وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آشنایی کامل با شغل مدرپ Med Rep | نماینده علمی کیست؟

آشنایی کامل با شغل Med Rep | نماینده علمی کیست؟

فرصت شغلی نماینده علمی، حاصل ترکیب دانش فروش و دانش مراقبت‌های بهداشتی است. شغل نماینده علمی که به طور خلاصه Med Rep خوانده می‌شود، ترجمه‌ی عبارت Medical Representative است. نمایندگان فروش افرادی هستند که از استعداد خود در زمینه‌ی فروش و دانش خود در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی و داروها، به طور همزمان بهره می‌برند و سفیران معرفی و فروش اقلام مراقبت بهداشتی هستند. بسیاری از شرکت‌های دارویی بزرگ برای معرفی محصولات خود به مراکز درمانی و کادر پزشکی نسبت به استخدام مد رپ اقدام می‌کنند. در ادامه با فرصت شغلی نماینده فروش بیشتر آشنا خواهید شد:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

نماینده علمی کیست؟

یک نماینده علمی یا Med Rep محصولات پزشکی، از جمله تجهیزات، داروهای نسخه‌ای و داروهای تولید شده توسط شرکت خود را به مراکز درمانی مختلف تبلیغ کرده و می‌فروشند. یک نماینده علمی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکان را زیرنظر گرفته و با بررسی دقیق کمبودها و کاستی‌های آن‌ها در حوزه‌ی دارو و تجهیزات، نسبت به معرفی محصولات علمی شرکت خود اقدام می‌کند. این متخصصان استراتژی‌های مختلفی را برای ایجاد آگاهی در مورد محصولاتی که می فروشند اجرا می‌کنند و تا به ثمرنشستن قرارداد فروش تجهیزات پزشکی سرنخ‌های فروش را پیگیری می‌کنند.

نماینده فروش به طور مستقیم با بیماران و مصرف‌کنندگان دارو و تجهیزات بهداشتی ارتباطی ندارند؛ بلکه مد رپ‌ها کسانی هستند که با ایجاد شبکه‌های ارتباطی با پزشکان و مراکز درمانی در مورد آخرین محصولات دارویی و بهداشتی به آن‌ها آموزش داده و پزشکان را متقاعد می‌کنند که به بیماران خود داروهای معرفی شده را تجویز نمایند.

شرح مسئولیت‌های یک نماینده علمی چیست؟

یک نماینده علمی علاوه‌بر آن که در حوزه‌ی دارو و اقلام بهداشتی دارای اطلاعات و دانش است باید مسئولیت‌های یک کارشناس فروش خبره را نیز به انجام برساند. فهرستی از بعضی از وظایف یک Med Rep به شرح زیر است:

فرصت شغلی مدرپ
مدرپ باید هم در حوزه‌ی فروش و هم در خصوص ویژگی‌های اقلام دارویی اطلاعات به‌روز داشته باشد.
  • تحقیق و پژوهش درباره‌ی تازه‌ترین تولیدات دارویی و پزشکی شرکت
  • انجام تحقیقات بر روی داروهای مشابه و اشراف بر مزایا و معایب محصولات شرکت خود
  • ملاقات با داروسازان و حضور در سمینارهای داروسازی جهت کسب اطلاع در خصوص محصولات دارویی
  • اطلاع رسانی و ارائه محصولات جدید پزشکی به پزشکان و سایر متخصصان بهداشت و درمان
  • برگزاری جلسات حضوری با متخصصان حوزه‌های مختلف پزشکی
  • استفاده از دانش حوزه‌ی فروش برای تاثیرگذاری بر پزشکان جهت تجویز دارو و محصولات پزشکی
  • درک نیازهای پزشکان و حفظ ارتباط مداوم با آن‌ها
  • دریافت بازخورد از پزشکان

یک نماینده علمی در نوک پیکان فروش محصولات دارویی قرار دارد، از این رو شرکت‌های دارویی حاضرند مبالغ بالایی را به‌عنوان پاداش و پورسانت به مدرپ ها پرداخت کنند.

مزایای شغلی مدرپ چیست؟

نماینده علمی یکی از فرصت‌های شغلی نسبتا جدید در بازار ایران است که روز به روز از شکل سنتی بازاریابی دارو بیشتر فاصله می‌گیرد. در ادامه به بعضی از مزایای این فرصت شغلی اشاره می‌کنیم که ممکن است شما را در فرایند استخدام نماینده علمی یاری کند:

رشد شغلی

وقتی به‌عنوان یک نماینده علمی استخدام می‌شوید، باید خودتان را برای تطبیق با تغییرات سریع آماده کنید. با یادگیری الگوریتم‌های فروش و ساخت یک منبع اطلاعاتی قوی از پزشکان و مراکز درمانی که پتانسیل معرفی داروهای شرکت شما را دارند، به سرعت ظرف مدت چند سال می‌توانید از یک نماینده علمی میدانی به یک مدیر فروش علمی تبدیل شوید که در این صورت تنها باید کارشناسان خود را مدیریت کنید.

