وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مدیر فروش کیست؟ معرفی شغل مدیر فروش (راهنمای مسیر شغلی)

همه چیز درباره شغل مدیر فروش

مدیر فروش یکی از اعضای کلیدی رده بالا در بسیاری از کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ است. کسی که یک کارشناس فروش را هدایت کرده و به او انگیزه‌ی فعالیت می‌دهد، مدیر فروش است. شرح وظایف مدیر فروش پر از اقدامات جزئی و کلی است که در نهایت به تحقق اهداف و بهبود میزان فروش یک سازمان منجر می‌شود. مسیر حرفه ای مدیران فروش از ایجاد عادات و مهارت‌های نرمی مانند مدیریت و رهبری، حل مسئله و … می‌گذرد. بنابراین اگر می‌خواهید در مصاحبه شغلی مدیر فروش موفق باشید باید خودتان را به این مهارت‌ها مجهز کنید. در ادامه خواهیم گفت که مدیر فروش کیست و در شغل فروش به‌عنوان مدیر انتظار چه میزان درآمدی را می‌توانید داشته باشید.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

مدیر فروش کیست؟

مدیر فروش مسئول ایجاد و رهبری یک تیم قوی از کارمندان و کارشناسان فروش است. مدیر فروش اعضای تیم خود را برای رسیدن به اهداف فروش هدایت می‌کند. به‌علاوه مدیر فروش برای بهبود فروش در یک سازمان از مهارت رهبری خود برای تشویق و تقویت تیم فروش استفاده می‌کند. یک مدیر فروش تقریبا با تمام جنبه‌های فروش در یک سازمان دارد و مسئولیت‌های بسیاری بر عهده دارد.

مسئولیت‌ها و شرح وظایف مدیر فروش چیست؟

بعد از آن که متوجه شدید مدیر فروش کیست، نوبت به آن می‌رسد که با فهرستی از مسئولیت‌های مدیر فروش آشنا شوید. مسئولیت‌های این منصب شغلی هم شامل انجام کارهای ریز مقیاس و هم کارهایی در مقیاس بزرگ است. در ادامه وظایفی که هر کسی در مسیر شغلی مدیر فروش با آن رو‌به‌رو خواهد شد را بررسی می‌کنیم:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  1. سرپرستی تیم فروش

    سرپرستی تیم فروش یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های مدیر فروش است. این مسئولیت شامل جذب و استخدام کارمندان فروش، هدایت و رهبری آن‌ها به سمت اهداف فروش شرکت، ارتقاء مهارت‌های فروش کارمندان و مشاوره اعضای تیم فروش است.

  2. رصد کردن اهداف فروش سازمان

    هر سازمان بزرگی که در بخش فروش اهداف قابل اندازه‌گیری تدوین کرده باشد، به یک مدیر فروش نیازمند است. مدیر فروش با رصد کردن اهداف فروش، میزان تحقق اهداف فروش را می‌سنجد و گروه فروش را برای رسیدن به آن هدایت می‌کند.

    وظایف مدیر فروش
    یکی از وظایف مدیر فروش رصد کردن اهداف فروش سازمان است.

    بسیاری از اهداف فروش یک سازمان توسط مدیران ارشد فروش و کارگردانان فروش تعیین می‌شود و مدیر فروش نقشی در آن ندارد. وظیفه‌ی مدیر فروش این است که اهداف مقرر شده برای یک مجموعه را تا حد ممکن کمی کرده تا قابل اندازه‌گیری باشد و سپس تیم فروش را برای محقق کردن آن‌ها تشویق و رهبری کند.

  3. سنجش میزان رضایت مشتری

    یکی از مسئولیت‌های جدی مدیر فروش، سنجش میزان رضایت مشتریان است. مدیر فروش به کمک ابزارهای مختلفی مثل مصاحبه، مشاهده، تحقیق میدانی یا ابزارهای Social Hearing میزان رضایت مشتریان را می‌سنجد و برای بهبود نرخ رضایت اهداف تیم فروش را تنظیم می‌کند. احتمالا یکی از سوالاتی که در مصاحبه شغلی مدیر فروش از شما پرسیده شود، میزان تسلط شما بر ابزارهای سنجش رضایت مشتری است.

  4.  تهیه گزارش فروش

    رصد تحقق اهداف، بر پایه‌ی تحلیل‌های آماری، آنالیز اطلاعات و آمار فروش انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر فروش برنامه‌ریزی، ساخت و ارائه‌ی گزارش فروش سازمانی به مدیران بالا دست خود است.

متوسط درآمد مدیر فروش چه‌قدر است؟

بر طبق گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ ایران سلری، مدیران فروش شرکت‌های بزرگ تهران به طور میانگین حدود ۱۷ میلیون تومان درآمد ماهیانه دارند.

