وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

عوامل تاثیرگذار بر تعیین حقوق و دستمزد

قبل از پذیرش یک پیشنهاد شغلی، مهمترین نکته تعیین میزان حقوقی است که شایسته آن هستید. با انجام تحقیقات قبل از صحبت با کارفرما، می‌توانید قدرت مذاکره خود را بالا ببرید و با دست پر در جلسه تعیین حقوق ظاهر شوید. دانستن و اطلاع دقیق از میزان حقوقی که مستحق آن هستید، می‌تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که کارفرمای جدید شما به طور عادلانه به شما حقوق پرداخت می‌کند. در این مقاله نحوه تعیین حقوق و دستمزد را توضیح می‌دهیم و عوامل تاثیرگذار بر آن را بررسی می‌کنیم:

چرا مهم است که بدانیم چگونه حقوق تعیین کنیم؟

نکته کلیدی این است که بدانید چرا مستحق این میزان حقوق هستید. با مطرح کردن عواملی مانند سطح تجربه و تقاضای بازار برای عنوان شغلی خود، ممکن است بتوانید کارفرمایان را متقاعد کنید که حقوق سخاوتمندانه‌تری به شما بدهند. دانستن نحوه تعیین حقوق، می‌تواند به شما کمک کند مبلغی را که شایسته آن هستید، دریافت کنید.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

کارفرمایان بر چه مبنایی حقوق تعیین می‌کنند؟

کارفرمایان برای تعیین حقوق و دستمزد کارکنان خود عوامل متعددی را در نظر می‌گیرند؛ در ادامه به مهمترین موارد تعیین حقوق و دستمزد اشاره کرده‌ایم:

تجربه

سطح تجربه شما عامل اصلی در حقوق شما است. اغلب اوقات، کارفرمایان محدوده حقوقی را فهرست می‌کنند و بر اساس سابقه و سطح تجربه خاص شما، تعیین می‌کنند که چقدر به شما پرداخت کنند. به عنوان مثال، اگر یک شغل بین ۴۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار پرداخت کند، فردی با پنج سال تجربه مرتبط ممکن است بالاترین سطح آن محدوده را دریافت کند؛ در حالی که فردی با حداقل تجربه مورد نیاز کارفرما، پایین‌ترین حد را کسب خواهد کرد.

عنوان شغلی

عوامل تاثیرگذار بر تعیین حقوق و دستمزد

عناوین شغلی اغلب با سطوح مختلف سابقه کار مرتبط هستند؛ عنوان شغل در واقع عاملی است که کارفرمایان هنگام پیشنهاد حقوق به شما در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال هنگام درخواست برای یک نقش در سطح کارشناس ارشد، احتمالا بیشتر از زمانی که در سطح کارشناس کار می‌کردید، درآمد کسب خواهید کرد. چرا که هنگام کار در یک نقش سطح بالاتر، احتمالا مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده خواهید گرفت. به همین واسطه هرچقدر مسئولیت‌های خواسته شده در موقعیت‌های شغلی بیشتر باشد، امکان چانه‌زنی برای بالا بردن میزان حقوق هم بیشتر می‌شود.

نوع شرکت

حقوق شما می‌تواند به شرکتی که در آن کار می‌کنید نیز بستگی داشته باشد. اگر برای یک شرکت به سرعت در حال رشد کار می‌کنید، ممکن است درآمد بیشتری نسبت به یک شرکت استارت‌آپی داشته باشید. کارفرمایان تمایل دارند تقاضای بازار و میانگین حقوق در منطقه خود را بررسی کنند و حقوق‌های پرداختی شرکت‌های مشابه را رصد کنند. در ایران کارفرمایان از طریق ابزار ایران سلری حقوق و دستمزدهای پرداختی شرکت خود را با شرکت‌های مشابه در صنعت مقایسه می‌کنند.  وقتی که یک کارفرمای سودآور در تلاش است تا بهترین استعدادها را استخدام کند، ممکن است بتواند حقوق رقابتی‌تر و بالاتری پیشنهاد دهد.

مکان شرکت

محل کار شما عامل مهمی در تعیین حقوقی است که کارفرما می‌تواند به شما ارائه دهد. از آنجایی که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ معمولا بیشتر است، کارفرمایان در این مناطق شهری ممکن است حقوق بیشتری به کارمندان خود بدهند. در نظر گرفتن حقوق و دستمزد شما با توجه مکان، بخش مهمی از محاسبه هزینه زندگی شما است. هر چه هزینه چیزهایی مانند اجاره، مواد غذایی و هزینه حمل و نقل بیشتر باشد، ممکن است به حقوق بیشتری نیاز داشته باشید.

نحوه تعیین حقوق

دفعه بعد که پیشنهاد شغلی دریافت کردید، می‌توانید از این مراحل برای تعیین حقوق خود استفاده کنید:

۱. به مدارک خود نگاه کنید

هنگام تعیین حقوق خود، شرح شغل را به دقت بخوانید. مدارک خود را با مدارکی که کارفرما درخواست می‌کند، مقایسه کنید. اگر متوجه شدید که همه یا هر یک از شرایط ذکر شده را دارید، این می‌تواند اهرم بیشتری برای مذاکره در مورد حقوق به شما بدهد.

