وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

برونگرایی چیست و افراد برونگرا چه ویژگی‌هایی دارند؟

برونگرایی یکی از متداول‌ترین ویژگی‌های شخصیتی میان افراد در تمام تاریخ است. کتاب‌هایی در مورد برون‌گرایی و درون‌گرایی نوشته شده است، سخنرانی‌های TED درباره این موضوع برگزار شده است و ده‌ها تست شخصیت شناسی و نظرات مختلف در مورد این تیپ‌های شخصیتی وجود دارد.

افراد دارای این تیپ شخصیتی معمولا خیلی سریع شناخته می‌شوند و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که آنها را از دیگران متمایز می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا درباره مقوله برونگرایی، ویژگی‌های افراد برونگرا و همچنین حضور آنها در محیط کار صحبت کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

برونگرایی چیست؟

برونگرایی به معنای داشتن علاقه برای بودن در جمع‌های دوستان و اجتماعی و البته توجه به چیزهایی غیر از خود است. این تیپ شخصیت معمولا با عناوینی مانند اجتماعی بودن، خونگرم، خوش صحبت و البته پرحرف و پرتکاپو شناخته می‌شود.

افراد برونگرا همیشه به دنبال راهی برای حضور در اجتماع و جمع‌ها هستند و دوست دارند با دیگران هم صحبت شوند. از سوی دیگر، افراد دارای تیپ شخصیتی درونگرا، تمایل دارند بیشتر ساکت باشند، محتاط عمل می‌کنند و کمتر درگیر فعالیت‌های اجتماعی می‌شوند.

به عبارت ساده برونگرا و درونگرا بودن به ویژگی اطلاق می‌شود که افراد با آن انرژی خود را به دست می‌آورند. افراد برونگرا دوست دارند با گذراندن وقت با افراد دیگر انرژی به دست آورند، در حالی که افراد درونگرا دوست دارند تا در خلوت تنهایی خود باشند و از تنهایی انرژی می‌گیرند.

بسیاری از جوامع، برونگراها را به درونگراها ترجیح می‌دهند؛ اما این بدان معنا نیست که برونگراها در محیط کار بهتر هستند. درونگراها در مقابل برونگراها هر دو دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که مطمئنا بر نوع کار و فعالیت آنها اثر می‌گذارند و لزوما بهترینی در این دو نوع تیپ شخصیتی وجود ندارد.

خصوصیات اخلاقی افراد برونگرا

ویژگی افراد برونگرا

در اینجا برخی از ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی رایج افراد برونگرا را عنوان خواهیم کرد:

از محیط‌های اجتماعی لذت می‌برند

افراد برونگرا معمولا در مرکز توجهات قرار دارند و البته که از این اتفاق خوشحال هستند. آنها در موقعیت‌های اجتماعی رشد می‌کنند و به همین خاطر همیشه به دنبال محیط‌های اجتماعی هستند تا بتوانند خود را بروز دهند. برونگراها اغلب از معرفی خود به افراد جدید ترس ندارند و به ندرت پیش می‌آید که به دلیل ترس برخورد با افراد غریبه، از حضور در جمع‌های جدید خودداری کنند.

برونگراها تنهایی را دوست ندارند و به آن نیاز نیز ندارند

در حالی که درونگراها پس از حضور در محل کار و گذراندن جلسات فشرده خانه را به عنوان محلی برای به دست آوردن آرامش دوست دارند، برونگراها به فضایی نیاز دارند تا بتوانند انرژی از دست رفته خود را به دوباره به دست آورند و آن محیط مسلما تنهایی خانه نیست. آنها انرژی خود را با حضور در جمع‌ها و در کنار دیگر افراد به دست می‌آورند.

برونگراها در کنار مردم رشد می‌کنند

برونگراها از بودن در گروه‌های دوستان احساس آرامش می‌کنند. ترجیح آنها این است که در ورزش‌ها و تفریحات گروهی شرکت کنند. آنها حتی ممکن است فرد پیشرو در تفریحات آخر هفته باشند و برنامه‌ها و هماهنگی را انجام دهند. در نهایت نیز، خیلی کم پیش می‌آید که افراد برونگرا دعوت به عروسی، مهمانی و مجالس دیگر را رد کنند.

برونگراها با افراد زیادی دوست هستند

ویژگی افراد برونگرا

برونگراها به راحتی دوستان جدیدی پیدا می‌کنند. این تا حدی به این دلیل است که آنها از انرژی دیگران انرژی می‌گیرند و با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند. آنها همچنین علاقه بسیاری به داشتن دایره‌ی بزرگ از روابط اجتماعی دارند و با دنبال کردن علایق و فعالیت‌های جدید، دایره و حلقه روابط اجتماعی خود را گسترش می‌دهند.

