وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

علائمی که نشان می‌دهند رزومه با کمک هوش مصنوعی ساخته شده است

کارشناسان استخدام و کارفرمایان، همیشه از روش‌های مختلفی برای ارزیابی رزومه کارجویان استفاده می‌کنند و شناسایی این روش‌ها برای کارجویان، معمولا سخت است. حتی این روش‌ها، این روزها بسیار پیشرفته‌تر نیز شده‌اند و شاهد هستیم که ابزارهای بیشتری هر روز معرفی می‌شوند و تمام این ابزارها، به استخدام‌کنندگان کمک می‌کنند تا در روند بررسی رزومه ماهرتر شوند.

در این برهه از زمان، بسیاری از متخصصان استخدام از این موضوع آگاهی دارند که کارجویان از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای نوشتن رزومه استفاده می‌کنند، اما نمی‌دانند که چگونه با این حجم از متقاضی کار مواجه شوند و رزومه‌های آنها را ارزیابی کنند. در این مقاله قصد داریم تا مزایای هوش مصنوعی در حوزه استخدام را بررسی کنیم و همچنین لیستی از علائمی که نشان می‌دهند کارجویان از ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت رزومه استفاده کردند را ارائه کنیم تا میزان خطا در استخدام را کاهش دهید.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

بسیاری از کارجویان احتمالا از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

اخیراً وب‌سایت COMPUTERWORLD در نظرسنجی‌ای، از ۲۱۵۳ کارجو در مورد تجربه استفاده از ChatGPT در جستجوی شغلی پرسیده است. تقریباً ۸۸٪ از آنها گفتند که تا حدودی یا به احتمال زیاد از ابزارهای هوش مصنوعی در آینده استفاده خواهند کرد.

مسلما نمی‌توانیم کارجویان را برای استفاده از این ابزارهای مدرن و فناوری جدید سرزنش کنیم. از این گذشته، ۷۸ درصد از افرادی که در نظرسنجی بالا شرکت کرده بودند پس از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، به مرحله مصاحبه راه پیدا کردند و ۵۹ درصد استخدام شدند!

این نظرسنجی همچنین نشان داده است که چهار نفر از هر ۱۰ مصاحبه کننده قادر به شناسایی این افراد نبودند و نتوانستند استفاده از هوش مصنوعی در رزومه‌ها را تشخیص دهند. اما با این حال، ۳۵٪ از کارجویانی که از ابزارها استفاده کرده بودن، اعلام کردند که استخدام‌کنندگان متوجه استفاده از هوش مصنوعی شدند و آنها شانس استخدام را از دست دادند.

چیزی که در مورد هوش مصنوعی گیج‌کننده است، این است که هیچ چشم‌اندازی برای آن نمی‌توان متصور شد. آیا ChatGPT یک برنامه کاربردی است یا اینکه کیفیت آن خیلی پایین است؟ آیا نحوه‌ی استفاده برخی از کارجویان از این ابزار درست است؟ آیا استفاده از این ابزارها روی تصمیم استخدام‌کنندگان تاثیر دارد؟

این نوآوری جدید نکات مثبت و مزایای بسیاری دارد، اما این فناوری باعث تنبلی در برخی از کارجویان شده و حتی روی نظر بسیاری از استخدام‌کنندگان تاثیر منفی گذاشته است.

مزایای هوش مصنوعی

علائم ساخت رزومه با هوش مصنوعی

ChatGPT می‌تواند مزایای بسیاری برای کارجویان داشته باشد، البته تا زمانی که آنها به درستی از آن استفاده کنند. کارجویان قبل از استفاده از هوش مصنوعی باید به درک درستی از نیازهای خود برسند و آنچه را که برای موفقیت در کار لازم است، (مانند رزومه، اهداف شغلی و نقشی که برای آن درخواست می‌کنند) را لیست کنند. اساسا کارجویان می‌توانند با کمک هوش مصنوعی، فرآیند درخواست کارِ خود را سریع‌تر پیش ببرند؛ در صورتی که زمان کافی برای انجام کار بگذارند و از قبل خروجی مد نظر خود را مشخص کنند.

ChatGPT علاوه بر اینکه به روند درخواست شغلی سرعت می‌دهد، بلکه به افرادی که انگلیسی زبان دوم آنها این امکان را می‌دهد تا ارزش‌های خود را در رزومه بیشتر نشان دهند. همان‌طور که در مقالات رزومه نویسی عنوان کردیم، نوشتن رزومه برای افرادی که انگلیسی زبان اصلی آنها نیست ممکن است دشوار باشد، اما این بدان معنا نیست که آنها واجد شرایط برای استخدام در موقعیت‌های شغلی نیستند.

در نهایت، ChatGPT می‌تواند رزومه‌ای برای کارجویان آماده کند که مطابق با شرح شغلی است و سپس کارجویان می‌توانند خروجی را آن را تغییر دهند. این می‌تواند بهترین مزیت استفاده از فناوری و هوش مصنوعی در فرآیند کاریابی باشد.

علائمی که نشان می‌دهند کارجویان از ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت رزومه استفاده کردند

در بخش قبل در مورد مزیت استفاده از هوش مصنوعی در ساخت رزومه گفتیم، اما خوب است در مورد نحوه شناسایی رزومه‌ی ضعیفِ ساخته‌شده توسط ChatGPT نیز صحبت کنیم.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

اول از همه، اگر رزومه مستقیما منعکس‌کننده سؤالات موجود در شرح شغل باشد (بدون اینکه آنها را شخصی‌سازی کند)، این می‌تواند نشان دهد که رزومه کاملا توسط ChatGPT ساخته شده است.

