وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور طراح گیم یا بازی‌های ویدیویی شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

سال‌ها است که پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث به‌وجود آمدن مشاغل بسیار شده و بخشی از این مشاغل در حوزه ساخت بازی‌های ویدیویی به‌وجود آمدند. این در حالی است که با توجه به تقاضای بسیار در بازار کار برای استخدام افراد ماهر در حوزه ساخت بازی‌های ویدیویی، این شغل و مشاغل مرتبط به آن در میان پرطرفدارترین و البته پول‌سازترین مشاغلِ حال حاضر به‌شمار می‌آیند. طراحان بازی، انیماتورها، تولیدکنندگان محتوای ویدیویی، گرافیست‌ها و برنامه نویسان با هم همکاری می‌کنند تا بتوانند محصولی سرگرم‌کننده بسازند که تمام افراد از آن لذت ببرند.

امروزه نزدیک به ۲.۸ میلیارد گیمر در سراسر جهان وجود دارد و همین موضوع باعث شده که طراحی و ساخت بازی‌های ویدیویی به یکی از مهارت‌های مهم در حوزه فناوری تبدیل شود و رشد سریعی داشته باشد. اگر به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند هستید، پس می‌توانید به طراحی گیم به عنوان شغل آینده خود فکر کنید. طراحی بازی نیاز به خلاقیت و مهارت‌های فنی برای ساخت و تولید بازی‌های ویدیویی برای افراد و گروه‌های سنی مختلف دارد. برای ورود به این حرفه باید با طراحی، گرافیک، هوش مصنوعی، آزمایش و عیب‌یابی آشنایی داشته باشید و این موارد را به‌خوبی درک کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

می‌توانید طراحی بازی را از خانه انجام دهید و یا به استخدام استودیوهای طراحی بازی دربیایید. نکته مهم در مورد طراحی بازی ویدیویی این است، که برای شروع این کار حتما لازم نیست که کدنویسی بلد باشید. شما می‌توانید تنها طراح بازی‌ها باشید و در کنار شما توسعه دهنده روی جنبه برنامه‌نویسی بازی تمرکز کند و آن را مطابق با استانداردها بسازد.

با توجه به تمام مواردی که عنوان کردیم و میزان تقاضای بالا برای این حرفه، در این مقاله تصمیم گرفتیم تا درباره مسیر شغلی طراحی گیم صحبت کنیم و شما را در ورود به این حرفه کمک کنیم.

طراح گیم کیست؟

چطور طراح گیم شویم؟

طراح گیم یا بازی‌های ویدیویی، محتوای بصری برای بازی‌ها را تولید می‌کند. آنها از تکنیک‌های طراحی و گرافیک و همچنین دانش برنامه نویسی برای خلق شخصیت‌ها، فضاها و داستان‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مسئولیت‌های اصلی طراحان بازی‌های ویدیویی، ساخت محتوای جذاب بصری است که در واقع بتواند کاربر را درگیر کند. طراحان معمولا با تیمی از توسعه دهندگان، تولیدکنندگان محتوا، انیماتورها و آزمایش کنندگان همکاری نزدیکی دارند تا یک بازی موفق بسازند. آنها همچنین لازم است تا با تیم فروش و بازاریابی نیز همکاری کنند تا بتوانند برای تبلیغات به ایده‌های خوبی برسند.

طراحان بازی‌های ویدیویی می‌توانند روی جنبه‌های خاصی از یک بازی کار کنند یا تمرکز خود را روی محتوای کلی بازی بگذارند. انواع بازی‌های ویدیویی که طراحان گیم می‌توانند در ساخت آنها نقش داشته باشند عبارت‌اند از:

  • بازی‌های کنسولی
  • بازی‌های موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • بازی‌های آنلاین

