وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

روند استخدام و بررسی رزومه در گوگل چگونه است؟

اگر نحوه کار در شرکت‌های بزرگ دنیا را دنبال کرده باشید، خواهید دید که هر کدام از آنها برای خود فرهنگ سازمانی منحصر به فردی دارند و هر کدام برای استخدام کارمندان، استفاده از آنها برای پیشبرد اهداف و موارد دیگر روش خاصی دارند. گوگل نیز در میان این شرکت‌ها قرار می‌گیرد که با مشاهده تصاویر این شرکت و محیط کار آن، به این نتیجه می‌رسید که شرکت گوگل بیشتر شبیه به یک مجموعه‌ی فرهنگی است تا شبیه به شرکتی برای کار کردن.

اما روش کاری گوگل را می‌توان به فرهنگ صحیح آن در مورد کار نسبت داد. گوگل افرادی را دارد که تنها کارشان راضی نگه داشتن کارمندان و حفظ بهره وری آنها است. ممکن است برای بعضی شرکت‌ها این روش کاری خیلی درست به نظر نرسد و همیشه سراغ روش‌های محدود کننده بروند، اما گوگل با این فرهنگ سازمانی توانسته سالانه افراد زیادی را جذب کند و از آنها برای رسیدن به هدف خود کمک بگیرد.

این فرهنگ کاری در گوگل چه چیزی به ما یاد می‌دهد؟

فرهنگ کاری در گوگل درست همان چیزی است که منابع انسانی شرکت‌های دیگر باید از آن ایده و الهام بگیرند و در جذب افراد عالی از آن استفاده کنند. اینکه شرکتی برای کارمند خود محلی برای استراحت مهیا کند و یا اتاقی را برای بازی در اختیار کارمندان قرار دهد، نه تنها باعث کاهش بهره وری آنها نمی‌شود، بلکه می‌تواند به آنها انگیزه‌ی بیشتر برای کار دهد و استخدام را آسان‌تر و هدفمندتر کند.

هنگام یادگیری فرهنگ گوگل، یکی از افرادی که باید از او را بیشتر بشناسید Laszlo Bock است. او مدیر منابع انسانی گوگل است که نوع سیاست او در نحوه استخدام افراد و حفظ کارمندان در گوگل، باعث شده که گوگل به عنوان یک شرکت موفق در این زمینه عمل کند و سالانه افراد موفق زیادی جذب این شرکت بزرگ شوند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه استخدام، توسعه و حفظ کارمندان توسط گوگل بپردازیم. ما را در این مقاله همراهی کنید.

روند استخدام در گوگل

گوگل هر سال چیزی در حدود ۲.۵ میلیون رزومه و درخواست همکاری دریافت می‌کند. این برابر با ۶،۸۴۹ مورد در روز و تقریباً در هر دقیقه ۵ است و گوگل باید تمام این درخواست‌ها را بررسی کند. گوگل با تمام این بررسی‌ها به طور دقیق برخورد می‌کند و آنها را بدون در نظر گرفتن برتری به طور کامل مشاهده می‌کند. اما آنچه گوگل برای هر استخدام انجام می‌دهد و استراتژی گوگل در استخدام افراد نکات زیادی برای یادگیری دارد، چرا که با این روش است که افراد حرفه‌ای را می‌توان جذب کرد. در نهایت نیز این افراد هستند که گوگل را به آنچه امروز شده، تبدیل کرده است.

روند استخدام در گوگل
روند استخدام در گوگل

در قدیم هنگامی که در گوگل مصاحبه شغلی انجام می‌شد، سؤالاتی از قبیل موارد زیر از شما پرسیده می‌شد:

“چند توپ گلف در اتوبوس مدرسه جای می‌گیرد؟”

“۸ توپ داریم که ۷ تا از آنها وزن یکسانی دارند، اما یکی از آنها سنگین‌تر است. چگونه می‌توانید تنها با مقایسه دو توپ به توپ سنگین‌تر برسید؟ “

“فرض کنید ارتفاع شما به اندازه یک نیکل شده است و جرم شما به طور نسبی کاهش یافته است تا متراکم‌تر به نظر برسید. سپس درون ظرف شیشه‌ای مخلوط کن انداخته می‌شوید. پره‌های مخلوط کن در ۶۰ ثانیه شروع به حرکت می‌کنند. شما چه کار می‌کنید؟”

گوگل در مورد پاسخ این سؤالات اظهار داشته است که، درست بودن و میزان فکر بالای شما به پیدا کردن پاسخ صحیح این سؤالات خیلی اهمیت ندارد. بدترین اتفاق در مورد این سؤالات این است که پاسخی به آنها داده نشود. گفتنِ سریع کلمه نمی‌دانم، شما را از گرفتن موقعیت شغلی در گوگل و استخدام در این شرکت بزرگ دور می‌کند.

