وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه متخصص سئو شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

صنعت بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ روز به روز بیشتر رشد می‌کنند و مشاغلی که در این صنعت معرفی می‌شوند، در میان مشاغلی هستند که در آینده نیاز به آنها بیشتر خواهد شد. همه ما این را می‌دانیم که خرید آنلاین و همچنین خدمات آنلاین جزئی از روزمره ما شده‌اند و وب‌سایت‌ها برای اینکه از رقبای خود در این حوزه عقب نیفتند، به دنبال افراد حرفه‌ای می‌گردند تا بتوانند به خوبی وب‌سایت‌های خود را در میان رقبا برجسته کنند.

در حال حاضر، بیش از ۱ میلیارد وب‌سایت وجود دارد و هر یک از آنها برای اینکه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) باشند، نیاز به فعالیت‌ها و کارهایی خاص دارند. این امر یادگیری بهینه سازی موتور جستجو را به یک مجموعه مهارت جذاب و راهی عالی برای کسب جایگاه مناسب در بازار کار تبدیل کرده است.

آنچه در این مقاله می‌آید مروری است بر کار یک کارشناس سئو، مزایای تبدیل شدن به متخصص سئو، مسیر شغلی در سئوکار شدن و اینکه چرا آموزش و یادگیری عملی به شما کمک می‌کند در این صنعت رو به رشد از دیگر رقبا برتری داشته باشید.

 

سئو (SEO) چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) علمی است که باعث افزایش ترافیک ارگانیک از موتور‌های جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ می‌شود و با کمک این علم است که می‌توان کاربران بیشتری را به سمت وب‌سایت هدایت کرد. به زبان ساده، سئو به معنای بهبود سایت برای دیده شدن آن در جستجوهای مرتبط با جستجوی کاربر در موتورهای جستجو است. زمانی که وب‌سایت شما در نتایج جستجو در صفحات نخست گوگل باشد، می‌توانید مشتریان بیشتری را به سمت خود هدایت کنید و در نهایت از آنها کسب درآمد بیشتری داشته باشید. هدف بسیاری از کسب و کارها و همچنین مدیران وب سایت ها این است که بتوانند در کلماتی که آنها سرچ می‌کنند در صفحه اول نتایج جستجو باشند.

در واقع این هدف باعث می‌شود که یک وب‌سایت بر روی کلمه کلیدی اصلی و مهم خود (به عنوان مثال تست mbti) در صفحه یک نتایج جستجو باشد و این در نهایت باعث افزایش کلیک ارگانیک و جذب کاربر بیشتر می‌شود.

سرچ کاربر، رسیدن به وب‌سایت شما روی آن کلمه‌ای که سرچ کرده و در نهایت کلیک بر روی وب‌سایت شما، درست همان هدفی است که تمام کارفرمایان و شرکت‌ها به دنبال آن هستند و همین جا است که نام سئو و کارشناس سئو (یا اصطلاحاً سئوکار) بیشتر از هر چیز دیگری شنیده می‌شود.

 

سئو چه کار می‌کند؟

برای اینکه بتوانید وب‌سایت خود و صفحات آن را بهینه کنید، ابتدا باید از نحوه کار موتورهای جستجو درک درستی پیدا کنید. در واقع این موتورهای جستجو هستند که محتوای وب‌سایت شما را بررسی می‌کنند و آن را به مخاطب درست نشان می‌دهند.

