وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

روند استخدام و بررسی رزومه در فیس‌بوک چگونه است؟

به مدت سه سال است که در نظرسنجی‌های مختلف فیس‌بوک در رده سوم برترین شرکت‌ها برای کار قرار دارد و در حال حاضر نیز در میان بسیاری از افراد، به عنوان مقصد رؤیایی برای استخدام به شمار می‌آید. علی رغم حواشی متعدد در مورد این شرکت مانند نقض‌های پی در پی حریم خصوصی، مشکلات در انتشار اطلاعات کاربران و رسوایی‌های اخلاقی، فیس‌بوک همچنان به جذب افراد با استعداد و همچنین همکاری با افراد مختلف از سراسر جهان ادامه می‌دهد.

دفتر مرکزی فیس‌بوک در میان دفاتر مورد علاقه و جذاب کاربران و کارجویان قرار دارد، از جمله روف گاردن ۱۲.۶ هکتاری آن، خشک‌شویی داخل شرکت، رستوران‌ها و محیط‌های بازی و همچنین ساختمان‌هایی که توسط فرانک گری طراحی شده است. فیس‌بوک همچنین برای مرخصی زایمان حقوق نسبتا خوبی در نظر دارد و آن را به کارمندان خانم خود در این موقعیت می‌دهد که این حقوق به طور متوسط در حدود ۱۲۳ هزار دلار در سال همراه با مزایای بیمه و امکانات سلامتی است. آنها همچنین در کل بحران COVID-19 استخدام خود را ادامه دادند و در مجموع ۱۰،۰۰۰ کارمند جدید به شرکت و کسب و کار خود اضافه کردند، که حدود ۲۲٪ به تعداد کل  کارمندان شرکت افزوده شد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در این مقاله قصد داریم تا درباره روند استخدام در فیس‌بوک صحبت کنیم و به شما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار این مقاله، به مقاله روند استخدام در گوگل نیز نگاه کنید تا بتوانید این دو غول فناوری را از نظر روند استخدام مقایسه کنید.

روند استخدام در فیس‌بوک

روند استخدام در فیس‌بوک

استخدام در فیس‌بوک به طور معمول با اقدامات استخدام کنندگان آغاز می‌شود و اولین تماس از سمت این افراد ممکن است ماه‌ها طول بکشد. فیس‌بوک نیز مانند هر شرکت بزرگی در ابتدای کار رزومه افراد را به خوبی بررسی می‌کند و افراد را از فیلتر رزومه می‌گذارند. مطمئنا اگر در نوشتن رزومه به خوبی نکات رعایت نشود و تنها یک ایراد در رزومه وجود داشته  باشد، فرد از ادامه روند استخدام باز می‌ماند. به همین خاطر رزومه خوب،‌ نقطه شروع عالی برای استخدام در فیس‌بوک است. افراد برای استخدام در فیس‌بوک باید این نکته را بدانند که بهترین رفتار را باید داشته باشند و در تشکر کردن و احترام چیزی کم نگذارند. ادب و احترام در تمام شرکت‌های بزرگ از جمله غول‌های فناوری، مانند فیس‌بوک و گوگل حرف اول را می‌زند.

با صحبت از مراحل آغازین استخدام باید بگوییم که، برای انتخاب شدن در فیس‌بوک لزوماً نیازی به انجام مراحل استخدامی سخت نیست. فیس‌بوک معمولا آگاهی شغلی خود را از طریق شبکه‌های استخدامی خود و همچنین وب‌سایت‌های کاریابی معتبر منتشر می‌کند. موقعیت‌های شغلی فیس‌بوک عموما هم برای خود شرکت اصلی است و هم تمام شرکت‌ها و بخش‌های زیر مجموعه مانند واتس اپ و اینستاگرام را شامل می‌شود.

بررسی رزومه و نامه پوششی در فیس‌بوک

لیز وامای، معاون استخدام در فیس‌بوک، در این باره تأکید می‌کند که رزومه در فیس‌بوک از درجه اهمیت بیشتری نسبت به نامه پوششی برخوردار است. او می‌گوید:

“رزومه اولویت اصلی است” و به داوطلبان توصیه می‌کند که در مورد تطابق مهارت‌های شغلی با آنچه در آگهی شغلی بیان شده است، اطمینان حاصل کنند.

