وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مصاحبه ویدیویی چیست و در چه شرایطی باید از آن استفاده کنیم؟

فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند و سرعت و کیفیت اینترنت، زوایای متعددی از زندگی بسیاری از ما را تغییر داده است. در چنین شرایطی کسب و کارهای اینترنتی شروع به رشد کردند و حتی نحوه استخدام نیز دستخوش تغییراتی شد. اگر تا دیروز از امکانی به نام مصاحبه ویدیویی و نمایشگاه آنلاین کار صحبت می‌کردید، شاید برای کمتر کسی معنادار بود، اما این روزها شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی مصاحبه‌های خود را به صورت ویدیویی انجام می‌دهند. این امکان روند استخدام را سریع‌تر می‌کند و محبوبیت زیادی، هم در بین کارجویان و هم کارفرمایان دارد.

حال بیایید ببینیم مصاحبه ویدیویی چه تفاوتی با مصاحبه حضوری دارد و کدام یک چه برتری نسبت به دیگری دارند. در ادامه این مطلب نیز شما را با نمایشگاه آنلاین کار تلنت کوچ آشنا می‌کنیم.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

انواع مصاحبه کدامند؟

چنانچه رزومه متناسب با فرصت شغلی مورد نظر و مورد تایید باشد، شما می‌توانید از کارجو برای انجام مصاحبه دعوت کنید. این مصاحبه می‌تواند به سه صورت انجام شود:

  1. مصاحبه تلفنی
  2. مصاحبه حضوری
  3. مصاحبه ویدیویی

که در ادامه به صورت مختصر هر کدام را بیان می‌کنیم.

مصاحبه تلفنی را که می‌شناسید؟!

شما احتمالاً تعدادی گزینه مورد تایید دارید که به فرصت شغلی مورد نظرتان علاقه‌مند هستند. اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که همه این گزینه‌ها ممکن است برای فرصت شغلی مورد نظر مناسب نباشند. به این ترتیب می‌توانید از نخستین مرحله مصاحبه به نام مصاحبه تلفنی استفاده کنید.

مصاحبه تلفنی این امکان را به شما می‌دهد که تعداد گزینه‌هایتان را کمتر کنید و مرحله بعد را با آن دسته از کارجویانی که بیشتر با فرصت شغلی مورد نظر هماهنگ هستند، پیش ببرید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مصاحبه تلفنی چیست را در وبلاگ ایران تلنت بخوانید.

مصاحبه حضوری هم که معرف حضورتان است!

در مصاحبه حضوری شما با گزینه‌های مورد نظر، قرار ملاقات حضوری می‌گذارید. در این نوع مصاحبه معمولاً سوالاتی از کارجویان پرسیده می‌شود، توانایی‌های آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آخر درباره حقوق و دستمزد تصمیم‌گیری می‌شود.

نمایشگاه آنلاین کار

اما مصاحبه ویدیویی چیست؟

گسترش استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند، دنیای ارتباطات را دستخوش تغییرات زیادی کرده است که این تغییر در چگونگی انجام مصاحبه‌های شغلی هم تاثیر داشته است.

این روزها برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها به جای دعوت از کارجویان برای انجام مصاحبه حضوری، از آنها می‌خواهند که به سوالات مورد نظرشان به صورت ویدیویی پاسخ دهند. این نوع مصاحبه مثل مصاحبه تلفنی معمولاً در مراحل اولیه درخواست کارجویان انجام می‌شود، با این تفاوت که تصویری کلی از شخصیت کارجو را نیز ترسیم می‌کند.

ابزارها و اپلیکیشن‌های مختلفی مانند اسکایپ دقیقاً برای برپایی چنین جلساتی طراحی و عرضه شده‌اند و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی جذب و استخدام خود را به این شکل انجام می‌دهند. حال، در ادامه ببینیم که مصاحبه‌ حضوری با مصاحبه ویدیویی چه تفاوتی دارد.

مصاحبه ویدیویی چه مزایایی دارد؟

مصاحبه ویدیویی مزایای و برتری خاصی نسبت به سایر انواع مصاحبه دارد که این مزایا عبارتند از:

  1. صرفه‌جویی در هزینه‌ها: مصاحبه ویدیویی هزینه‌های رفت‌و‌آمد را از بین می‌برد؛ به ویژه که بسیاری از شرکت‌ها نیز هزینه‌های رفت‌و‌آمد آن دسته از کارجویانی را که در شهر و کشور دیگری هستند، پرداخت نمی‌کنند.
  2. صرفه‌جویی در وقت: وقتی مصاحبه را به صورت ویدیویی انجام می‌دهید، در وقت هر دو طرف مصاحبه صرفه‌جویی می‌شود. وقت مصاحبه‌شونده در ترافیک تلف نمی‌شود و خودتان هم به عنوان کارفرما می‌توانید مصاحبه را در جایی که فکر می‌کنید مناسب است، انجام دهید.
  3. قابلیت ثبت شدن: مزیت دیگر انجام مصاحبه ویدیویی این است که شما می‌توانید ثبتش کنید. با انجام این کار می‌توانید فیلم مصاحبه را در اختیار دیگر مدیران شرکت یا سازمان هم بگذارید تا آنها هم نظرشان را بگویند و به این ترتیب ارزیابی دقیق‌تری داشته باشید. این کار همچنین نیاز به انجام مصاحبه‌های پی‌در‌پی را از بین می‌برد.
  4. استرس کمتر: قرار گرفتن در محیطی که کارجویان تا به حال در آن حضور نداشته‌اند، ممکن است باعث استرس آنها شود. در صورتی که بودن در مکانی آشنا، روند مصاحبه را برایشان راحت‌تر می‌کند.

معایب مصاحبه ویدیویی چه هستند؟

مصاحبه ویدیویی نیز مانند هر چیز دیگری در این جهان، در کنار مزایای مفیدش معایبی نیز می‌تواند داشته باشد:

  1. برقراری ارتباط: ممکن است در حین مصاحبه، اینترنت قطع و ارتباط با اختلال مواجه شود. همچنین این امکان وجود دارد که سوء برداشتی اتفاق بیافتد و شما یا مصاحبه‌شونده متوجه سوال یا مطلبی نشوید و نیاز به تفسیرهای طولانی باشد.
  2. عدم تمرکز و راحتی با دوربین: برای بسیاری از افراد، نشستن جلوی دوربین و نگاه کردن به آن سخت است. این عده معمولاً سَر خود را جلوی دوربین پایین می‌اندازند، اصلاً به آن نگاه نمی‌کنند و در نتیجه عملکرد ضعیفی در مقابلش دارند.
  3.  فقط برای کارآموزان و فارغ‌التحصیلان: در هنگام استخدام مدیران ارشد، بررسی زبان بدن و مهارت‌های کلامی آنها بسیار مهم است. بررسی این ویژگی از طریق مصاحبه ویدیویی سخت است و بهتر است مصاحبه با مدیران ارشد، حضوری انجام شود.

حال ببینیم مصاحبه حضوری چه مزایایی دارد؟

علی‌رغم محبوبیت مصاحبه‌های ویدیویی، هنوز هم مصاحبه‌های حضوری رایج‌ترند. بیایید نگاهی به نقاط مثبت و منفی این مصاحبه‌ها بیاندازیم.

  1. آشنایی با فرهنگ سازمانی: مصاحبه حضوری این امکان را فراهم می‌کند که مصاحبه‌شونده شرکت شما را از نزدیک ببیند و با فرهنگ سازمانی حاکم بر آن آشنا شود. حضور کارجویان از طرفی این امکان را به شما می‌دهد که رفتارشان را از نزدیک و در تعامل با دیگران بررسی کنید.
  2. امکان آشنایی از نزدیک: بسیاری از طرفداران مصاحبه‌های حضوری معتقدند، بهترین نوع مصاحبه، مصاحبه‌ای است که امکان برخورد چهره به چهره و آشنایی با زبان بدن را فراهم می‌کند.
  3. ارزیابی بهتر: در این نوع از مصاحبه شما می‌توانید از میزان اعتماد به نفس و انگیزه کارجویان باخبر شوید. همچنین در سوی دیگر میدان، شما به عنوان کارجو، در مصاحبه حضوری بهتر می‌توانید کارفرمایان را تحت تاثیر قرار دهید و از نحوه رفتار و صحبت‌های آن متوجه شوید که آیا علاقه‌مند به همکاری با شما هستند یا نه.
دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

معایب مصاحبه حضوری چیست؟

  1. استرس‌زا بودن: بزرگترین مشکل مصاحبه‌های حضوری این است که استرس زیادی را به کارجویان وارد می‌کند. حاضر شدن به موقع در محل مصاحبه، آشنا نبودن با محیط، بلد نبودن آدرس و همچنین سوالاتی که ممکن است با آن مواجه شوید و حتی نحوه آماده شدن شما می‌تواند استرس زیادی را به همراه داشته باشد.
  2. مشکل برنامه‌ریزی: اگر شاغل باشید، پیدا کردن وقت آزاد برای انجام مصاحبه و درحالی که مشغول به کار هستید، برایتان آسان نخواهد بود. اگر کاملاً درگیر کار فعلی باشید ممکن است کارفرمایان، قرار مصاحبه را با شخصی بگذارند که وقت آزاد دارد.
  3. وقت‌گیر و پرهزینه: تصور کنید قرار است با شخصی که در شهر یا کشور دیگری زندگی می‌کند، مصاحبه کنید. این کار وقت و هزینه زیادی را به خصوص اگر قرار باشد هزینه‌های رفت و آمد کارجو را پرداخت کنید، به شما تحمیل خواهد کرد.

