وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

تاثیر عنوان شغلی (job title) در روند جذب و استخدام

برخی اوقات شرکت‌ها و تیم‌های منابع انسانی، آگهی‌های استخدامی بسیاری را منتشر می‌کنند که برحسب اتفاق مشاغل معرفی شده در این آگهی‌ها در میان سایر آگهی‌های استخدامی، عالی بودند، اما میزان رزومه‌های دریافتی برای این آگهی‌ها کافی نبوده است. دلایل بسیاری را می‌توان برای این موضوع در نظر گرفت، اما یکی از مهم‌ترین این دلایل نداشتن یک عنوان شغلی یا جاب تایتل تاثیرگذار است. این در حالی است که کارجویان در آگهی‌های استخدامی با اولین چیزی که مواجه می‌شوند عنوان شغلی است و اگر این تایتل به خوبی نوشته نشده باشد، امکان ارسال رزومه و درخواست برای آن آگهی، کاهش پیدا خواهد کرد.

با توجه به این موارد و میزان اهمیت عنوان شغلی در روند استخدام، در این مقاله قصد داریم تا به تعریف آن بپردازیم و درباره نحوه نوشتن آن نکاتی را عنوان کنیم.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

عنوان شغلی (job title) چیست؟

عنوان شغلی، نام موقعیت شغلی‌ای است که در شرکت خود دارید که معمولا با مجموعه‌ای خاص از وظایف و مسئولیت‌ها مرتبط است. عنوان شغلی علاوه بر مشخص کردن نوعت موقعیت شغلی، اغلب نشان دهنده سطح ارشدیت یک فرد در یک شرکت یا بخش نیز است. همچنین کارمندان از عنوان شغلی می‌توانند متوجه شوند که برای آن شرکت چه کاری باید انجام دهند و مسئولیت‌های آنها شامل چه مواردی می‌شود. به عنوان مثال، در یک آگهی استخدامی با عنوان شغلی کارشناس شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شخص کارجو باید با پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف و تاکتیک‌های بازاریابی آشنا باشد.

آیا عنوان شغلی در آگهی استخدامی مهم است؟

تاثیر عنوان شغلی در روند استخدام

عنوان شغلی به کارجویان کمک می‌کند تا با موقعیت‌های شغلی و همچنین نقش‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها آشنا شوند. ممکن است بسیاری این تایتل‌ها را بسیار سطحی و پیش‌پاافتاده بدانند، اما در واقع تأثیر بسیار زیادی برای مشخص شدن سلسله مراتب، میزان حقوق، اعتبار و موارد دیگر دارند.

عناوین شغلی علاوه بر اینکه وظایف و مسئولیت‌های کارمندان را مشخص می‌کنند، می‌توانند به کارکنان این حس را القا کنند که امکان پیشرفت برای آنها وجود دارد.

در مطالعات اخیر مشخص شده که بسیاری از کارمندان بیشتر از اینکه نسبت به افزایش حقوق خود اصرار داشته باشند، دوست دارند تا عنوان شغلی خود را ارتقا دهند و در شغل خود پیشرفت کنند. بنابراین، می‌توان عنوان شغلی را یکی از مهم‌ترین فاکتورها در رضایت شغلی نیز در نظر گرفت. بسیاری از کارمندان اگر به این نتیجه برسند که در شرکت خود امکان دریافت عنوان شغلی جدیدی ندارند، ممکن است استعفا دهند و برای عناوین شغلی بهتر اقدام کنند.

