وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آزمون‌هایی که قبل از استخدام توسط کارفرمایان گرفته می‌شود

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فرآیند استخدام، گذراندن آزمون‌های پیش از استخدام است. کارفرمایان از آزمون‌های قبل از استخدام استفاده می‌کنند تا به این نتیجه برسند که آیا شما برای آن موقعیت شغلی مناسب هستید یا خیر. آگاهی و یادگیری انجام انواع تست‌های قبل از استخدام به شما کمک می‌کند تا آنها را موفق‌تر پشت سر بگذارید تا بتوانید خود را در مراحل بعدی استخدام شغل دلخواه خود ببینید.

در این مقاله، درباره مفهوم و تعریف آزمون‌های قبل از استخدام صحبت می‌کنیم، خواهیم گفت که چرا کارفرمایان از این تست‌ها برای استخدام استفاده می‌کنند و در نهایت ۷ مورد از آزمون‌های پیش از استخدام را نام خواهیم برد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

آزمون‌های قبل از استخدام چیست؟

آزمون‌های قبل از استخدام یک روش متمرکز برای به دست آوردن و مستندسازی اطلاعات در مورد کارجویان در طول فرآیند استخدام هستند. تعدادی از این تست‌ها می‌توانند جزئیاتی را بیان کنند که به کارفرمایان و کارشناسان استخدام کمک می‌کنند تا فرد مناسب برای کار را انتخاب کنند. در برخی شرکت‌ها انجام برخی از این آزمون‌ها حتی قبل از رسیدن به مرحله مصاحبه الزامی است و کارفرمایان نتیجه آنها را برای مصاحبه می‌خواهند.

چرا کارفرمایان از آزمون‌های قبل از استخدام استفاده می‌کنند؟

انواع آزمون‌های قبل از استخدام

کارفرمایان دلایل زیادی برای استفاده از آزمون‌های قبل از استخدام دارند، از جمله این دلیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسریع در روند استخدام

کارفرمایان ممکن است از این آزمون‌ها برای محدود کردن لیست کارجویان استفاده کنند، به خصوص اگر رزومه‌های زیادی برای موقعیت شغلی مد نظر خود دریافت کنند.

ارزیابی مهارت‌های متقاضی

کارفرمایان آزمون‌های قبل از استخدام را انجام می‌دهند تا ببینند آیا مهارت‌های کارجویان با شرایط مندرج در شرح شغلی مطابقت دارد یا خیر. به عنوان مثال، اگر یک کارفرما برای موقعیت شغلی کپی‌رایتر به دنبال فرد مناسب برای استخدام است، می‌تواند یک آزمون نویسندگی برای متقاضیان برگزار کند تا بفهمد آیا مهارت‌های آنها با انتظاراتشان مطابقت دارد یا خیر. همچنین، کارفرما می‌تواند با استخدام فرد دارای مهارت‌های مناسب شرح شغلی، از میزان گردش مالی برای استخدام افراد مختلف جلوگیری کند و هزینه آن را در بودجه بندی شرکت خود کاهش دهد.

افزایش کیفیت مصاحبه

با جمع آوری اطلاعات کافی در مورد متقاضیان، کارفرمایان می‌توانند از نتایج آزمون برای پرسیدن سوالات خاص مرتبط با مهارت‌ها و سوابق کاری شما استفاده کنند.

انواع آزمون‌های قبل از استخدام

انواع آزمون‌های قبل از استخدام

در اینجا چند تست قبل از استخدام وجود دارد که می‌توانید خود را برای انجام آنها در درخواست شغلی بعدی آماده کنید. این آزمون‌ها عبارت‌اند از:

  • آزمون‌های دانش شغلی
  • آزمون‌های تعیین میزان صداقت
  • آزمون‌های توانایی شناختی
  • آزمون‌های شخصیت شناسی
  • آزمون‌های هوش هیجانی
  • آزمون‌های سنجش مهارت
  • آزمون‌های ورزشی

آزمون‌های دانش شغلی

کارفرمایان تست‌های دانش شغلی را برای شناسایی دانش شما در مورد شغلی که برای آن درخواست می‌کنید، انجام می‌دهند. به عنوان مثال، اگر کارفرمای آینده شما برای موقعیت شغلی حسابدار استخدام دارد، ممکن است آزمونی برای سنجش دانش کارجویان و متقاضیان در فرآیندهای حسابداری داخلی درخواست کند. انجام این آزمون‌ها به کارفرما این دید را می‌دهد که آیا شما توانایی استفاده از مهارت‌ها حسابداری که در شغل قبلی خود کسب کردید، را دارید. از مدیر استخدام در مورد موضوع آزمون بپرسید و سوالات را به طور کامل بخوانید تا شانس خود را برای قبولی در آن افزایش دهید.

