وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

فرهنگ جدید کار بعد از کرونا؛ تمام وقت بودن دیگر از مد افتاد

همه ما شاهد بودیم که طی یک سال گذشته ویروس کرونا چه بر سر زندگی ما و کل دنیا آورد و همه چیز را به هم ریخت. برای بسیاری از کشورها تأثیر کرونا بر اقتصاد و نوع کار کردن مردم بسیار زیاد بوده است و شاهد بودیم که بسیاری از شرکت‌ها کارمندان خود را دورکار کردند و در عین حال شرکت‌هایی نیز بودند که دست به تعدیل زدند و بسیاری از کارمندان خود را از کار بیکار کردند. طی این مدت شاهد بودیم که بیکاری بسیار سرسام آور بود و حتی فشار اقتصادی روی جامعه تأثیر بسیار منفی گذاشت.

در این میان اما افراد زیادی با سبک جدیدی از کار کردن آشنا شدند که شاید تا چند روز قبل از همه گیری، حتی نمی‌توانستند تصور کنند که این روند را بتوانند در زندگی کاری خود تجربه کنند. کارمندان ادارات با تغییری بزرگ در زندگی کاری خود مواجه شدند و رفت و آمد روزانه در شرکت از اتاقی به اتاقی دیگر، جای خود را به رفت و آمد میان میز ناهارخوری، کاناپه‌ها و تختخواب در خانه داد. این روند و شکل زندگی ممکن است تا چندین ماه و حتی سال‌های آینده ادامه پیدا کند، زیرا بسیاری از شرکت‌ها از این نوع کار کردن راضی هستند و نیازی به تعجیل و بازگرداندن کارمندان به شرکت‌ها دیده نمی‌شود.

اما در ماه‌ها و سال‌های آینده چه تغییرات دیگری را شاهد خواهیم بود؟ چرا از نظر برخی افراد دورکاری و کار از خانه به اندازه کار در شرکت کارایی ندارد؟ چرا دورکاری خوب است و چرا نباید از دورکاری ترسید؟

چگونه دورکاری آمد؟

کووید ۱۹ شرکت‌ها را در سراسر دنیا مجبور کرد خیلی زود به کار از راه دور روی بیاورند. اگرچه این مهاجرت کاری در مدت زمان کوتاهی به خوبی انجام شد، اما چند مشکل وجود دارد که مدیران کسب و کار باید از آنها آگاه باشند. از این گذشته، اجرای دورکاری بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که اکثر سازمان‌ها تصور می‌کنند. شرکت‌ها برای موفقیت در این روش کار کردن و برای طولانی مدت، یک رویکرد ساختار یافته، همراه با سرمایه گذاری قابل توجه برای تغییر فرهنگ شرکت نیاز دارند.

چالش‌های موجود در اجرای دورکاری

بحران COVID-19 در کوتاه مدت شرکت‌ها را با تعداد زیادی چالش روبرو کرد. برای حفظ بهره وری، بسیاری از شرکت‌ها دیدند که نیاز است که دورکاری را در دستور کارهای خود قرار دهند. با این حال، این روش کاری مانند هر روش جدید دیگری چالش‌هایی داشت. سه کار عمده در دورکاری وجود دارد که انجام ندادن آنها می‌تواند باعث بروز مشکل شود. این کارها شامل موارد زیر می‌شود:

  • اجرای دورکاری به روشی اصولی

شرکت‌هایی که رستگاری را در استفاده سریع از ابزارها بدون تطبیق زیرساخت‌ها می‌بینند، با خطر از دست دادن کارایی کارمندان خود و همچنین ناامیدی کارکنان و سهامداران خود مواجه می‌شوند. تنها تهیه زیرساخت و ابزارها نیست که می‌تواند روش دورکاری را به روشی موفق برای شرکت‌ها تبدیل کند. برخی از شرکت‌ها از ابتدای راه دورکاری با بحران زیرساخت‌ها و ابزارهای موجود مواجه بودند، اما اکنون فقط در حال درک کامل پتانسیل خود هستند. ابزارها مهم هستند، اما این تغییر روش در نوع کار کردن به رهبری، رهنمودهای روشن و تعهد واقعی نیاز دارد.

  • تأمین زیرساختها برای دورکاری

در بیشتر شرکت‌ها تمام کارها به صورت مرکزی اداره می‌شود، اما اکنون باید همه چیز را از راه دور سازماندهی کنید. این کار، نیاز به تغییرات امنیتی عمیق و همچنین تغییر ساختار مدیریت دارد. به هیچ عنوان نباید این کار را ساده انگاشت، زیرا مشکلات بزرگی را برای شرکت به وجود می‌آورد که شاید نتوان آنها را برطرف کرد. همچنین نیاز است که کارمندان نیز برای انجام صحیح و به موقع کارها از راه دور تعهد و الزام داشته باشند.