مشاغل مرتبط با طراحی بازی

در دنیای طراح بازی ویدیویی، ممکن است صفر تا صد یک پروژه را به صورت شخصی انجام دهید، یا ممکن است نقش خاصی در پروژه داشته باشید. برخی مشاغل در حوزه طراحی گیم نیاز به خلاقیت و برخی نیاز به تمرکز و توجه بسیار دارند. به عنوان مثال، برخی افراد در طراحی گیم به‌طور خاص روی صدا تمرکز دارند و کیفیت صدا در بازی‌ها را تضمین می‌کنند. برخی دیگر ممکن است موسیقی بازی را بسازند، یا ممکن است طراحی شخصیت‌های بازی را بر عهده داشته باشند. برخی از مهم‌ترین مشاغل حوزه طراحی گیم که در ارتباط با طراحان بازی هستند عبارت‌اند از:

طراح و انیماتورهای چند رسانه‌ای

  • چشم انداز شغلی (رشد پیش‌بینی شده از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰): ۱۶٪

طراحان و انیماتورهای چند رسانه‌ای که برخی به آنها طراح بازی نیز می‌گویند، تصاویر گرافیکی و تعاملی را برای یک بازی ویدیویی آماده می‌کنند. از دیگر کارهای این افراد می‌توان به فعالیت در تلویزیون، ساخت فیلم و دیگر کارهای هنری مصور اشاره کرد.

مدیران هنری

  • چشم انداز شغلی (رشد پیش‌بینی شده از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰): ۱۱٪

کار مدیران هنری در طراحی و ساخت یک بازی ویدیویی، نظارت بر طرح‌های گرافیکی است و مطمئن می‌شوند که مفاهیم بصری به صورت کامل در بازی منتقل می‌شوند. از دیگر کارهای این افراد می‌توان به فعالیت در حوزه تبلیغات، انتشارات و تلویزیون اشاره کرد.

طراحان گرافیک

  • چشم انداز شغلی (رشد پیش‌بینی شده از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰): ۳٪

طراحان گرافیک عناصر بصری را برای بازی‌های ویدیویی خلق می‌کنند. کار آنها شامل انتخاب تصاویر، فونت‌ها و رنگ‌ها با استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند Adobe Photoshop و Illustrator می‌شود.

توسعه دهندگان وب و طراحان دیجیتال

  • چشم انداز شغلی (رشد پیش‌بینی شده از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰): ۱۳٪

توسعه دهندگان وب یا طراحان دیجیتال، از اجرای درست بازی‌ها مطمئن می‌شوند. وظایف آنها می‌تواند شامل اطمینان از کاربرپسند بودن و ظاهر جذاب بازی باشد.

مهارت‌های کلیدی مورد نیاز برای طراحی گیم

چطور طراح گیم شویم؟

در بسیاری از شرکت‌ها، کارفرمایان برای استخدام به میزان تجربه و مدرک تحصیلی طراحان گیم توجه می‌کنند. اما برخی دیگر به مهارت‌های مختلفی که یک طراح گیم باید داشته باشد، توجه می‌کنند و مهارت‌های نرم و سخت برای آنها مهم است.

مهارت‌های سخت در شغل طراحی گیم بسیار مهم هستند. بسیاری از کارفرمایان به دانش کارجو در زبان‌های برنامه نویسی مانند C++ و C# و ابزارهای طراحی بازی مانند Unity و Unreal Engine اهمیت می‌دهند و آنها را جزء الزامات استخدام قرار می‌دهند. اما این مهارت‌های سخت در کنار مهارت‌های نرم معنا پیدا می‌کنند.

مهارت‌های نرم کلیدی برای طراحان بازی‌های ویدیویی

  • کار تیمی: طراحان بازی‌های ویدیویی در کار خود باید با دیگر افراد همکاری کنند. از این رو، مهارت در برقراری ارتباط و کار تیمی، از جمله مهم‌ترین مهارت‌های نرمِ مورد نیاز در طراحی گیم به‌شمار می‌آیند.
  • حل مسئله: در صورتی که مشکلی در توسعه بازی رخ دهد، طراحان باید راه‌حل‌هایی کارآمد ارائه دهند.
  • خلاقیت: طراحان بازی‌های ویدیویی داستان‌سرا و همچنین برنامه نویس هستند. آنها در طراحی بازی، سناریوهای جالب و شخصیت‌های جذاب خلق می‌کنند تا با تمام آنها بتوانند گیمرها را پای بازی‌ها میخکوب کنند.

