وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

ایران‌تلنت «جذاب‌ترین کارفرمایان ایران» را معرفی کرد

در دنیای کار همیشه افراد مختلف به دنبال کار کردن در بهترین شرکت با بهترین مزایای ممکن هستند. اما واقعا کدام شرکت بهترین شرایط را برای کار کردن نیروهای خود فراهم می‌کند؟ از کجا می‌شود تشخیص داد که «جذاب‌ترین کارفرمایان ایران» در حال حاضر کدام شرکت‌ها هستند؟

فرض کنید برای پاسخ به این سوال از یک فرد با تجربه کمک بگیرد؛ اولین سوالی که از او می‌پرسید این است که «از بین شرکت‌هایی که کار کردید، کدام شرکت را برای کار کردن توصیه می‌کنید و از همکاری با کدام شرکت تجربه بهتری داشتید؟» سوال دومی که ممکن است از این فرد بپرسید این است که فارغ تجربه کاری، در حال حاضر دوست دارید برای کدام شرکت کار کنید؟

برای پیدا کردن «جذاب‌ترین کارفرمایان ایران» ما هم همین دو سوال کلیدی را مطرح کردیم و سعی کردیم با پاسخ به این دو سوال، شرکت‌هایی که بهترین شرایط را برای کارکنان خود فراهم کرده‌اند را معرفی کنیم.

بررسی نظرات کارکنان شرکت‌ها در ۱۶ سال گذشته

اول به سراغ نظرات کارکنان سابق و فعلی شرکت‌ها رفتیم و امتیازات و نظرات کارکنان‌ آنها در ۱۶ سال گذشته را بررسی کردیم تا ببینیم کارکنان به کدام تجربه‌های کاری خود نمره بالاتری داده‌اند. در ادامه هم به روال دو سال گذشته، یک نظرسنجی سراسری برگزار کردیم و از عموم افراد جامعه پرسیدیم که رویای کار کردن در کدام شرکت را دارند؟ در ابتدا با هم امتیازات کارکنان به تجربه‌های کاری‌شان را بررسی می‌کنیم.

بالاترین امتیاز کارکنان در شرکت‌های فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی

کار کردن در هر صنعت با صنعت دیگر متفاوت است و به طبع آن انتظارات کارکنان از شرکت‌ها هم تفاوت‌هایی آشکار با یکدیگر دارند. به دلیل متفاوت بودن شرایط کار در صنایع مختلف در ابتدا بالاترین امتیاز کارکنان به شرکت‌ها را به «تفکیک صنعت» بررسی کرده‌ایم. با «شرکت‌های فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی» شروع می‌کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کافه‌بازار، ویستا سامانه آسا و اسنپ توانسته‌اند در چهار سال اخیر بالاترین امتیاز را از کارکنان خود دریافت کنند:

بالاترین امتیاز کارکنان در شرکت‌های فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی

بالاترین امتیاز در شرکت‌های کالای مصرفی (FMCG)

در چهار سال اخیر شرکت «دنون نوتریشیا» توانسته با امتیاز ۴.۸ در رتبه اول صنعت کالاهای مصرفی قرار بگیرد و بالاترین امتیاز را از کارکنان خود دریافت کند. شرکت «محصولات غذایی بیژن» نیز توانسته رتبه دوم را به دست بیاورد و شرکت «جی‌تی‌آی» هم توانسته در رتبه سوم قرار بگیرد:

بالاترین امتیاز در شرکت‌های کالای مصرفی (FMCG)

بالاترین امتیاز در شرکت‌های مخابراتی و شبکه

در این صنعت در چهار سال اخیر، شرکت «زیتل» توانسته بالاترین امتیاز را از کارکنان خود دریافت کند. «ایرانسل»، «همراه اول» و «هوآوی» شرکت‌هایی هستند که در دو دوره ارزیابی همواره بین ۱۰ شرکت برتر بوده‌اند.

نکته جالب در این صنعت اینجاست که در طی سالیان گذشته که شرکت «اریکسون» در ایران فعال بود، بالاترین امتیاز را از کارکناش دریافت کرده بود و از منظر شرایط ایده‌آل کاری سال‌ها رتبه اول را داشت.

