وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه به سوال “شغل رویایی شما چیست” پاسخ دهیم؟

شغل رویایی

شغل رویایی، حرفه و شغلی است که هم شادی و هم احساس رضایت شغلی برای شما به ارمغان می‌آورد. برای برخی افراد، این شغل ممکن است پردرآمد باشد، در حالی که افراد دیگر ترجیح می‌دهند شغلی داشته باشند که مهارت‌ها و ارزش‌های فردی آنها را برجسته کند. البته برخی از مشاغل، ترکیبی از این دو را ارائه می‌دهند و هم برای نمایان ساختن ارزش‌ها هستند و هم به طبع پول‌ساز نیز هستند. در این مقاله قصد داریم تا به شما کمک کنیم تا بتوانید شغل رویایی خود را پیدا کنید و نکاتی را عنوان می‌کنیم که بتوانید آنها را در مصاحبه شغلی عنوان کنید.

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، باید بگوییم که تست MBTI یکی از روش‌های اثبات شده‌ای است که به شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین شغل را برای خود پیدا کنید. ممکن است این شغل همان شغل رویایی شما باشد و با دانستن آن می‌توانید برای پاسخ دادن به این سؤال آماده باشید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

شغل رویایی شما چیست؟

برای کشف علاقه‌های خود و مشخص کردن شغل رویایی خود، به این نکات توجه کنید و آنها را دنبال کنید:

  • در مورد آنچه از آن لذت می‌برید، فکر کنید. در مورد سرگرمی‌های مورد علاقه خود و اینکه چگونه آنها می‌توانند پایه و اساس شغل رویایی شما را بسازند، فکر کنید. اگرچه ممکن است هر سرگرمی یا علاقه‌ای مستقیماً مربوط به شغل رویایی شما نشود، اما با این حال می‌توانید چند مؤلفه اصلی را در نظر بگیرید و آنها را متناسب با شغل خود تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر از گوش دادن به موسیقی لذت می‌برید، می‌توانید به دنبال حرفه نگارش و روزنامه نگاری در زمینه موسیقی بروید.
  • سؤالات مهمی از خودتان بپرسید. پیدا کردن و کشف شغل رویایی، می‌تواند تمام آنچه در درون شما می‌گذرد را نمایان کند. با پرسیدن این سوالات می‌توانید در تصمیم گیری به خودتان کمک کنید: از چه چیزی لذت می‌برم؟ آیا شغل رویایی من و انتخاب من به پول ربط دارد یا اشتیاق؟ ارزش‌های اصلی من چیست؟ من در چه کاری مهارت دارم؟ چه چیزی می‌خواهم یاد بگیرم؟ تا چه مقطعی دوست دارم تحصیل کنم؟
  • یک مدت کوتاه، شغل مورد نظر را انجام دهید. این روش برای این است که در مدت کوتاهی متوجه شوید که به حرفه و شغل مورد نظر علاقه دارید یا خیر. با انجام این کار می‌توانید به درک درستی از وظایف و شرح فعالیت شغل مورد نظر برسید. اگر دوست دارید تا شغلی را امتحان کنید و در مورد آن هیچ ایده‌ای ندارید، این روش بسیار خوب عمل می‌کند.

 

چگونه به سوال “شغل رویایی شما چیست؟” در مصاحبه شغلی پاسخ دهیم؟

هنگامی که یک کارفرما در مصاحبه در مورد شغل رویایی شما سؤال می‌کند، این مراحل را دنبال کنید تا جواب مناسبی برای ارائه داشته باشید:

 

۱. آن را به شغلی که متقاضی آن هستید ربط دهید

قبل از مصاحبه خود، درک و شناخت بسیار خوبی از شغل مورد نظر پیدا کنید. به روش‌هایی فکر کنید که بتوانید شغل مورد نظر را با آنچه ایده‌آل شما است، ربط دهید. به عنوان مثال، اگر این موقعیت شغلی به گونه‌ای است که باید در تیم کار کنید، می‌توانید بگویید، “شغل رویایی من، کاری است که بتوانم در یک تیم فعال باشم و کار کنم. من فهمیدم که وقتی یک تیم کار خود را آغاز می‌کند، افراد می‌توانند با شناخت و درک مناسب نسبت به هم، بهتر کار کنند و به اهداف نزدیک‌تر شوند.”

 

۲. از ارزش‌های خود بگویید

کارفرمایان ممکن است این سؤال را در مصاحبه بپرسند تا بتوانند بیشتر در مورد ارزش‌های شما بدانند. از این سوال به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن آنچه بیشترین اهمیت را برای شما دارد، استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از نو ساختن برای شما مهم است، می‌توانید بگویید، “من عاشق شغلی هستم که فرصتی برای ایجاد تغییر در دنیا داشته باشم. به همین دلیل من از یادگیری بیشتر در مورد کارهای داوطلبانه شرکت شما بسیار هیجان زده هستم.” همچنین می‌توانید خود و ارزش‌های خود را بیشتر به موقعیت شغلی که برای استخدام در اقدام کردید، ربط دهید. ارزش‌های شرکتی را که در آن متقاضی هستید بشناسید و به این فکر کنید که کدام یک از این ارزش‌ها با آنچه ایده‌آل شماست، در یک راستا است.

