وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

کارشناس منابع انسانی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

کارشناس منابع انسانی کیست

کارشناس منابع انسانی کسی است که به کارفرما کمک می‌کند افراد مناسب برای هر موقعیت شغلی در سازمان را پیدا کند. این افراد در سازمان مسئولیت جذب کارجو را بر عهده دارند، رزومه‌ها را مرور و بررسی می‌کنند، با متقاضیان مصاحبه می‌کنند و سابقه شغلی آنها را بررسی می‌کنند. کارشناس منابع انسانی همچنین قدرت رد کردن و تایید کارجویان و متقاضیان را نیز در برخی سازمان‌ها بر عهده دارند و این کار جزء وظایف کارشناس منابع انسانی به شمار می‌آید.

کار آنها اغلب فراتر از ثبت آگهی استخدام و جذب نیرو است. کارشناس منابع انسانی به کارمندان جدید سیاست‌های سازمان، رویه‌ی کاری و مزایای شرکت یا سازمان را می‌گوید. برخی از کارشناسان منابع انسانی وظایف دیگری از جمله مدیریت حقوق و مزایا و حفظ کارمندان را نیز بر عهده دارند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

بنر: استخدام منابع انسانی

وظایف کارشناس منابع انسانی

در زیر برخی از وظایف کارشناس منابع انسانی را عنوان می‌کنیم که این وظایف در میان تمام آگهی‌های شغلی متداول هستند و از کارجویان این کارها خواسته می‌شود:

  • استخدام و هماهنگی مصاحبه و همچنین جمع آوری مستندات و منابع برای استخدام کارکنان”
  • “پیگیری تصمیمات مربوط به استخدام”
  • “توزیع، تکمیل و تهیه مدارک برای استخدام‌های جدید”
  • “همکاری با کارمندان برای پاسخ به سوالات آنها در مورد حقوق و مزایا و کمک به آنها در رفع مشکلات”
  • “هدایت و راهنمایی کارمندان جدید و معرفی آنها به کارمندان قدیمی برای برقراری ارتباط قوی میان آنها”
  • “کمک به توسعه سیاست‌ها و رویه‌های سازمان”
  • “هماهنگی کارهای مربوط به خروج کارمندانی که اخراج شدند و یا استعفا دادند”
  • “نظارت بر مدیران و تیم‌ها برای تسهیل رشد و توسعه کسب و کار”

چگونه می‌توان به یک کارشناس منابع انسانی تبدیل شد

اکثر کارفرمایان به دنبال استخدام کارشناسان منابع انسانی هستند که دارای مدرک لیسانس در مدیریت منابع انسانی، تجارت یا رشته‌های مرتبط هستند. کسب مدرک روانشناسی، به ویژه با گرایش منابع انسانی یا تجارت، نیز می‌تواند شما را برای این حرفه آماده کند. صرف نظر از رشته تحصیلی، گذراندن دوره‌های آموزشی با موضوع مدیریت پرسنل، منابع انسانی و روابط کار، علوم اجتماعی، مدیریت بازرگانی و علوم رفتاری نیز برای موفقیت در استخدام شما بسیار مفید هستند.

مهارت‌های هایی که به شما کمک می‌کنند تا در این حرفه موفق شوید

علاوه بر مدرک تحصیلی و گذراندن دوره‌های آموزشی، یک کارشناس منابع انسانی برای موفقیت در این شغل به مهارت‌های نرم (خصوصیات شخصی) خاصی نیز نیاز دارد. مصاحبه با کارجویان مستلزم داشتن مهارت شنیداری قوی است.

وی همچنین نیاز به مهارت‌هایی برای درک رفتارهای اجتماعی کارمندان و کارجویان دارند تا بتوانند به سرعت رفتارهای آنها را تجزیه و تحلیل کنند. داشتن توانایی بالا در صحبت کردن و انتقال اطلاعات از طریق نوشتن، همچنین قضاوت صحیح و توانایی بالا در تصمیم گیری صحیح، از دیگر مهارت‌های کلیدی کارشناس منابع انسانی هستند.

کارشناس منابع انسانی کیست
کارشناس منابع انسانی کیست

شرح وظایف کارشناس منابع انسانی و آنچه کارفرمایان انتظار دارند:

به طور معمول کارفرمایان این کارها را از کارشناس منابع انسانی می‌خواهند:

  • “توجه عالی به جزئیات هنگام انجام چند وظیفه”
  • “توانایی رسیدگی به شرایط حساس و رازدار بودن”
  • “داشتن علم بالا در استفاده و کار با کامپیوتر به خصوص کار با Microsoft Office”
  • “توانایی بسیار بالا در سازماندهی کردن”
  • “توانایی ایجاد و توسعه روابط”
  • “امکان اجرای کارهای روزانه با حداقل نظارت”
  • “حفظ و بایگانی مدارک و اسناد و پاسخ دهی به مراجعین و تماس‌های تلفنی”
  • “داشتن ابتکار عمل، توانایی قضاوت صحیح و کار بدون نقص برای الگو شدن میان دیگر افراد سازمان”

 

چگونه شغل خود را در منابع انسانی آغاز کنیم

بسیاری از افراد، مشتاق کار در واحد منابع انسانی یا human resource و به عنوان کارشناس منابع انسانی هستند. منابع انسانی و موقعیت شغلی کارشناس منابع انسانی در آینده بسیار جای رشد دارد و تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها به اهمیت استفاده از این افراد در محیط کار پی برده‌اند و به استخدام کارشناس منابع انسانی بسیار اعتقاد دارند.

