وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

زبان های برنامه نویسی آینده دار برای کار کدام است؟

زبان های برنامه نویسی آینده دار

زبان برنامه نویسی یکی از ویژگی‌های پنهان هر نرم افزار، وب‌سایت و اپلیکیشن‌های دیجیتالی است که ما به صورت روزمره از آنها استفاده می‌کنیم. امروزه استفاده از رایانه و فناوری دیجیتال در هر صنعتی جای خود را پیدا کرده است و تقریبا به عنوان یکی از ارکان اصلی هر صنعتی به شمار می‌آیند. یکی از مهمترین مهارت‌هایی که امروزه دانستن و یادگیری آن بسیار عالی و ضروری است، برنامه نویسی و اشراف به انواع زبان برنامه نویسی و زبان های برنامه نویسی آینده دار است.

زبان‌های برنامه نویسی زیادی در بازار وجود دارد که از آنها در طراحی و ساخت وب سایت، انواع اپلیکیشن و دیگر کارها استفاده می‌شود.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

همه این زبان‌ها در جای خود و در نوع مصرفی که دارند، محبوب هستند و برنامه نویسان بسیاری آنها را یاد گرفتن و استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست که کدام زبان برنامه نویسی برای کسی که می‌خواهد تازه وارد حیطه برنامه نویسی شود و مبتدی حساب می‌شود، بهتر و آینده دار است.

در این مقاله قصد داریم ۱۳ زبان آینده دار برنامه نویسی بپردازیم و آنها را معرفی کنیم. هر یک از این زبان‌های برنامه نویسی هم جوانب مثبت و هم جوانب منفی دارند، اما به هر حال از هر کدام برای مصارف خاص استفاده می‌شود. یکی از جاهایی که برنامه نویسی بیشترین استفاده را دارد، توسعه نرم افزار است. هر زبان برنامه نویسی خاستگاه خود را دارد و هر کدام در هر کاری بیشترین تاثیر و اهمیت را دارند. قبل از شروع یادگیری زبان های برنامه نویسی آینده دار، باید تصمیم بگیرید که در کدام زمینه بیشترین علاقه را دارید.

همراه ما باشید و با زبان های برنامه نویسی آینده دار آشنا شوید.

۱۳ زبان برتر برنامه نویسی آینده عبارت‌اند از:

  1. Python/پایتون
  2. Java/جاوا
  3. JavaScript/جاوا اسکریپت
  4. C/C++
  5. C#/سی‌شارپ
  6. R
  7. Swift/سویفت
  8. PHP
  9. زبان برنامه‌نویسی Go
  10. MATLAB/متلب
  11. Rust
  12. TypeScript
  13. SQL

Python/پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده، شی گرا و سطح بالا با کارایی بسیار بالا است. ساختار داده‌های داخلی و آماده این زبان برنامه نویسی، آن را در سطح بالاترین زبان‌ها قرار داده است که نحوه نوشتار ساده و همچنین همگام شدن آن با انواع سیستم عامل‌ها، آن را به زبانی پرکاربرد تبدیل کرده است. روش یادگیری ساده و آسان پایتون بر خوانایی تأکید دارد و بنابراین هزینه نگهداری برنامه‌های کدنویسی شده با آن نیز کاهش پیدا می‌کند. پایتون از ماژول‌ها و بسته‌های آماده پشتیبانی می‌کند، که استفاده مجدد کد در آن بسیار آسان می‌شود. کتابخانه استاندارد و همچنین گسترده آن به صورت منبع باز بدون هیچ گونه هزینه‌ای برای همه سیستم عامل‌های اصلی در دسترس است و تمام برنامه نویسان می‌توانند از آن استفاده کنند.

اغلب، برنامه نویسان به دلیل بهره وری بالایی که این زبان برای آنها دارد، عاشق پایتون می‌شوند. از آنجایی که در کدنویسی با پایتون چیزی به اسم تدوین وجود ندارد، چرخه ویرایش، تست و رفع اشکال در کدنویسی با آن بسیار سریع انجام می‌شود. رفع اشکال از برنامه‌های نوشته شده با پایتون آسان است.

وب‌سایت‌هایی که از پایتون استفاده می‌کنند

پایتون برای توسعه‌ی وب، هوش مصنوعی و محاسبات علمی عالی است. پایتون سریع است و رابط کاربری آسانی دارد که در توسعه‌ی برنامه‌های تحت وب مقیاس‌پذیر به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایتون برای تازه‌کار نقطه شروع خوبی است. بسیاری از برنامه‌های معروف، شامل ردیت/Reddit، اینستاگرام/Instagram و یوتیوب/YouTube با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی ساخته شده‌اند. مشاهده فرصت های شغلی برای استخدام برنامه نویس پایتون

Java/جاوا

جاوا زبان برنامه‌نویسی است که توسعه‌دهندگان از آن برای ساخت برنامه‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند. جاوا در میان بسیاری از فناوری‌هایی است که تا به امروز بر زندگی روزمره ما تأثیر گذار بوده‌اند و از کالیفرنیا و تحت نظارت Sun Microsystems، شرکتی که در سال ۱۹۸۲ توسط Andreas Bechtolsheim ،Vinod Khosla و Scott McNeally تأسیس شد، وارد عرصه برنامه نویسی شد. اگر خود را در مورد دنیای مدرن کدگذاری کنجکاو می‌دانید، احتمالا می‌دانید که تأثیر جاوا در دنیای فناوری چقدر زیاد بوده است. با روی آوردن به جاوا به احتمال زیاد به دنبال رسیدن به خلق ابزارهای مدرن و تأثیرگذار در فناوری هستید که برای پیشرفت روزمره به آنها نیاز است.

