وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

کلماتی که باید آنها را در رزومه خود قرار دهید

همه ما در مورد اهمیت رزومه می‌دانیم که و این را هم می‌دانیم که نوشتن رزومه حرفه‌ای است که میزان شانس ما برای استخدام در فرصت‌های شغلی را افزایش می‌دهد. در مقاله‌های قبلی درباره کلماتی که نباید در رزومه استفاده کنیم، صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را باید کلماتی آشنا کنیم که وجود آنها در رزومه شغلی بسیار مهم است و می‌توانند به عنوان برگ برنده عمل کنند.

بهترین کلمات برای رزومه

انتخاب اصطلاحات یا کلمات هنگام تهیه و تدوین رزومه یکی از مهم‌ترین کارها است که باید درست انجام شود. چرا که با انتخاب درست کلمات، مطمئن می‌شوید که رزومه شما هم توسط نرم افزارهای رزومه خوان تایید می‌شوند و هم می‌توانید با رزومه عالی خود کارشناسان استخدام را با مهارت‌ها، شایستگی‌ها و اعتبار خود جادو کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

کلماتی که در رزومه استفاده می‌شوند، نشان می‌دهند که متقاضیان در چه سطحی قرار دارند. اگر رزومه‌ای دارای کلمات مبهم باشد، مطمئنا توسط کارشناسان منابع انسانی رد خواهد شد. برخی افراد ممکن است تصور کنند که مهم‌ترین چیزی که در رزومه باید قرار دهند میزان سابقه کاری پر و پیمانشان است، اما این درست نیست. اگر کارشناس استخدام نتواند با کلمات مناسب واجد شرایط بودن متقاضی را ثابت کند، احتمال حذف شدن آن رزومه از چرخه استخدام وجود دارد.

برای اینکه به شما کمک کنیم تا رزومه‌ای کامل بنویسید، در این مقاله قصد داریم به بهترین کلمات برای رزومه اشاره کنیم و این چیزی است که برای موفقیت در استخدام به آن نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: رزومه چیست و چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم؟

۱. اعداد

اگر می‌خواهید نشان دهید که نتیجه گرا و سخت کوش هستید، از اعداد و ارقام در رزومه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید من “یک بازاریاب دیجیتال عالی” هستم، آن را ثابت کنید. چیزی بگویید که نتایج واقعی آنچه در کسب و کارهای قبل انجام دادید را منعکس کند، مانند: “فروش آنلاین و درآمد در مدت یک سال ۲۰۰٪ رشد کرد.” این جمله‌ای بسیار تاثیرگذار و جذاب است.

۲. طراحی مجدد

افعال کنشی یکی از ملزومات تمام رزومه‌های شغلی هستند. اما فکر نکنید که از هر فعلی می‌توانید استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که سراغ افعالی بروید که بتوانید مهارت رهبری و تغییر و تحول خود را با آن نشان دهید. “طراحی مجدد” مهارت حل مسئله و همچنین توانایی تفکر در مورد کاهش ناکارآمدی فرآیندهای قبل را در شما نشان می‌دهد.

۳. راه اندازی

اگر کلمات کلیشه همیشه حالت منفی دارند، می‌توانید سراغ کلمات ساده و در عین حال قدرتمند بروید و از آنها در رزومه خود استفاده کنید. کلمات ساده و عملی که مسئولیت‌پذیری و همچنین کوشا بودن شما در کار را نشان می‌دهند، بیشترین تاثیر را در جلب توجه دارند. راه اندازی، حل مشکل، تغییر شکل و بهینه سازی همگی نمونه‌هایی از افعال عملی و کنشی هستند که شما را از متوسل شدن به کلمات کلیشه رها می‌کنند و ظاهر زیبا و حرفه‌ای به رزومه شما می‌دهند.

