وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

هدهانت چیست؟ چطور هدهانت کنیم؟

استخدام در شرکت‌ها امری سخت و همچنین طاقت فرسا است. کارشناسان استخدام و تیم منابع انسانی باید تمام کارها از نوشتن شرح شغلی و ثبت آگهی استخدام تا بررسی رزومه و مصاحبه را انجام دهند و این کارها تماما زمان‌بر و خسته کننده هستند. اما در برخی مواقع کارفرما به شخصی خاص برای موقعیت شغلی خاصی نیاز دارد که در صورت انجام این پروسه، زمان زیادی را باید انتظار داشت تا به آن فرد رسید و او را استخدام کرد. در این مواقع کارفرما می‌تواند از یک هدهانتر کمک بگیرید تا کار هدهانت را انجام دهد.

هدهانت چیست؟

کسی که به اصطلاح کار هدهانت (headhunt) در شرکت‌ها را انجام می‌دهد، کسی است که از طرف کارفرما کارهای استخدامی را بر عهده می‌گیرد. کسانی که هدهانت انجام می‌دهند در شرکت‌ها استخدام می‌شوند تا استعدادیابی کنند و افرادی را پیدا کنند که شرایط خاص شغلی داشته باشند و برای موقعیت‌های شغلی بهترین گزینه هستند. آنها همچنین ممکن است به عنوان استخدام کنندگان اجرایی شناخته شوند و کاری که آنها انجام می‌دهند اغلب جستجوی اجرایی نامیده می‌شود. هدهانترها معمولا افرادی را برای مشاغل شرکت‌ها زیر نظر دارند و حتی ممکن است برای پیدا کردن این افراد سراغ شرکت‌های رقیب نیز بروند. کارفرمایان معمولاً وقتی احساس اضطرار می‌کنند و نمی‌توانند شخص مناسبی را برای استخدام و مصاحبه در یک موقعیت شغلی پیدا کنند، سراغ هدهانترها می‌روند.

چه تفاوتی بین استخدام کنندگان و هدهانترها وجود دارد؟

اگر پیدا کردن فرد مناسب برای یک موقعیت شغلی را به هدهانترها واگذار کنید، می‌توانید مطمئن باشید که فردی خاص و ویژه را برای آن شغل پیدا کنید. اما، کارمندان استخدام کمی متفاوت عمل می‌کنند.

برخی از تفاوت‌های هدهانترها و کارشناس منابع انسانی یا استخدام عبارت‌اند از:

  • یکی از وظایف کارشناسان استخدام انتشار آگهی شغلی را بر عهده دارند و برای آن تبلیغ انجام می‌دهند و منتظر می‌مانند تا کارجویان با آنها تماس بگیرند تا بتوانند بهترین آنها را استخدام کنند. هدهانترها لیست مختصر و مفیدی از کارجویان و افراد با استعداد را جمع آوری می‌کنند و این کار را برای موقعیت‌های شغلی مختلف و خصوصا مهم،‌ انجام می‌دهند.
  • استخدام کنندگان معمولاً خدماتی به مشتریان شرکت ارائه می‌دهند و مسئول رسیدگی به کارجویانی هستند که رزومه ارسال کردند، در حالی که هدهانترها تنها به کارفرمایان و آن هم به صورت محدود خدمات خود را ارائه می‌دهند.
  • استخدام کنندگان معمولا سعی می‌کنند تا کارجویان را با مشاغلی که دارند مطابقت دهند و گاهی اوقات، صرف نظر از نیازمندی‌ها و یا استعدادی خاص افراد را استخدام می‌کنند. هدهانترها در عوض ابتدا بر روی موقعیت شغلی تمرکز می‌کنند و سپس برای آن موقعیت شغلی از میان افراد انتخاب شده یکی را برمی‌گزینند.
  • در حیطه هدهانتری، داشتن دانش نسبت به صنعت مورد نظر استخدامی بسیار مهم‌تر از استخدام به روش سنتی است. همچنین هدهانترها باید در مورد نوع فعالیت شرکتی که برای آن کارمند پیدا می‌کنند، مهارت و آگاهی داشته باشند.

هم استخدام کنندگان و هم هدهانترها می‌توانند با هم در انتخاب کارجوی مناسب موقعیت شغلی، همکاری و مشورت داشته باشند. اما در نهایت این کارفرمایان هستند که باید بر اساس آن چیزی که می‌خواهند اتفاق بیفتد، بهترین روش را برای جذب نیرو انتخاب کنند.