عوامل متعددی وجود دارد که موتورهای جستجو از آنها برای تجزیه و تحلیل و تعیین ارتباط یک وب‌سایت با کلمه‌ای که کاربر جستجو کرده، استفاده می‌کنند. گوگل اغلب این موارد را فاش نمی‌کند، اما با این حال افراد حرفه‌ای در این حوزه به دنبال این فاکتورها می‌روند و از آنها برای بهینه سازی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. یک متخصص سئو باید از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات وب،‌ آگاه باشد و موارد زیر برخی از مهم‌ترین فاکتورها در رتبه بندی وب‌سایت‌ها می‌باشد:

  • سن دامنه، URL و آتوریتی آن
  • لینک‌ها
  • بهینه سازی وب‌سایت در نسخه موبایل
  • محتوای بهینه شده و با کیفیت
  • سرعت لود صفحات (از جمله سرعت صفحات وب‌سایت در نسخه تلفن همراه)
  • در دسترس بودن و همچنین امنیت سایت
  • تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی هر وب‌سایت
  • سئو تکنیکال
  • تجربه کاربری

رتبه بندی وب‌سایت یعنی اینکه وب‌سایت شما در هنگام سرچ کاربر در مورد کلمه‌ای، در اولین صفحه‌ی نتایج جستجو باشد و شما به آن در همان صفحه اول و در رتبه‌های بالای صفحه دسترسی داشته باشید. در واقعی وب‌سایتی می‌تواند این رتبه را به دست آورد که عوامل بالا در آنها رعایت شود و همچنین سئوکار آن از به‌روزترین روش‌ها برای بهینه سازی سایت استفاده کند. موتورهای جستجو به طور کلی هنگام رتبه بندی یک وب‌سایت سه مرحله زیر را دنبال می‌کنند:

 

۱- کرال کردن

تمام موتورهای جستجو ربات‌هایی دارند که کار آنها کرال کردن (Crawling) و یا همان اسکن کردن وب‌سایت‌ها و صفحات آن است. کرال کردن صفحات وب‌سایت، محتوای شما را در نتایج جستجو قرار می‌دهد.

۲- ایندکس کردن

در این مرحله وب‌سایت و صفحات آن به نتایج جستجو اضافه می‌شود. اگر وب‌سایت شما و صفحات مورد نظر شما در فهرست نتایج موتور جستجو نباشد، شانس دیده شدن توسط کاربر را از دست خواهید داد.

۳- رتبه بندی

وقتی چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید، مرتبط‌ترین وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. این نتایج بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و غیره می‌باشد.

 

متخصص سئو یا سئوکار کیست؟

متخصص سئو فردی با دانش بالا در زمینه بهینه سازی وب‌سایت است که به خوبی می‌تواند وب‌سایت را از لحاظ فنی، کاربری، محتوا و غیره بررسی کند و آن را برای حضور در صفحات برتر نتایج جستجو و به حداکثر رساندن بازدید سایت بهبود دهد. ئس اگر میخواین در رتبه های بالاتر گوگل حضور داشته باشید به یک متخصص سئو نیاز دارید.
به دست آوردن ترافیک ارگانیک علاوه بر اجرای تکنیک‌های سئو، به اجرای برخی کمپین‌ها بازاریابی، حل مسائل فنی، داشتن روحیه تحقیق برای به دست آوردن بهترین و مرتبط‌ترین کلمات و همچنین مهارت در بهینه سازی محتوای وب‌سایت بر اساس سئو نیاز دارد.

 

کار متخصص سئو چیست؟

متخصصان سئو به کسب و کارها و همچنین کارفرمایان کمک می‌کنند تا بتوانند صفحه محصول و خدمات خود در وب‌سایت را در نتایج جستجو در بهترین رتبه قرار دهند. بنابراین، یک متخصص سئو، درباره بهترین روش‌ها برای رسیدن به این هدف تحقیق و تجزیه و تحلیل می‌کند تا به استراتژی برسد که با کمک آن بتواند وب‌سایت شما را به صفحه نخست نتایج جستجو برساند.
هدف کلی متخصص سئو افزایش میزان بازدید وب‌سایت با استفاده از کلمات کلیدی مناسب هر صنعت، بهبود تجربه‌ی کاربر و در نهایت تطبیق وب‌سایت با آخرین الگوریتم‌های موتورهای جستجو برای رتبه گرفتن است. با این وجود موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند و متخصصان سئو باید مدام این تغییرات را پیگیر باشند.