۴. مدرن کردن

این کلمه همراه با “تغییر دادن”، مانند یک سوئیچ عمل می‌کنند که باعث می‌شود که داستان حرفه‌ای متقاضی در رزومه جذاب‌تر شود. این کلمه نشان می‌دهد که چگونه او توانسته محیط کار خود را بهبود و تغییر شکل دهد و در نهایت باعث افزایش درآمد، افزایش تعداد مشتری، برندینگ و غیره برای شرکت شده است. این کلمه و کلمات مشابه آن داستان حرفه‌ای داوطلب را زیباتر می‌کنند و او را فردی آینده‌نگر در محیط کار نشان می‌دهد!

۵. ارزش یا ارزشمند

این کلمات نشان می‌دهد که نوع تفکر متقاضی برای کارهایی که باید در شرکت انجام دهد، باید در راستای موفقیت شرکت باشد. اصطلاحاتی مانند “سخت کوش” دیگر برای این مواقع جوابگو نیست، زیرا کار سخت لزوماً نتیجه بهتری ندارد. اما تمرکز بر روی مثمر ثمر بودن، خلق ارزش افزوده و پیشرفت، نشان می‌دهد که فرد خود را با پیشرفت شرکت درگیر کرده است و این موضوع همیشه برای کارشناسان استخدام بسیار مهم و ارزشمند است.

۶. هماهنگ کردن

هر کسی می‌تواند در رزومه خود بزند که یک تیم را هدایت کرده است. به جای اینکه این‌گونه کلی درباره کار خود صحبت کنید، از افعالی استفاده کنید که واقعاً توضیح می‌دهند که چه اتفاقی در آن کار خاص افتاده است. فعل هماهنگ کردن به خوبی می‌تواند نشان دهد، که چگونه توانستید تیم را رهبری و هدایت کنید. نکته اصلی در مورد این کلمه این است که می‌توانید با آوردن آن در رزومه به صورت ریز به کارهایی که در هر تیم انجام دادید بپردازید و سراغ کلی گویی نروید.

۷. خاص بودن

افراد حرفه‌ای در زمینه رزومه نویسی عنوان می‌کنند که به جای اینکه به دنبال جدیدترین واژه‌ها بگردید، بهتر است در رزومه خود خاص باشید. به جای سخت کوشی، به دنبال بیان کار سختی باشید که انجام دادید؛ به عنوان مثال، سخت کوشی خود در رسیدن به ددلاین یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت را بیان کنید. مهم است از افعالی استفاده کنید که واقعاً آنچه انجام شده است را، مشخص کند. به این ترتیب، هیچ نکته مبهمی در مورد صلاحیت متقاضی در رزومه وجود ندارد.

۸. ایجاد، هدایت، مدیریت

کارشناسان استخدام دوست دارند به دنبال کارجویانی باشند که از شکل گیری ایده تا اجرای آن را به خوبی انجام می‌دهند. یکی از ویژگی‌های اصلی که استخدام کنندگان در افراد به دنبال آن هستند، این است که بتواند ایده یا هدف استراتژیکی را در دست بگیرد و به جای اینکه منتظر دیکته شدن وظایف باشند، بتوانند آن را تا پایان هدایت و مدیریت کنند. استفاده از این کلمات کلیدی قطعاً نشان می‌دهد که شما در نقش خود بسیار کارآمد بودید و با این ویژگی‌ها می‌توانید بیشتر توجه مدیران استخدام را به خود جلب کنید.

۹. مثال‌هایی ارائه دهید

به طور کلی، متقاعد کردن استخدام کنندگان در مورد سافت اسکیل‌هایی که دارید، کاری بسیار سخت است. اگر یک دقیقه خود را جای آنها بگذارید، دلیل آن را می‌فهمید. بیشتر افراد جویای کار دوست دارند تا بهترین خود را در رزومه بیاورند و به همین خاطر سراغ لیست کردن مهارت‌های خود می‌روند. اما فقط ذکر مهارت‌ها نمی‌تواند شما را از دیگر متقاضیان متمایز کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از کارهای خود مثال بزنید. اگر می‌خواهید نشان دهید که فردی با توانایی کار تیمی هستید، باید از کارهایی که در تیم‌های مختلف انجام دادید و اتفاقا باعث موفقیت و به هدف رسیدن تیم‌ها شدند، در رزومه بگویید. با ذکر موفقیت‌ها و پروژه‌های موفق، این مهارت‌ها خود را به روشی معتبر و باورپذیرتر به کارشناسان استخدام نشان خواهید داد.

