وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چرا منابع انسانی در شرکت‌ها مهم است؟

مهم‌ترین منابع شرکت‌ها، نیروی انسانی آنها می‌باشند. رفتار منصفانه با کارکنان و فراهم کردن فرصت‌هایی برای رشد آنها به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید و کسب و کار خود را به سمت موفقیت سوق دهید. منابع انسانی دقیقا برای این منظور در سازمان‌ها به وجود آمده است.

منابع انسانی دقیقا چیست؟

منابع انسانی (human resources) اصطلاحی است که برای توصیف مدیریت و توسعه کارکنان در یک سازمان استفاده می‌شود. در نهایت، می‌توان عنوان کرد که منابع انسانی در سازمان‌ها وجود دارد تا عملکرد و بهره‌وری کارکنان افزایش پیدا کند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

به طور سنتی، منابع انسانی بر استخدام، اخراج و بررسی دستمزد سالانه کارکنان متمرکز است. اما اخیراً منابع انسانی بسیار تغییر کرده است و اکنون مسئولیت‌های بسیار بیشتری بر دوش آنها است.

وظایف اصلی منابع انسانی عبارت‌اند از:

  • استخدام
  • آنبوردینگ
  • مدیریت حقوق و دستمزد
  • رسیدگی به مزایای کارمندان
  • مدیریت مرخصی‌های کارمندان
  • آموزش و توسعه نیروی انسانی
  • اطمینان از رعایت قوانین استخدامی
  • حفظ امنیت کارمندان

بیش از این، منابع انسانی نقش مهمی در توسعه و بهبود فرهنگ سازمانی، بهبود مشارکت و بهره‌وری کارکنان داشت. در حال حاضر، عملکرد منابع انسانی همچنین شامل مراقبت از سلامت روان کارکنان و همچنین کمک به آنها در رشد و پیشرفت شخصی نیز می‌شود.

چرا منابع انسانی اینقدر مهم است؟

اهمیت منابع انسانی

نادیده گرفتن اهمیت عملکرد منابع انسانی کار بسیار آسانی است و به راحتی نیز می‌توان آن را از هر سازمانی حذف کرد. بسیاری از کارآفرینان خیلی سریع کسب و کار خود را راه می‌اندازند، اما درست زمانی که کسب و کار در مسیر شکوفایی قدم برمی‌دارد، دچار چالش نیروی انسانی می‌شوند و نمی‌دانند برای حل آن چه کنند.

مدیریت کارکنان به زمان و به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. منابع انسانی یک تخصص است که بسیاری از کارآفرینان و حتی کارفرمایان از آن بهره نمی‌برند.

صرف نظر از مهارت‌ها، ارزش منابع انسانی در کسب و کار همیشه بلافاصله آشکار نمی‌شود. کارفرمایانی که تنها چند کارمند دارند، احساس می‌کنند که تمام کارهای استخدامی و نگه داشت نیروی انسانی را در سازمان خود به درستی انجام می‌دهند و علم منابع انسانی را دارند.

اما همان‌طور که یک کسب و کار رشد می‌کند، کارفرمایان اغلب متوجه می‌شوند که زمانی برای رسیدگی به کارهای مدیریتی روزمره و استخدام افراد را ندارند و تمرکز روی افراد به راحتی از بین می‌رود. این یک اشتباه پرهزینه در سازمان‌ها است و می‌تواند بر رضایت شغلی کارمندان، فرهنگ و موفقیت بلندمدت سازمان تأثیر بگذارد.

وقتی کارمندان ببینند و حس کنند که دیگر حمایتی از سمت کارفرما و دیگر مدیران سازمان ندارند، فرصتی برای رشد به آنها داده نمی‌شود، ساعات طولانی باید کار کنند و انگیزه آنها برای انجام کار تحت تاثیر قرار می‌گیرد و خیلی زود از شرکت خارج می‌شوند.