متخصصان سئو نیز مانند هر فرد دیگری در بازار کار باید مهارت‌ها و تخصص‌هایی داشته باشند. البته که این شغل هیچ رشته دانشگاهی ندارد و هر فردی که به سئو علاقه دارد، می‌تواند با حضور در کلاس‌های آنلاین و حضوری، مطالعه مداوم و همچنین کمک گرفتن از بهترین و بزرگترین افراد در این حوزه، خود را در سئو قوی کنند و به کار در این حیطه مشغول شوند. بعد از یادگیری، کارهایی که هر سئوکار باید انجام دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • تهیه استراتژی برای بهینه سازی وب‌سایت
  • تحقیق درباره کلمات کلیدی و استفاده از آن در بازاریابی و رتبه گرفتن وب‌سایت شرکت‌ها و سازمان‌ها.
  • تعیین اهداف قابل اندازه گیری که به تیم مارکتینگ کمک می‌کند تا روند رشد فعالیت‌های سئو را پیگیری کند.
  • ارتباط با سایر متخصصان در تیم بازاریابی برای پیشبرد اهداف در تیم.
  • همکاری با دیگر افراد بخش بازاریابی برای مدیریت استراتژی سئو.
  • همکاری نزدیک با تیم محتوا برای تدوین برنامه‌ای برای تولید محتوای جذاب و با کیفیت در وب‌سایت.
  • همکاری نزدیک با تیم فنی و برنامه نویسی سایت برای پیاده سازی موارد فنی در سایت.
  • داشتن استراتژی برای لینک سازی و بک لینک برای گرفتن نتیجه بهتر در نتایج جستجو.

 

چگونه می‌توان سئوکار شد؟

برخی از متخصصان سئو از ابتدا با هدف سئوکار شدن کار خود را آغاز نکردند. برخی کاملاً تصادفی شروع به کار در این حوزه کردند و بعدها یادگیری خود را در این زمینه روز به روز افزایش دادند. همان‌طور که گفتیم برای تحصیل در دانشگاه رشته‌ای برای سئو وجود ندارد و یادگیری آن تماما به خود شما و علاقه‌ی شما به این حیطه بستگی دارد. اما با این حال بیایید تا نگاهی به مسیر شغلی متخصص سئو بیندازیم و ببینیم برای متخصص سئو شدن چه مراحلی را باید طی کنید.

گام اول: آیا سئوکار شدن برای من مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب شغل این است که مطمئن شوید واقعاً به این حوزه علاقمند هستید. مطمئنا قصد ندارید تا زمان خود را برای شغلی هدر بدهید که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارید.

اگر به خوبی درباره این شغل تحقیق کنید، می‌توانید متوجه شوید که برای این شغل مناسب هستید و حتی روحیه شما با این مدل کار سازگاری دارد یا خیر. ممکن است برای شغل دیگری در مارکتینگ مناسب باشید و مسیر شغلی سئو را به اشتباه برای استخدام انتخاب کرده باشید!

 

گام دوم: اصول سئو و کار با موتورهای جستجو را درک کنید

به عنوان یک سئوکار باید بدانید که سرنوشت کار شما تماما به نحوه کار موتورهای جستجو بستگی دارد. به همین دلیل شما باید در مورد کرالرها یا همان ربات‌های موتورهای جستجو بدانید. این ربات‌ها هستند در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوای شما تصمیم می‌گیرند و چندین عامل کلیدی باعث این تصمیم آنها می‌شوند.

موتورهای جستجو مانند جعبه سیاه هستند و معمولا اطلاعات و اسرار خود را فاش نمی‌کنند. اما می‌توانید از عوامل شناخته شده برای بهینه سازی سایت خود استفاده کنید و آن را در میان دیگر رقبا برجسته‌تر کنید.