شاید برای بسیاری از شرکت‌ها این‌گونه سؤالات بسیار پیش پا افتاده و همچنین بی مورد به نظر برسند، اما آنها روشی هستند که گوگل برای فیلتر کردن و یافتن باهوش‌ترین و متفکرترین متقاضیان شغلی استفاده می‌کند. اگر می‌خواهید یک شرکت بسیار موفق را اداره کنید و به اهداف خود را یکی پس از دیگری بپرسید، باید افراد فوق العاده‌ای را استخدام کنید و برای این کار باید در استخدام و اخراج بسیار ماهر باشید.

نکته: به تازگی اعلام شده است که گوگل دیگر در مصاحبه‌های خود از مصاحبه شوندگان خود این سؤالات فکری را نمی‌پرسد و آنها را “اتلاف وقت کامل” می‌نامد که باعث می‌شود مصاحبه کننده احساس هوشمندی بیشتری کند. گوگل اکنون بیشتر به “مصاحبه‌های ساختاری رفتاری” اعتماد می‌کند. آنها از مصاحبه شونده سؤالاتی مانند “برای ما در مورد تجزیه و تحلیل خود در مورد یکی از مشکلاتی که در کارهای قبلی پیش آمده بگویید و روشی را که برای حل مشکل در نظر گرفتید را بیان کنید”، می‌پرسد. در این حالت مصاحبه کننده می‌تواند نحوه تعامل مصاحبه شونده با مشکلات دنیای واقعی را مشاهده کند و همچنین می‌تواند در مورد میزان توانایی او بیشتر اطلاعات به دست آورد. گوگل هنگام استخدام مدیران خود، سعی می‌کند کسانی را که دارای بیشترین میزان ثبات هستند را استخدام کنند تا بتواند به خوبی از آنها در کارهای مدیریتی استفاده کند.

گاهی اوقات بهترین و با استعدادترین افراد در میان متقاضیان کار نیستند و در جایی دیگر مشغول به کار هستند و این استراتژی گوگل است که کاری کند تا آنها را برای استخدام ترغیب کند.

این‌گونه است که گوگل افراد را به استخدام در می‌آورد. بخشی از چگونگی روند جذب، حفظ و شاد نگه داشتن کارکنان، داشتن فرهنگ عالی با مزایای عالی است که باعث این پروسه شده است و در واقع باعث جذب افراد در سراسر جهان می‌شود. بیایید کمی در مورد این فرهنگ و روش گوگل در جذب و نگهداری کارکنان بگوییم.

امتیازات استخدام در گوگل

روند استخدام در گوگل
امتیازات استخدام در گوگل

ابتدا اجازه دهید مزایای کارمند گوگل بودن را بررسی کنیم:

  • صبحانه، ناهار و شام رایگان. غذای ارگانیک که توسط سرآشپزهای حرفه‌ای تهیه می‌شود.
  • بهداشت و دندانپزشکی رایگان
  • کوتاه کردن موها به صورت رایگان
  • خشک‌شویی رایگان
  • ماساژهای رایگان
  • سالن‌های ورزشی و استخرهای شنا
  • کمک هزینه خرید خودروی هیبریدی
  • محلی برای خوابیدن میان کار
  • بازی‌های ویدیویی، فوتبال و پینگ پنگ
  • حضور پزشک در محل کار
  • مزایا و کمک هزینه‌هایی برای زمان فوت

بدیهی است که همه این مزایا برای گوگل هزینه دارد. اما رضایت و همچنین میزان گردش مالی کارمندان نیز برای گوگل اهمیت دارد. رقابت زیادی برای جذب استعداد در سیلیکون ولی (و در سراسر کره زمین) وجود دارد و وقتی می‌توانید کارمندان خود را حفظ کنید، به طبع این هزینه را می‌کنید تا آنها را نگه دارید و روند استخدام را در شرکت خود کم هزینه‌تر کنید.

این فرهنگ برای گوگل جواب داده است، زیرا این شرکت مرتب در میان بهترین شرکت‌ها برای استخدام قرار دارد. اما با این حال، گوگل نیز بسیاری از کارمندان باهوش خود را به بهانه استخدام در فیس‌بوک و راه اندازی استارت آپ‌های خود از دست داده است. این یکی از پیامدهای استخدام افراد باهوش، با استعداد و بلند پرواز است. فرهنگ هر چقدر هم که خوب باشد، بسیاری از آنها پیشنهادات فریبنده‌ای را از مکان‌های دیگر دریافت می‌کنند یا آرزوی این را دارند که کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

فرهنگی ساخته شده بر روی داده‌های کمی و کیفی

منابع انسانی در گوگل به عنوان یک علم شناخته می‌شود. آنها همیشه در حال آزمایش هستند تا راه‌هایی برای بهبود عملکرد و همچنین افزایش شادی در کارمندان خود پیدا کنند. در واقع، تقریباً هر کاری که گوگل انجام می‌دهد بر اساس داده‌های کمی و کیفی است. بنابراین جای تعجب نیست که گوگل از انواع داده‌ها برای اندازه گیری عملکرد کارمندان و بهبود بهره وری آنها استفاده می‌کند.