منابع انسانی را در سازمان جدی بگیرید و مشاهده کنید که در خروجی کارها چه تغییراتی صورت می‌پذیرد. با داشتن تیم و بخش منابع انسانی قوی خواهید دید که نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی و موفقیت کسب و کار دست به دست هم می‌دهند تا سازمان به در مسیر هدف خود قدم بردارد.

اینکه برند معتبری باشید و نام شما در سراسر کشور شنیده باشد، خوب است و باعث می‌شود که متخصصان بسیاری برای کار به شرکت شما بیایند. اما، شهرت همه چیز نیست.

به عنوان مثال، اوبر را در نظر بگیرید. تبلیغات بد ناشی از یک اتفاق بد از آزار جنسی گرفته تا نادیده گرفتن شکایات کارمندان، بدون شک بسیاری را از کار در این شرکت یا استفاده از خدمات این برند منصرف کرده است و این ناشی از منابع انسانی ضعیف می‌باشد. منابع انسانی ضعیف، برند کارفرمای اوبر را از بین برده است.

اهمیت منابع انسانی در شرایط خاص مانند همه‌گیری

اهمیت منابع انسانی

همه‌گیری ویروس کرونا ما را مجبور کرده است که روش کسب و کار خود را دوباره ارزیابی کنیم. در این ارزیابی، نقش منابع انسانی بیشتر از دیگر بخش‌های سازمان نمود پیدا کرده است. در این دوران، شرکت‌ها بارها و بارها به دلیل رفتارهایی که با کارمندان داشتند و همچنین تصمیمات غلطی که گرفتند، در مرکز توجه بودند.

علاوه بر این، شرایط ناپایدار اقتصادی، دورکاری و تأثیر این همه‌گیری بر سلامت روان کارکنان، کسب و کارها را در سراسر جهان مجبور کرد تا سراغ منابع انسانی بروند و با کمک این بخش مشکلات را برطرف کنند.

از حمایت از کارکنان و مدیران دورکار گرفته تا نقش حامی در دوران بد اقتصادی، اینها تمام کارهایی است که در نبود منابع انسانی صورت نمی‌پذیرد و می‌توانند لطمه‌ی جبران ناپذیری به سازمان‌ها بزنند.

وظایف اصلی منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی بخشی است که در آن افراد در سمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند. از کارشناس منابع انسانی گرفته تا مدیر منابع انسانی، همگی یک سری وظایف مشخصی دارند که در قالب تیم منابع انسانی انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: وظایف کارشناس منابع انسانی چیست؟

استخدام و جذب نیرو

پیدا کردن افراد مناسب برای کار در هر کسب و کاری می‌تواند دشوار باشد. فرآیند استخدام می‌تواند ماه‌ها طول بکشد و استخدام فرد اشتباه می‌تواند برای سازمان‌ها هزینه‌بر باشد. شناسایی و مشخص کردن یک سری شرایط برای استخدام افراد، از جمله وظایف منابع انسانی در سازمان‌ها است که کار را برای استخدام راحت‌تر می‌کند. با حضور منابع انسانی در شرکت‌ها، می‌توان بهترین افراد را برای موقعیت‌های شغلی استخدام کرد و حتی هزینه مربوط به استخدام را کاهش داد.

در این مسیر، منابع انسانی همچنین وظیفه نگه داشت کارمندان را نیز برعهده دارد و مسئولیت آنها این است که کارمندان را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

حضور پررنگ و قوی منابع انسانی در کنار کارمندان، بهره‌وری و تلاش آنها در کار را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که شرکت را ترک نکنند. در مقابل، حضور ضعیف آنها می‌تواند تأثیر بسیار منفی داشته باشد که هم مانع از جذب کارجویان مستعد می‌شود و هم نیروهای متخصص را از شرکت دور می‌کند.

مدیریت عملکرد و آموزش

اهمیت منابع انسانی

مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه بخش بزرگی از توسعه منابع انسانی است. تقریباً همه کارکنان دارای شکاف مهارتی هستند. مدیریت عملکرد به رفع این مشکل کمک می‌کند.

