وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

صفر تا صد مفهوم برندینگ

برندینگ یکی از موضوعات جدیدی است که رنگ تازه‌ای به دنیای تجارت داده است. بسیاری از افراد و مجموعه‌ها به جای صرف هزینه برای تبلیغات در زمینه برندسازی سرمایه‌گذاری می‌کنند چراکه معتقد هستند با ساخت برند زیرساخت‌های برند برای ارائه به مخاطب تقویت شده و ارتباط بهتر و موثرتری شکل می‌گیرد. افراد بسیاری با تخصص‌ها و موقعیت‌های کاری با مفهوم برند و برندسازی در ارتباط هستند که از جمله آن می‌توان به کارشناس برندینگ، مدیر برند، مشاور برندسازی و … اشاره کرد. بسیاری دیگر از افراد متخصص نظیر کارشناسان مارکتینگ، کارشناس فروش، کارشناس سئو، گرافیست و  نویسنده در درجه دوم با Branding سروکار دارند. این افراد الزاما ممکن است مستقیما در چشم‌اندازسازی و هدف‌گذاری برندسازی نقش نداشته باشد اما ابعاد دیداری، کلامی، دیجیتال و ارتباطی برندسازی را برعهده دارند. در ادامه خواهیم گفت که برندسازی چیست و چه مزایایی دارد.

برندینگ چیست؟

Branding به ایجاد تصویر ذهنی منحصربه‌فرد از یک کسب‌وکار، محصول، سازمان یا فرد در ذهن مخاطبان آن اشاره دارد. نیاز به برندسازی و استخدام کارشناس برندینگ به دلیل اشباع بودن بازار از انواع محصولات، خدمات، نیروهای کار و … روزبه‌روز بیشتر از قبل احساس می‌شود. در فرآیند ساخت برند، کارشناس برند بر روی عناصر هویتی فرد یا چیزی که قرار است به برند تبدیل شود، متمرکز شده و برای آن داستان‌ برند می‌نویسد. داستانی که در آن نیاز مخاطب از یک سمت به پاسخ آن که برند باشد وصل می‌شود. درفرآیند برندینگ تلاش می‌شود چنان ویژگی‌های برند برجسته شود که به تنها و بهترین پاسخ در راستای نیازهای مخاطبان تبدیل شود. مهم‌ترین نکته این است که برندسازی یک فرآیند مستمر است که نیاز به مراقبت پالایش و بازنگری دارد و گاهی نیازمند ریبرندینگ است.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مزیت برندسازی چیست؟

یکی از مهم‌ترین تاثیرات برندسازی، نقش مثبت آن در میدان رقابت است. امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که هزاران خدمت و محصول رنگارنگ مشتریان را احاطه کرده‌اند. اما مشتریان تنها دست به انتخاب کالاها یا خدمتی می‌زنند که از نظر عاطفی و روانی احساس مثبت به آن داشته باشند. وظیفه Branding ایجاد یک ذهنیت مثبت است که عواطب مخاطب را تحریک کرده و او را برای انتخاب یک کالای به‌خصوص ترغیب کند.

یکی دیگر از مزایای برندسازی، افزایش وفاداری مشتریان و کارمندان مجموعه است. هیچ فردی نمی‌خواهد مشتری یک برند یا نام تجاری ناشناخته باشد. همچنین بیشتر کارمندان و کارجویان تمایل دارند با سازمان‌های شناخته‌شده و موثر در جامعه همکاری کنند. درنتیجه سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دست به برندینگ می‌زنند، به طور غیر مستقیم کارجویان جدید و به‌طور مستقیم مشتریان بلقوه را جذب خود می‌کنند. به نظر شما برندسازی چه مزیت‌های دیگری دارد؟ در کامنت‌ها بنویسید.

زیرشاخه‌های برندینگ چیست؟

برندینگ به‌عنوان یکی از مفاهیم جدید دنیای بازاریابی زیرشاخه‌های مختلفی دارد که در اینجا آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

پرسونال برندینگ

یکی از زیرشاخه‌های Branding، ساخت برند شخصی یا پرسونال برندینگ است. این فرآیند به ساخت برند برای افراد به منظور اثربخشی فعالیت آن‌ها در ذهن دیگران اشاره دارد و به‌معنی ایجاد یک هویت ممتاز و ویژه برای یک فرد است، به طوری که مردم او را با ویژگی‌های خاصی به خاطر بیاورند.

برندینگ سازمانی

تصوری که از یک سازمان در ذهن مخاطبان آن شکل گرفته است، برندینگ سازمانی است. کارمندان یک مجموعه و نحوه کار و ارتباط آن‌ها با مشتریان، افرادی که در یک مجموعه سهام‌دار هستند یا به‌عبارت دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از سمت دیگر مشتریان یک سازمان همگی در شکل‌دهی به برند سازمانی نقش دارند.

برند کارفرمایی

یکی از مباحث مهمی که ذیل برندینگ مطرح می‌شود، برند کارفرمایی است. این موضوع به ذهنیت کارمندان یک مجموعه از جایی که در آن مشغول به کار هستند اشاره دارند. اینکه یک مجموعه چه احساسی را در کارجویان و کارمندان ایجاد می‌کند، چیزی است که به آن برند کارفرمایی گفته می‌شود.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برندینگ محصول

منظور از برندینگ محصول، طراحی یک فرآیند اثربخش برای ارائه یک محصول به بازار است. طراحی نام و شعار تبلیغاتی مناسب، طراحی بسته‌بندی و برگزاری کمپین تبلیغاتی به منظور جلب نظر مخاطب نسبت به یک محصول، همگی کارهایی است که در راستای برندینگ محصول انجام می‌شود.

با نگاهی به آگهی‌های فرصت شغلی با مهارت Branding متوجه خواهید شد که بیشتر سازمان‌ها از کارشناس Branding انتظار دارند محصولات آن‌ها را به یک برند تبدیل کنند.

 دیجیتال برندینگ

دیجیتال برندینگ یکی دیگر از زیرشاخه‌های برندینگ است که به خودی خود یک تخصص به شمار می‌رود. فرآیند ساخت هویت یک برند در دنیای دیجیتال (اعم از وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، پادکست، بلاگ و …) دیجیتال برندینگ نام دارد. اگرچه دیجیتال برندینگ یک خط کاری مجزا است اما یکی از انتظارات مهمی که در فرآیند استخدام کارشناس برندینگ وجود دارد، تسلط او به دیجیتال برندینگ است.

جمع‌بندی

در این یادداشت به موضوع Branding پرداختیم و این کار را با تعریف برندینگ به‌عنوان عامل تمایز افراد، سازمان‌ها و کسب‌وکارها از رقبایشان آغاز کردیم. برندینگ، موضوع تازه‌ای در دنیای بازاریابی است که زیرشاخه‌های متعددی چون پرسونال برندینگ، برندینگ کارفرمایی، برندینگ سازمانی و … دارد و این موضوع اهمیت Branding در حوزه‌های مختلف را روشن می‌کند. از جمله مزایای برندسازی می‌توان به افزایش بهره‌وری کمپین‌های تبلیغاتی، پیروزی در میدان‌های رقابتی و نیز افزایش وفاداری مشتریان اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.