وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۵ بخش مهم و اصلی هر رزومه کدام‌اند؟

همان‌طور که به عنوان کارجو با لیستی از فرصت‌های شغلی مواجه می‌شوید و از میان آنها بهترین‌ها و مناسب‌ترین‌ها را برای خود انتخاب می‌کنید، رزومه نیز همین کار را برای کارفرمایان انجام می‌دهد و از میان صدها رزومه، بهترین‌ها انتخاب کارفرمایان خواهند بود. همان‌طور که هر موقعیت شغلی دارای شرح شغلی و وظایف مختلفی است و این موارد انتخاب شما را آسان می‌کنند، بخش‌های مختلف رزومه نیز کار را برای مدیران استخدام آسان‌تر می‌کنند تا از طریق این بخش‌ها ببینند که آیا شما برای آن موقعیت شغلی مناسب هستید یا خیر. این دقیقا همان چیزی است که از تعریف رزومه چیست باید به خاطر بسپاریم.

مواردی در هر رزومه وجود دارد که شما با کمک آنها می‌توانید دل کارشناسان استخدام را به دست آورید و البته توجه کارفرما را جلب کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

بخش‌های مختلف رزومه به صلاحیت‌های شما اشاره دارند. مسلماً کارجویان با سابقه کاری متفاوت از کارآموز گرفته تا مدیر، باید رزومه متفاوتی داشته باشند. اما مهم نیست که سطح تجربه شما چقدر است، یا در چه صنعتی قبلا کار کردید، مهم این بخش‌هایی از رزومه است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

۱. اطلاعات تماس

بخش‌های مهم رزومه

به‌نظر خیلی ابتدایی و بدیهی می‌آید، اما این موضوع قابل انکار نیست که بسیاری از کارجویان رزومه خود را بدون اطلاعات تماس برای کارشناسان استخدام ارسال می‌کنند. نام و نام خانوادگی، شهر و استان، شماره تلفن و آدرس ایمیل شما باید به صورت برجسته در بالای رزومه باشند. همچنین باید آدرس پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی (به شرطی که با کار و شغل شما ارتباط داشته باشند مانند لینکدین) و وب‌سایت یا وبلاگ شخصی خود را، در صورت وجود، قرار دهید.

۲. خلاصه

خلاصه در رزومه را، مانند پیش نمایش هر فیلم در نظر بگیرید؛ در پیش نمایش فیلم شما خلاصه‌ای از آنچه در فیلم اتفاق می‌افتد را مشاهده می‌کنید و این به شما کمک می‌کند تا درک درستی از فیلم و داستان آن داشته باشید.

این بخش رزومه باید یک پاراگراف کوتاه (سه تا پنج جمله) باشد که در آن مهارت‌ها و چند موفقیت شغلی بزرگ خود را بیان و برجسته کنید. اما به جای استفاده از عنوان “خلاصه”، می‌توانید سراغ تیترهای حرفه‌ای بروید.

این مثال از یک خلاصه حرفه‌ای و موثر را می‌باشد:

مدیر اجرایی املاک و مستغلات

افزایش سودآوری از طریق ارائه و به‌کارگیری استراتژی‌های درست در حوزه املاک و مستغلات

مجری موفق با توانایی اثبات شده در توسعه و اجرای استراتژی‌های املاک و مستغلات هستم که در نهایت برای شرکت‌های این حوزه موفقیت و سود مالی به ارمغان آوردم. در کسب و کاری با ارائه استراتژی توانستم تا ۴۰ درصد بودجه مصرفی را کاهش دهم و به افزایش ۸۰ درصدی ارزش سهام کمک کنم. در حال حاضر، به عنوان یک متخصص در مفاهیم مالی و همچنین مدیریت دارایی در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می‌کنم.

۳. مهارت‌ها

هر رزومه باید یک بخش مهارت داشته باشد که بعد از بخش خلاصه آورده می‌شود. این بخش نیز در رزومه باید به‌طور خلاصه و بخش‌بندی شده آورده شود. در واقع آوردن مهارت‌ها و آن هم به صورت بولت‌وار، به کارفرما کمک می‌کند تا خیلی سریع مهارت‌های شما را بررسی و آنها را با شرح شغلی مقایسه کند. اما نقش شما در این بخش چیست؟

شما باید در این بخش از رزومه به مهارت‌هایی اشاره کنید که ارتباط مستقیم با شرح شغلی دارند و به عنوان مثال، اگر قرار است برای موقعیت شغلی مدیر بازاریابی رزومه ارسال کنید، به مهارت‌های مدیریتی خود و همچنین مهارت‌های خود در مارکتینگ اشاره و آنها را برجسته کنید.