متوسط درآمد مدیر فروش
متوسط درآمد ماهانه مدیر فروش در تهران حدود ۱۷ میلیون تومان است.

مدیران فروش در ازای انجام ۴ وظیفه‌ی اصلی یعنی سرپرستی تیم فروش، رصد کردن اهداف فروش، سنجش رضایت از مشتری و ارائه گزارش فروش به مدیران بالاسری خود، حقوق و دستمزد متفاوتی دریافت می‌کنند. بهتر است برای مشاهده گزارش جامع‌تر به سایت ایران سلری مراجعه کنید.

در مسیر شغلی مدیر فروش به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

اگر در سایت‌های کاریابی به دنبال آگهی‌های استخدام مدیر فروش هستید، باید بدانید که پیش از باید از وجود ۵ مهارت در خود مطمئن باشید. این مهارت‌ها عمدتا از نوع Soft Skill هستند و عبارت‌اند از:

  1.  برقراری ارتباط اجتماعی

    مدیر فروش از یک سمت با اعضای تیم فروش و از سمت دیگر با مشتریان سروکار دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید در فرآیند استخدام مدیر فروش موفق باشید باید مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشید. فن بیان، توانایی متقاعد کردن، برگزاری جلسات و مدیریت آن، مذاکره با مشتریان و … همگی از مهارت‌هایی است که یک مدیر فروش موفق به آن نیاز دارد.

     

    تنها با صرف ۱۵ دقیقه زمان و شرکت در آزمون مهارت ارتباطات ایران تلنت می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را در زمینه ارتباط کتبی و شفاهی بسنجید. قرار دادن نتایج این آزمون در رزومه شما می‌تواند دید خوبی از شما به کارفرما داده و احتمال موفقیت شما در روند استخدام را بیش‌تر کند.

  2. خدمات‌رسانی به مشتریان

    یکی از مهارت‌های مهمی که هر مدیر فروشی بایدآن مسلط باشد، خدمات رسانی به مشتریان است. منظور از خدمات مشتری، شنیدن مشکلات و نگرانی‌های مشتری و مدیریت آن‌ها است. یک مدیر فروش برای حل مشکلات مشتری باید بتواند ریشه مشکل را هم از سمت مشتری و هم از سمت همکاران خود به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد تا به این وسیله تعارضات را حل کرده و فرآیند فروش را تکمیل کند.

  3. قدرت مدیریت و رهبری

    توانایی مدیریت شرایط و موقعیت‌های مختلف، مهارت اصلی یک مدیر فروش است. مدیر فروش با تکیه بر توانایی مدیریتی خود مشکلات را حل می‌کند و انگیزه‌ی کار و رسیدن به اهداف سازمانی را در کارمندان واحد فروش ایجاد می‌کند. اگر به دنبال فرصت شغلی مدیر فروش می‌گردید، می‌توانید با شرکت در آزمون مدیریت مشتریان، مهارت خود در شناخت و مدیریت فرصت‌های فروش را بسنجید.

  4. توانایی آنالیز و بررسی

    مدیر فروش باید بتواند به خوبی با اعدادو ارقام آمارهای کلی جزئی استخراج کند. تهیه گزارش‌ها و آمار فروش و پیش‌بینی میزان فروش سازمان از کارهایی است که مدیر فروش بدون تسلط بر ریاضیات و احتمال از انجام آن برنخواهد آمد. اگر مدیر فروش بر مهارت آنالیز مسلط نباشد نمی‌تواند انتظارات فروش را محقق کند و اهداف را به سرانجام برساند.

  5. مهارت حل مسئله

    مدیران فروش به طور منظم از مهارت حل مسئله خود برای حل تعارض‌های فروش و کارمندان کمک می‌گیرد. مهارت‌های حل مسئله می‌تواند از جنس گفتگو و مذاکره، شنیدن فعال، دلجویی و تشریک مسائی، نوید و امیدبخشی و … باشد. هدف از به کار گیری این مهارت‌های نرم رفتاری، رسیدن به اهداف فروش و بسته شدن پرونده‌های نیمه‌باز است.

جمع‌بندی

یک کارشناس فروش بعد از چند سال تجربه و کسب مهارت در شغل فروش می‌تواند به منصب مدیریت برسد. در پاسخ به سوال مدیر فروش کیست باید گفت او کسی است که تیم فروش را هدایت و رهبری می‌کند. شرح وظایف مدیر فروش مفصل است و شامل مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم است که به او کمک می‌کند در مصاحبه شغلی مدیر فروش موفق شود. مسیر حرفه ای مدیران فروش از تقویت مهارت‌هایی چون برقراری ارتباط موثر، رهبری و کوچینگ و حل مسئله می‌گذرد. مدیران فروش تلاش می‌کنند تضاد میان کارشناسان سازمان و مشتریان را حل کنند و به اهداف سازمان نزدیک شوند.

 

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.