۳. سراغ صحبت‌های عمومی بروید

به جای بحث درباره عناوین شغلی خاص، مسئولیت‌ها و وظایف شغل ایده‌آل خود را شرح دهید. درباره مهارت‌های خاصی که می‌خواهید در این شغل رویایی به دست آورید صحبت کنید و یا به موارد و برنامه‌های اشاره کنید که قصد دارید برای این شغل انجام دهید. این پاسخ شما باید کارفرما را از آنچه شما دوست دارید در این سمت شغلی انجام دهید و از انجام آن نیز خوشحال خواهید شد، آگاه کند.

 

مثال‌هایی برای پاسخ به “شغل رویایی شما چیست؟”

هنگام بحث درباره شغل رویایی و ایده‌آل خود در طول مصاحبه، از این نمونه پاسخ‌ها به عنوان ایده استفاده کنید:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مثال ۱

من الان سه سال است که در زمینه تبلیغات کار می‌کنم و توانستم به دید خوب و همچنین موقعیت‌های عالی در این حرفه برسم. شغل رویایی من هدایت تیمی به عنوان مدیر خلاق است. در حال حاضر من در حال بهبود مهارت‌های خود در زمینه طراحی و گرافیک و کپی رایتینگ هستم، که هر دو برای چنین شغلی ضرورت هستند. اگر مهارت خود در طراحی را افزایش دهم، هم می‌توانم به این شغل به عنوان طراح ارشد برسم و هم می‌توانم مهارت‌های خود در رهبری و هدایت تیم را افزایش دهم. آنچه در حال حاضر دوست دارم انجام دهم، این است که مدتی در این موقعیت شغلی کار کنم و در نهایت به شغل رویایی‌ام برسم.

 

مثال ۲

شغل رویایی من جایی است که در آن تغییر واقعی ایجاد کنم. از مهارت‌های برنامه نویسی و همچنین ارزش‌های فردی خود استفاده می‌کنم تا چیزی خلق کنم، که تأثیر بهتری روی افراد داشته باشد. در حالی که در دانشگاه مشغول تحصیل بودم، اپلیکیشنی طراحی کردم که به خانواده‌های کم درآمد کمک کنم تا به مشاوران شغلی متصل شوند. امیدوارم بتوانم این ایده را به پایان برسانم یا برای شرکتی کار کنم که به دنبال تکمیل این ایده باشد. به همین دلیل شرکت شما برای من بسیار ارزشمند است. شرکت کمک هزینه جامعه برنامه نویسان یک فرصت شگفت انگیز برای من است و من می‌دانم که با پشتیبانی شرکت شما می‌توانم ابزارهای شگفت انگیزی را توسعه دهم.

 

مثال ۳

کمک به دیگران برای موفق شدن از علایق من است، به همین دلیل شغل رویایی من رهبری و هدایت است. من در زمینه فروش سال‌ها تجربه دارم و به این ترتیب می‌توانم کارهای روزمره اعضای تیم خود را درک کنم. من به عنوان مدیر فروش، افراد تیم خود را تشویق می‌کنم که به اهداف خود برسند و همچنین در عین حال، در این زمینه نیز آموزش ببینند. رویایی من این است که تیمی داشته باشم و بتوانم از آنها حمایت کنم، در حالی که از یک رقابت سالم نیز لذت می‌برم. من در گذشته مدیران بسیار خوبی داشته‌ام و این باعث شده که بتوانم روی تیم تاثیر مثبت بگذارم.

 

مثال ۴

اگرچه فرصت‌های شغلی مطلوبی داشته‌ام، اما هدف اصلی من کار در شرکتی است که ارتباطات بین المللی دارد. به نظر من سفر بسیار کار شاد و مفرحی است، چرا که دوست دارم با فرهنگ‌های جدید آشنا شوم و مردم کشورهای مختلف را از نزدیک ببینم. خیلی دوست دارم مدتی را نیز در اروپا بگذرانم، زیرا به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی تسلط کامل دارم. کمی هلندی نیز بلدم. اگر بتوانم این فرصت شغلی را به دست آورم، بیش از همه مایلم که به سفرهای کاری و مأموریت‌هایی که شرکت در نظر دارد، بروم. انطباق با شرایط کاری جدید، یکی از مهارت‌ها من است که به خوبی آن را انجام می‌دهم.

از این مثال‌ها می‌توانید ایده بگیرید و خود را برای پاسخ دادن به سوال شغل رویایی شما چیست، آماده کنید. اما شغل رویایی شماست و دوست دارید در سازمان‌ها و شرکت‌ها چه کاری انجام دهید و کدام حرفه شما را خوشحال می‌کند؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.