مهارت‌های سخت کلیدی برای طراحان بازی‌های ویدیویی

  • زبان‌های برنامه‌نویسی: طراحان بازی‌های ویدیویی در کار خود به دانش زبان‌های برنامه‌نویسی مانند C# و C++ نیاز دارند.
  • مهارت‌های تحلیلی: مهارت در ریاضی و تجزیه و تحلیل برای کارهای سنگین مانند طراحی بازی‌های ویدیویی و کدنویسی ضروری است. برنامه نویسان از ریاضی در کار خود بسیار استفاده می‌کنند.
  • مهارت در توسعه نرم افزار: علاوه بر زبان‌های برنامه نویسی، طراحان بازی‌های ویدیویی باید اصول اولیه توسعه نرم افزار را درک کنند.

چگونه طراح گیم شویم؟

راه‌های زیادی برای تبدیل شدن به طراح گیم یا بازی ویدیویی وجود دارد، اما در زیر چند قدم متداول برای دنبال کردن این مسیر شغلی را بیان خواهیم کرد:

۱. مدرک دیپلم داشته باشید

طراحان بازی‌های ویدیویی حداقل به مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن نیاز دارند. در صورتی که رشته شما در دبیرستان به کامپیوتر ربط ندارد، توصیه می‌کنیم که در کلاس‌های برنامه نویسی و طراحی گرافیک شرکت و یادگیری را از زمان مدرسه آغاز کنید.

برای ورود به این مسیر شغلی می‌توانید به ادامه تحصیل و گرفتن مدرک لیسانس هم فکر کنید. خوب است قبل از این کار، موقعیت‌های شغلی شرکت‌ها و شرکت مد نظر خود را بررسی کنید و به این پی ببرید که بیشتر فرصت‌های شغلی در این حوزه به مدرک دانشگاهی نیاز دارند، یا دیپلم دبیرستان به عنوان حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز آنها شناخته می‌شود.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۲. مدرک لیسانس بگیرید

اکثر طراحان بازی‌های ویدیویی دارای مدرک لیسانس در طراحی گرافیک، مهندسی کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط هستند. در حال حاضر رشته‌ای برای طراحی گیم یا بازی‌های ویدیویی در ایران وجود ندارد، بنابراین باید به رشته‌های مرتبط برای گرفتن مدرک لیسانس فکر کنید.

علاوه بر این، باید به گذراندن دوره کارآموزی در دوران تحصیل نیز فکر کنید. در طول دوره کارآموزی، می‌توانید تجربه عملی در این حوزه به‌دست آورید و شروع به یادگیری مهارت‌های کلیدی کنید. حتی می‌توانید شبکه‌سازی و ارتباط برقرار کردن با متخصصان این حوزه را در این زمان آغاز کنید تا پس از فارغ‌التحصیلی، راه را برای استخدام خود هموارتر کنید.

۳. تجربه کسب کنید

چطور طراح گیم شویم؟

کار در حوزه طراحی گیم بسیار رقابتی است، بنابراین بسیار مهم است که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی بتوانید تجربه کسب کنید. ممکن است شانس با شما یار باشد و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی بتوانید کار پیدا کنید، اما با این حال باید برای استخدام تجربه خود را در این حوزه افزایش دهید. برای شروع می‌توانید در مشاغلی مانند طراح گرافیک، انیماتور و توسعه دهنده نرم افزار کار کنید و تجربه کافی به‌دست آورید.

از طرف دیگر، می‌توانید داوطلبانه در شرکت‌های کوچک و نوپا کار کنید و جایگاه خود را در این حوزه به‌دست آورید. به دنبال کار کردن در این شرکت‌ها حتی به صورت داوطلبانه باشید تا بتوانید مهارت‌های خود را در طراحی و برنامه نویسی بهبود دهید. در کنار این کار، می‌توانید سراغ ویدیوهای آموزشی بروید و مبانی طراحی گیم را بیاموزید.