بالاترین امتیاز در شرکت‌های مخابراتی و شبکه

بالاترین امتیاز در شرکت‌های تولیدی

در صنعت تولیدی کارکنان شرکت «رنو پارس» بیشترین رضایت را از محیط کارشان داشتند و بالاترین امتیاز را به این شرکت داده‌اند. «زیست تخمیر» و «مجتمع صنعتی ماموت» نیز در آخرین دوره ارزیابی شرکت‌ها در در جایگاه دوم و سوم صنایع تولید و فرایند قرار گرفته‌اند.

بالاترین امتیاز در شرکت‌های تولیدی

بالاترین امتیاز برنامه‌نویسان به شرکت‌ها

بعد از بررسی هر صنعت حالا تجربیات کاری افراد در گروه‌های شغلی مختلف را مرور می‌کنیم. همه ما می‌دانیم کار کردن در هر تیمی با تیمی دیگر حتی در یک سازمان می‌تواند متفاوت باشد. مثلا ممکن است همکاران تیم محصول یک شرکت از شرایط کاری‌شان راضی باشند اما تیم مالی و حسابداری همان شرکت، از شرایط کاری‌شان راضی نباشند. به همین خاطر در ادامه تجربه‌های کاری افراد در گروه‌های شغلی مختلف را با هم بررسی می‌کنیم.

در ابتدا به سراغ گروه شغلی «کامپیوتر و برنامه‌نویسی» رفتیم و امتیازات آنها را بررسی کردیم. برنامه‌نویسان بالاترین امتیاز را به همکاری با «کافه بازار» داده‌اند و بیش از هر شرکت دیگری از شرایط کاری این شرکت راضی بوده‌اند. شرکت «اسنپ نیز با اختلافی نسبتا کم در جایگاه دوم قرار گرفته است:

بالاترین امتیاز برنامه‌نویسان به شرکت‌ها

بالاترین امتیاز متخصصان منابع انسانی به شرکت‌ها

متخصصان منابع انسانی که تجربه همکاری با شرکت «زرین رویا» را داشته‌اند، بالاترین امتیاز را به این شرکت داده‌اند. شرکت‌های، «ایرانسل»، «جی‌تی‌آی»، «گروه مپنا» و «اسنپ» نیز بالاترین امتیاز را در این حوزه کاری دریافت کرده‌‌اند:

بالاترین امتیاز متخصصان منابع انسانی به شرکت‌ها

بالاترین امتیاز متخصصان مالی و حسابداری به شرکت‌ها

اگر فعال حوزه مالی و حسابداری باشید شاید برای‌تان جالب باشد که حسابداران از تجربه کار با کدام شرکت رضایت بیشتری داشته‌‌اند. این گروه از متخصصان به تجربه همکاری با «بی‌ای‌تی پارس»، «هنکل»، «انرژی دانا» و «دیجی‌کالا» بالاترین امتیازها را داده‌اند:

بالاترین امتیاز متخصصان مالی و حسابداری به شرکت‌ها

بالاترین امتیاز متخصصان مارکتینگ و ارتباطات به شرکت‌ها

این گروه از متخصصان بالاترین امتیاز را به تجربه همکاری با شرکت‌های «جی.‌تی.‌آی»، (و) «ایرانسل» داده‌اند:

بالاترین امتیاز متخصصان مارکتینگ و ارتباطات به شرکت‌ها

بالاترین امتیاز به شرکت‌ها در شاخص‌های اصلی

کاربران ایران تلنت در قسمت تجربه‌های کاری، به شش فاکتور «حقوق و مزایا»، «فرصت‌های ارتقا»، «تعادل کار و زندگی»، «مدیران ارشد»، «فرصت‌های یادگیری» و «فرهنگ و ارزش‌های سازمانی» به صورت جداگانه امتیاز می‌دهند. در ادامه شرکت‌های برتر که در چهار سال اخیر در هر شاخص بیشترین امتیاز از کارکنان‌شان دریافت کرده‌اند، را معرفی می‌کنیم:

  • بهترین شرکت در شاخص «حقوق و مزایا»: هنکل
  • بهترین شرکت در شاخص «فرصت‌های ارتقا»: کافه‌بازار
  • بهترین شرکت در شاخص «تعادل کار و زندگی»: کافه‌بازار
  • بهترین شرکت در شاخص «فرصت‌های یادگیری»: کافه‌بازار
  • بهترین شرکت در شاخص «فرهنگ و ارزش‌های سازمانی»: کافه‌بازار
  • بهترین شرکت در شاخص «مدیران ارشد»: کافه‌بازار