جاوا یک زبان برنامه نویسی است که به صورت شی گرا طراحی شده است و همچنین یک پلت فرم محاسباتی است که برای اولین بار توسط Sun Microsystems در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. تعداد زیادی از برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها به درستی کار نمی‌کنند مگر اینکه از جاوا بهره ببرند.

جاوا نسبت به C++ ساده‌تر است و از مدل برنامه‌نویسی شی‌گرا استفاده می‌کند. مهم‌ترین مشکل جاوا این است که شروع کار با آن ساده نیست. چرا که سطح بالایی دارد و سینتکس/syntax آن کمی پیچیده است.

وب‌سایت‌هایی که از جاوا استفاده می‌کنند

سازندگان جاوا با این جمله خود را به دنیای برنامه نویسی معرفی می‌کنند: یک بار بنویسید، آن را در هر جایی اجرا کنید. این بدان معناست که برنامه‌ای که به زبان جاوا نوشته شده است می‌تواند تقریباً در هر پلتفرمی اجرا شود که این یک مزیت بزرگ است. وب‌سایت‌هایی که از این زبان استفاده کردند شامل NASA World Wind، نتفلیکس، گوگل، اسپاتیفای، لینکدین، اوبر، آمازون و Minecraft می‌شوند.

زبان های برنامه نویسی آینده دار

JavaScript/جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت زبانی برای توسعه‌ی وب است که در درجه‌ی اول، برای اتصال عناصر تعاملی به برنامه‌های تحت وب و مرورگرها به‌ کار گرفته می‌شود و یک زبان برنامه‌نویسی فرانت‌اند (آغازین) است. همین‌طور، می‌تواند برای ساخت پویانمایی‌ها و کنترل رابط‌های تحت وب مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از مزایای آن این است که تمام مرورگرهای جدید را پوشش می‌دهد. همین‌طور می‌تواند برای توسعه‌ی بک‌اند (پسین) نیز با کمک Node.js/نود.جی‌اس مورد استفاده قرار گیرد.

مهارت در جاوا اسکریپت به هیچ عنوان کار بیهوده‌ای نیست و بسیار کاربردی است. یکی از بزرگترین عواملی که جاوا اسکریپت را بسیار مهم کرده است، این است که بسیاری از مرورگرها از آن استفاده می‌کنند و به طبع برنامه نویسان بهتر است که در این زبان برنامه نویسی مهارت بسیاری داشته باشند.

جاوا اسکریپت علاوه بر اینکه نسبتاً آسان است، سرعت بالایی نیز دارد. این زبان برنامه نویسی نیز مانند مانند اکثر زبان‌های اسکریپت نویسی، تفسیر شده است. زیبایی یک زبان تفسیری مانند JavaScript این است که وقتی تغییراتی در کد خود ایجاد می‌کنید، می‌توانید بلافاصله آن تغییرات را آزمایش کنید و لازم نیست ابتدا فایل اسکریپت را کامپایل کنید.

وب‌سایت‌هایی که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی وب است و در سطح جهان به طور گسترده از آن استفاده می‌شود. در واقع، طبق اطلاعات اعلام شده جاوا اسکریپت توسط ۹۵.۲٪ از کل وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. وب‌سایت‌های مشهور که از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنتد شامل گوگل، یوتیوب، فیس‌بوک، ویکی‌پدیا، یاهو، آمازون، ای بی، کیو کیو، توییتر و لینکدین می‌شود.

زبان برنامه نویسی C/C++

C++ یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا است که از زبان C توسعه‌ یافته است. زبان C برای ساخت برنامه‌های پایه، مانند بیشتر سیستم‌عامل‌ها و زبان C++ معمولا در ساخت برنامه‌های سطح‌بالا، مثل بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

C ++ شامل همه آنچه در C است به علاوه اینکه از برنامه نویسی شی گرا (OOP) پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، C ++ همچنین شامل ویژگی‌ها و امکانات خاصی است که آن را به یک زبان “C بهتر”، مستقل از برنامه نویسی شی گرا تبدیل می‌کند.

زبان ++ C در واقع قابل توسعه است، چرا که هر برنامه نویسی می‌تواند آن را به گونه‌ای دیگر تعریف کند که دقیقاً مانند انواع از پیش تعریف شده آن باشد و درست مانند همان زبان استاندارد عمل کند.

وب‌سایت‌هایی که از سی سی پلاس استفاده می‌کنند

امروزه شاهد هستیم که زبان C ++ در وب‌سایت و همچنین اپلیکیشن‌های کاربردی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما هر روز در حال استفاده از این ابزارها هستیم. ابزاری مانند ادوبی و وب‌سایت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و همچنین مرورگری مانند فایرفاکس این زبان برنامه نویسی را برای توسعه خود استفاده می‌کنند.