از آنجایی که عنوان شغلی برای کارجویان بسیار مهم است، برای شرکت‌هایی که به دنبال جذب نیرو و استخدام متخصصان جدید هستند، عنوان شغلی نیز اهمیت بالایی پیدا می‌کند. اما چرا عناوین شغلی مهم هستند؟

  • عناوین شغلی مهارت‌ها و مسئولیت‌های یک کارمند را برای مدیران استخدام مشخص می‌کنند.
  • عناوین شغلی می‌توانند اختیارات و اعتبار یک موقعیت شغلی را نشان دهند.
  • عناوین شغلی نشان دهنده سلسله مراتب در شرکت‌ها هستند.
  • عناوین شغلی ارتباط نزدیکی با حقوق و دستمزد دارند.
  • عناوین شغلی می‌توانند نشان‌دهنده جایگاه حرفه‌ای فرد در اجتماع باشند.

نحوه نوشتن عنوان شغلی

تاثیر عنوان شغلی در روند استخدام

عنوان شغلی موثر و کارآمد، عبارتی است که بسیاری از کارجویان به دنبال آن هستند. به همین خاطر، عنوان شغلی باید یک عبارت ساده و استاندارد باشد.

به عنوان مثال، «کارشناس ارتباط با مشتری» عنوان شغلی رایج برای کسی است که به سوالات مشتریان در شرکت‌ها پاسخ می‌دهد. اما بسیاری از شرکت‌ها برای نوشتن و جذاب‌تر کردن چنین عنوان شغلی‌ای، سراغ برخی خلاقیت‌ها می‌روند و ممکن است این عنوان را به شکل «اپراتور حرفه‌ای تلفن» استفاده کنند، که این عبارت معمولا توسط کارجویان در این حیطه جستجو نمی‌شود.

برای نوشتن عنوان شغلی، باید به عنوانی پایبند باشید که تعداد بسیار زیادی از کارجویان به دنبال آن هستند. وقتی به عناوین شغلی استاندارد پایبند باشید، احتمال اینکه افراد و متخصصان بیشتری برای آگهی‌های استخدامی شما اقدام کنند، افزایش پیدا می‌کند.

نوشتن یک عنوان شغلی موثر که با شرح شغلی مطابقت داشته باشد، کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. اما با وجود فعالیت‌های بازاریابی که در فرایند استخدام شرکت‌ها دیده می‌شود، این امر پیچیده می‌شود و نیاز به دقت بالایی پیدا می‌کند. برای نوشتن عنوان شغلی باید کارجویان، مدیران استخدام، متخصصان استخدام و حتی موتورهای جستجو را در نظر گرفت. در ادامه نکاتی برای نوشتن عنوان شغلی را مطرح خواهیم کرد.

عنوان شغلی را ساده، اما دقیق نگه دارید

برای نوشتن عناوین شغلی موثر، از اصل KISS به معنای ساده نگه داشتن (Keep It Simple, Stupid)، استفاده کنید. از آنجایی که بسیاری به دنبال این هستند که آگهی شغلی خود را جذاب و گیرا نگه دارند، همچنین باید به طور واضح توضیح دهند که آن موقعیت شغلی چیست و کارمند قرار است چه کاری انجام دهد.

عنوان شغلی باید ساده اما در عین حال مبهم نباشد. به عنوان مثال اگر به دنبال یک توسعه دهنده جاوا هستید، در عنوان شغلی طراح وب نیاورید. اگر موقعیت شغلی شامل وظیفه‌ طراحی وب نیز می‌شود، آن را در شرح شغلی بیاورید. تمرکز بر سادگی و دقت به شما کمک می‌کند تا یک عنوان شغلی دقیق و مؤثر داشته باشید.

عنوان شغلی را قابل جستجو کنید

تاثیر عنوان شغلی در روند استخدام

هنگام نوشتن بهترین عناوین شغلی، خلاقیت اولین چیزی است که به ذهن همه می‌رسد، اما مراقب باشید. ممکن است قرار دادن «مدیر ارشد» از نظر گیرایی عالی به نظر برسد، اما آیا کارجویان هنگام جستجوی آنلاین برای موقعیت شغلی معاونت منابع انسانی، به این عنوان شغلی نیاز دارند؟

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

با کمی جستجو در موتورهای جستجو و همچنین وب‌سایت‌های کاریابی مانند ایران تلنت، به عناوین شغلی پرتکراری می‌رسید که دقیقا همان عبارتی هستند که کارجویان آنها را جستجو می‌کنند و به دنبال آنها هستند.