نوشتن نامه پوششی همراه با رزومه (که حداکثر فقط باید چند پاراگراف کوتاه باشد)، کاملاً ابزاری فرعی برای استخدام به شمار می‌آید. بنابراین همان‌طور که در بخش قبل هم اعلام کردیم، قبل از هر کاری برای استخدام در فیس‌بوک، کارجویان و متقاضیان شغلی باید روی رزومه خود وقت بگذارند و آن را بدون اشتباه و بسیار حرفه‌ای آماده کنند.

موفقیت در مصاحبه شغلی در فیس‌بوک

روند استخدام در فیس‌بوک

وامای بیان می‌کند که رمز موفقیت در مصاحبه شغلی فیس‌بوک این است که کارجویان سراغ نقاط قوت و موفقیت‌های خود بروند. اولین سوالی که بیشتر استخدام کنندگان فیس‌بوک می‌پرسند این است:

“در بهترین روز خود چه کاری انجام می‌دهید؟”

پاسخ هوشمندانه و فکر شده به این سؤال می‌تواند فرصتی را برای کارجویان فراهم کند تا در مورد موفقیت‌های شغلی خود صحبت کنند و نشان دهند که در بهترین روزهایشان چه پروژه‌هایی را با موفقیت هدایت کردند.

نکته جالب این است که فیس‌بوک این سؤال کلیدی در مصاحبه شغلی خود را، در محل کار از کارمندان نیز سؤال می‌کند، تا به آنها یادآوری کند که می‌توانند در تمام روزهای کاری خود بهترین کارها را انجام دهند و دستاوردهای بسیار عالی داشته باشند. سؤال “در مورد بهترین روز خود به ما بگویید” در این جلسات به عنوان ترفندی برای به دست آوردن رضایت شغلی و همچنین میزان درگیر بودن کارمندان با کار به شمار می‌آید.

مصاحبه ساختار یافته

فیس‌بوک در کل مراحل استخدام از “مصاحبه ساختار یافته” استفاده می‌کند. این بدان معنی است که مصاحبه شونده برای گذراندن مراحل مختلف احتمالاً چندین مرحله مصاحبه را باید پشت سر بگذارد. آنها همچنین باید منتظر دریافت بازخورد و صحبت‌هایی در مورد هر مرحله از مصاحبه نیز باشند.

همه کسانی که افراد در طول مراحل مصاحبه شغلی با آنها مواجه می‌شوند، تنها استخدام کنندگان هستند و افراد تیم و سرپرست هر بخش کسانی هستند که در نهایت افراد متقتضی باید در صورت استخدام با آنها همکاری داشته باشند. به همین خاطر، فیس‌بوک معمولاً از کارجویان می‌خواهد تا صحبتی نیز با هم تیمی‌ها و سرپرستان بخش مورد نظر خود داشته باشند تا بتوانید از روند کار در آن بخش نیز مطلع شوند.

مدل تخته وایت بورد

روند استخدام در فیس‌بوک

این مدل معمولا برای افراد برنامه نویس و مهندس نرم افزار اجرا می‌شود و به شکل آزمون عملی است. از کسانی که متقاضی موقعیت‌های شغلی مهندسی نرم افزار هستند، خواسته می‌شود تقریباً به دو سؤال برنامه نویسی، علاوه بر پاسخ به سؤال در مورد شغل روؤیایی و موارد شخصی خود، پاسخ دهند. بخش عملی مصاحبه این افراد شامل نوشتن رشته کدهایی است که نشان دهنده این است که چگونه می‌توان با استفاده از تخته وابت بورد مشکلات را در این شرکت فناوری حل کرد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برای این قسمت از مصاحبه محدودیت زمانی وجود دارد که معمولاً حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه است. هر سوال باید فقط در عرض چند دقیقه توسط متقاضی بر روی تخته حل شود و بقیه زمان صرف توضیح این است که چرا این راه حل را انتخاب کرده است و نقاط قوت و ضعف آن را تجزیه و تحلیل می‌کند.

مطمئنا برنامه نویسان و مهندسان نرم افزار قبل از مصاحبه عملی، کلی درباره راه حل‌ها و روش‌های کدنویسی تحقیق می‌کنند تا بتوانند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند.