C#/سی‌شارپ

زبان سی‌شارپ توسط مایکروسافت توسعه یافته و برای برنامه‌نویسی بک‌اند (پسین)، برنامه‌های موبایلی با پایه‌ی ویندوز و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان سی‌شارپ، این زبان را به ‌علت رابط کاربری ساده و طراحی خوبش می‌پسندند. سی شارپ یکی از زبان های برنامه نویسی آینده دار است و اگر می‌خواهید در سیستم‌عامل ویندوز، برنامه بسازید، طبیعتا باید زبان سی‌شارپ را بیاموزید.

C # یک زبان برنامه نویسی مدرن و با کاربردهای عمومی است که می‌تواند برای انجام طیف وسیعی از وظایف و اهداف در حرفه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. C # عمدتا در فریم ورک Windows .NET استفاده می‌شود، اگرچه می‌تواند روی یک سیستم عامل منبع باز نیز از آن استفاده کنید. این زبان برنامه نویسی کاملاً همه کاره و شی گرا (OOP) است که در میان برنامه نویسان بسیار مورد استفاده و مورد اعتماد است.

وب‌سایت‌هایی که از سی شارپ استفاده می‌کنند

مطمئنا مشخص است که بزرگترین وب‌سایتی که از این زبان برنامه نویسی برای برنامه نویسی خود استفاده می‌کند، مایکروسافت است. وب‌سایت‌های دیگر شامل ویژوال استودیو، دل، stackoverflow و Myspace می‌شود.

زبان برنامه نویسی R

R زبان برنامه‌نویسی‌ای است که توسط رابرت جنتلمن/Robert Gentleman و راس ایهاکا/Ross Ihaka در سال ۱۹۹۳ توسعه داده شده است. نام «R» از اولین حرف نام توسعه‌دهنده‌ی آن برداشته شده است و بر روی تمام سیستم‌عامل‌ها از جمله لینوکس، ویندوس و مک کار می‌کند. این زبان برنامه‌نویسی برای دانلود رایگان در دسترس است.

R یک زبان و محیط برای محاسبات آماری و گرافیک است. R را می‌توان به عنوان زبان برنامه نویسی با نحوه اجرای کد متفاوت‌تر از S در نظر گرفت. تفاوت‌های مهمی بین این دو زبان وجود دارد، اما با این حال برنامه‌ها و ابزارهایی که با S نوشته شده‌اند را می‌توان به راحتی با R تغییر داد و به روز کرد.

R در نوشتن بسیاری از محتواهای نموداری (مدل سازی خطی و غیرخطی، آزمون‌های آماری کلاسیک، تجزیه و تحلیل‌ها، طبقه بندی‌ها، خوشه بندی و …) و تکنیک‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان برنامه نویسی R یک زبان منبع باز است که استفاده از آن را برای هر سیستم عاملی راحت می‌کند. یکی از نقاط قوت R سهولت در تهیه طرح‌های با کیفیت انتشار خوب، از جمله نمادها و فرمول‌های ریاضی است.

وب‌سایت‌هایی که از R استفاده می‌کنند

در ادامه لیستی از بزرگترین وب‌سایت‌ها و برندهای دنیا خواهیم گفت که از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند. این وب‌سایت‌ها شامل فیس‌بوک، گوگل،‌توییتر، مایکروسافت، اوبر، Airbnb، IBM، ANZ و اچ پی می‌شود.

Swift/سویفت

سویفت یک زبان برنامه‌نویسی جدید است که توسط اپل در سال ۲۰۱۴ توسعه داده شد. این زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی برنامه‌های با پایه‌ی iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. سویفت از زبان شی‌گرای C بسیار ساده‌تر است.

Swift یک روش خارق العاده برای نوشتن نرم افزار، چه برای تلفن، دسک‌تاپ، سرور یا هر چیز دیگری که کد را اجرا می‌کند، است. این یک زبان برنامه نویسی ایمن، سریع و تعاملی است که بهترین‌ها را در عرصه فناوری می‌توان با آن خلق کرد.

سوئیفت برای برنامه نویسان نوپا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. نوشتن کد در محیط کدنویسی Swift به شما این امکان را می‌دهد بدون استفاده از ساخت و اجرای برنامه، کدها را آزمایش کنید و سریعاً نتایج را مشاهده کنید.

وب‌سایت‌هایی که از سویفت استفاده می‌کنند

همان‌طور که عنوان کردیم، این زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی برنامه‌های با پایه‌ی iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر بیشتر اپلیکیشن‌های خوب از این زبان بهره می‌برند. این اپلیکیشن‌ها مانند فیس‌بوک، اوبر، اسلک، لینکدین، واتس‌اپ، اینستاگرام، Airbnb، مدیوم، توییتر و VSCO در میان بزرگترین اپلیکیشن‌هایی هستند که از سویفت در توسعه خود استفاده می‌کنند.

زبان های برنامه نویسی آینده دار

PHP

PHP مخفف «زبان پیش‌پردازنده‌ی فوق‌متنی» و یک زبان برنامه‌نویسی تحت سرور است. از این زبان برای توسعه‌ی وب‌سایت‌های پایا و پویا یا برنامه‌های تحت وب استفاده می‌شود. یادگیری آن آسان است و مستقل از هر سیستم ‌عاملی است.