  • برقراری تعادل میان زندگی شخصی و کاری کارمندان

اینکه کارمندان دورکار شدند به این معنا نیست که هر ساعتی از شبانه روز برای آنها مسئولیت تعریف کنیم و توقع انجام آن را داشته باشیم. این کار باعث می‌شود که افراد نتوانند به خوبی بین زندگی شخصی و کاری خود تفاوت قائل شوند و حتی در آینده مشکلات بزرگی در زندگی شخصی پیدا کنند. رفاه کارمندان در این روش کاری باید در نظر گرفته شود و به آن اهمیت داده شود.

دورکاری روشی عالی و همچنین کارآمد برای شرکت‌ها است، البته به شرطی که بتوانند به خوبی آن را مدیریت و رهبری کنند. رهبران کسب و کار ابتدا باید هدف خود را تعریف کنند. COVID-19 به خودی خود هیچ هدفی برای هیچ شرکتی نیست و هیچ شرکتی آن را پیش بینی نیز نکرده بود. رهبران و مدیران ارشد شرکت‌ها باید ابتدا هدف خود را از دورکاری مشخص کنند. آیا هدف آنها کاهش حضور کارمندان و تجمع آنها در شرکت است؟ آیا آنها دورکاری را به عنوان روشی برای کاهش زمان رفت و آمد کارمندان و در نتیجه افزایش کارایی آنها در نظر گرفتند؟ و ده‌ها و صدها آیای دیگر.

پس از تعریف هدف، اولین قدم با انطباق مدیریت با روش جدید کار آغاز می‌شود. رهبران و مدیران مشاغل باید روش‌هایی را برای کارمندان و کار کردن آنها تعریف کنند تا بتوانند ارتباط میان کارمندان و دیگر افراد رده بالای شرکت را به خوبی حفظ کنند. به عنوان مثال، با تماس مداوم با تیم‌های خود، برنامه ریزی صحیح و همچنین تدوین تقویم کاری و موارد دیگر، ارتباط باید سریع‌تر و بسیار بیشتر از قبل باشد تا همکاری تمام افراد در شرکت‌ها بهبود پیدا کند و اعتماد لازم برای انتقال به روش جدید کاری شکل گیرد.

روش‌های جدیدی در روند کار باید تعیین شود و این دستورالعمل‌ها باید به عنوان یک سیاست کلی توسط تیم منابع انسانی به کارمندان منتقل شود. باید در این دوران به دورکاری به عنوان روشی طولانی مدت نگاه کنید، بنابراین نباید تمرکز خود را روی کارهای کوتاه مدت قرار دهید. شرکت‌های موفق در هنگام دورکاری برای بلند مدت برنامه ریزی می‌کنند و فرهنگ سازمانی خود را متناسب با آن تغییر می‌دهند. در حقیقت، کل کار برای کارمندان، تأمین کنندگان و سایر اعضای اکوسیستم باید به طور مجازی اداره شود.

چرا دورکاری خوب است؟

دورکاری فرصتی برای شرکت‌ها است تا روش کار خود را به طور پایدار تغییر دهند و از منافع آن در بلند مدت بهره‌مند شوند. این روش کاری باعث شده که فضای اداری تعداد کمتری کارمند در خود جای دهد، رفت و آمدها و سفرهای درون شهری کمتر شود، میزان مرخصی‌ها اجباری کمتر شود و کارمندان می‌توانند بیشتر روی کار تمرکز کنند. در دوران غیر از همه گیری و کرونا شاهد بودیم که با بیماری یکی از کارمندان، باقی افراد نیز به آن بیماری مبتلا می‌شدند؛ این موضوع کافی بود که راندمان کار را در شرکت پایین بیاورد و در نهایت کارها با تأخیر مواجه شوند. دورکاری این زمینه را برای شرکت‌ها فراهم کرده که میزان ابتلا به بیماری‌های واگیردار در شرکت‌ها نیز کاهش پیدا کند.

دورکاری در مقیاس بزرگ‌تر همچنین به شرکت‌ها انعطاف پذیری برای مقابله با حوادث غیر منتظره در آینده، مانند بحران COVID-19 را می‌دهد. سرانجام، دورکاری می‌تواند همکاری و انسجام تیمی را افزایش دهد.