بالاترین امتیاز به شرکت‌ها در شاخص‌های اصلی

رویای متخصصان برای کار کردن

بعد از بررسی تجربیات متخصصان و امتیازاتی که به شرکت‌های سابق یا فعلی خود داده‌اند، برای پیدا کردن «جذاب‌ترین کارفرمای ایران» یک نظرسنجی برگزار کردیم و از افراد پرسیدیم: انتخاب اول‌شان برای کار کردن کجاست؟ و رویای کار کردن برای کدام شرکت ایرانی را دارند؟ ما در سه سال گذشته این سوال را از افراد با تخصص‌های مختلف پرسیدیم.

در نظر سنجی امسال ایران تلنت هم ۱۰۶۵۷ نفــر مشارکت داشته‌اند که در ادامه با هم می‌بینیم انتخاب اول متخصصان ایران در زمینه‌های مختلف برای کار کردن کجاست:

رویای متخصصان برای کار کردن

مقایسه نتایج سه سال گذشته

ایران تلنت برای سومین سال است که این نظرسنجی سراسری را برگزار می‌کند. در ادامه نتایج به دست آمده امسال را در مقایسه با دو سال گذشته می‌بینید:

مقایسه گزارش سه سال گذشته ایران تلنت

رویای برنامه‌نویسان برای کار کردن

محیط کار ایده‌آل از منظر مشاغل و تخصص‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اولویت‌های کاری برنامه‌نویسان و خواسته‌های‌شان از محیط کار با اولویت‌های کاری مشاغلی چون منابع انسانی کاملا متفاوت است. ایران تلنت در گزارش خود به تفکیک مشاغل محیط‌های کاری ایده‌آل را معرفی کرده است که در ادامه به چند نمونه از آنها می‌پردازیم.

طبق نتایج به دست آمده نظرسنجی ایران‌تلنت، برنامه‌نویسان شرکت‌های «اسنپ»، «دیجی‌کالا» و «ایرانسل» را به عنوان انتخاب اول برای کار، اعلام کرده‌اند:

رویای برنامه‌نویسان برای کار کردن

رویای متخصصان مارکتینگ و ارتباطات برای کار کردن

برای فعالین در شاخه‌های مختلف مارکتینگ و ارتباطات، دیجی‌کالا گزینه اول برای کار کردن است. از دیگر شرکت‌های مورد علاقه این گروه شغلی می‌توان به همراه اول، جی‌تی‌آی و علی‌بابا اشاره کرد:

رویای متخصصان مارکتینگ و ارتباطات برای کار کردن

رویای متخصصان منابع انسانی برای کار کردن

شاید برای‌تان جالب باشد که متخصصین منابع انسانی که خودشان در کار جذب و استخدام هستند، ترجیح می‌دهند در کدام شرکت‌ها کار کنند. گروه مپنا انتخاب اول فعالین حوزه منابع انسانی برای کار کردن است. شرکت ایران‌‌خودرو انتخاب دوم این دسته از افراد است و دیجی‌کالا نیز گزینه سوم آنها برای کار کردن است:

رویای متخصصان منابع انسانی برای کار کردن

رویای حسابداران برای کار کردن

گروه مپنا توانسته نظر حسابداران و فعالین حوزه مالی را نیز به خود جلب کند چون حسابداران این شرکت را به عنوان گزینه اول و ایده‌آل خود برای کار کردن معرفی کرده‌‌اند. شرکت‌های ایران‌خودرو، ایرانسل، نستله و داروسازی دکتر عبیدی نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند:

رویای حسابداران برای کار کردن

مهمترین فاکتورهای محیط کاری ایده‌آل از دید متخصصان

در بخش دیگری از این نظر سنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا مهمترین فاکتورهای محیط کاری ایده‌آل‌شان را معرفی کنند. طبق انتظار اولین عامل مهم برای تمام متخصصان «میزان حقوق دریافتی» است. دومین ویژگی از دید این افراد «فرصت ارتقا و مسیر شغلی مشخص» است؛ سومین فاکتور مهم نیز «داشتن فرصت یادگیری و توسعه فردی» عنوان شده است. در ادامه تمام فاکتورهای مهم محیط کاری ایده‌آل از منظر افراد مختلف بررسی شده است:

  1. میزان حقوق دریافتی: %۱۷
  2. فرصت ارتقا و مسیر شغلی مشخص: %۱۱
  3. داشتن فرصت یادگیری و توسعه فردی در شرکت: %۱۱
  4. داشتن امنیت شغلی: %۱۰
  5. مزایایی که علاوه بر حقوق به کارمندان تعلق می‌گیرد: %۸
  6. وجود تعادل بین کار و زندگی شخصی: %۷
  7. داشتن رابطه خوب با مدیر حمایتگر و مربی: %۶
  8. محیط کار شاد و جوان و پرانرژی: %۵
  9. به روز بودن شرکت در استفاده از دانش و تکنولوژی: %۴
  10. ساعت کاری منعطف: %۴
  11. جذابیت محصولات و خدمات شرکت: %۴
  12. حمایت شرکت از ایده‌های نو و خلاقانه: %۳
  13. تقدیر و قدردانی از عملکرد خوب: %۳
  14. داشتن رابطه خوب و موثر با همکاران: %۳

دانلود کامل گزارش

برای مشاهده جزئیات بیشتر و بررسی امتیازات کامل گروه‌های شعلی مختلف به شرکت‌ها، می‌توانید گزارش «جذاب‌ترین کارفرمایان ایران» را از سایت ایران‌تلنت دانلود کنید.

دانلود فایل گزارش جذاب‌ترین کارفرمایان ایران

داشبورد هوشمند برندکارفرمایی ایران تلنت

تمامی این گزارش و اطلاعات، بخشی از خروجی داشبورد هوشمند برند کارفرمایی ایران تلنت است؛ این داشبورد برای ارزیابی دقیق عملکرد سالانه شرکت‌ها در برخی از مهمترین شاخص‌های منابع انسانی طراحی شده که از میان آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • رصد و بررسی کارنامه شما در زمینه برند کارفرمایی
  • قدرت برند شما در جذب رزومه و استخدام بهترین متخصصان
  • تاثیر فعالیت‌های شما در رشد جایگاه برند کارفرمایی
  • درک اولویت‌های کاری تیم‌ها با تخصص‌های مختلف
  • شناسایی نقاط قوت عملکرد تیم منابع انسانی
  • بررسی و مقایسه امتیازات تیم‌های مختلف سازمان با یکدیگر
  • مقایسه جایگاه برند کارفرمایی شما با رقیبان در صنعت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دسترسی به داشبود هوشمند برند کارفرمایی ایران تلنت، می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

 یا با تماس با شماره (۰۲۱۷۴۳۰۲۲۰۰) از پشتیبان اختصاصی خود، اطلاعات دقیق‌تری از این داشبورد هوشمند دریافت کنید.

مطالب پیشنهادی
13 دیدگاه
  1. هستی می‌گوید

    سلام و ممنون از گزارش جامعتون . برای من سوال پیش اومد که شرکتی که رده اول FMGC رو داره توی قسمتهای دیگر گزارش مثل شاخص ها و نظر متخصصان و غیره نامی ازش توی لیست بهترین ها نیست . میشه روش آمار گیری رو توضیح بدید ؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام. ممنون از توجه و نظر شما بابت گزارش.
      خدمتتون عرض کنیم که شرکتی که فرمودین توی صنعت خودش در ۴ سال اخیر رتبه برتر شده ولی لزوما بین همه شرکت ها و در شاخص ها نباید اول باشه
      چون در شاخص ها و نظرات متخصصان با تمام شرکت ها رقابت می‌کرد

      1. هستی می‌گوید

        ممنونم از پاسختون . اما وقتی شرکتی در شاخص های اصلی بین پنج شرکت اول نیست . و همچنین متخصصان فقط در یک رشته بعنوان شرکت برتر معرفی ش میکنن ( قسمت فروش ) چطور در محاسبه امتیاز ها از شرکتهای دیگر پیشی میگیرد .

        1. ایران تلنت می‌گوید

          ببینید تقسیم بندی گزارش اون بخشی که شما میفرمایید ، بر حسب صنعت هست
          یعنی فرض کنید توی صنعتی ۱۰۰ شرکت وجود دارد که شرکتی هم رتبه برتر این صنعت هست
          اما در بخش شاخص های اصلی، تمام شرکت های تمام صنایع دارند با هم رقابت می کنند و شرکتی که توی صنعت مثلا تند مصرف اول هست لزومی نداره بین تمام شرکت ها هم جز ۵ شرکت برتر باشد.
          باز هم اگر نکته‌ای داشتید ما در خدمت شما هستیم.

