وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مهندسی صنایع چیست و بازار کار آن چگونه است؟

مهندسی از جمله رشته‌های با تنوع بالا در ایران و تمام دنیا است که برای افراد با علایق مختلف، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. یکی از شاخه‌های مهندسی، رشته مهندسی صنایع است. مهندسان صنایع مسئول بهینه‌سازی فرآیندها و عملیات در یک شرکت برای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه در بخش تولید و در نهایت، بهبود کیفیت محصول هستند و در عین حال از رعایت استانداردهای مختلف در محل کار مانند ایمنی کارکنان، استانداردهای زیست محیطی و مقررات دولتی مطمئن می‌شوند. یکی از بزرگترین مسئولیت‌های آنها که در اکثر آگهی‌های استخدام مهندس صنایع دیده می‌شود، رسیدن به روش‌های جدیدتر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر در تولید کالا می‌باشد تا بتوانند به شرکت‌ها در حفظ سرمایه کمک کنند.

در این مقاله درباره این رشته و شغل صحبت خواهیم کرد و بیشتر در مورد کارهایی که مهندسان صنایع انجام می‌دهند و همچنین مسیر شغلی آن خواهیم گفت. در نهایت نیز به بررسی بازار کار مهندسی صنایع می‌پردازیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مهندسی صنایع چیست؟

مهندسی صنایع نوعی از مهندسی است که به بهینه‌سازی فرایندهای مختلف تولیدی در صنایع مختلف می‌پردازد. این رشته در زمان انقلاب صنعتی به‌وجود آمد، با تکنیک جامعِ مدیریت کیفیت (TQM) تغییر شکل داد و در نهایت به ساختار امروزی خود رسید که هدف آن بهبود کیفیت محصول و کارایی فرآیند تولید است.

افزایش کارایی فرایند تولید، بهبود کیفیت محصول و کاهش هزینه‌های تولید از اهداف مهم در مهندسی صنایع و گرایش مهندسی صنایع است. با توجه به تمرکز این رشته از مهندسی بر بهبود کارها و فرایندها، می‌توان تاثیر آن را در صنایع مختلف مانند حمل‌ونقل، ارتباطات، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی، بانک‌داری و خرده فروشی مشاهده کرد.

مهندس صنایع چه کاری انجام می‌دهد؟

در مسیرِ یافتن راه‌هایی برای کاهش ضایعات و بهبود عملکرد، مهندسان صنایع ابتدا باید تمام الزامات مربوط به تولید محصول را بررسی و ارزیابی کنند. سپس از روش‌ها و مدل‌های ریاضی برای طراحی سیستم‌های تولیدی و اطلاعاتی استفاده کنند تا بتوانند نیازها را به کارآمدترین روش برآورده کنند.

مهندسان صنایع نیز مانند دیگر افراد در مشاغل مختلف، باید از مجموعه مهارت‌های متنوعی برخوردار باشند تا بتوانند در کار خود از آنها استفاده کنند. مهارت‌های آنها شامل مهارت‌های سخت و نرم می‌شود و تمام آنها در این حوزه ضروری هستند. مهندسان صنایع از این مهارت‌ها برای طراحی سیستم‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • سیستم‌هایی برای جابجایی قطعات سنگین در کارخانه‌های تولیدی
  • سیستم‌هایی برای ارسال کالا از شرکت به دست مشتریان
  • سیستم‌هایی برای ارزیابی اینکه افراد چقدر وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند
  • سیستم‌هایی برای پرداخت حقوق به کارگران

تمرکز اصلی مهندسان صنایع در تمام پروژه‌ها این است که چگونه کار را به بهترین نحو انجام دهند. کار آنها شامل موارد مختلفی مانند زمان‌بندی، ارزیابی تعداد کارگران مورد نیاز، ارزیابی اقداماتی که کارگران باید انجام دهند، انجامِ بدون خطای کار، بررسیِ فناوری‌های موجود، نظارت بر کارگران و موارد دیگر می‌شود. توجه به ایمنی، نگرانی‌های زیست محیطی و هزینه‌ها نیز، از دیگر دغدغه‌های مهندسان صنایع هستند.

