتاه میان این دو سند می‌تواند برای شما مفید باشد:

  • هدف: هدف از نوشتن رزومه این است که مدیران از درخواست شما برای همکاری آگاه شوند و از شما برای مصاحبه دعوت کنند. پس از انجام یک مصاحبه، می‌توانید پورتفولیو به مدیران استخدام ارائه دهید تا بتوانند درک عمیق‌تری از کاری که انجام می‌دهید و آنچه می‌توانید برای شرکت آنها انجام دهید، ارائه کنید.
  • فرمت: رزومه یک سند کوتاه و مختصر است که در آن مدارک تحصیلی، سوابق کاری و مهارت‌های مرتبط خود را به صورت کتبی شرح می‌دهید. در مقابل، پورتفولیو حاوی محتوای بسیار متنوعی است که می‌تواند شامل ویدیو، آدرس صفحات وب، تصاویر، طرح گرافیکی، نمودارها و موارد دیگر باشد. از آنجایی که پورتفولیو شامل نمونه کارهای شما می‌شود، به همین خاطر ساخت آن زمان بیشتری می‌برد و البته که حجم آن بیشتر از رزومه است.
  • الزامات: کارفرمایان معمولاً برای هر درخواست شغلی به رزومه نیاز دارند، اما برای هر فرصت شغلی نیاز به ارسال پورتفولیو نیست. در این بین بسیاری از متخصصان و افراد حرفه‌ای برای نمونه کارهای خود پورتفولیو درست می‌کنند، اما مشاغل خاص مانند دبیری یا مکانیکی نیازی به ارائه پورتفولیو ندارند.

این موارد تفاوت‌های پورتفولیو و رزومه بود. در صورتی که زمان و خلاقیت ساخت پورتفولیو را دارید، روی این سند نیز وقت بگذارید و آن را همراه با رزومه خود ارسال کنید تا خود را بیشتر و بهتر معرفی کنید.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.