۲. اطلاع از متوسط حقوق در شغل شما

عوامل تاثیرگذار بر تعیین حقوق و دستمزد

میانگین حقوق برای عنوان شغلی خود را به صورت آنلاین جستجو کنید. در سایت ایران سلری اطلاعات حقوق و دستمزد چهارصد هزار نفر از متخصین در ۴۲ گروه شغلی گردآوری شده و امکان اطلاع از میزان حقوق فعلی افراد را به شما می‌دهد. شما با اطلاع از اعداد و ارقامی که در حال حاضر در بازار کار پرداخت می‌شود، می‌توانید با تسلط بالایی در جلسه مذاکره حقوق و دستمزد شرکت کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

۳. اطلاع از متوسط پرداختی در شرکت مورد نظر

ببینید آیا اطلاعاتی درباره حدود حقوقی که شرکت به سایر کارکنانش می‌پردازد وجود دارد یا خیر. به این ترتیب، می‌توانید بفهمید که رقم پیشنهادی آنها برای حقوق، در چه محدوده‌ای است. البته باید در نظر بگیرید که برای چه نوع شرکتی درخواست می‌دهید. ممکن است بتوانید در یک شرکت معتبر انتظار دستمزد بالاتری داشته باشید، در حالی که یک صاحب کسب‌و‌کار کوچک ممکن است نتواند به اندازه‌ای که انتظار دارید به شما حقوق پرداخت کند.

۴. شرایط مالی خود را در نظر بگیرید

قبل از مذاکره درباره حقوق خود، به این فکر کنید که چقدر اهرم برای مذاکره دارید. اگر انتخاب این شغل تنها گزینه شماست، ممکن است لازم باشد در حقوقی که می‌پذیرید کمی انعطاف‌پذیرتر باشید. اگر چند پیشنهاد شغلی دیگر برای بررسی دارید، ممکن است فضای بیشتری برای دریافت دستمزد سخاوتمندانه‌تر داشته باشید. در مورد حداقل حقوقی که می خواهید دریافت کنید به جمع‌بندی برسید. در کنار در نظر گرفتن سطح تجربه خود، به هزینه زندگی خود نیز فکر کنید. اطمینان از اینکه حقوق شما می‌تواند تمام هزینه‌های شما را پوشش دهد در هنگام پذیرش یک پیشنهاد شغلی در اولویت قرار دارد. کمترین حقوق ممکن را در ذهن خود داشته باشید و بدانید چه زمانی دیگر نمی‌توانید پیشنهاد کاری را بپذیرید.

۵. مزایا را فراموش نکنید

مزایایی که یک شرکت ارائه می‌دهد، می‌تواند ارزش پولی نیز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر فردی هستید که به پوشش بیمه تکمیلی عالی نیاز دارید، ممکن است در ازای دریافت این مزیت، حقوق کمتری را بپذیرید. کارفرمایان می‌توانند حقوق کمتر را با مواردی مانند افزایش تعطیلات با حقوق، ناهار و رویدادهای خاص شرکت جبران کنند. اگر نتوانید در مورد حقوق مورد نظر خود مذاکره کنید، ممکن است بتوانید مزایای بهتری را درخواست کنید.

۶. مشورت با همکاران خود

با دوستان نزدیک و ارتباطات خود در شبکه حرفه‌ای که ساخته‌اید، تماس بگیرید تا ببینید آنها در نقش‌های مشابه چه میزان حقوقی دریافت می‌کنند. البته به خاطر داشته باشید که برخی افراد ترجیح می‌دهند این اطلاعات را خصوصی نگه دارند. هنگامی که مکالمه را مطرح می‌کنید، به آنها بگویید که شما صرفا برای یک موقعیت شغلی تحقیق می‌کنید. همچنین می‌توانید از آنها درباره کف و سقف حقوق معمول در بازار کار سوال کنید.

۷. از ابزار تعیین حقوق استفاده کنید

عوامل تاثیرگذار بر تعیین حقوق و دستمزد

شما می‌توانید از ابزارهای آنلاین حقوق و دستمزد برای تعیین حقوق خود برای یک موقعیت شغلی خاص استفاده کنید. این ابزارها از شما می‌خواهند که اطلاعات مربوط به سطح تجربه و موقعیت جغرافیایی خود را وارد کنید تا حقوقی را که شایسته آن هستید، محاسبه کنند. این ابزارهای آنلاین، محاسبات تعیین حقوق شما را بر اساس اطلاعاتی که از سایر کاربران دریافت کرده‌اند، انجام می‌دهند. در ایران بهترین و معتبرین ابزار تعیین حقوق، وب‌سایت ایران سلری است که داده‌هایش را بر اساس اطلاعاتی که از چهارصدهزار نفر از شاغلین دریافت کرده، ارائه می‌دهد.

نکته پایانی؛ محدوده حقوق

حقوق مقدار معینی از پول است که برای انجام کارتان به دست خواهید آورد. اما محدوده حقوق کمی متفاوت است، زیرا شامل حداقل و حداکثر پولی است که کارفرما برای انجام یک کار به کسی می‌پردازد. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که هنگام درخواست شغل، یک کارفرما محدوده حقوقی بین ۸۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلار را فهرست می‌کند. اگر آنها طیف وسیعی از کارجویان را در نظر بگیرند، ممکن است این محدوده را تعیین کنند. کسانی که تجربه بیشتری دارند ممکن است حقوقی نزدیک به سقف ۱۰۰۰۰۰ دلار داشته باشند، در حالی که کسانی که شرایط کمتری دارند ممکن است پیشنهاد ۸۰۰۰۰ دلار را دریافت کنند.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.