برای اینکه متخصص شوید با اصول اولیه شروع کنید. در ابتدا باید درک کنید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با هم تعامل دارند و برای بهینه سازی محتوا چه کاری می‌توانید انجام دهید.

یادگیری اصول اولیه سئو در سه مؤلفه خلاصه می‌شود:

  • انواع محتوایی که کاربران می‌خواهند، انتظار دارند یا نیاز دارند. همه چیز در مورد تولید محتوا و سئو به قصد کاربر بستگی دارد.
  • درک دقیق از نحوه عملکرد موتورهای جستجو.
  • یادگیری کار با ابزارها و تکنیک‌های مورد نیاز برای بهینه سازی وب‌سایت‌ها.

وقتی از زیربنای سئو باخبر باشید و تمام بایدها و نبایدهای آن را بدانید، به خوبی می‌توانید تمام تکنیک‌ها را بر روی وب‌سایت‌ها اعمال کنید.

 

گام سوم: وب‌سایت خود را بسازید

هنگامی که اصول سئو را درک کردید، زمان استفاده از آنها فرا رسیده است. بیشتر افراد حرفه‌ای این توصیه را به شما خواهند کرد که سراغ ساخت و امتحان سئو روی وب‌سایت خود بروید. یعنی باید آزمون و خطا را روی وب‌سایت خود انجام دهید.

HTML را بیاموزید. تمامی تگ‌ها را یاد بگیرید و آنها را آزمایش کنید. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. این امر تولید محتوا را برای شما آسان‌تر می‌کند.

 

گام چهارم: وردپرس را یاد بگیرید

یک سوم وب‌سایت‌ها با وردپرس ساخته شده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید متخصص سئو شوید، باید آن را به خوبی بشناسید.

اینکه همه از وردپرس استفاده می‌کنند، تنها دلیل برای انتخاب آن برای یادگیری نیست، بلکه این سایت‌ساز از بهترین CMS های موجود برای سئو است.

وردپرس به دلیل تأثیری که مستقیماً و به طور غیرمستقیم بر عملکرد سئو می‌گذارند، بسیار مهم است و یادگیری آن نیز باید در برنامه شما باشد.

 

گام پنجم: کار با Google Analytics و Google Search Console را بیاموزید

طرفداران سئو از ابزارهای متنوعی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل کارایی آنها استفاده می‌کنند. پایه و اساس سئو همیشه یادگیری کار با Google Analytics و Google Search Console است و در واقع این دو برای انجام کارهای سئو بسیار مهم هستند. به طور خلاصه این دو ابزار اطالاعات مفیدی به شما می‌دهند که می‌توانید از آنها برای بهبود وب‌سایت‌ها استفاده کنید. میشه گفت تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار گره خورده است.

 

گام ششم: درباره سئو هر روز مطالعه داشته باشید

موتورهای جستجو هر روز در حال تغییر هستند و هر روز به روز رسانی‌های بسیار در آنها دیده می‌شود. به همین خاطر شما باید هر روز درباره تغییرات بخوانید تا بتوانید عوامل رتبه گرفتن وب‌سایت را بدانید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

آگاهی داشتن از آخرین الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید بهترین تصمیمات را برای وب‌سایت‌ها و بهینه سازی آنها بگیرید و همچنین در میان رقبای خود، حرف بیشتری برای گفتن داشته باشید.

 

گام هفتم: به نتایج جستجو نگاه کنید

دقیقا همین مرحله است که باید بیشترین دقت خود را بگذارید. نتایج جستجو را با دقت بررسی کنید.

  • ساختار آنها به چه گونه است؟
  • آنها معمولا چه محتوایی را به کاربر نمایش می‌دهند؟
  • چه وب‌سایتی در ارائه محتوا بهتر عمل کرده است؟

به این نکته توجه کنید که هنگام جستجو کلمات مختلف، نتایج چگونه تغییر می‌کنند.