۱۰. ایده‌ها

کارفرمایان معمولاً دوست دارند بدانند، که متقاضیان شغلی افراد خلاق و مبتکر هستند و راه‌حل‌های جدیدی برای ارائه دارند. در رزومه خود، نمونه‌هایی از ایده‌های خاصی که در کسب و کارهای قبلی، چه به تنهایی یا به عنوان بخشی از تیم ارائه دادید، ذکر کنید و توضیح دهید که چگونه این ایده به شرکت در رسیدن به موفقیت کمک کرده است. اگر متقاضی شغل مدیریت هستید، می‌توانید در مورد چگونگی گوش دادن به ایده‌های کارمندان خود صحبت کنید و درباره این بگویید که به آنها کمک کردید این ایده‌ها را اجرا کنند.

۱۱. رهبری کردن

هنگام نوشتن رزومه کاری و به طور کلی جستجوی کار، زمان خجالتی بودن نیست. از کلمات قوی استفاده کنید که بر میزان درگیری شما با کار تأکید دارند. زمان آن نیست که خود یا فعالیت‌های خود را به حداقل برسانید. اگر در یک پروژه نقش مهمی داشتید، کلمه “کمک” را با کلمه “رهبری” جایگزین کنید. پیشگام، خلق و ابتکار همه نشان می‌دهند که شما در پروژه‌ها پیش قدم شده‌اید و صرفاً شرکت کننده نبوده‌اید.

۱۲. متعهد

نشان دهید که تمام توان و تلاش خود را در کار می‌گذارید و از ابتدا تا پایان هر فعالیتی، خود را موظف به درست انجام دادن آن می‌دانید. این کلمه دقیقاً همین کار را می‌کند. اگر که فکر می‌کنید این کلمه کار خاصی در رزومه شما انجام نمی‌‌دهد، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. مدیران می‌توانند استعداد، آمادگی و حتی مهارت شما در رهبری را از آنچه در این کاغذ می‌آورید، بسنجند.

۱۳. آموزش یا منتور کردن

کلماتی مانند “آموزش” و “منتور” فعل‌های عملی هستند که نشان می‌دهند شما تجربه مدیریت دیگران را دارید. این کلمات به خصوص در صورتی که متقاضی مشاغلی مانند مدیریت، رهبری، آموزش یا مشاوره به دیگران باشید، بسیار مفید هستند. در صورت امکان تعداد افرادی را که آموزش داده‌اید یا راهنمایی کرده‌اید را بیان کنید. این کلمه توانایی شما در هدایت و راهنمایی گروهی از افراد را نشان می‌دهد.

۱۴. داوطلبانه

این کلمه عملی، تمایل شما را برای قدم برداشتن و کمک به یک پروژه یا کار، حتی اگر از شما خواسته نشده باشد را نشان می‌دهد. از این کلمه برای نشان دادن ابتکار عمل و توانایی کار تیمی خود استفاده کنید.

۱۵. تأثیر گذار

کارفرمایان از کارجویان و متقاضیان می‌خواهند که بتوانند دیگران را برای منفعت شرکت تشویق و ترغیب کنند. یک کلمه عملی مانند “تأثیر گذار” می‌تواند توانایی شما در تحت تاثیر قرار دادن دیگر کارکنان در مسیر مثبت را نشان دهد.

برای اینکه بهترین کلمات را برای رزومه خود انتخاب کنید، باید روی مهارت‌ها، نتایج و دستاوردهای شغلی بیشتر تمرکز کنید و به دنبال آن مواردی بروید که بیشتر با آن فرصت شغلی همخوانی دارند. باید بدانید که مدیران و استخدام کنندگان به دنبال کلمات کلیشه‌ای و خیلی کلی نیستند و دوست دارند تا بدانند چه دستاوردهایی در مشاغل قبلی خود داشتید.

ساخت رزومه با رزومه ساز ایران تلنت

منبع glassdoor thebalancecareers
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.