وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

راهنمای نوشتن نامه پوششی (Cover Letter) و هرآنچه لازم است درباره آن بدانید

هنگام فرستادن رزومه برای هر فرصت شغلی حتماً با اصطلاحی به نام نامه پوششی یا Cover Letter یا کاور لتر (یا حتی معرفی نامه!) در وب‌سایت‌های مختلف روبه‌رو شده‌اید. Cover Letter یا معرفی نامه (یا همان نامه پوششی)، نوشته‌ای است که همراه رزومه آن را می‌فرستید. این نوشته کوتاه و چندخطی به شما این امکان را می‌دهد که درخواست شغلی‌تان را بهتر ارائه دهید؛ به طوری که رزومه شما در ذهن کارفرما بماند. حال بیایید ببینیم که نامه پوششی یا کاور لتر چگونه نوشته می‌شود. در کنار این مقاله می‌توانید مقاله رزومه چیست را نیز بخوانید تا در مورد این دو مفهوم اطلاعات کافی را به دست آورید.

نامه پوششی یا کاور لتر چیست؟

نامه پوششی یا Cover Letter نوعی فتح باب یا مقدمه است. این مقدمه در اصل توضیحی است برای نشان دادن قابلیت‌های شغلی و عملی شما که به کارفرمایان امکان آشنایی بیشتر با شما را می‌دهد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

رزومه شما چه با نرم افزار ورد نوشته شده باشد و چه با رزومه ساز روند کاریتان را در طول زمان نشان می‌هد، در حالی که معرفی نامه یا کاور لتر بیشتر به منظور نشان دادن شخصیت شما است. تفاوت بین Cover Letter و رزومه نویسی به همینجا ختم نمی‌شود. رزومه، تیتروار است و روند کاری شما را در طول زمان نشان می‌دهد، در حالی که نامه پوششی توانایی‌های شما را توضیح می‌دهد.

Cover letter یا نامه پوششی چگونه نوشته می‌شود؟

نامه پوششی

شما باید برای هر فرصت شغلی یک نامه پوششی مخصوص به آن را بنویسید. در حقیقت کاورلتر یا نامه پوششی باید متناسب با شغل و همچنین شرکتی باشد که مایل به همکاری با آن هستید. هیچ قالب مشخصی برای نوشتن نامه پوششی وجود ندارد، اما جمله‌بندی‌ها باید در آن مشخص باشد و از یک نقطه شروع و به نقطه دیگر ختم شود.

موفق‌ترین نمونه‌های کاور لتر شامل توضیح مختصری درباره مهمترین کارهای انجام شده، مشکلات حل شده و نتیجه‌گیری مختصر است. اما شما باید به همه این موارد به گونه‌ای بپردازید که خواننده خود را در حال خواندن یک داستان تصور کند.

دو سوال اصلی که باید از ورای داستان شما به آنها پاسخ داده شود شامل:

  1. چگونه تجربه کاری شما نیازهای شغل مورد نظر را برآورده می‌کند؟
  2. چرا مایل به کار در شرکت یا سازمان مورد نظر هستید؟

به توانایی حل مسئله اشاره کنید

یکی از مسائل مهم برای کارفرمایان، برخورداری از توانایی حل مسئله است. به همین دلیل نیز بخش عمده نامه پوششی یا معرفی نامه می‌تواند به توانایی حل مسئله شما اشاره داشته باشد.

لحن مناسب داشته باشید

شما باید مانند خودتان بنویسید، اما لحن شما بسته به جایی که می‌خواهید برای آن درخواست بفرستید متفاوت است. به عنوان مثال لحن شما برای یک شرکت مشاوره حقوقی متفاوت از لحنی‌ است که برای یک شرکت فناوری به کار می‌گیرید؛ اما در هرحالت باید رسمی ولی دوستانه بنویسید.

داستان خود را بگویید

گفتن داستان‌های قانع‌کننده باعث می‌شود رزومه شما برای همه قانع‌کننده باشد. منظور از گفتن داستان نیز هدف‌دار بودن و داشتن نقطه شروع و پایان مناسب است. نامه پوششی را می‌توانید با جملاتی که حاکی از علاقه شما است به پایان برسانید.