  2. م.ش. می‌گوید

    همان اصطلاح رویای کارجویان مناسب گزارش هست! متاسفانه همیشه ظاهر شرکت ها با باطن شان متفاوت هست! مپنا برای کسانی خوب هست که یا رابطه قوی با مدیران ارشد داشته باشد و یا توان پاچه خواری قوی! برای افراد کاری و توانمند خیلی امکان پیشرفت وجود ندارد! مدیران سنتی غیر قابل نقد! گاها بی ادب، بی منطق و حتی عربده کش!
    مزیت آن پرداخت به موقع حقوق هست و پرداختی بالاتر نسبت به سطح سایر شرکت ها و کشور!
    اما تا جایی که من دارم، رضایت پرسنل پایین هست! اختلاف طبقاتی شدیدی بین رده کارشناسی و مدیران ارشد هست! در حدی که مدیریتی در ستاد گروه مپنا وجود دارد به نام مدیر امور مدیران!

    1. SS می‌گوید

      سلام

      در شرکت عالیفرد هم اختلاف طبقاتی بین لایه مدیران و کارکنان بسیار زیاد است بگونه ای که گویا ماموریت واحد منابع انسانی راضی کردن مدیران هست !!!!

    2. منتقد می‌گوید

      دقیقا مانند شرکت عالیفرد و نتیجه اش هم توی نتیجه نظر سنجی مشاهده شده ، واقعا دست مدیر با کفایت منابع انسانی شرکت عالیفرد درد نکنه .

  3. امیر می‌گوید

    دوست عزیز به عنوان کارمند مپنا باید برعکس مواردی که فرمودید خدمتتون عرض کنم. رابطه با مدیران خیلی موثر نیست. مدیران خوب و باسوادی داره. حقوق اصلا به موقع پرداخت نمیشه و نسبت به دیگر شرکتها بالاتر نیست! سمتی به عنوان مدیر امور مدیران هم نداریم!

  4. علی می‌گوید

    من دانشجوی دکتری هستم و در ۸ کمپانی بین المللی به مدت ۲۲ سال کار کردم. ۹۱۱ ساعت آموزش دیدم و ۴ کتاب در زمینه تخصص خودم تالیف کردم. خرداد ماه به دلیل تحریم ها شرکت ما که یک شرکت خارجی بود از ایران رفت. به ۲۰۰ شرکت ایرانی رزومه دادم که ۳ تا از آنها من راه به مصاحبه دعوت کردند و آنها هم در مصاحبه از تخصص من اصلا نپرسیدند و برخی مصاحبه ها فقط ۲ دقیقه بود. متاسفم برای خودم که در کشوری زندگی میکنم که حدود ۲۰۰ درصد از شرکت هاش به دنبال پارتی بازی و عدم شایسته سالاری هستند. به جز مهاجرت به نظر شما آدم باید چیکار کنه؟ تا کی میخاهیم یاد بگیریم به شایستگی های فرد توجه کنیم؟ در این ۸ کمپانی خارجی که کار کردم ندیدم هیچ خارجی پارتی بازی کنه در استخدام

  5. اصغر فرهادی می‌گوید

    از همین ۴ کامنت کاملا مشخصه این نظرسنجی چقدر واقعی بوده.

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام. ممنون که نظرتون رو درج کردید اما اگر بیش‌تر منظورتون رو بفرمایید شاید بهتر متوجه بشیم و بتونیم توضیحات تکمیلی رو ارائه کنیم خدمتتون.

  6. شاروان می‌گوید

    سلام. کاش ملاک این سنجش مشخص بود! کارمندان این شر کتها این نظرات رو دادن ؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام. همون‌طور که داخل گزارش آمده این گزارش از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول نظرات کارمندانی بوده که در این شرکت‌ها سابقه و تجربه و کار داشتند و یک بخش به علاقه کاربران برای کار می‌پردازه که ممکنه در اون شرکت کار نکرده‌باشند. اگر فایل کامل گزارش رو دانلود کنید فکر کنیم کاملن متوجه معیارها بشید. اما اگر باز هم سوالی داشتید میتونید از ما بپرسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.