مهندسی صنایع چیست

اگر به آگهی استخدامی در این حوزه نگاه کرده باشید، خواهید دید که مهندسان صنایع دارای وظایف زیر هستند:

  • مرور زمان‌بندی‌ها برای تولید، بررسی ویژگی‌های هر محصول، ارزیابی تمام فرآیندها و سایر اطلاعات برای درکِ بهتر تمام روش‌ها و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی
  • یافتنِ بهترین روش برای تولید قطعات یا محصولات یا ارائه خدمات با حداکثر کارایی
  • توسعه سیستم‌های کنترل مدیریت برای کارآمدتر کردن برنامه‌ریزی مالی و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها
  • استفاده از روش‌های کنترل کیفیت برای حل مشکلات تولید یا به حداقل رساندن هزینه‌ها
  • همکاری با دیگر همکاران، مدیران و ارتباط با مشتریان برای توسعه استانداردهای طراحی و تولید
  • طراحی سیستم‌های کنترلی برای هماهنگ کردن فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی تولید برای اطمینان از مطابقت محصولات با استانداردهای کیفی
  • مشورت با مشتریان در مورد مشخصات محصول، فروشندگان در مورد خریدها، پرسنل مدیریتی در مورد قابلیت‌های تولید و کارکنان در مورد وضعیت پروژه‌ها
  • شبیه‌سازی زنجیره تامین و فرآیندها با استفاده از ابزارهای مهندسی مانند (CAE) و (CAD)

محل کار یک مهندس صنایع چگونه است؟

مهندسان صنایع، ‌بسته به وظایف خود می‌توانند در دفتر شرکت‌ها و محل تولید محصول به فعالیت خود ادامه دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است در زمان وقوع مشکل در خط تولید به محل کارخانه سر بزنند و بر کارها نظارت کنند. هنگام حل مشکلات، ممکن است به شرکت برگردند، پشت میز خود بنشینند و با توجه به اطلاعاتی که از کارخانه به‌دست آوردند، به تجزیه و تحلیل مشکل و جلوگیری از وقوع دوباره آن بپردازند.

مهندسان صنایع اغلب در تیم‌هایی با سایر متخصصان و کارکنان تولید کار می‌کنند. برخی اوقات لازم است که برای ارزیابی فرآیندها در محیط‌های کاری مختلف، به ماموریت و سفرهای کاری نیز بروند. اما در نهایت، نحوه کار آنها به‌صورت تمام وقت است.

چگونه مهندس صنایع شویم؟

اگر به مجموعه مسئولیت‌های مهندسان صنایع علاقه دارید و دوست دارید تا در این حوزه مشغول به کار شوید، می‌توانید در ادامه ما را همراهی کنید تا با مسیر شغلی آن آشنا شوید. اما قبل از هر کاری، خوب است که تست شخصیت شناسی MBTI را انجام دهید تا مطمئن شوید که برای این شغل ساخته شده‌اید یا خیر. با انجام این تست، متوجه می‌شوید که این شغل برای شما مناسب یا اینکه باید به دنبال شغل دیگری بروید.

مهندسی صنایع چیست

۱. مدرک لیسانس یا بالاتر کسب کنید

مسلما شروع مسیر شغلی هر مهندس صنایعی، گرفتن مدرک لیسانس است. آنها در دوره لیسانس مهندسی صنایع دروسی در زمینه اصول مهندسی، مکانیک، ریاضیات و محاسبات آماری را می‌گذرانند. برخی نیز به دنبال گرفتن مدارک بالاتر مانند ارشد و دکترا در صنایع می‌روند تا بتوانند شانس استخدام خود را افزایش دهند. اما قبل از این اقدام، باید آگهی‌های استخدامی شرکت‌ها را ارزیابی کنند تا به الزامات تحصیلی آنها پی ببرند. معمولا، کسب مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای افراد کارجو در کسب سمت‌های بالاتر به‌شمار آید.

۲. مهارت‌های خود را توسعه دهید

برای موفقیت در مهندسی صنایع، به مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز خواهید داشت. بهترین راه برای یافتن تمام مهارت‌های مورد نیاز هر مهندس صنایع، مراجعه به آگهی‌های استخدامی و ارزیابی شرح شغلی آنها است. علاوه بر این، می‌توانید سراغ نمونه رزومه‌های موفق برای مهندسان صنایع بروید و از آنها برای قرار دادن مهارت‌ها ایده بگیرید. مهارت‌های نرم مانند برقراری ارتباط و مدیریت زمان و مهارت‌های سخت مانند مهارتِ ارزیابی سیستم‌ها و استفاده از CAE، معمولا از جمله مهم‌ترین مهارت‌ها برای مهندسان صنایع به‌شمار می‌آیند. برای توسعه مهارت‌های خود، حتما سراغ تحقیق بروید.