بگذارید برایتان یک مثال بزنیم. شما متقاضی سمت مدیر بازاریابی هستید و در توضیحات شغلی داشتن چندین سال تجربه بازاریابی، دانش عمیق نسبت به بازاریابی و مهارت‌های ارتباطی قوی نیاز است. در نامه پوششی یا Cover letter به این بپردازید که چگونه در شغل قبلی‌تان به عنوان مدیر بازاریابی ظاهر شدید و چگونه از انتظارات فراتر رفتید. از توانایی آموزش و شیوه مدیریت افراد بگویید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

اشاره به موفقیت‌ها و برجسته کردن یکی از آنها می‌تواند شما را فرد مناسبی برای فرصت شغلی مورد نظر نشان دهد. فقط باید صداقت، تنها سیاست شما باشد. بسیاری از شرکت‌ها درباره سوابق شغلی شما از محل کار قبلی‌تان یا از دیگران می‌پرسند.

از نوشتن عبارات اضافی در نامه پوششی خودداری کنید

نامه پوششی

از عباراتی مانند «از شما متشکرم که وقت گذاشتید» یا «باتوجه به مهارت‌هایم برای شغل مورد نظر مناسب هستم» به شانس شما برای به دست آوردن شغل مورد نظر لطمه می‌زند. نامه پوششی باید خلاصه، مختصر و مفید باشد. استخدام‌کنندگان رزومه‌ها و معرفی‌نامه‌های زیادی را بررسی می‌کنند و وجود جملات و کلمات همیشگی آنها را خسته خواهد کرد.

در کاور لتر اطلاعات بی‌ربط درج نکنید

از نوشتن اطلاعات نامربوط در متن نامه پوششی خودداری کنید. اطلاعات بی‌ربط می‌تواند خواننده را گیج و خسته کند و معرفی‌نامه شما مهم به نظر نرسد.

یک نمونه نامه پوششی (Cover Letter)

برای مثال اگر برای فرصت شغلی کارشناس تولید محتوا قصد ارسال رزومه را دارید، متن نامه پوششی شما می‌تواند مانند نمونه زیر باشد:

در چند سال گذشته، به عنوان کارشناس تولید محتوا در شرکت‌های مختلف مشغول به کار بوده‌ام. در آخرین تجربه کاری‌ام نیز به عنوان مدیر بلاگ و شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرده‌ام و باعث پیشرفت‌های چشم‌گیر این دو کانال از نظر تعداد بازدیدکنندگان و رشد طبیعی کاربران شده‌ام. همچنین ارتباط با افراد مختلف به من توانایی مدیریت افراد مختلف را داده است.

با توجه به تجربیات چند ساله‌ای که در زمینه تولید محتوا دارم و همچنین علاقه‌ام به پیشرفت و یادگیری فکر می‌کنم که بتوانم با تیم شما رابطه‌ای مثمر ثمر و مفید داشته باشم.

نتیجه‌گیری

ارسال نامه پوششی یا کاور لتر همراه با رزومه در کشور ما چندان مرسوم نیست، با این حال طی چند سال گذشته فیلد مرتبط با این گزینه در فرم‌های مرتبط دیده می‌شود و تعداد کمی از شرکت‌ها در هنگام استخدام درخواست نامه پوششی را دارند. باید توجه داشته باشید که ارسال نامه پوششی همراه با رزومه در شرکت‌های مرتبط جهان امری کاملاً مرسوم و بعضاً اجباری است و اگر شما قصد مهاجرت یا اشتغال در شرکتی بین‌المللی را دارید حتماً باید همراه با رزومه خود یک کاور لتر ارسال کنید.

مطالب پیشنهادی
3 دیدگاه
  1. دولت حسنی می‌گوید

    سلام ودرود
    بسیار عالی ومفید بود
    خداوند برای تان توفیق دهد

  2. عبدی می‌گوید

    عالی….احسنت

  3. سمیرا می‌گوید

    ممنون از اطلاعات مفید شما بسیار کاربردی بود

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.