وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه می‌توان سلامت روان را به کارمندان خود انتقال داد

سلامت روان در محل کار مسئله مهمی است و باید آن را جدی گرفت. بسیاری از شرکت‌ها اهمیت این موضوع را درک کرده‌اند و در برنامه‌های خود، برنامه‌ی کمک به کارمندان برای بهبود سلامت روان را قرار داده‌اند. اما، در زمان شیوع ویروس کرونا، سلامت روان کارمندان در رأس تمام کارهای شرکت‌ها بوده است و بسیاری از شرکت‌ها آن را بسیار جدی گرفته‌اند.

نظرسنجی‌های انجام شده در سال ۲۰۲۰ نشان داد که همه گیری کرونا بر سلامت روان ۴۵ درصد از افراد بزرگ‌سال تأثیر گذاشته است و حتی ۱۹ درصد از افراد بزرگسال تأثیر عمده‌ای از این همه گیری گرفته‌اند. با توجه به ادامه‌دار شدن این اوضاع هیچ بعید نیست که این وضعیت ادامه پیدا کند و حتی ممکن است اثر این وضعیت بر روی مردم کمتر نشود.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

برخی از این تأثیرات بر روی افراد و سلامت روان آنها، می‌تواند به محیط کار آنها نیز منتقل شود و کسب و کارها و شرکت‌ها باید یاد بگیرند که چگونه به کارمندان خود در این مورد کمک کنند. سلامت روان می‌تواند یک موضوع بسیار حساس باشد، بنابراین با دلسوزی و مراقبت به مباحثی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و سایر موارد سلامت روان در کارمندان خود بپردازید و از محیط سالم در شرکت خود مطمئن شوید.

صحبت در مورد سلامت روان را سریع آغاز کنید

وقتی کارمندان کار خود را از خانه و به صورت دورکار انجام می‌دهند و از طرفی، فرزندان و خانواده خود را اداره می‌کنند و نگران سلامت جسم خود و یا امنیت دیگران باشند، استرس می‌گیرند و این استرس به مرور زمان بیشتر نیز می‌شود. کارفرمایان و منابع انسانی باید آماده باشند تا با کارمندان در مورد نیازهایشان صحبت کنند، که این نیازها می‌تواند در مورد سلامت روان آنها نیز باشد. این در حالی است که یک مدیر یا یک کارشناس منابع انسانی هرگز نباید نقش یک درمانگر را داشته باشد و آنها باید تنها برای پرس و جو حال سراغ کارمند خود بروند.

نکته: ارتباط موثر داشتن با کارمند، امری ضروری در تمام شرکت‌ها است. اگرچه تمام کارفرمایان از آینده خبر ندارند، اما گفتن هر آنچه می‌دانید و آنچه می‌تواند برای کارمند شما مفید باشد، نیاز به آینده نگری ندارد.

به عنوان مثال، به کارمندان خود اطلاع دهید که شرکت و خود شما به خوبی شرایط حال حاضر و اوضاع را می‌فهمید و به آنها این اطمینان را بدهید که همیشه برای هر کار و کمکی در دسترس هستید. به آنها در مورد انعطاف پذیر شدن کار بگویید، درباره امکان داشتن مرخصی برای روزهایی که از نظر سلامت روان با مشکل مواجه می‌شوند بگویید و آنها را برای استفاده از این فرصت‌ها تشویق کنید.

هنگامی که می‌خواهید با کارمند خود درباره سلامت روان صحبت کنید، دستورالعمل‌های مهم و خاصی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.

نبایدها

سراغ تشخیص مشکل آنها بروید.

به آنها بگویید که چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنند.

وانمود کنید کارمند به کار کمتر و بیشتر نیاز دارد.

بایدها

با کارمندان خود در مورد چگونگی حمایت از آنها صحبت کنید.

خود را در دسترس قرار دهید.

در مورد بارِ کاری و نیاز کارمندان به کمک صحبت کنید.

حمایت از کارمندان

به یاد داشته باشید که باید در شرکت خود قوانینی وضع کنید که کارمند را در شرایط بحرانی سلامت روان حمایت کنید، علاوه بر این تمام کارمندان خود را باید تحت پوشش بیمه قرار دهید تا بتوانند در صورت بروز مشکل از بیمه درمانی استفاده کنند و مشکلی بابت این موضوع نداشته باشند. حتی می‌توانید از فردی به عنوان مشاور در محیط شرکت خود کمک بگیرید و کارمندان را به او معرفی کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

به دلیل بروز مشکلات مالی در دوران کرونا و همچنین گرانی درمان، کارکنان شما ممکن است از پس درمان مشکل خود برنیایند و همچنین ممکن است نتوانند خرج زندگی خود را تأمین کنند. اگرچه مراقبت از کودک و همچنین خرج آن ارتباط مستقیمی با سلامت روان ندارد، اما می‌تواند استرس قابل توجهی در کارمند شما ایجاد کند و اینجاست که می‌توانید با کمک مالی کمی از بار روی دوش کارمند خود کم کنید.

طراحی سیستم پشتیبانی

وقتی کارمندان از خانه کار می‌کنند، یا تغییر در الگوی شغلی خود مواجه می‌شوند و همین می‌تواند برقراری ارتباط او با دیگر افراد را دچار مشکل و پیچیده‌تر کند، به همین خاطر  باید مطمئن شوید که تمام ابزارها و راه‌های ارتباطی میان کارمندان خود را برقرار است و آنها را از استرس دور کنید.

داشتن یک سیستم منظم با کارمندان می‌تواند این اطمینان را به کارمند بدهد که شما نقش پشتیبان را دارید و در هر حالتی از او و دیگر  کارمندان حمایت می‌کنید. به آنها بگویید که این مدل کار کردن می‌تواند باعث بروز استرس در آنها شود و با این کار می‌توانید به کارمندان خود کمک کنید تا بفهمند که این عوامل استر‌س‌زا چه هستند، تا بتوانند نشانه‌هایی را در درون خود جستجو کنند و به رفع مشکلات خود در مورد سلامت روان بپردازند.

هدف اصلی دیگر حفظ گردش کار پایدار است. اگر افرادی که معمولاً در دفتر کار می‌کنند دورکار شده‌اند و از خانه کارها را انجام می‌دهند، ممکن است برای حفظ تعامل و بهره وری در تیم خود، مجبور باشید گردش کار را به گونه‌ای دیگر تنظیم کنید. اگر با حداقل پرسنل کار می‌کنید، یا مشغله کاری زیادی دارید و شغل شما در دسته مشاغل ضروری به شمار می‌آید، در برابر نیازهای تجارت و نیازهای مردم انعطاف پذیر باشید.

مهم‌تر از همه…

حتماً برای خود و نیازهای خود وقت بگذارید. اگر استرس داشته باشید نمی‌توانید از کارمندان خود پشتیبانی کنید. اگر شما نیز دچار بحران در سلامت روان شده‌اید، از دیگر افراد کمک بخواهید – از یک متخصص سلامت روان، پزشک خود، یا به رئیس خود بگویید و به دنبال راهی برای مقابله با آن باشید. همه، هم مدیران و هم کارمندان می‌توانند به هم کمک کنند تا این زمان دشوار را سپری کنند و پشت سر بگذارند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.