امروزه بسیاری از مشاغل بر مهارت در زبان انگلیسی تاکید دارند و تعیین سطح زبان انگلیسی نیز می‌تواند یکی از این آزمون‌های برای تعیین میزان دانش کارجویان در زبان انگلیسی باشد.

آزمون‌های تعیین میزان صداقت

انواع آزمون‌های قبل از استخدام

تست‌های تعیین میزان صداقت یکی از عینی‌ترین آزمون‌هایی است که کارفرمایان می‌توانند انجام دهند و انجام آنها به سنجش میزان قابل اعتماد بودن کارجویان کمک می‌کند. کارفرمایان سوالات را طوری طراحی می‌کنند تا بتوانید در نهایت صدایت پاسخ خود را ارائه دهید و به مواجهه با موقعیت‌های خاص در محل کار ربط خواهند داشت. صداقت شما ممکن است ثابت کند که شما با فرهنگ سازمانی هماهنگ هستید و نشان می‌دهد که می‌توانید به خوبی با همکاران خود تعامل داشته باشید و کار کنید. صادقانه به این سوالات پاسخ دهید تا کارفرما توصیف دقیقی از کارمندی که قرار است استخدام کند، داشته باشد.

برخی از سوالاتی که کارفرما ممکن است در آزمون تعیین میزان صداقت بپرسد عبارت‌اند از:

  • آیا ارزش‌های شما در داخل و خارج از محل کار یکسان هستند؟
  • اگر یک مدیر یا یک همکار به شما وظیفه‌ای محول کند که خط مشی شرکت را نقض می‌کند، چگونه عمل می‌کنید؟
  • آیا انتشار نمونه کار در وب‌سایت شما اخلاقی است؟
  • آیا در نقش قبلی به مدیر خود دروغ گفته‌اید؟
  • اگر مشتری از شما بخواهد کاری غیرقانونی انجام دهید، آیا آن را انجام می‌دهید؟

آزمون‌های توانایی شناختی

در تست‌های توانایی شناختی سوالاتی در مورد ظرفیت ذهنی شما برای کار در یک موقعیت شغلی وجود دارد. پاسخ‌هایی که ارائه می‌دهید به کارفرمایان کمک می‌کند تا عملکرد شما در شغل مورد نظر را پیش بینی کنند و همچنین، در مورد نحوه برخورد شما با پیچیدگی‌های کار بیشتر بدانند. یکی از آزمون‌های رایج توانایی شناختی، آزمون استعداد عمومی (GAT) است که توانایی شما را در استفاده از استدلال منطقی، کلامی و عددی می‌سنجد. این آزمون‌ها را قبل از انجام، تمرین کنید تا خود را برای سوالات و پاسخ‌های احتمالی که در آزمون خود خواهید داد، آماده کنید.

آزمون‌های شخصیت شناسی

انواع آزمون‌های قبل از استخدام

تست‌های شخصیت شناسی (Personality tests) با مشخص کردن تیپ های شخصیتی به کارفرمایان این بینش را می‌دهند که آیا شما با فرهنگ شرکت مطابقت دارید و آیا، شخصیت شما منجر به افزایش بهره‌وری در سازمان می‌شود یا خیر. نتایج تست‌های شخصیت شناسی مانند تست MBTI ممکن است به کارفرمایان کمک کند تا سطح مشارکت شما در محل کار را ارزیابی کنند و به این نتیجه برسند که آیا شما کار تمام وقت را دوست دارید یا خیر. انواع مختلف تست‌های شخصیت شناسی را برای درک قالب و سوالات پرسیده شده مرور کنید تا بتوانید به درستی شخصیت خود را به کارفرمایان معرفی کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

این تست‌ها همچنین می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد برونگرا و درونگرا بودن افراد به کارفرماها بدهند. این سرنخ‌ها باعث می‌شوند که کارفرما افراد درونگرا را برای مشاغل مناسب آنها در نظر بگیرند و همچنین برای شغل‌هایی که نیاز به مشارکت تیمی دارند، سراغ افراد برونگرا بروند.