اسکریپت‌های PHP فقط در سروری که PHP نصب کرده است قابل تفسیر هستند. رایانه‌های کلاینت برای دسترسی به اسکریپت‌های PHP فقط به یک مرورگر وب نیاز دارند.

برای کد نویسی با این زبان برنامه نویسی، بسیار مهم است که ابتدا بفهمید زبان اسکریپت نویسی چیست. زبان‌های اسکریپت نویسی (خانواده‌ای از زبان‌های برنامه نویسی از جمله PHP و همچنین زبان‌هایی مانند JavaScript و Ruby) زیرمجموعه‌ای از زبان‌های برنامه نویسی هستند که برای اتوماسیون پردازش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار در دنیای IT‌ طراحی و ساخته می‌شود که هر کدام از یکی از زبان‌ها و یا چند زبان بهره می‌برند. در این گردباد زبان‌های جدید که هر روز برپا می‌شود، PHP در مرکز طوفان آرام قرار دارد و هنوز هم استفاده‌های بسیار از آن می‌شود. وب‌سایت‌هایی که از این زبان برنامه نوبسی برای توسعه خود استفاده می‌کنند شامل یاهو، فیس‌بوک، ویکی پدیا، تامبلر، وردپرس، میل چیمپ، فلیکر، بایدو، کانوا و iStockPhoto می‌شود.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

Go

Go با نام Golang نیز شناخته می‌شود. یک زبان برنامه‌نویسی است که توسط گوگل/Google در سال ۲۰۰۹ توسعه داده شده است. برای برنامه‌های تحت وب کوچک، API ها و سرورهای وب عالی است و برنامه‌هایی که هنگام اجرا شدن بر روی رایانه‌های شخصی مختلف، داده رد‌وبدل می‌کنند را به‌طور خودکار پوشش می‌دهد.

این زبان با الهام از بهره وری و سادگی نسبی پایتون و توانایی C. طراحی شده است. برخی از مشکلاتی که Go برطرف می‌کند، زمان کدنویسی آهسته، وابستگی‌های کنترل نشده، دشواری نوشتن ابزارهای خودکار و توسعه زبان‌های مختلف است.

وب‌سایت‌هایی که از Go استفاده می‌کنند

Go یکی از جوان‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که برای رفع نیازهای پروژه‌های بزرگ به وجود آمده است. شرکت‌هایی که از این زبان برای توسعه خود استفاده می‌کنند شامل گوگل، نتفلیکس، اوبر، Twitch، Dailymotion، MongoDB، دراپ باکس و ساند کلود می‌شود.

MATLAB/متلب

متلب یک ابزار تحلیلی آماری است که به ‌منظور تحلیل داده در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور گسترده در دید رایانه و پردازش تصویر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلیون‌ها مهندس و دانشمند در صنعت و دانشگاه از MATLAB استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از MATLAB برای طیف وسیعی از برنامه‌ها، از جمله یادگیری عمیق و یادگیری ماشین، پردازش سیگنال و ارتباطات، پردازش تصویر و فیلم، سیستم‌های کنترل، آزمون و اندازه گیری، مالی محاسبات و زیست محاسباتی استفاده کنید.

وب‌سایت‌هایی که از MATLAB استفاده می‌کنند

با استفاده از MATLAB می‌توانید داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، به توسعه الگوریتم‌ها بپردازید و سراغ طراحی برنامه و مدل‌ها بروید. از این زبان در وب‌سایت‌هایی مانند doubleSlash، AMD، Broadcom، Diffbot، ADEXT و Empatica استفاده شده است که البته نسبت به دیگر زبان‌ها و وب‌سایت‌ها خیلی شناخته شده نیستند.

Rust

Rust یک زبان بسیار سازگار است که عملکرد و امنیت در آن در اولویت قرار دارد. در حالی که سینتکس آن شباهت‌هایی با C++ دارد، اما زبان برنامه نویسی Rust بدون نیاز به پاک‌سازی از حافظه محافظت می‌کند.

ویژگی‌های قابل توجه Rust شامل مستندات جامع، کامپایلر کاربرپسند با پیام‌های خطای سازنده و ابزارهای استثنایی مانند مدیریت بسته داخلی و ابزار ساخت می‌شود. زبان Rust اغلب به عنوان زبانی آینده‌دار شناخته می‌شود و به عنوان محبوب‌ترین و یکی از پردرآمدترین زبان‌ها در سطح جهان نیز به‌شمار می‌آید.

وب‌سایت‌هایی که از Rust استفاده می‌کنند

این زبان برنامه نویسی اولین بار در موزیلا به‌وجود آمد و از آن زمان توسط شرکت‌هایی مانند دراپ باکس، مایکروسافت، فیس‌بوک و دیگر شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفت. مزیت اصلی Rust این است که عملکردی شبیه به C دارد و در عین حال ایمنی حافظه را که در هنگام توسعه با زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت و پایتون به آن عادت کرده‌ایم، حفظ می‌کند.

زبان های برنامه نویسی آینده دار

TypeScript

Typescript که در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد، یک زبان برنامه نویسی منبع باز، شی‌گرا، با تایپ قوی و یک ابر مجموعه نحوی از جاوا اسکریپت است که یک دستور اضافی اختیاری به این زبان برای یکپارچگی دقیق‌تر همراه با ویرایشگر اضافه کرده است.