تحلیلگران شغلی انتظار دارند تعداد مشاغل مربوط به منابع انسانی در آینده افزایش یابد و متوسط درآمد سالانه این افراد در این حوزه نیز با افزایش روبه‌رو شود. همه اینها باعث می‌شود منابع انسانی فرصت‌های شغلی بسیاری برای افراد جویای کار به وجود بیاورد.

وقتی قصد دارید تا در بخش منابع انسانی کار کنید، مراحل زیر را حتما در نظر داشته باشید:

 

  1. نحوه ورود به منابع انسانی

اگر قبل از تحصیل برای ورود به شغل کارشناس منابع انسانی برنامه ریزی کنید و بر اساس آن درس بخوانید، کار شما راحت‌تر خواهد شد. طبق بررسی‌های انجام شده، چشم انداز شغلی و درآمدی این موقعیت شغلی در آینه بسیار خوب است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

کارشناس منابع انسانی، حرفه‌ای است که نیاز به یکپارچگی، رازداری (اطلاعات کارمندان مقدس است) و توانایی بسیار بالا در تعامل بین افراد سازمان دارد. همچنین برای موفقیت در شغل منابع انسانی، به مدیریت تجارت، امور مالی و حسابداری و در صورت امکان تجربه در این حوزه‌ها نیز نیاز خواهید داشت.

شما به عنوان کارشناس منابع انسانی همچنین باید درک کافی و مناسب از آنچه کسب و کار انجام می‌دهد و آنچه مدیر می‌خواهد، داشته باشید.

 

  1. چگونه خود را برای شغل کارشناس منابع انسانی آماده کنیم

تنها دوست داشتن کارشناس منابع انسانی، دلیل کافی برای ورود به حرفه نیست. می‌توان آن را به عنوان یکی از اصل‌ها در نظر گرفت، اما برای موفقیت کافی نیست. مشاغل مربوط به منابع انسانی روز به روز پیشرفت می‌کنند و در حال رشد هستند و انتظارات کارفرمایان از آنها هر سال افزایش می‌یابد.

توانایی شما در رشد کارمندان، توسعه منابع انسانی، توسعه سازمان، حفظ کارمندان و به وجود آوردن یک محیط کاری مثبت و انگیزشی برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم است. تمام این موارد از وظایف کارشناس منابع انسانی و دیگر اعضای تیم منابع انسانی است.

 

  1. چشم انداز شغلی و درآمد یک کارشناس منابع انسانی

آینده شغلی و همچنین میزان درآمد برای هر یک از افراد بخش منابع انسانی متفاوت است. با این وجود، رشد مشاغل مربوط به منابع انسانی و خصوصا کارشناس منابع انسانی بسیار رشد سریعی در نظر گرفته شده است و و آینده خوبی برای آنها انتظار می‌رود.

 

هنگام تصمیم گیری در مورد تمرکز شغلی در حوزه منابع انسانی، در مورد چشم اندازهای شغلی و درآمد آن تحقیق کنید. به عنوان کارشناس منابع انسانی باید بدانید که، می‌توانید با پیشرفت به مدیریت منابع انسانی نیز ترفیع پیدا کنید. در این مقاله درباره وظایف و نقش مدیریت منابع انسانی در محیط کار بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اهمیت آموزش مدیریت منابع انسانی در پیشرفت استارت‌‌آپ‌ها

 

  1. برای شروع آماده‌اید؟

آیا برای شروع کار خود در سمت کارشناس منابع انسانی آماده هستید؟ اگر توانسته باشید تمام مراحل این مقاله و همچنین پیش نیازهای کارشناس شدن را پشت سر بگذارید، می‌توانید خود را برای شروع آماده بدانید.

برای رسیدن به مشاغل مربوط به منابع انسانی باید بدانید که نیاز به تحقیق و بررسی بسیار دارید و علاوه بر تحصیل، باید خود را در این زمینه به روز نگه دارید و وظایف کارشناس منابع انسانی را بدانید، تا بتوانید موفق باشید.

 

  1. درباره استخدام کارشناس منابع انسانی اطلاعات کسب کنید

همان‌طور که خود را برای کار در موقعیت شغلی کارشناس منابع انسانی آماده می‌کنید، باید درک واقعی از اصول استخدام کارشناس منابع انسانی، از جمله تمام وظایف و آنچه افراد در هر موقعیت انجام می‌دهند، داشته باشید. چرا که این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا با ذهنی بازتر سراغ این حرفه بروید و در پیدا کردن شغل نیز راحت‌تر عمل کنید.

می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ایران تلنت از موقعیت‌های شغلی برای استخدام کارشناس منابع انسانی باخبر شوید و برای آنها رزومه ارسال کنید و منتظر قبولی برای مصاحبه باشید.

تهیه شده در ایران تلنت
مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. زهرا دوست محمدی می‌گوید

    سلام..اگر به جای مدرک کارشناسی، ما مدرک کارشناسی ارشد منابع انسانی داشته باشیم..امکان استخدام وجود داره؟
    من مدرک کارشناسیم در یک زمینه ی غیر مرتبط هست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.