مصاحبه ویدیویی یا مصاحبه حضوری؟

پس از بررسی معایب و مزایای مصاحبه‌های حضوری و مصاحبه‌های ویدیویی، حال می‌رسیم به نتیجه‌گیری درباره اینکه کدام یک از این دو مصاحبه بهتر است؟

باید بگوییم در مرحله مقدماتی، انجام مصاحبه ویدیویی بهتر از مصاحبه حضوری خواهد بود. شما می‌توانید در مراحل اولیه استخدام، مصاحبه ویدیویی را پیش ببرید و چنانچه همه چیز خوب پیش رفت با گزینه‌های مورد نظرتان مصاحبه حضوری ترتیب دهید؛ به خصوص که این روزها بسیاری از شهرهای بزرگ با معضل آلودگی هوا دست به گریبانند و هرچه قدر در این شرایط رفت و امد کمتر باشد؛ به نفع همه است. همچنین، رفت و آمد در فصل زمستان و با بارش باران و برف برای کارجویان بسیار دشوار خواهد بود.

نمایشگاه آنلاین کار، محصول جدید تلنت‌کوچ هم به همین منظور برگزار می‌شود.

نمایشگاه آنلاین کار

نمایشگاه آنلاین کار چیست؟

نمایشگاه آنلاین کار، محصول جدید تلنت کوچ، کارش را از بهمن ۱۳۹۷ شروع کرده است. هدف از طراحی این نمایشگاه که به صورت کاملاً آنلاین برگزار می‌شود، کمک به ارتباط آنلاین کارفرمایان و کارجویان، به ویژه کارآموزان و تازه فارغ‌التحصیلانی است که به دنبال شغل هستند.

برای درک بهتر نمایشگاه آنلاین کار به شما پیشنهاد می‌کنیم تا گفت‌وگوی ما با سحرناز امیر طهماسب (مدیر محصول تلنت کوچ) را بخوانید.

چگونه می‌توان از نمایشگاه آنلاین کار استفاده کرد؟

در این نمایشگاه هر شرکت و سازمان، مثل نمایشگاهی واقعی، دارای غرفه‌ای مخصوص به خود است. شرکت یا سازمان مذکور، درخواست خود برای فرصت‌های کارآموزی و کارجویی مورد نیاز را ثبت می‌کند و کارآموزان و تازه فارغ‌التحصیلان می‌توانند برای فرصت‌های شغلی مورد نظر رزومه ارسال کنند.

پس از بررسی رزومه‌ها توسط شرکت یا سازمان مورد نظر، با آن دسته از کارآموزانی که رزومه‌شان مورد تایید باشد، قرار مصاحبه ویدئویی گذاشته می‌شود؛ اگرچه شرکت یا سازمان موردنظر می‌تواند درخواست قرار ملاقات حضوری هم با کارجو ترتیب دهد.

نمایشگاه آنلاین کار تلنت کوچ چه مزایایی دارد؟

  • نمایشگاه آنلاین کار، امکان پیدا کردن آن دسته از کارجویانی را که علی‌رغم داشتن سابقه کم، با نیازهای شرکت یا سازمان سازگارترند را خیلی سریع فراهم می‌کند.
  • به کارفرمایان به خصوص در مراحل اولیه استخدام، اجازه می‌دهد که دایره گزینه‌های مورد نظر را کوچک‌تر کنند و به این ترتیب هزینه‌های انجام مصاحبه حضوری را کاهش دهند.
  • این روش به خصوص مناسب انجام مصاحبه با کارجویانی است که در شهر یا کشور دیگری زندگی می‌کنند.
  • شما با این روش در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید، می‌توانید مصاحبه ویدیویی انجام دهید و از مصاحبه‌های پی‌درپی جلوگیری کنید.
  • با ثبت درخواست در نمایشگاه آنلاین کار می‌توانید به رزومه تعدادی از کارآموزان و تازه‌فارغ‌التحصیلان با انگیزه دسترسی داشته باشید.
  • با شرکت در نمایشگاه آنلاین کار، رفت و آمدهای غیرضروری کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب می‌توانید سهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشید.

در صورتی که علاقه‌مند هستید در کنار برترین شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه آنلاین کار شرکت کنید، از طریق لینک زیر فرم ثبت‌نام را تکمیل نمایید:

ثبت‌نام در نمایشگاه آنلاین کار تلنت کوچ

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.