این زبان برنامه نویسی توسط مایکروسافت توسعه داده شده و دارای یک جامعه بزرگ است که به طور فعال برای بهبود زبان و ابزارهای آن همکاری می‌کند. برخلاف جاوا اسکریپت، Typescript دارای انواع مختلف است که کنترل متغیرها و پارامترهای تابع را آسان‌تر می‌کند. هدف اصلی Typescript این است که IDEها را قادر سازد تا محیط غنی‌تری برای شناسایی و اصلاح خطاهای رایج در زمان تست کد فراهم کنند.

Typescript کد را به جاوا اسکریپت ترجمه می‌کند و در هر جایی که جاوا اسکریپت اجرا شود، می‌توان Typescript را اجرا کرد. همچنین می‌توانید به صورت تدریجی جاوا اسکریپت را به تایپ اسکریپت فایل به فایل ترجمه کنید تا امنیت تایپ را در کل پایگاه کد پیاده‌سازی کنید.

وب‌سایت‌هایی که از TypeScript استفاده می‌کنند

به گفته StackShare، برخی از بهترین استارت‌آپ‌ها از TypeScript استفاده می‌کنند، که عبارت‌اند از:

  • Slack
  • Medium
  • Asana
  • Canva

SQL

در کنار پایتون، زبان برنامه نویسی SQL نیز برای استفاده کارآمد از داده‌ها در برنامه‌های کاربردی وب ضروری است. اما با این حال، برخلاف سایر زبان‌های کدنویسی در این لیست، SQL به طور خاص ذخیره، استخراج و دستکاری داده‌ها را در یک پایگاه داده امکان‌پذیر می‌کند.

به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی پایگاه داده،SQL  نشانه گذاری خاص خود را دارد که برای برقراری ارتباط موثر با پایگاه‌های داده باید آنها را یاد گرفت. برنامه نویسانی که علاقه‌مند به کار با برنامه‌هایی هستند که از پایگاه‌های داده استفاده می‌کنند مانند شبکه‌های اجتماعی، درگاه‌های پرداخت و کتابخانه‌های موسیقی، باید SQL را یاد بگیرند. برای متخصصان داده آینده ‌گر، آشنایی با SQL معمولاً برای موقعیت‌های شغلی‌ای مانند مدیر پایگاه داده، تحلیلگر داده و مهندس QA یک مهارت ضروری است.

وب‌سایت‌هایی که از SQL استفاده می‌کنند

SQL یک زبان استاندارد است که برای مدیریت RDBMS و انجام تعدادی عملیات بر روی داده‌های موجود در پایگاه داده استفاده می‌شود. برخی از شرکت‌هایی که از SQL استفاده می‌کنند شامل مایکروسافت، NTT Data، Cognizant، Dell، Accenture و Stack Overflow می‌شود.

نتیجه‌گیری

پایتون و جاوا اسکریپت در استارت آپ‌ها بسیار پرطرفدار هستند و از آنها در این فضاها بسیار استفاده می‌شود. بسیاری از استارت آپ‌ها از پایتون و جاوا اسکریپت به عنوان چارچوب‌های بک‌اند (پسین) خود استفاده می‌کنند. پایتون و جاوا اسکریپت برای یادگیری آسان هستند و به همین دلیل بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری برای مبتدیان محسوب می‌شوند. علاوه بر این، هر دو آنها فرصت‌های شغلی فراوانی برای آنهایی به وجود آورد که به دنبال شغل هستند.

بنابراین اگر به دنبال تغییر شغل هستید و دوست دارید شغل جدیدتان آینده دار باشد، برنامه نویسی با پایتون و جاوا اسکریپت می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

در مقاله چگونه برنامه نویس شویم؟ می‌توانید ابتدا با اصول اولیه برنامه نویسی آشنا شوید، سپس یکی از این زبان های برنامه نویسی آینده دار را برای شغل خود انتخاب کنید.

جاوا و PHP در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از سازمان چهارچوب وب‌خود را بر اساس جاوا و PHP بنا می‌کنند.

R و MATLAB در دنیای تجزیه و تحلیل داده‌ها بسیار محبوب هستند. اگر می خواهید در تجزیه و تحلیل داده‌ها یا علوم داده پیشرفت کنید، این زبان‌ها بهترین‌ها برای یادگیری هستند.

C / C ++ و Go گزینه‌های عالی در ساخت سیستم‌های سرعت بالا و مقیاس پذیر هستند.

از ۱۳ زبان برنامه ‌نویسی آینده دار که در بالا به آنها اشاره شد، هر یک از آنها معایب و مزایای خود را دارند. انتخاب هر یک از آنها کاملا به هدف شما و آنچه در آینده قصد تبدیل شدن به آن را دارید، بستگی دارد. بنابراین، پیش از انتخاب زبان خود، باید هدف خود را مشخص کنید.

باید زبان خود را مطابق با مسئله‌ای انتخاب کنید که سعی در حل آن دارید.