انعطاف‌پذیری

یکی از مزیت‌های شغلی Med Rep شناور بودن ساعات کاری آن است. شما به راحتی می‌توانید این شغل را در کنار سایر مشاغل و حتی به‌عنوان شغل دوم خود انتخاب کنید. زیرا معمولا پزشکان در زمان بعد از ظهر به مطب‌های خود می‌روند و اصل کار شما در نیمه‌ی دوم روز آغاز می‌شود. همچنین شما می‌توانید قرارهای ملاقات خود با پزشکان را مطابق با دیگر برنامه‌های خود تنظیم کرده تا به بیشتر کارهای مهم خود رسیدگی کنید. البته از آن‌جایی که بسیاری از نمایندگان ساعات مشخص کاری را به ساعات شناور ترجیح می‌دهند، این مورد را می‌توان به‌عنوان مزایا و معایب شغل مدرپ نام برد.

پتانسیل درآمدی بالا

نمایندگان علمی در نوک پیکان شرکت‌های دارویی و خدمات مراقبتی قرار دارند. بنابراین بی دلیل نیست که پاداش و پورسانت بالایی را برای به ثمرنشاندن قراردادهای فروش برای نمایندگان Med Rep درنظر بگیرند. در نتیجه اگر به دنبال یک فرصت شغلی با درآمد بالا هستید، به شغل مدرپ بیشتر فکر کنید.

درآمد بالای Med Rep
اگر به دنبال یک فرصت شغلی با درآمد بالا هستید، سری به آگهی‌های استخدام مدرپ بزنید.

روش‌های پرداخت به نمایندگان فروش طبق توافق شرکت دارویی و نماینده می‌تواند به اشکال مختلفی صورت گیرد. یکی از رایج‌ترین مدل‌های پرداخت حقوق مدرپ، درنظر گرفتن پایه حقوق ثابت و پورسانت (سهم از فروش) است.

شکل‌گیری شبکه ارتباطی قوی

بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند با متخصصان طراز اول جامعه ارتباط نزدیکی داشته باشند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، این فرصت برای شما در شغل نمایندگی علمی مهیا است. در حلقه‌ی اصلی ارتباطی نمایندگان علمی، پزشکانی با تخصص‌های مختلف قرار دارند که یک مزیت بزرگ برای این موقعیت شغلی محسوب می‌شود.

یادگیری مستمر

اگر از درجا زدن در کار به سرعت آزرده می‌شوید و به دنبال کاری با تنوع و امکان یادگیری هستید، نگاهی به فرصت‌های استخدام مد رپ بیندازید. شما در موقعیت شغلی مدرپ دائما در حال یادگیری خواهید بود. افزایش اطلاعات در خصوص به روزترین مواد دارویی تولید شده در بازار و نیز کسب اطلاع از تخصص و جهت‌گیری‌های ذهنی جامعه پزشکی، ۲ عاملی است که شما را به طور مدوم در معرض یادگیری قرار می‌دهد.

مسئولیت اجتماعی بالا

اگر فردی انسان دوست هستید و از انجام کارهای خیریه و عام‌المنفعه لذت می‌برید، شغل نمایندگی علمی فرصت مناسبی برای شماست. یکی از مزیت‌های قرارگیری در این پوزیشن شغلی، خدمات رسانی به بیماران و افراد نیازمند دارو و تجهیزات پزشکی است. البته این کار توسط Med Rep به طور غیرمستقیم انجام می‌شود.

یک نماینده علمی چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی باید داشته باشد؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم نماینده علمی در خط مقدم فروش محصولات پزشکی و دارویی قرار دارد و داشتن مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی ضریب موفقیت شغلی او را چند برابر می‌کند. در ادامه به چند مورد از مهارت‌هایی که هر نماینده علمی باید از آن برخوردار باشد، اشاره می‌کنیم:

مهارت ارتباطی

اولین و اصلی‌ترین مهارتی که هر نماینده علمی باید واجد شرایط آن باشد، مهارت ارتباطی است. اگر فردی خجالتی هستید یا در آزمون‌های شخصیت‌شناسی در تیپ افراد درون‌گرا طبقه‌بندی می‌شوید، فرصت شغلی Med Rep برای شما مناسب نیست. یک مدرپ باید به فنون مذاکره به‌طور کامل آگاه باشد و بتواند با صحبت‌های خود فرد مقابل را متقاعد کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

 مهارت سازمانی

Med Rep در نهایت یک عضو از یک سازمان دارویی است و باید خط مشی‌های فروش را از مدیر فروش سازمان دارویی دریافت کند. پس با وجود این که نماینده علمی به صورت انفرادی در محل قرارها حاضر می‌شود اما باید پروتکل‌های فروش سازمانی را رعایت کرده و نهایتا به مدیر ارشد خود گزارش ارائه دهد.