۴. رزومه و پورتفولیو بسازید

یکی از مهم‌ترین عوامل در استخدام، ساخت رزومه و پورتفولیوی حرفه‌ای و قوی است. هنگام ساخت رزومه، حتما به سوابق کاری، مهارت‌ها و پروژه‌هایی که انجام دادید، اشاره کنید. در صورت امکان هر بازی خاصی را که طراحی کرده‌اید را در رزومه بیاورید و به سیستم عامل و زبان برنامه نویسی آن نیز اشاره کنید. در بخش «مهارت‌ها» در رزومه خود، به مهارت در کار با ابزارهای طراحی بازی و زبان‌های برنامه‌نویسی اشاره کنید و همچنین مهارت‌های نرمی که دارید، مانند مهارت در برقراری ارتباط و کار گروهی را نیز لیست کنید.

در پورتفولیوی خود نیز می‌توانید به نمونه کارهای برجسته خود اشاره کنید و موارد زیر را از هر بازی در پورتفولیو قرار دهید:

  • اسکرین‌شات‌هایی از بازی
  • لینک دسترسی یا دانلود بازی
  • ویدیوهای گیم پلی
  • لینک نقد و بررسی‌های بازی
  • لینک نسخه نمایشی بازی

۵. مهارت‌های خود را توسعه دهید

در طول مسیر شغل خود، باید مداوم به توسعه مهارت‌های خود فکر کنید. از آنجایی که حوزه طراحی گیم و زبان‌های برنامه نویسی به طور مداوم در حال تغییر و تکامل هستند، حتما باید خود را با جدیدترین اطلاعات در این حوزه به‌روز نگه دارید. برای این کار می‌توانید اخبار و وبلاگ‌های این حوزه را بخوانید تا در مورد آخرین ترندها باخبر شوید و به طور مداوم مهارت‌های خود را بهبود دهید.

اگر به رهبری یا مدیریت علاقه‌مند هستید، باید به مهارت‌های نرم مدیریت نیز توجه کنید. مدیریت پروژه اغلب نیازمندِ مهارت در ارتباطات، کار گروهی، سازماندهی و مدیریت زمان است. این مهارت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تیمی از طراحان گیم را رهبری یا پروژه‌های طراحی بازی را با موفقیت مدیریت کنید.

۶. یادگیری را متوقف نکنید

مانند حوزه برنامه نویسی، در طراحی گیم نیز انجمن‌های بسیاری وجود دارد که پیوستن به این انجمن‌ها به شما کمک می‌کند تا با متخصصان این حوزه ارتباط برقرار کنید و شبکه‌ای از افراد متخصص در اطراف خود داشته باشید. کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و سمینارهایی نیز در این حوزه برگزار می‌شود که در آنها می‌توانید درباره جنبه‌های مختلف طراحی و توسعه اطلاعات بیشتری کسب کنید. برخی از این سمینارها نیز گواهینامه‌هایی به شما می‌دهند که در استخدام بسیار کمک‌کننده هستند.

چشم‌انداز شغلی طراحان بازی ویدیویی

چطور طراح گیم شویم؟

طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که چشم انداز شغلی صنعت بازی‌های ویدیویی مشابه با حوزه برنامه نویسی و توسعه نرم افزار باشد. محققان بازار پیش‌بینی می‌کنند آینده شغلی در صنعت بازی‌های ویدیویی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ به میزان ۷۳.۸ درصد رشد کند. از این رو، فرصت‌های شغلی طراحی گیم در سال‌های آینده با رشد روبه‌رو خواهد شد و این رشد شامل مشاغل مرتبط به این حوزه نیز می‌شود.

سخن پایانی

اگر به داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی در بازی علاقه دارید، طراحی بازی‌های ویدیویی می‌تواند شغل مناسبی برای شما باشد. در این حوزه می‌توانید از خلاقیت خود برای طراحی بازی‌های ویدیویی جدید استفاده و گیمرها را هیجان‌زده کنید.

برای ورود به این حوزه، می‌توانید مراحل عنوان شده در این مقاله را طی کنید و به آموزش آنلاین و آکادمیک نیز فکر کنید. علاوه بر این، توسعه مهارت‌ها و کسب تجربه را نیز فراموش نکنید چرا که لازمه ماندن در صنعتی در حال رشد، توسعه مهارت‌های سخت و نرم و همچنین کسب تجربه است.

اگر طراح گیم هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.