از اصطلاحات مرسوم در بازار کار استفاده کنید

مدیران استخدام اغلب از اصطلاحات خاص سازمان خود استفاده و فکر می‌کنند که این اصطلاحات، کارجویان را جذب عناوین شغلی می‌کند. اما بیشتر مردم زبان خاصِ شرکت شما را نمی‌دانند.

استفاده از عناوینی مانند «حسابدار سطح دو» یا «مدیر پروژه – معمار ۱۲۵۶» ممکن است معنای بسیار خاصی در سازمان شما داشته باشد، اما کارجویان در خارج از شرکت شما هیچ درکی از این اصطلاحات ندارند. برای این کار می‌توانید سراغ افرادی در این موقعیت شغلی بروید و از آنها بپرسید که برای این شغل به دنبال چه عنوان شغلی هستند. می‌توانید از آنها بپرسید: «از چه عباراتی برای جستجوی شغلی برای این موقعیت شغلی استفاده می‌کنید؟»

علاوه بر این، استفاده از کلمات مبهم و خاص در عناوین شغلی می‌تواند کارجویان را از آگهی شغلی شما دور کند. بنابراین، اعداد، کدها و اصطلاحات خاص شرکت را رها کنید و به جای آن، از عبارات و اصطلاحات مرسوم در بازار کار استفاده کنید.

توضیحات بیشتر را برای شرح شغلی نگه دارید

وقتی نوبت به نوشتن عنوان شغلی می‌رسد، معمولا به دنبال این هستند که عنوان شغلی کسل‌کننده‌ای نداشته باشند. همه سعی می‌کنند سراغ نوآوری بروند و خلاقانه عمل کنند، بنابراین با عناوین شغلی‌ای مواجه می‌شوند که بعضا مضحک هستند، آنها را منتشر می‌کنند و هیچ‌کس برای آنها اقدام نمی‌کند. به جای این کار، باید عنوان شغلی را ساده نگه دارید و در شرح شغلی، کمی آزادی عمل بیشتر به خود بدهید. اما توجه داشته باشید که در توضیحاتِ شرح شغلی نیز زیاده‌روی نکنید و این بخش از آگهی استخدامی نیز باید قابل درک و بسیار ساده باشد.

انجام A/B تست

تاثیر عنوان شغلی در روند استخدام

پس از تکمیل، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی آگهی‌های شغلی، می‌توانید A/B تست انجام دهید. A/B تست یک استراتژی ساده و مقرون‌به‌صرفه برای آگهی‌های شغلی است که به جذب کارجویان و افزایش میزانِ دریافت رزومه کمک می‌کند.

اولین گام آزمایش، دو نسخه مختلف از یک آگهی شغلی است که در یک بازه زمانی اجرا می‌شوند تا ببینید کدام یک بهتر جواب می‌دهد. با مقایسه عملکرد هر کدام از این آگهی‌های استخدام می‌توانید به موثرترین عنوان شغلی در آگهی برسید. در این روش، شما می‌توانید در یک آگهی عنوان را به‌روز کنید و در آگهی دیگری عنوان شغلی و شرح شغلی را بهینه کنید. با انجام A/B تست، می‌توانید به بهترین نسخه از عنوان شغلی و دیگر اجزای آگهی استخدامی خود برسید.

از همین امروز شروع به جذب بهترین کارجویان کنید

جذب متخصصان و افراد با استعداد بازار کار، از نوشتن عنوان شغلی موثر آغاز می‌شود. همان‌طور که بازار کار و استخدام رقابتی‌تر می‌شود، باید به دنبال راه‌هایی برای جذب کارجویان باشید و بهینه کردن آگهی استخدامی، اولین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

منبع indeed clutch hiring.monster
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.