شما می‌توانید با کمک به آنهایی که مستقلا کار می‌کنند یا فریلنسر هستند پول خوبی دربیاورید. چند بازار آنلاین فریلنسری نیز برای شروع وجود دارد که می‌توانید برای کار به‌ عنوان یک فریلنسر به یکی از آنها سر بزنید. ایران تلنت نیز یک فضای عالی برای پیدا کردن بهترین فرصت‌های شغلی است. با مراجعه به وب‌سایت ایران تلنت می‌توانید رزومه خود را به صورت آنلاین بسازید  و فرصت‌های شغلی مختلف را مشاهده و برای ارسال رزومه اقدام کنید.

مطالب پیشنهادی
42 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    بسیار مفید و موثر واقع شد سپاس از زحماتتون

  2. علی حسین زاده می‌گوید

    به نظر من پایتون بهترین گزینه برای شروع کار در رشته برنامه نویسی هست

    1. سهراب محمدی می‌گوید

      کدوم زبون برنامه نویسی برای شروع خوبه؟
      من تازه میخوام یک زبان یاد بگیریم

  3. مهندس شبح می‌گوید

    چرا همه با پایتون کار میکنن ولی بعد که حرفه ای شدن وارد php میشن. الان اکثر حرفه ای ها که میبینم از پی اچ پی استفاده میکنن

    1. حمیدرضا می‌گوید

      پایتون برا شروع خوبه ولی قدرت بازار کار دست PHP و جاوا هست برا همین جرفه ای ها میرن سمت PHP

  4. soren می‌گوید

    پایتون بهترین زبان کد نویسی برای شروع کاره چون فهمیدنش آسون تره نسبت به بقیه زبان کد نویسی ها من الان ۶ماهه کار میکنم خیلی ساده و راحت همه چیزش رو متوجه شدم پیشنهاد میکنم اول سراغ پایتون برید

  5. ناشناس می‌گوید

    من خودم با پایتون شروع کردم الان دارم روی پی اچ پی کار می کنم نمی دونم چرا با پایتون حال نمی کنم:/

  6. حسن می‌گوید

    چرا تو نتیجه حرفی از سی شارپ زده نشد؟
    انقد وقتمو برا آموزش سی شارپ گذاشتم ینی مفید نبود
    کارایی نداره؟
    فرصت شغلی نداره؟

    1. مهران می‌گوید

      اتفاقا فرصت شغلی سی شارپ خیلی زیاده و واقعا هم زبان شی گرایی و خوبیه الان نبین خیلیا دارن در مورد php صحبت میکنن شما زبانی رو انتخاب کن که آینده داشته باشه مثل پایتون – جاوا اسکریپت- سی شارپ و سی پلاس پلاس اینا شاید هیچ وقت از بین نرن ولی پی اچ پی آینده خوبی براش نمیبینم و تا چند ساله آینده شاید کارایی نداشته باشه گرچه الان پول خوبی هم از خیلیا در میارن پس سی شارپ ادامه بده انشالله موفق میشی

      1. محسن می‌گوید

        دوست عزیز از زمانی که مایکروسافت راه اندازی شده هی میگن php آینده نداره و منقرض میشه. ان حرف رو هم فقط سی شارپ کارا و ASP کارا میگن. این عقاید و نظرات سطح پایین رو دور بریزید لطفا. هرجا میری یا php کار میخوان یا لاراول کار.

        البته بازار کار همه زبونای مطرح شده تو این لیست خوبه واقعا. ولی خسته شدیم اینقدر شنیدم PHP آینده نداره. از ۱۰-۱۲ سال پیش هنوز که هنوزه این حرف زده میشه. خواهشا نه خودتون و نه بقیه رو با این حرفا سر کار نذارید. یه زبون تا وقتی که سازندگانش ازش پشتیبانی کنن و بهش قابلیت های جدید اضافه کنن، همیشه زنده میمونه.

        1. مهران می‌گوید

          اولا که بازار ایران تو کدوم قسمت مثل همه دنیا هست که برنامه نویسیش باشه بعدم عزیز من، من نمگیما یه خورده کار کرده باشی میدونی که الان قدرمند ترین زبان های برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت و سی شارپ هستن که باید زبان جاوا هم بیاریم جزش بعدم از بازار کار حرف زدی همین الانشم بازار کار سی شارپ و جاوا اسکریپت خیلی خیلی بهتر از پی اچ پی هست حتی توی همین ایران فلک زده خودمون

        2. حمیدرضا می‌گوید

          گل گفتی. Php هیچوقت منسوخ نمیشه

        3. محمد می‌گوید

          دقیقا دمت گرم

        4. سید محمد موسوی می‌گوید

          پی اچ پی چون تعریف بازگشتی داره، هیچ وقت منسوخ نمیشه 🙂
          PHP = PHP Hypertext Preprocessor
          و تا ابد ادامه داره.