دورکاری می‌تواند نقش مهمی در زندگی کاری ما پس از گذر از بحران کرونا داشته باشد. خیلی زود است که بخواهیم درباره اثر مثبت و منفی آن با اطمینان صحبت کنیم، اما با این حال مشاهده کردیم که بسیاری از شرکت‌ها از این روش کاری بیشتر از حضور کارمند در شرکت سود بردند و احتمال اینکه تا ابد این روش کاری را برای آینده خود در نظر بگیرند،‌ بسیار زیاد است. دورکاری چه مزایایی برای شرکت‌ها دارد:

  • یک مدل عملیاتی جدید مبتنی بر انعطاف پذیری بالاتر و کار سریع‌تر از راه دور است.
  • یک فرهنگ سازمانی جدید که ارتباط میان کارمندان داخل و خارج از شرکت بیشتر از قبل است و تجزیه و تحلیل نوع عملکرد کارمندان می‌تواند داده‌های ارزشمندی به مدیران ارائه دهد.
  • در این روش اهداف تجاری شرکت‌ها با استاندارد و فرهنگ جدید و انتظارات کارکنان همسویی دارد.
  • در این روش کاری مدیران راحت‌تر می‌توانند به بررسی رفتار کارمندان خود بپردازند و به آنها برای افزایش بهره وری، کمک کنند.

دورکاری به وجود آمد تا به بخش جدایی ناپذیر فرهنگ کاری شرکت‌ها تبدیل شود. اکنون زمان آن فرا رسیده است که شرکت‌ها برای تقویت این روش کاری، خود را آماده کنند.

چرا نباید از دورکاری ترسید

به طور کلی، واکنش‌ها به عبارت “دورکاری” بسیار متفاوت است. برخی از افراد به سادگی آن را به عنوان یک مزیت کاری قبول کردند و پذیرفتند. برخی دیگر نیز فکر می‌کنند این روش تنها راهی برای در رفتن از کارهای شرکت است.

اما با این وجود شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دورکاری برای کارفرمایان و کارمندان سودمند است، اما ترس فراوانی در بین بسیاری از مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها در مورد این روش کاری وجود دارد. بنابراین چه چیزی مانع از قبول این روش در میان کارفرمایان شده است؟

وقتی با استخدام کنندگان، مدیران استخدام و مدیران برخی شرکت‌ها صحبت می‌شود، مطمئن نیستند گزینه دورکاری در روند استخدام برای شرکتشان مناسب است یا خیر؛ آنها برای این دو دلی خود ترس‌هایی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترس شماره ۱: دورکاری غیرقابل کنترل است.
  • ترس شماره ۲: دورکاری فقط به درد کارمندان می‌خورد.
  • ترس شماره ۳: دورکاری هیچ قانون و مقررات خاصی ندارد.

فراتر از تمام این ترس‌ها زمان آن رسیده که این روش کاری را به عنوان روشی کارآمد قبول کنید.

به بیان ساده، کارفرمایانی که از فناوری استقبال نمی‌کنند، به راحتی توسط افرادی که این درک را از فناوری جدید دارند، کنار گذاشته می‌شوند. در حال حاضر دورکاری به عنوان روشی کارآمد و همچنین استاندارد برای کار شناسایی شده و قبول نکردن آن می‌تواند شرکت‌ را از این روند جدید عقب بیندازد. آنچه واقعاً باید اتفاق بیفتد، رسمی سازی و استاندارد سازی این فرآیند است.

شرکت‌های بزرگی که دورکاری را برای روش کاری جدید خود انتخاب کردند

ویروس کرونا و همه گیری آن بسیاری از شرکت‌ها را مجبور به استفاده از روش دورکاری برای انجام کارها کرد. برای برخی از بزرگترین شرکت‌ها این روش کاری ممکن است تا ابد نیز ادامه پیدا کند و به روشی ماندگار تبدیل شود.

چندین شرکت بزرگ قصد دارند بیشتر کارمندان خود را حتی پس از بیماری کرونا و همه گیری آن، به صورت دائم دورکار کنند. دورکاری، حداقل برای برخی شرکت‌ها، می‌تواند به یک امر عادی و جدید تبدیل شود. در ادامه قصد داریم تا برخی از شرکت‌های بزرگ که دورکاری را به روشی دائم تبدیل کردند را، معرفی کنیم.

اسلک

مدیر عامل شرکت استوارت باترفیلد در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که کارمندان Slack نیز از راه دور به طور نامحدود کار خواهند کرد. باترفیلد اعلام کرد که در ابتدای راه باید اطمینان را برای کارمندان در این روش به وجود آورد، اما در آینده نزدیک از این روش با انعطاف پذیری بالا در روند کارهای خود استفاده خواهیم کرد.