مهارت گوش دادن فعال

یکی از مهارت‌هایی که هر مدرپ حرفه‌ای به آن نیاز دارد، شنیدن فعال است. یک نماینده علمی باید به‌خوبی نیازهای بیماران را از زبان پزشکان شنیده و آن را تجزیه و تحلیل کند تا بتواند داروها و کالاهای بهداشتی متناسب با آن را پیشنهاد و سرنخ‌های فروش را به خوبی به ثمر بنشاند.

خودانگیختگی

اگرچه نماینده علمی عضوی از یک سازمان است اما نباید برای پیگیری سرنخ‌های فروش منتظر دستورالعمل‌های سازمانی باشد. حدی از خودانگیختگی و جسارت در پیش‌برد سرنخ‌های فروش، مهارتی است که هر نماینده علمی خبره‌ای باید آن را داشته باشد.

مهارت‌های فنی

شما باید روی تجهیزات پزشکی یا دارویی که به پزشکان توصیه می‌کنید، تسلط فنی بالایی داشته باشید. علاوه بر این آگاهی از اثرات دارو، عوارض جانبی احتمالی، تداخل دارویی و هرگونه اقدام احتیاطی مرتبط با مصرف دارو ضروری است. اغلب پزشکان ممکن است از شما سؤالاتی در رابطه با یک منبع پزشکی خاص بپرسند و شما به‌عنوان نماینده باید به چنین سؤالاتی پاسخ دهید.

انعطاف‌پذیری

از آنجایی که پزشکان برنامه کاری شلوغی دارند، ممکن است در آخرین لحظه قرار ملاقات شما را لغو کنند. بنابراین صبور بودن با متخصصان پزشکی که ارتباط با آن‌ها چالش برانگیز است، یک مهارت مطلوب است. همچنین به هنگامی که یک پزشک در برنامه شلوغ خود یک زمان خالی دارد، سعی کنید انعطاف پذیر باشید و در آن زمان با آن‌ها ملاقات کنید.

آیا هر کسی می‌تواند یک مدرپ باشد؟

به دلیل آمیخته بودن مسیر شغلی مدرپ با فرصت شغلی کارشناس فروش بسیاری به اشتباه گمان می‌کنند که هر فردی که در حوزه فروش مستعد است، می‌تواند یک نماینده علمی باشد. درحالی که تبدیل شدن به یک نماینده علمی حرفه‌ای که پزشکان بر تخصص او صحه بگذارند، نیازمند مجموعه‌ای از صلاحیت‌ها است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

مدرک نماینده علمی
برای تبدیل شدن به یک نماینده علمی نیاز به مدرک Med Rep دارید.

کسب مدرک نماینده علمی

برای سر و کار داشتن با قشر فرهیخته‌ی جامعه (پزشکان) باید به‌عنوان یک نماینده علمی، به زبان خودشان با آن‌ها سخت بگویید. در نتیجه لازم است تا با شرکت در دوره‌های آموزشی Med Rep مدرک نمایندگی علمی خود را کسب کنید. چنانچه در آزمون‌های مهارت‌سنجی به حدنصاب نمره قبولی برسید، کارت نمایندگی علمی برای شما صادر شده که اعتبار علمی و فنی شما را اثبات می‌کند.

 انتخاب یک تخصص

دومین صلاحیت که از دید جامعه‌ی پزشکی بسیار حائز اهمیت است، تخصص شما به‌عنوان یک نماینده علمی است. یک Med Rep حرفه‌ای یک شاخه از هزاران شاخه‌ی پزشکی را انتخاب کرده و اطلاعات و دانش خود را در یک حوزه‌ی خاص تقویت می‌کند تا بتواند دریافت گواهی نامه Med Rep سرنخ‌های فروش را به طور موثرتری دنبال کند.

جمع‌بندی

نماینده علمی یکی از مشاغل مهم حوزه‌ی دارو و تجهیزات بهداشتی را در اختیار دارد. نماینده علمی یا Medical Representative یک دست در فروش و یک دست در حوزه‌ی پزشکی و دارویی دارد. این موقعیت شغلی که به اختصار Med Rep هم نامیده می‌شود، از مشاغلی با پتانسیل درآمدی بالا است که بر مهارت‌های ارتباطی تکیه دارد. وظیفه‌ی اصلی مدرپ برقراری ارتباط با شبکه‌ای گسترده از پزشکان و متخصصان حوزه‌های مختلف جهت معرفی جدیدترین تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی است. Medrep باید با ایجاد سرنخ‌های فروش و استمرار در برقراری ارتباط با جامعه‌ی سلامت، قراردادهای فروش را به سرانجام برساند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی مدرپ و آگهی استخدام نماینده علمی می‌توانید از بخش فرصت‌های شغلی وب‌سایت ایران‌تلنت استفاده نمایید.

منبع منبع
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.