گوگل همیشه به دنبال این است که بهترین را به کاربر خود نشان دهد. بنابراین نتایج جستجو را مدام پیگیری کنید و زود به زود برای بررسی به آن سر بزنید.

 

گام هشتم: درباره سئو تکنیکال اطلاعات کسب کنید

سئو تکنیکال یا همان سئوی فنی تمام آن کاری است که شما با همکاری تیم فنی باید انجام دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو، بتوانند سایت شما را راحت تر کرال و ایندکس کنند.

سئو تکنیکال شامل بهینه سازی سایت برای نمایش در نسخه موبایل، سرعت سایت، داده‌های ساختار یافته، جاوا اسکریپت و کلیه مکانیزم‌هایی است که بر عملکرد وب‌سایت تأثیر می‌گذارند.

این عوامل در رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجو نقش دارند. شما می‌توانید محتوای شگفت انگیزی داشته باشید، اما سایت کند یا دارای اشکالات زیادی باشد که در نهایت به عملکرد وب‌سایت شما در نتایج جستجو لطمه می‌زند.

 

گام نهم: درباره استراتژی، تولید، بهینه سازی و ارتقا محتوا اطلاعات کسب کنید

در حالی که سئو تکنیکال به ربات موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر وب‌سایت شما را کرال و ایندکس کنند، اما دانستن تمام اطلاعات از نحوه نوشتن و بهینه سازی محتوا نیز به شما کمک می‌کند تا تجربه کاربری بهتری رقم بزنید و میزان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید.

این محتوا همچنین باید توسط یک استراتژی تبلیغاتی پشتیبانی شود. سئو به تنهایی کافی نیست – سایر کانال‌های بازاریابی (به عنوان مثال، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ) به موفقیت یا عدم موفقیت محتوای شما کمک می‌کنند.

 

گام دهم: سراغ یادگیری تکنیک های لینک سازی بروید

لینک سازی یکی از فاکتور های مهم در سئو میباشد. همچنین، یکی از مباحثی است که برخی افراد روش‌های سیاه و اشتباه آن را به شما ممکن است یاد دهند.

برای اینکه از لینک سازی نهایت بهره را ببرید، به لینک‌های با کیفیت نیاز دارید.

 

گام یازدهم: در کنفرانس‌ها و همایش‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید

راه دیگر برای بالا بردن مهارت‌های شما در سئو و مارکتینگ، حضور در رویدادها است. کنفرانس‌ها و وبینارها منابع بسیار خوبی برای یادگیری بیشتر در مورد جنبه‌های خاص بازاریابی محتوا و سئو هستند.

در برخی از این رویدادها و همایش‌ها نکاتی گفته می‌شود که ممکن شما را در این حوزه قوی‌تر از قبل کند و از آنها در پیشبرد کارها و فعالیت‌های سئوی خود استفاده کنید. حضور در رویدادها فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا مستقیماً از زبان متخصصان این صنعت نکاتی را بشنوید، فرصتی که ممکن است در آینده به دست نیاورید.

 

گام دوازدهم: صبور باشید

همان‌طور که ممکن است بدانید، متخصص سئو شدن کار زمان‌بری است و نیاز به سال‌ها تجربه و تلاش دارد. در مورد تغییرات در الگوریتم‌های سئو هوشیار باشید و مدام خود را به روز کنید.

هیچ یک از این موارد با عجله و یک روزه امکان پذیر نیست. اگر برای متخصص سئو شدن اشتیاق داشته باشید، می‌تواند صبر را نیز در کار خود به کار گیرید و فردی حرفه‌ای در این زمینه شوید.