یک سیستم مدیریت عملکرد مؤثر، مدیران را قادر می‌سازد تا در زمان مناسب و به جا از کارکنان حمایت کنند و همچنین شرایطی برای رشد و شکوفایی آنها فراهم می‌کند.

در طی سال‌ها، این موضوع ثابت شده است که اهمیت دادن به کارکنان و فراهم کردن شرایط برای رشد آنها می‌تواند باعث افزایش مشارکت آنها، افزایش بهره‌وری، کاهش جابجایی کارکنان و قوی‌تر شدن فرهنگ سازمانی شود.

آموزش نیز باعث به وجود آمدن تیم‌های قوی و آگاه می‌شود. سرمایه گذاری روی کارمندان، سازمان‌ها را قوی می‌کند و به عنوان یک مزیت رقابتی برای آنها به شمار می‌آید.

ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی امری مهم در هر سازمانی است. فرهنگ سازمانی قوی باعث مشارکت بیشتر کارکنان، رضایت شغلی آنها و حفظ کارکنان می‌شود و موفقیت کسب و کار را تضمین می‌کند. منابع انسانی نقشی کلیدی در توسعه، تقویت و تغییر فرهنگ یک سازمان ایفا می‌کند.

مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه، استخدام و تقویت ارزش‌های کسب و کار همه عناصر ضروری برای تعریف فرهنگ سازمانی هستند که همگی توسط منابع انسانی انجام می‌شود.

ساخت فرهنگ سازمانی کار آسانی نیست. برای ساخت فرهنگ سازمانی نیاز است که زمان بگذارید و درباره فرهنگ سازمانی قوی بیشتر مطالعه کنید. از آنجایی که منابع انسانی دانش خوبی در مورد این موضع دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا روی این بخش از سازمان خود کار کنید و آن را تقویت کنید.

بهبود روابط در سازمان

اهمیت منابع انسانی

کسب و کارها برای عملکرد خوب نیاز به ارتباطات مؤثر دارند و اغلب، نحوه برقراری ارتباط در یک کسب و کار توسط منابع انسانی تعریف می‌شود.

داشتن ارتباط خوب با افراد، سوء تفاهم‌ها را کاهش می‌دهد، مشارکت کارکنان را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود که ارتباط با مشتری به بهترین شکل صورت بپذیرد، نوآوری و خلاقیت در سازمان بیشتر می‌شود و به ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت کمک می‌کند.

رعایت قوانین و مقررات

متخصصان منابع انسانی درک کاملی از قوانین استخدام و الزامات نظارتی بر کسب و کار و کارکنان دارند. این بخش از هر سازمان را نباید دست کم گرفت. اینکه بدون دلیل کارمندی را اخراج کنید، می‌تواند عواقب بدی برای شما به همراه داشته باشد که در صورت وجود منابع انسانی این اتفاق رخ نخواهد داد.

سخن پایانی

اینکه بخشی را به عنوان منابع انسانی در شرکت خود داشته باشیم و یا یک کارشناس منابع انسانی برای کسب و کار نوپای خود استخدام کنیم، کار لوکس و دهان پرکنی نیست و یک ضرورت است. بسیاری از کارآفرینان دوست دارند تا در زمان شروع فعالیت کار خود همه کارها را به تنهایی انجام دهند و عملا اعتقادی به منابع انسانی ندارند. اما پیچیدگی‌های قانون استخدام، مدیریت کارمندان و همچنین نگه داشت آنها بسیار سخت است و در صورت انجام نادرست آنها، کسب و کار متحمل هزینه‌ی بسیاری خواهد شد.

اگر اول راه هستید، می‌توانید منابع انسانی را برای شرکت خود برون سپاری کنید. داشتن شخصی برای رسیدگی به امور کارمندان، از مدیریت غیبت گرفته تا تدوین سیاست‌های مرخصی و فراتر از آن، کسب و کار شما را باثبات نگه می‌دارد و باعث می‌شود که کارمندان برای انجام کارها بیشتر ترغیب شوند.

منبع breathehr
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.