بخش‌های مهم رزومه

سیستم بررسی رزومه در دنیا در حال تغییر است و کم کم دارد از حالت سنتی خارج می‌شود. امروزه ماشین‌ها و هوش مصنوعی هستند که جایگزین انسان شده‌اند و این موضوع، اهمیت وجود کلمات کلیدی در رزومه را افزایش داده است. برای این منظور، به آگهی استخدام نگاه کنید تا ببینید کارفرما به دنبال چه مهارت‌های کلیدی است.

تطبیق بخش مهارت در رزومه با آنچه در آگهی شغلی عنوان شده، به ویژه برای افرادی که برای مشاغل فنی مانند فناوری اطلاعات درخواست می‌کنند، بسیار مهم است؛ زیرا کارجویان در این حیطه باید به کارفرمایان نشان دهند که چه مهارت‌های سختی (هارد اسکیل) دارند و این مهارت‌ها همان چیزی است که آنها به دنبالش هستند.

با این حال، مهارت‌های نرم (سافت اسکیل) خود را نیز نادیده نگیرید. امروزه مهارت‌های نرم در محل کار بسیار حیاتی هستند و مواردی مانند حل مسئله، ارتباطات و رهبری در میان مهم‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب متقاضیان هستند. در واقع، کارفرمایان بیشتر به مهارت‌های نرم اهمیت می‌دهند تا توانایی‌های فنی مانند درک مطلب و ریاضیات. به همین خاطر، باید در بخش مهارت در رزومه خود هم مهارت‌های سخت و هم مهارت‌های نرم را بگنجانید.

۴. سوابق کاری

مسلماً بخش سوابق کاری در رزومه مهم‌ترین بخش رزومه است. اما در این بخش اشتباهات بسیاری نیز رخ می‌دهد و بسیاری از کارجویان تنها به سمت شغلی خود در سازمان‌ها و شرکت‌ها اشاره می‌کنند. برخی نیز هستند که تمام جزئیات کار خود در شرکت‌ها را در این بخش می‌آورند. به جای مسئولیت‌های روزانه خود، بر دستاوردهای خود تمرکز کنید و این را به خاطر بسپارید که رزومه شما نباید مانند شرح شغلی باشد.

بهترین راه برای اینکه به دستاوردهای خود در دوران کاری اشاره کنید، این است که سراغ آمار و ارقام بروید.

به عنوان مثال:

نام شرکت – شهر

تحلیلگر داده، سال ۱۳۹۸

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

داده‌کاوی و مدل‌سازی: جمع‌آوری، پاک‌سازی و ارائه مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار برای رسیدن به ایده‌های جدید در سازمان.

دستاوردها:

  • کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های حمل و نقل، که منجر به صرفه جویی سالانه ۱۰۰ میلیون تومان شد.
  • بهبود پیش بینی تقاضا که باعث کاهش ۱۷ درصدی سفارشات شد.
  • انجام تحقیقات کامل بر روی محصول که باعث افزایش فروش در نمایندگی‌های غرب تا ۱۰٪ شد.

۵. تحصیلات

بخش‌های مهم رزومه

مدیران استخدام و کارفرمایان در رزومه به دنبال اصل مدرک تحصیلی شما نیستند. کاری که شما در این بخش باید انجام دهید این است که مدرک تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل خود را بیان کنید و اگر با معدل بالا فارغ‌التحصیل شدید، به آن نیز اشاره کنید.

به عنوان مثال:

دانشکده فنی – دانشگاه تهران

مدرک مهندسی عمران با معدل ۱۸.۶۴

(توجه: برای افرادی که تازه فارغ‌التحصیل شدند، توصیه ما این است که بخش تحصیلات خود را قبل از سوابق کاری خود قرار دهند.)

دستاوردهای دیگر

ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد که بتوانید به رزومه خود اضافه کنید که در هیچ یک از بخش‌های دیگر قرار نگیرند. به عنوان مثال گواهی‌ها، جوایز و مقالات منتشر شده، همگی شایستگی گنجانده شدن در رزومه را دارند. اما قبل از اینکه این موارد را به رزومه خود اضافه کنید، حتما از خود بپرسید که آیا این موارد برای شغل مورد نظر کارایی دارد یا خیر.

رزومه خود را حرفه‌ای و با وجود این بخش‌ها قوی کنید

بهترین رزومه‌ها رزومه‌هایی هستند که نه تنها مهارت‌ها و تجربیات شما را نشان می‌دهند، بلکه ارزشی را که برای یک شرکت به ارمغان می‌آورید نیز نمایش می‌دهند. اگر مطمئن نیستید که توانایی و زمان ساخت چنین رزومه‌ای را ندارید، می‌توانید با کمک رزومه ساز ایران‌تلنت این کار را انجام دهید و البته آن را با نظم پیش ببرید.

منبع monster
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.