برونگراها به راحتی درباره مشکلات و ناراحتی‌های خود صحبت می‌کنند

در حالی که درونگراها دوست دارند تا مشکلات را خودشان حل کنند و‌ آنها را بروز نمی‌دهند، اما برونگراها بدشان نمی‌آید مشکلات خود را با دیگران مطرح کنند تا از آنها راهنمایی و مشاوره بگیرند. آنها اغلب مایلند تا هر آنچه هستند را بیان کنند و به همین خاطر از بیان مشکلات خود ابایی ندارند.

برون‌گراها معمولا خوش‌بین هستند

برونگراها اغلب به عنوان افراد شاد، مثبت، سرزنده و اجتماعی توصیف می‌شوند. آنها معمولا روی مشکلات و ناراحتی‌های خود تمرکز نمی‌کنند و شاید به همین خاطر است که افرادی شاد تلقی می‌شوند. در حالی که برونگراها نیز مانند افراد دیگر مشکلاتی دارند و ممکن است با چالش‌هایی سروکله بزنند، اما این افراد معمولا اجازه نمی‌دهند تا این چالش‌ها بر آنها چیره شوند.

برونگراها معمولا از ریسک نمی‌ترسند

برخی از افراد برونگرا رفتارهای پرخطر دارند. برخی از تئوری‌ها ادعا می‌کنند که سیستم مغزی افراد برونگرا به گونه‌ای طراحی شده که در صورت درست پیش رفتن کاری، به انجام آن ادامه می‌دهند. یک مطالعه نشان داده که افراد برونگرایی که ریسک می‌کنند و در عین حال نیز موفق می‌شوند، میزان دوپامین، ماده شیمیایی که مرکز پاداش مغز را تحریک می‌کند، در مغز آنها بیشتر ترشح می‌شود. به همین خاطر است که آنها تمایل بیشتری به ریسک کردن دارند و دوست دارند تا مغزشان پیام‌هایی مبنی بر به “کارت ادامه بده تو بهترینی” دریافت کنند.

برونگراها انعطاف پذیر هستند

ویژگی افراد برونگرا

برونگراها اغلب با هر موقعیتی سازگار می‌شوند و البته در زمان بروز مشکل، خلاق نیز می‌شوند. در حالی که ممکن است برخی از آنها به نظم اعتقاد داشته باشند و با برنامه کارهای خود را پیش ببرند، اما تقریبا تمام برونگراها قبل از شروع پروژه، به برنامه ریزی خاصی برای کارها نیاز ندارند. آنها برای هر کاری به صورت لحظه‌ای تصمیم گیری می‌کنند و از این کار نیز خشنود هستند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برونگرایی حد بالا و پایین ندارد

اگر فکر می‌کنید که تمام این ویژ‌گی‌ها را ندارید و همچنان برونگرا هستید، تنها نیستید. واقعیت این است که اکثر مردم دارای حد وسط برونگرایی هستند. تعداد بسیار کمی از افراد هستند که تمام این ویژگی‌ها را در شدیدترین حالت دارند. حتی برخی اوقات پیش می‌آید که بسیاری از برونگراها روز تعطیل را در خانه و به تنهایی بگذرانند، چرا که در لحظه فکر می‌کنند به این تنهایی نیاز دارند.

همچنین، تیپ شخصیتی افراد در طول زندگی ممکن است تغییر کند. ممکن است در کودکی بیشتر درونگرا باشید، اما در بزرگسالی متوجه شوید که برونگرا هستید. این نوسانات در طیف شخصیت طبیعی است. حتی برخی از افراد با تیپ های شخصیتی مختلف، با کمک درمانگران یا برنامه‌های خودشناسی سعی می‌کنند تا رفتارهای خود را به سمت رفتارهای برونگرایانه سوق دهند.

البته بخش بزرگی از شخصیت شما حتی قبل از اینکه اولین دوست خود را پیدا کنید مشخص می‌شود. ژن‌های شما در شخصیت شما نقش دارند. در واقع، یک مطالعه نشان داده است که ژن‌هایی که نحوه واکنش مغز شما به دوپامین را کنترل می‌کنند، ممکن است ویژگی‌های شخصیتی شما را تعریف کنند.