برخی از تست‌های شخصیت شناسی که ممکن است قبل از استخدام آنها را انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • تست Caliper
  • شاخص Myers-Briggs یا همان تست MBTI
  • تست شخصیت شناسی هالند (SHL)
  • تست شخصیت شناسی هوگان (HPI)
  • آزمون دیسک

آزمون‌های هوش هیجانی

تست هوش هیجانی بر روی مهارت کارجویان در رابطه و کنترل احساسات تمرکز دارد و این بخش از افراد را تجزیه و تحلیل می‌کند. داشتن هوش هیجانی بالا نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید با درگیری‌ها کنار بیایید و در صورت ناامیدی و کشمکش با همکاران، اضطراب آنها را از بین ببرید. مدل دیگر از تست‌های هوش در مراحل پیش از استخدام، تست‌های هوشی است که میزان ضریب هوشی افراد را تعیین می‌کنند. امروزه کارفرمایان برای رسیدن به عدد ضریب هوشی کارجویان سراغ تست‌های معروفی مانند تست هوش ریون می‌روند و با کمک آن مهارت‌هایی مانند حل مسئله، استدلال قیاسی و رمز گشایی را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

اما چند مهارتی که می‌توان در طول تست هوش هیجانی (Intelligence Test) ارزیابی کرد عبارت‌اند از:

کار گروهی

انواع آزمون‌های قبل از استخدام

کارمندانی که در کار گروهی مهارت دارند، در صورتی می‌توانند در محل کار و شغل جدید موفق شوند که بتوانند با افراد با سوابق کاری و طرز فکر مختلف همکاری کنند. با همکاری با افراد تیم خود، شانس بیشتری برای دستیابی به اهداف خود و ارتقاء شغلی خواهید داشت.

تطبیق پذیری

خصوصیت سازگاری در افراد باعث می‌شود که بتوانند با تغییرات به خوبی کنار بیایند و با وجود آنها، در مسیر رسیدن به هدف در شرکت قدم بردارند. به عنوان مثال، اگر شما یک مدیر پروژه هستید و مشتری مدت اتمام پروژه را تغییر دهد و جلو بیندازد، شما باید وظایف خود را مجددا اولویت بندی کنید تا بتوانید انتظارات او را برآورده کنید.

همدلی

با همدلی می‌توانید احساسات دیگران را در موقعیت‌های مختلف درک کنید و با آنها کنار بیایید. این ویژگی نشان می‌دهد که شما دلسوز هستید و به کمک کردن به همکاران خود علاقه دارید تا بتوانند ذهنیت آنها را بهبود دهند و به موفقیت برسند.

آزمون‌های سنجش مهارت

آزمون‌های ارزیابی مهارت‌ها، مهارت‌های نرم و سخت شما را ارزیابی می‌کنند. کارفرمایان با انجام این آزمون در مورد مهارت‌های متقاضیان به یک جمع بندی می‌رسند و از اطلاعات آنها در مراحل بعدی استخدام استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر کارفرمایی بخواهد شما را برای یک موقعیت هماهنگ کننده روابط عمومی استخدام کند، ممکن است یک آزمون کتبی از شما بگیرد تا ببیند چند کلمه در دقیقه تایپ می‌کنید، آیا می‌توانید محتوای خبری در مدت زمان تعیین شده بنویسید و آیا می‌توانید ویراستاری محتوای خود را انجام دهید. قبل از انجام آزمون مهارت سنجی ممکن است از شما خواسته شود تا مهارت‌های خود در پژوهش، ارائه یا مهارت‌های رهبری را برای پیشرفت در فرآیند استخدام را نیز نشان دهید.

آزمون‌های ورزشی

انواع آزمون‌های قبل از استخدام

تست‌های تربیت بدنی و ورزشی، قدرت و استقامت شما را مشخص می‌کنند. این نوع تست‌ها می‌توانند تعیین کنند که آیا شما برای انجام کارهای یدی و فرصت‌های شغلی که نیاز به کارهای فیزیکی دارند، مناسب هستید یا خیر؛ به عنوان مثال، این تست‌ها را برای استخدام آتش‌نشان یا یک افسر پلیس انجام می‌دهند. این نوع تست‌ها یک مرحله به مراحل استخدام اضافه می‌کنند، اما به صورت کلی کارفرما را از داشتن شرایط فیزیکی خوب کارجو در صورت وقوع مشکل مطمئن می‌کند.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.