بیایید بررسی کنیم که گوگل در مورد فرهنگ خود چه برنامه‌هایی اجرا می‌کند:

ساعت ناهار: بسیاری از کارمندان برای صرف غذا در شرکت‌ها زمان زیادی را تلف می‌کنند و در این زمان هیچ استفاده‌ی مفیدی نمی‌کنند. در گوگل با توجه به اینکه تمام وعده‌های غذایی به صورت رایگان داده می‌شود و همه می‌توانند بر سر یک میز غذا بخورند، زمان برای ملاقات افراد وجود دارد و می‌توانند به راحتی با یکدیگر هم صحبت شوند و زمان مفرحی را سپری کنند.

مرخصی زایمان برای خانم‌ها: گوگل به این موضوع پی برده است که خانم‌ها تقریبا دو ساعت زودتر محل کار را ترک می‌کنند. به طور خاص، این حالت در مادرانی که به تازگی زایمان داشته‌اند نیز بیشتر رخ می‌دهد. برنامه مرخصی زایمان ۱۲ هفته‌ای برای کارمندان خانم در گوگل وجود دارد که به صورت استحقاقی است. لازلو بوک این طرح را تغییر داد تا مادران بتوانند حقوق و مزایای کامل ۵ ماه مرخصی استحقاقی را دریافت کنند. به آنها اجازه داده شد این زمان را هر طور که بخواهند تقسیم کنند (یعنی بتوانند حتی چند روز قبل از زایمان مرخصی خود را آغاز کنند). نتیجه بعد از تغییر سیاست چه بود؟ کاهش ۵۰ درصدی فرسایش برای مادرانی که تازه زایمان کرده بودند.

خوشامدگویی گرم برای کارمند جدید: به نظر می‌رسد که معرفی بسیار صمیمی و گرم برای کارمندان جدید بسیار موفق عمل می‌کند. مدیری که از کارمند جدید به گرمی استقبال می‌کند، باعث افزایش ۱۵ درصدی بهره وری او در ماه‌های آینده‌ی کاری او می‌شود.

نحوه بررسی رزومه در گوگل

روند استخدام در گوگل
نحوه بررسی رزومه در گوگل

استخدام در شرکت بزرگی مانند گوگل ممکن است خواست و ‌آرزوی بسیاری از افراد باشند و برای آن لحظه شماری کنند. به همین خاطر روزانه رزومه‌های بسیاری برای این شرکت ارسال می‌شود که کار بررسی را بسیار سخت می‌کند. اما بررسی رزومه‌های فراوان برای یکی از غول‌های فناوری مانند گوگل می‌تواند ساده باشد. در ادامه به استراتژی گوگل در بررسی تعداد بسیار زیاد رزومه‌های ارسال شده می‌پردازیم. سیستم خودکار بررسی رزومه گوگل در بررسی رزومه‌های ارسال شده توسط کارجویان، پنج اشتباه بسیار ساده را در نظر می‌گیرد و در صورت وجود هر یک از این پنج مورد در رزومه، آن را رد می‌کند. در واقع رزومه‌هایی که از این مرحله عبور می‌کنند توسط منابع انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این اشتباهات شامل موارد زیر می‌شود:

  • غلط املایی در رزومه
  • رزومه‌های طولانی
  • قرار دادن قالب اشتباه برای رزومه
  • فاش شدن اطلاعات محرمانه در رزومه
  • دروغ در رزومه

بررسی اولیه رزومه در گوگل بر اساس یادگیری ماشین است و کاملا می‌توان با کمک این متد تمام اشتباهات موجود در رزومه را به دست آورد و البته تعداد بسیار زیاد رزومه را فیلتر کرد. به همین خاطر است که برای رزومه فرستادن به گوگل باید سال‌ها در انتظار باشید تا بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید.

سخن پایانی

اگر مشاغل می‌خواهند استعدادها را جذب کنند و با کمک آنها موفقیت خود را جشن بگیرند، باید روی ایجاد یک فرهنگ عالی کار تمرکز کنند. این فرهنگ می‌تواند شامل فضای کار، آزادی کارکنان و روش استخدامی آنها شود.

گوگل نیز به عنوان یک شرکت بزرگ هر روز در حال تغییر روش استخدامی و فرهنگ سازمانی خود است تا بتواند به بهترین روش دست پیدا کند و کارمندان خود را راضی نگه دارد. آنها به طور فعال در حال تغییر و حفظ کارمندان عالی خود هستند؛ زیرا این کار، برای موفقیت آنها امری حیاتی است. موفقیت هر شغلی با مردم شروع می‌شود و این مردم و کارمندان هستند که هر موفقیتی را رقم می‌زنند. شما نیز اگر می‌خواهید یک تجارت عالی را اداره کنید، به افراد بزرگی نیاز دارید. یکی از راه‌های رسیدن و نگه‌داشت افراد بزرگ این است که امکانات را برای آنها فراهم کنید و مدام خود را در مورد خواست آنها به روز نگه دارید. همان‌طور که مارک تواین گفت:

کار و بازی کلماتی هستند که برای توصیف یک چیز در شرایط متفاوت استفاده می‌شوند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.