  7. Sabba می‌گوید

    سلام من تازه میخوام شروع کنم به نظر شما کدوم زبان برنامه نویسی یاد بگیرم هم آینده دار باشد و هم درآمد زا و اینکه سنم بالا هست ۴۰ سال یا اینکه اصلا دیره و دنبالش نروم من بیشتر واسه درآمد زدایی میخوام ممنون میشوم کسی راهنمایی بفرمایید متشکرم

    1. امین می‌گوید

      برای درآمد سمتشون نرید

      1. محمد می‌گوید

        از نظر من کسی برای کسب درامد کاری شروع کنه داخل اون کار رشد چندانی نداره و اون ها به سمت علاقه شون میرن هم درامد زیادی دارن و هم با عشق کار میکنن هر زبانی را که دوست دارید یاد بگیرد حتی اگه بازار کار کمی داشته باشه ولی چون تو بهش علاقه داری داخلش پیشرفت میکنی و جژ برترین ها میشوید

    2. پژمان می‌گوید

      شما بیشتر بسمت گرافیک و انواع اون برید یادگیریش راحته درآمدزایی اش هم خوبه

    3. «برنامه نویس آینده» می‌گوید

      سلام.
      من زبان برنامه نویسی جاوا (Java) را پیشنهاد میکنم. به نظر من هم آینده داره
      هم کسب در آمدش خوبه چون برای ساخت بازی و برنامه اندروید موبایل هست با این تحقیقاتی که کردم
      تصمیم با خود تو هست.

      1. آیدین می‌گوید

        اکنون شما یک برنامه نویس می باشید!
        یک سال گذشت… .
        فکر کن!
        همه ی چیزی که لازم داری چی بود؟!
        صبر و حفظ آرامش برای گذر زمان
        آروم بمون
        امروز ظهر پیکر یه شهید آوردن صیاد!؟

  8. نینا می‌گوید

    سلام
    من میخوام مهاجرت کنم و دوست دارم یه زبان برنامه نویسی خوب یاد بگیرم که اونور به دردم بخوره و بتونم کسب درامد داشته باشم. البته سنم هم ۴۵ سال هست. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  9. me می‌گوید

    فقط پایتون و جاوا اسکریپت اینم که میگین برای مبتدی هاست اصلا حرف درستی نیست برنامه نویسی یک خلاقیت هست نه کپی این رو بدونید با همین دوتا میشه هر کاری انجام داد مبتدی هم خودتونید که هنوز برنامه نویس نیستین بلکه کپی نویسی بلدید برای من الگوریتم مهمه همه زبان ها ضعف دارند که هرروز برطرف میشه چرا ایرانی ها اینقدر حساس هستند بابا ولش یک زبان رو انتخاب کن ببینیم مثلا چی میسازی که سرعت پایتون برات کم بیاره این حرف درست نیست وقتی موتوربازی godot از پایتون استفاده میکنه برنامه blender سه بعدی از پایتون درست شده و …. برو سرعت های اجراشون رو ببین بعد ایراد سرعت از پایتون بگیرید . پایتون و جاوا اسکریپت قهرمان هستند روز به روز هم قوی تر میشن . فقط سی پلاس پلاس رو فراموش کردم که اونم عشق منه تو هر زمینه حرفی برای گفتن داره نیاز به توضیح نیست هم قوی هم پر سرعت .

    1. منصور می‌گوید

      با این نظرت معلومه حرفه ای که هیچ، مبتدی هم نیستی دوست عزیز :))))))

  10. پارسا می‌گوید

    هرکی یه چی میگه
    یکی میگه php
    یکی میگه c#
    یکی میگه c++
    یکی میگه جاوا
    یکی میگه…

    برید یکم از هرکدوم از این زبان های این لیستو آموزش ببینید
    ببینید با کودمشون حال میکنیدو بیشتر دوسش دارین
    البته اگه فقط دنبال درآمد نیستید
    اگه فقط دنبال درآمد هستین نمیخواینم زیاد زحمت بکشید با پایتون و پی اچ پی میتونید زودتر به درآمد برسید
    ولی اگه فقط دنبال درآمد نیستید
    سعی کنید چند تا زبان یاد بگیرید
    اگه الانم زبانی دارین یاد میگیرین اصلا ولش نکنینو تا ته شو یاد بگیرید
    بعد اگه خواستید برید سراغ یه زبان دیگه

  11. مری می‌گوید

    من میگم هیچکدوم سخته خیلی آخه

  12. اسی می‌گوید

    اول فکر کنید ببینید هدفتون از یادگیری برنامه نویسی چی هست بعد زبان مناسب با هدفتون رو انتخاب کنید
    php برای وب
    java برای اپ اندروید و ماشین
    Python برای هوش مصنوعی
    swift برای ios
    c برای دستکتاپ
    JavaScript هم ک نقل و نبات همشون هست
    فقط اول بدون فریمورک یاد بگیرین، بعد برید سمت فریمورکهاش ک قشنگ بفهمین چی ب چیه

    1. Naaim می‌گوید

      چرا ما سی شارپ کارا رو دور ریختی؟ ما اونقدرا هم بدرنخور نیستیم

    2. علی می‌گوید

      java script یعنی خوهبه؟
      من به جز پایتون میخوا یکی دیگم یاد بگیرم برا برنامه و بازی

  13. ... می‌گوید

    سلام من رشتم کامپیوتره(سال اول هنرستان) و تازه میخوام برنامه نویسی رو یاد بگیرم هیچ اطلاعی هم ازش ندارم
    باید همه زبان هاشو یاد بگیرم؟
    یا یکیش هم کافیه
    بعد اینکه برای شروع از کدومش شروع کنم؟
    سخته؟
    میشه راهنمایی کنید؟

  14. ar می‌گوید

    سلام من دارم پایتون یاد میگیرم . کابردی هست ؟ فرصت شغلیش خوبه؟

  15. هادی می‌گوید

    مقایسه زبان های برنامه نویسی اشتباه محضه! آیا کسی میتونه بگه انبر دست بهتره یا آچار فرانسه یا پیچ گوشتی؟؟؟!!! هر زبانی کاربرد خودشو داره.