۳. گواهینامه کسب کنید

تمرکز بسیاری از فرصت‌های شغلی، کسب گواهینامه توسط مهندسان صنایع است. با کسب گواهینامه در این حوزه، می‌توانید توانایی و شایستگی خود را اثبات کنید. بسیاری از کارفرمایان به گواهینامه‌های معتبر و بین‌الملل به عنوان برگ برنده کارجویان، توجه دارند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۴. در مهندسی صنایع تجربه کسب کنید

برای موفقیت در کاریابی، خوب است که به فکر کسب تجربه باشید. برای کسب تجربه می‌توانید کار را با کارآموزی آغاز کنید و سپس به دنبال فرصت‌های شغلی دیگر بروید. در صورت گذراندن کارآموزی، امکان استخدام در همان شرکت را نیز خواهید داشت.

۵. رزومه خود را بهبود دهید

داشتن رزومه‌ای قوی و کارآمد، می‌تواند یک مزیت رقابتی در زمان جستجوی شغلی به‌شمار آید. هنگام نوشتن رزومه خود، از نمونه‌های ساخته‌شده کمک بگیرید و حتما عبارات کلیدی را در آن قرار دهید. برای افزایش شانس خود، حتما باید رزومه خود را متناسب با شرح شغلی هر فرصت شغلی آماده کنید. به دنبال نکات مهم در نوشتن رزومه بروید تا بتوانید قالب درستِ رزومه خود را پیدا کنید. نکاتی از جمله جزئیات مربوط به سوابق کاری، لیست کردن مهارت‌های مورد نیاز و همچنین اشاره به مدارک تحصیلی را بیاموزید تا بتوانید رزومه‌ای حرفه‌ای آماده کنید.

نکاتی برای موفقیت در مهندسی صنایع

مهندسی صنایع چیست

مسلما همه در مشاغل و مسیر شغلی‌های مختلف به دنبال موفقیت هستند و این در مورد مهندسان صنایع هم صدق می‌کند. برای موفقیت در این حوزه، خوب است که به نکات زیر توجه کنید:

  • در حین تحصیل در مقطع تحصیلی لیسانس، به دنبال کسب تجربه و سابقه کاری به‌واسطه کارآموزی باشید. می‌توانید طرح‌های خود را با مهندسان صنایعِ باتجربه به اشتراک بگذارید و از آنها بازخورد بگیرید. در مسیر شغلی خود، به دنبال بهبود طرح‌های خود باشید و در این نمونه کارها، تخصص خود را به نمایش بگذارید تا بتوانید وجه تمایز خود نسبت به دیگر افراد را نشان دهید.
  • در زمان کار نیز، دست از یادگیری برندارید و مدام به دنبال ترندهای جدید باشید تا بتوانید ارتقای شغلی بگیرید.
  • در دوره لیسانس، نمرات خوبی کسب کنید تا بتوانید شانس ورود به مقاطع بالاتر را افزایش دهید. کسب سوابق تحصیلی قوی‌تر به شما کمک می‌کند تا شغل بهتری پیدا کنید.
  • مهندسی صنایع رشته‌ای پویا است که با پیشرفت فناوری‌های مهندسی مانند فناوری‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری‌های مهندسی برق تغییر می‌کند. یادگیری در مورد این نوآوری‌ها و استفاده از آنها، می‌تواند به شما در این شغل کمک کند و مهارت‌های شما به کارفرمایان ثابت کند.

بازار کار مهندسی صنایع

طبق آمارهای به‌دست آمده، پیش‌بینی شده که مشاغل مهندسی بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۹ با رشد ۳ درصدی روبه‌رو خواهند شد. مهندسان صنایع نیز، امکان کار در صنایع مختلف دارند و تا زمانی که تولید در کشورها برقرار باشد، فرصت استخدام نیز برای آنها فراهم است.

حقوق مهندسان صنایع نیز مانند دیگر مشاغل به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، مهارت‌ها، سمت شغلی، کارفرما و شرایط فردی بستگی دارد. هر چه در این حیطه بیشتر تجربه کسب کنید، می‌توانید خود را در میان دیگر کارجویان متمایزتر کنید، چرا که شرکت‌ها و سازمان‌ها به افرادی باتجربه‌ی بالا در این زمینه نیاز دارند.

سخن پایانی

مهندسی صنایع رشته‌ای جذاب و در عین حال با گرایش‌های متنوع است که همین موضوع، امکان استخدام افراد در این رشته را در صنایع مختلفی مانند مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل، خدمات مالی و همچنین تخصص‌هایی مانند طراحی هواپیما، رباتیک، طراحی سیستم‌های کامپیوتری و فناوری خودرو فراهم کرده است.

اگر مهندس صنایع هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختیم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع careerexplorer indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.