مصاحبه‌های آنلاین

مانند اکثر شرکت‌ها، فیس‌بوک نیز در دوران همه گیری تمام کارها را به صورت دورکار کرد، به ویژه مصاحبه‌های شغلی که آنها را نیز به صورت آنلاین برگزار می‌کرد. این شرکت نیز در میان شرکت‌های بزرگی که دورکاری را برای روش کاری جدید خود انتخاب کردند، قرار دارد و به همین خاطر تمام مراحل استخدام را آنلاین انجام می‌دهد. هر مصاحبه ویدیویی و آنلاین با یک گفتگوی مختصر شروع می‌شود و فردی قبل از مدیران استخدام تمام اتصالات اینترنتی را بررسی می‌کند تا مشکلی مانند قطعی ارتباط به وجود نیاید.

آنها همچنین تورهای مجازی را در محوطه دفتر مرکزی و محیط شرکت به کارجو ارائه می‌دهند تا او حس کند که در محیط سازمان قرار دارد و با فرهنگ سازمانی خو بگیرد. فیس‌بوک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری، برای هر متقاضی شغلی و برای مصاحبه‌های آنلاین یک پورتال آنلاین آماده می‌کند، تا کارجو در آنجا بتواند به لینک‌های برقراری اولین تماس، اطلاعات زمان بندی و حتی بخشی برای تشکرهای پایان مصاحبه دسترسی داشته باشد.

اما این شرکت بزرگ می‌تواند مانند بسیاری از بزرگ دنیا مزایای برای کار داشته باشد، که این اندازه همه عاشق کار در آن هستند.

مزایای کار در فیس‌بوک

فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان است که ماهانه ۲.۷ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد. برای شما که دوست دارید بدانید این شرکت چه میزان ارزش دلاری دارد باید بگوییم که، ارزش این شرکت بزرگ در سیلیکون ولی ۵۲۷ میلیارد دلار است که رقم بسیار خیره کننده‌ای است.

روند استخدام در فیس‌بوک

اما این شرکت برای کارمندان خود مزایای بسیاری قائل می‌شود که این موارد به شرح زیر می‌باشد:

  • چهار ماه مرخصی با حقوق برای مادران و پدرانی که فرزند تازه متولد شده دارند، که این مرخصی می‌تواند حتی در مورد فرزندخواندگی نیز صدق کند.
  • مغازه‌ای برای تعمیر دوچرخه برای کارمندان منلو پارک.
  • کمک هزینه برای تأمین هزینه عضویت در باشگاه‌های ورزشی و یا فعالیت‌های مرتبط با سلامت جسم.
  • ۲۱ روز مرخصی با حقوق برای کارمندان تمام وقت.
  • محلی برای انجام بازی‌های ویدیویی برای کارگران منلو پارک.
  • ۴۰۰۰ دلار “پول نقد برای فرزند تازه متولد شده” برای والدین و همچنین فرزندخواندگی.
  • وعده‌های غذایی و میان وعده‌های رایگان در طول روز.
  • دسترسی به آرایشگاه در دفتر شرکت در منلو پارک.
  • مراقبت‌های بهداشتی و دندانپزشکی در محل شرکت.
  • پارکینگ برای کارمندان در دفتر مرکزی منلو پارک، همراه با یک ایستگاه شارژ رایگان برای اتومبیل‌های برقی.
  • خدمات مربوط به شستشو خشک‌شویی لباس در دفتر منلو پارک.

سخن پایانی

کار در فیس‌بوک برای برخی می‌تواند رؤیایی باشد و حتی شاید برای برخی یک کابوس باشد. همه چیز بستگی به این دارد که این سؤال را از چه کسی برسید.

فیس‌بوک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های حال حاضر دنیا و غول‌های فناوری تأثیر قابل توجهی در زندگی روزمره میلیاردها انسان در سراسر جهان دارد. مانند بسیاری از شرکت‌های معروف، فیس‌بوک ده‌ها هزار نفر را استخدام کرده است، حقوق و مزایای بسیار سخاوتمندانه‌ای برای آنها دارد و هنوز هم بسیاری از افراد خواستار کار با این شرکت بزرگ هستند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.