 

مهارت‌های لازم برای متخصص سئو

سئو و کار در این زمینه به قابلیت‌های تحلیلی قوی و درک فناوری نیاز دارد. اگر فکر می‌کنید برای این کار مناسب هستید باید مهارت‌ها و توانایی‌ها زیر را نیز داشته باشید:

  • شکیبا باشید!
  • از کار در زمینه فناوری و با ابزارهای تجزیه و تحلیل لذت ببرید.
  • در زمینه طراحی و مدیریت وب دانش بالایی داشته باشید.
  • در زمینه تحلیل، مهارت بالایی داشته باشید.
  • در مورد بررسی داده‌ها و رسیدن به نتیجه از آنها ماهر باشید.
  • برای موفق کردن کسب و کارها اشتیاق داشته باشید تا در پی آن بتوانید از تلاش خود نتیجه بگیرید.

برای کار در حوزه سئو می‌توانید مدرک بازاریابی داشته باشید، اما مهم‌ترین عامل در موفقیت در سئو و استخدام به عنوان یک سئوکار داشتن تجربه‌ی کاری موفق و رزومه درخشان است.

 

منابع و ابزارهای معتبر برای یادگیری سئو

آیا می‌خواهید سئو را به شکل حرفه‌ای و اصولی یاد بگیرید و خود را در این حرفه به عنوان مدعی معرفی کنید؟ این منابعی که در ادامه نام می‌بریم از بهترین منابع یادگیری سئو هستند که برای یادگیری استراتژی‌های سئو، تاکتیک‌ها، نکات، بایدها و نبایدهای آن نیاز دارید تا به این منابع مراجعه کنید.

 

چشم انداز شغلی سئو

متخصص سئو شغل نسبتاً جدیدی است، زیرا تقاضا برای بهینه سازی و رتبه بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو در دهه گذشته افزایش یافته است. می‌توان سئو را در میان شغل‌های پر تقاضا حساب کرد، زیرا حضور آنلاین برای موفقیت و رشد شرکت‌های امروزی امری حیاتی است. از آنجایی که این رشته شغلی برای شرکت‌های امروزی بسیار مهم است، می‌توان انتظار داشت که حقوق این افراد نیز نسبتا خوب باشد. اگر علاقه مند به فناوری هستید و مهارت بالایی در تحلیل و بررسی دارید، این زمینه شغلی می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

 

سئوکار شویم؟

بازاریابی آنلاین و روی آوردن تمام کسب و کارها به دنیای آنلاین، این امکان را برای شما فراهم کرده است که سراغ مشاغل این حوزه بروید و خود را در این زمینه متخصص کنید. اگر به بهینه سازی وب‌سایت و کار با ابزارهای سئو علاقه دارید و خود را در این زمینه با استعداد می‌بینید، راه درستی را انتخاب کردید. می‌توانید از همین امروز کار یادگیری را آغاز کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید. همچنین می‌توانید آگهی‌های استخدام کارشناس سئو و همچنین مدیر سئو را از بخش فرصت‌های شغلی در سایت ایران‌تلنت مشاهده نمایید.

اگر متخصص سئو هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختم، خوشحال می‌شم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

7 دیدگاه
  1. محسن می‌گوید

    سلام وقت بخیر ‌.. خیلی عالی بود ممنونم از سایت و مقاله خوبتون

  2. محسن ایزدی می‌گوید

    برای اینکه سئوکار موفقی باشیم بهتره مارکتینگ رو خوب بلد باشیم یا برنامه نویسی؟
    ( در حال حاضر من تخصص ام محتواست و میخوام بیام سمت سئو )

  3. sepideh می‌گوید

    سلام. من شنیدم که در آینده سئو از بین میره. آیا درسته این موضوع؟

    1. kowsar می‌گوید

      با پیشرفت علم همیشه شغل ها جایگزین میشن

  4. هادی عظیمی می‌گوید

    سلام ممنون مطالبتون بسیار آموزنده بود

  5. Behnaz می‌گوید

    عالی بود

  6. طه می‌گوید

    بسیار مفید بود و موجز و جامع . خدا قوت
    در زمینه تاثیر گذاری سن دومین و ائتوریتی اونقدر موافق نیستم البته

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.