دوم، اگر رزومه‌ای که دریافت می‌کنید سبک نوشتاری کاملا متفاوتی نسبت به دیگر رزومه‌ها داشته باشد، باید به این شک کنید که احتمالا نقش ChatGPT (یا ابزار مشابه دیگری) در ساخت رزومه پررنگ است.

سوم، اگر رزومه‌هایی را مشاهده کردید که به‌طرز مشکوکی شبیه به هم هستند، برای مثال، دو رزومه تقریبا یکسان بودند، احتمالا صاحبان آن رزومه‌ها از ChatGPT استفاده کردند. در واقع باید گفت که این رزومه‌ها دروغی بیش نیستند، چرا که وقتی ChatGPT نتواند مرجعی برای اطلاعات پیدا کند، می‌تواند به شکل کاملا قانع‌کننده‌ای «حقایق» را جعل کند.

چهارم، ChatGPT به اطلاعات تا قبل از سال ۲۰۲۱ دسترسی دارد، بنابراین اگر به دنبال موقعیت شغلی جدیدی هستید، ChatGPT برخلاف استفاده از رزومه ساز ممکن است نتواند تمام سوابق کاری، دستاوردها و اهداف شغلی مورد نیاز شما را در رزومه بیاورد.

علائم و نشانه‌های دیگری که باید به آنها توجه کنید شامل عبارت‌های عمومی، قالب‌بندی عجیب و زبان تکراری می‌شوند.

استراتژی مورد استفاده برای شناسایی رزومه‌های شاخته‌شده با هوش مصنوعی

علائم ساخت رزومه با هوش مصنوعی

واقعیت این است که اگر کارجویی به درستی از ابزار هوش مصنوعی استفاده کند، شناسایی رزومه ساخته‌شده با این ابزارها کار دشواری خواهد بود. اما اگر به دنبال این هستید که فردی واجد شرایط و مناسب برای فرصت‌های شغلی پیدا کنید، در ادامه چند استراتژی را بیان خواهیم کرد که می‌توانید از آنها برای غربالگری افراد استفاده کنید:

  1. به عنوان بخشی از فرآیند استخدام، سوالات شخصی و مبتنی بر تجربه بپرسید.
  2. سعی کنید با طرح سوالاتی که به‌طور خاص برای هر کارجو طراحی شده، به این پی ببرید که آیا آن کارجو تجربه یا پتانسیل حل مشکلات شما را دارد یا خیر.
  3. سراغ چک کردن کارجو توسط مراجع بروید.
  4. قدرت ستایش توسط مراجع را نادیده نگیرید. با تمام مراجع موجود در لیست کارجو تماس بگیرید، اما در هنگام بررسی‌های خود، سراغ تحسین‌ها و توصیه‌نامه‌های پروفایل لینکدین نیز بروید.
  5. به بخش مهارت‌ها در رزومه توجه کنید.
  6. آیا مهارت‌های کارجو با مهارت‌های مورد نیاز در شرح شغلی مطابقت دارد؟ اگر تمام مهارت‌های کارجو در رزومه، درست مانند مهارت‌هایی است که در آگهی استخدام مطرح شده، این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی جعل اطلاعات باشد.
  7. غربالگری کارجویان از طریق تماس تلفنی می‌تواند ابزاری عالی برای پی بردن به این باشد، که آیا با فردی واقعی صحبت می‌کنید یا خیر. چند سوال مقدماتی از آنها بپرسید و ببینید چگونه پاسخ می‌دهند. حقیقت بیشتر اوقات در این تماس‌های تلفنی آشکار می‌شود.
  8. ارائه‌ی شخصیِ کارجو را در مصاحبه‌های حضوری و ایمیلی بررسی کنید.
  9. اگر کارجویی برای مصاحبه دعوت می‌شود یا از طریق ایمیل با او تماس می‌گیرید، به اختلافات احتمالی بین سبک نوشتن رزومه و نحوه ارائه او توجه کنید. تفاوت کلامی در این حالت می‌تواند کاملا فاحش باشد.
  10. سبک نوشتاری فرد در رزومه را با سبک نوشتاری فرد در لینکدین و سایر پلتفرم‌ها مقایسه کنید.
  11. سبک‌های نوشتاری متفاوت، نشان‌دهنده وجود تقلب در ساخت رزومه است. اگر می‌خواهید درک درستی از فرد کارجو داشته باشید، برای بررسی این مورد زمان بگذارید.
  12. برای بررسی کارجویان، به گزینه‌های دیگری فراتر از رزومه و نامه پوششی توجه کنید. واگذاری برخی وظایف به کارجو می‌تواند نشان دهد که او چقدر می‌تواند از پس کارها بربیاید. برای موقعیت‌های شغلی تحلیلی مانند برنامه نویسی، غیر از بررسی رزومه برنامه نویسی می‌توانید یک مشکل به برنامه نویس ارائه دهید و از او بخواهید تا با کدنویسی، آن مشکل را برطرف کند.

با کمک این کارها، می‌توانید به این پی ببرید که آیا کارجو رزومه خود را با هوش مصنوعی ساخته و اطلاعات داخل رزومه با توانایی‌ها و مهارت‌های او همخوانی دارد یا خیر. در نهایت، هدف از تمام این صحبت‌ها، این است که بهترین افراد را برای فرصت‌های شغلی انتخاب کنید.

منبع fastcompany
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.