    1. محمد می‌گوید

      احسنت دقیقا همینه

  16. Hecktour می‌گوید

    هوش مصنوعی و رباتیک میخوای کار کنی برو پایتون وب سایت حرفه ای یا نرم افزار مثلا حسابداری یا هر نرم افزاری برای ویندوز و مک میخوای کار کنی برو سی شارپ و asp.net core بازی سازی حرفه ای آینده دار میخوای کار کنی برو سی پلاس پلاس بعدش unreal engine 4 اپلیکیشن موبایل اندروید خفن میخوای کار کنی برو جاوا بعدش کاتلین وب سایت فروشگاهی حرفه ای میخوای بزنی برو PHP اگرم میخوای کلا خفنو حرفه ای و همه منظوره بشی برو سی پلاس پلاس بعدشم Qt که میشه باهاش برای موبایل ویندوز لینوکس مک و حتی خودروهای برقی (که شرکت تسلا هم داره از Qt استفاده میکنه) ،برنامه ساخت ولی مسیر بشدت سخت و طولانیه ولی از اونور تا آخر عمرت میری کنار ساحل قناری خوش میگذرونی. تامام.

  17. مسعود می‌گوید

    سلام، با احترام به نظرات همه عزیزانی که اینجا نظراتشون رو نوشتن عرض میکنم که، برنامه نویسی یک استعداد و یک روح و یک خون هست که ممکنه در بعضیها وجود داشته باشه، اگر این استعداد در کسی وجود داشت و اصول کلی برنامه نویسی رو کاملا درک کرد و یادگرفت اونوقت دیگه اینکه چه زبان برنامه نویسی رو یاد بگیره دغدغه ش نمیشه ، بلکه هر جا خواست برنامه ای بنویسه سراغ زبانی میره که تواناییهاش برای ساخت اون برنامه مناسبتر باشه.

    1. امیر می‌گوید

      من می‌خوام استارت بزنم و دغدغم دقیقا همینه که اصلا این مسیر استعداد من هست یا نه
      به نظرت با چه آموزشی شروع کنم که ببینم میتونم اصول کلی رو درک کنم و میفهمم یا نه؟

  18. کمال می‌گوید

    اگر شما بهتریمن زبان برنامه نویسی رو میخواید برید c++ یا سی شارپ چون با این ها میتوان خیلی چیز های خفن ساخت
    از جمله کالاف دیوتی و … از سی پلاس پلاس یا سی شارپ درست شده
    زبان برنامه نویسی راحت هم است برای سنین ۲۰ سال به بالا
    با این زبان ها میتوان برنامه های انروید و ویندوز و … درست کرد
    زبان های پایتون و جاوا و … فقط دو بعدی و به زور سه بعدی ساخت اما در c++ خیلی راحت میتوان ایده بازی سازیت رو بنویسی
    زبان های پایتون و جاوا و … زیاد به درد بازی نمیخورن بیشتر به درد برنامه سازی میخورند اما سی پلاس پلاس و سی شارپ برای همه کار خوب هستند
    اگر نظر من رو میخواهید بهتر است سی پلاس پلاس و سی شارپ رو کار کنید

    1. قاسم می‌گوید

      اموزش هم میدین شما

  19. Eli می‌گوید

    سلام من میخوام برنامه نویسی یاد بگیرم مخصوص طراحی سایت ویکیم اپلیکیشن ولی اولویتم طراحی سایته ممنون میشم راهنماییم کنید کدوم زبان رو یاد بگیرم درضمن اصلاهیچ اطلاعاتی هم در مورد برنامه نویسی ندارگ

  20. سهراب محمدی پور می‌گوید

    توصیه میکنم اگر در ابتدای مسیر یادگیری زبان برنامه نویسی هستید، پایتون رو شروع کنید
    ذره ای تردید نکنید

  21. محمد می‌گوید

    دیگه به درد نمیخوره اونگدر آدم ریخته توش کلا اشباع شده ایرانی جماعت تو هرچی پا بزاره اونو از بین میبره

  22. y می‌گوید

    این جمله رو بالای تخت خوابم مینویسم

  23. نیما رحیمی می‌گوید

    دوستان دقت کنید که برای یادگیری برنامه نویسی اصلا نیاز نیست شما زبان های برنامه نویسی را بشناسید چون نزدیک سی چهل تا زبان برنامه نویسی داریم شما باید فقط با یک زبان اصول و مبانی برنامه نویسی را یاد بگیرید که اونم به نظرم زبان سی پلاس پلاس براش بهتره من خودم با دوره ی ۱۲ قدم برنامه نویسی شروع کردم و توی یک قدم سی پلاس پلاس رو رفتیم ولی بعدا تونستم چندین زبان دیگه مثل جاوااسکریپت پی اچ پی پایتون رو هم یاد بگیرم . در کل سعی کنید پایه ی خودتان را قویتر کنید باقی خودش حل میشه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.