اگر کارفرمایی یک موقعیت شغلی حساس در شرکت خود دارد و برای آن موقعیت شغلی به دنبال بهترین بازار کار می‌گردد، هدهانترها برای این مورد می‌توانند بهترین گزینه باشند.

چه عواملی باعث می‌شود که یک هدهانتر خوب عمل کند؟

هدهانت چیست

بسیاری از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند تا با استفاده از تخصص هدهانتر و هدهانت کردن، افراد با استعداد خصوصا در رده‌های مدیریتی را جذب کنند. اگر کارفرمایی بداند که افراد لایق را برای رده‌های شغلی خود دارد، مطمئن خواهد شد که کارمندان دیگر از کار کردن با آن افراد لذت خواهند برد و به این ترتیب، استعفای عاطفی کاهش پیدا می‌کند. اما خصوصیات یک هدهانتر خوب چیست؟

  • درک عمیق از تک تک صنایع و مشخصات شغلی؛
  • توانایی ردیابی و پیدا کردن استعدادهای نوظهور؛
  • تجزیه و تحلیل مشخصات شغلی و شناسایی مهارت‌های مورد نیاز برای هر موقعیت شغلی؛
  • اشتیاق و ثابت قدم بودن.

امروزه به دلیل سخت شدن انتخاب افراد و زیاد شدن افراد با استعداد در بازار کار، تکنیک هدهانت و هدهانترها جایگاهی عالی به دست آورده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها به دنبال آنها هستند.

یک هدهانتر خوب، باید فردی با روحیه بالا باشد و بتواند کار خود را به درستی و به موقع انجام دهد. آنها باید توانایی جستجو و تحقیق در بازار کار را داشته باشند و این کار را خیلی سریع‌تر از دیگر افراد انجام دهند.

چطور هدهانت کنیم؟

به طور معمول، روند استخدام در هر شرکتی به چند بخش تقسیم می‌شود:

  • مشخص کردن موقعیت شغلی خالی
  • تدوین شرح شغلی
  • آماده کردن آگهی شغلی
  • انتشار آن در وب‌سایت‌های کاریابی و دیگر مراجع
  • دریافت رزومه کارجویان
  • بررسی رزومه کارجویان
  • انتخاب افراد برای مصاحبه
  • بررسی مصاحبه‌های افراد مختلف
  • انتخاب فرد مورد نظر
  • مذاکره با او
  • استخدام

اگر شرکت‌ها بخواهند که این پروسه را بسیار کوتاه‌تر کنند، می‌توانند به هدهانت روی بیاورند و از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرند.

شرکت بدون اینکه خود را درگیر پروسه استخدام کند، تمام کارها را به هدهانترها واگذار می‌کند و او نامزدهای احتمالی را بر اساس مطالعه دقیق و درست شرح شغلی پیدا می‌کند، تمام آنها مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند و از نظر مهارت، دانش، تحصیلات و توانایی‌ها رتبه بندی می‌شوند.

هدهانت چیست

آنها بدون اینکه کارشناسان استخدام را درگیر روند پیدا کردن افراد کنند، با نامزدهای نهایی تماس می‌گیرند و نظر آنها را در مورد موقعیت شغلی مورد نظر می‌پرسند. در نهایت و پس از صحبت با افراد انتخاب شده نهایی، یک نفر را به کارفرما برای استخدام معرفی می‌کنند و به این ترتیب تمام کارها توسط یک شخص و با کمک هدهانت انجام می‌شود.

درست است که برای این کار باید هزینه پرداخت شود، اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در روند استخدام نیز صرفه جویی زمانی و هزینه‌ای انجام می‌شود و یک تیم درگیر پیدا کردن افراد برای موقعیت‌های شغلی مهم نمی‌شوند.

سخن پایانی

انتخاب افراد در شرکت‌ها برای موقعیت‌های شغلی مختلف هم کار سختی است و هم چالش‌های بسیاری دارد. هدهانت به وجود آمده است که این چالش‌ها را برطرف کند و روند استخدام را از آن کلیشه همیشگی خارج کند و همچنین به آن سروشکل حرفه‌ای بدهد؛ در نهایت نیز بهترین افراد در شرکت‌ها استخدام شوند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.