البته شیمی مغز تنها عامل اثرگذار در تعیین شخصیت افراد نیست و نمی‌توان آن را تنها عامل در تعیین برونگرا و درونگرا بودن دانست. ویژگی‌های شخصیتی بخشی از روند تکامل و رشد مغزی افراد هستند. آنها هستند که شما را منحصر به فرد می‌کنند.

نقاط قوت افراد برونگرا

ویژگی افراد برونگرا

افراد برونگرا، معمولا در برقراری ارتباط خوب عمل می‌کنند و اغلب در تیم‌ها و شرکت خود افراد محبوب هستند. آنها خیلی سریع با دیگر افراد دوست می‌شوند و طبیعت برونگرایانه آنها منجر به کار گروهی مؤثر می‌شود. برخی از نقاط قوت افراد برونگرا شامل موارد زیر می‌شود:

  • قادر به برقراری سریع ارتباط نزدیک با دیگران هستند.
  • خیلی راحت با تعداد زیادی از مردم ارتباط برقرار می‌کنند.
  • نام‌ها و چهره‌ها را به خاطر می‌سپارند.
  • به عنوان افرادی رک، صریح و اغلب کاریزماتیک شناخته می‌شوند.
  • به راحتی با افراد مختلف ارتباط برقرار می‌کنند.
  • در کارهای گروهی به خوبی عمل می‌کنند.
  • برای حل مشکلات دیگران پا پیش می‌گذارند.
  • بسیار اجتماعی هستند و ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را با دیگران بگذرانند.
  • ایده‌ها و نظرات خوبی در تیم‌ها ارائه می‌دهند.
  • شاداب، پرحرف و آماده برای صحبت در جمع‌های بزرگ هستند.
  • در محیط‌های اجتماعی اعتماد به نفس بالایی دارند.
  • معمولاً بسیار مصمم، مسئولیت پذیر و با اعتماد به نفس هستند.
  • بسیار متکی به خود هستند و قابلیت مدیر شدن دارند.

نقاط ضعف افراد برونگرا

افراد برونگرا معمولا در کنترل احساسات خود مشکل دارند. گاهی اوقات، آنها بسیار عصبی و هجومی عمل می‌کنند، اما همچنین قصد دارند مردم را خوشحال کنند. برونگراها ممکن است خیلی سریع از تصمیم خود برگردند و کاری را نیمه رها کنند. برخی از نقاط ضعف افراد برونگرا شامل موارد زیر می‌شود:

  • اغلب قادر به قضاوت‌های تحلیلی و بدون احساسات نیستند.
  • ممکن است فاقد استقلال و دلسوزی باشند.
  • بیش از حد برای دیگران و برخی افراد ارزش قائل می‌شوند.
  • تنهایی را دوست ندارند.
  • ممکن است گاهی اوقات خشن و پرخاشگر یا کنترل‌گر و متکبر جلوه دهند.
  • ممکن است بهترین قضاوت را نداشته باشند.
  • خیلی بیش فعال و پر جنب و جوش هستند.
  • روی گفته‌ها خیلی تمرکز ندارند.
  • ممکن است بی ملاحظه یا گاهی از نظر اجتماعی ناآگاه باشند.
  • توانایی ناراحت کردن افراد را دارند.
  • بیشتر دوست دارند تا مرکز توجه باشند و دوست ندارند شخص دیگری این موقعیت را در جمع داشته باشد.
  • برخی اوقات دارای اعتماد به نفس کاذب و بیش از حد هستند.
  • تمایل به گذراندن وقت در جمع ممکن است بر کار آنها تأثیر بگذارد.
  • برخی از آنها در به پایان رساندن پروژه‌ها مشکل دارند.

برونگرایی در محیط کار

ویژگی افراد برونگرا

هیچ مقدار درست یا غلطی از برون گرایی وجود ندارد که در محل کار به دنبال آن باشید. همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم. هدف این است که یاد بگیریم چگونه با افراد در سطوح مختلف برونگرایی بهترین کار را انجام دهیم تا بتوانیم از نقاط قوت آنها استفاده کنیم و نقاط ضعف آنها را کاهش دهیم.

درک سطح برون‌گرایی و یا درون‌گرایی یک فرد می‌تواند ابزار ارزشمندی در هنگام استخدام باشد، به‌ویژه برای موقعیت‌هایی که نیاز به تعامل اجتماعی زیادی دارند، مانند فروش یا خدمات مشتری. ارزیابی‌های پیش از استخدام می‌تواند به شما کمک کند شخص برتر را پیدا کنید که مناسب شغل و فرهنگ شما است.

منبع journeyfront healthline
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.