وی با تأیید اینکه این سیاست‌ها به طور نامحدود اجرا می‌شود، گفت: “قصد ما این است که کارمندان ما به صورت دورکار کار کنند، تا بتوانیم انعطاف پذیری در کار را به آنها ارائه دهیم.”

اسپاتیفای

اسپاتیفای، یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ است که به همه ۴،۴۰۰ کارمند خود گفت که اگر بخواهند می‌توانند تا سال آینده از خانه کار کنند.

این شرکت سوئدی گفته است که “ادامه کار به صورت حضوری کاملا بستگی به روند بیماری دارد و هنگامی که این کار را ایمن دانستیم، دفاتر خود را به صورت مرحله‌ای بر روی کارمندان باز خواهیم کرد. ”

“سلامت و ایمنی کارکنان ما اولویت اصلی ما است. هیچ کارمندی نیازی به ورود به دفتر ندارد و می‌تواند تا پایان سال، کار در خانه را انتخاب کند.”

توییتر

هنگامی که کرونا و همه گیری آن به اروپا و آمریکا رسید، توییتر یکی از اولین شرکت‌های بزرگ فناوری بود که دورکاری را آغاز کرد. با پیشرفت همه گیری، مدیر عامل شرکت جک دورسی به کارمندان توییتر گفت که آنها می‌توانند “برای همیشه” از خانه کار کنند.

نایب رئیس این شرکت، جنیفر کریستی نیز گفت: “اگر کارمندان ما زمینه کار در خانه را داشته باشند و بتوانند به خوبی از پس کارها در خانه بر بیایند، ما این امکان را برای آنها فراهم می‌کنیم که برای همیشه به این روش کار کنند.”

وی افزود: “در غیر این صورت، هنگامی که احساس کنیم بازگشت به شرکت ایمن است، دفاتر ما با برخی کارها و کارمندان خاص باز می‌شود و با آغوش باز از آنها استقبال خواهیم کرد.”

فیس‌بوک

در ماه ژوئیه، مدیر عامل فیس‌بوک مارک زاکربرگ تأیید کرد که کارمندان فیس‌بوک می‌توانند کار خود را از خانه انجام دهند. او در صحبت‌های خود اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای بازگشت کارمندان به شرکت وجود ندارد.

وی گفت: “در این مدت، ما دریافتیم که بیشتر کارمندان فیس‌بوک می‌توانند از راه دور کار مولد داشته باشند.” “حتی قبل از Covid نیز، ما یک هدف طولانی مدت برای انجام کارها به صورت دورکار داشتیم، زیرا توانایی و کارایی افراد در این روش کاری بیشتر از زمانی است که باید خود را سر وقت به شرکت برسانند. ما از این فرصت برای سرعت بخشیدن به این برنامه استفاده می‌کنیم.”

گوگل

کارمندان گوگل حداقل تا ژوئیه ۲۰۲۱ رسماً از خانه کار خواهند کرد. این مورد به تمام ۲۰۰،۰۰۰ کارگر آلفابت و گوگل اعلام شده است و این اولین شرکت بزرگ آمریکایی است که دورکاری در این مقیاس را انجام داد.

در ماه می، گوگل برای جابجایی مرحله‌ای کارمندان از ژوئیه سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی کرده بود. با این حال، با توجه به وضعیت Covid-19 و پیشرفت دوباره آن، این شرکت خواست تا کارمندان برای یک سال دیگر از خانه کار کنند.

مایکروسافت

کارمندان یکی از غول‌های فناوری یعنی مایکروسافت، حداقل تا ژانویه سال آینده می‌توانند از خانه کار کنند.

این شرکت عنوان کرده است که بازگشت کارمندان به شرکت تماما به بهبود شرایط بستگی دارد و در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای کار در شرکت کارمندان خود ندارد.

شاپیفای

شاپیفای به تازگی به عنوان با ارزش‌ترین شرکت عمومی در کانادا معرفی شده است، به دلیل موقعیت تجارت الکترونیکی خود، در شرایط همه گیری نیز دستخوش تغییراتی مانند دورکاری شد. رهبران این شرکت گفتند که دفاتر آنها تا پایان سال ۲۰۲۱ بسته خواهند شد، اما پس از بازگشایی، کارکنان می‌توانند از راه دور به صورت دائمی به کار خود ادامه دهند.

همان‌طور که می‌بینید دورکاری فضا و شرایط جدید کاری برای تمام دنیا به وجود آورد و بسیاری از شرکت‌ها از این موقعیت به خوبی بهره بردند. نظر شما درباره دورکاری چیست؟ آیا  ادامه دار شدن آن برای پیشرفت شرکت‌ها و همچنین کارمندان آن خوب است؟ نظر خود را با ما در این باره به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.