وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

درونگرایی چیست و افراد درونگرا چه ویژگی‌هایی دارند؟

افراد به دو دسته برونگرا و دورنگرا تقسیم می‌شوند و این ویژگی است که آنها در اجتماع متمایز می‌کند. اگر دیدید شخصی در تجمعات بیشترین علاقه را به حضور در مکالمات دارد و خیلی هیجان و پرهیاهو بحث‌ها را دنبال می‌کند، می‌توانید او را فردی برونگرا بدانید و در واقع اینها ویژگی‌های افراد برونگرا هستند. اما نقطه مقابل برونگراها، درونگراها هستند که ترجیح می‌دهند تا انرژی خود را از تنها بودن به دست بیاورند و از جمع‌ها فراری هستند.

در حالی که درونگراها ۲۵ تا ۴۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما هنوز تصورات غلط زیادی درباره این تیپ شخصیتی وجود دارد. همچنین توجه به این نکته مهم است که درونگرایی همان اضطراب اجتماعی یا کمرویی نیست. درونگرا بودن به این معنی نیست که از نظر اجتماعی مضطرب یا خجالتی هستید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

درونگرایی چیست؟

وقتی کسی از شما می‌خواهد که یک درونگرا را توصیف کنید، ممکن است افکار شما به سمت محتاط‌ترین و متفکرترین فردی که می‌شناسید برود. شاید به دوستی فکر کنید که از توجه خاص و مشارکت اجتماعی اجتناب می‌کند، یا خواهر یا برادری که ترجیح می‌دهد گوشه‌ای آرام را با کتاب خود مشغول باشد تا اینکه در جمع خانواده بنشیند.

اما اگر شما کسی باشید که یک شب آرام در خانه را به یک مهمانی شلوغ ترجیح می‌دهید، چه؟ ممکن است بعد از تعامل با هرکسی غیر از یک دوست صمیمی، احساس خستگی و فرسودگی کنید. اگر چنین است، می‌توانید خود را فردی درونگرا بنامید و ویژگی‌های خود را با ویژگی‌های این افراد مقایسه کنید.

واژه‌های درون‌گرایی و برون‌گرایی از طریق کارل یونگ، روانشناس معروف، رایج شد و بعداً به طور گسترده در روانشناسی مورد استفاده قرار گرفت. بُعد درونگرایی-برونگرایی نیز یکی از چهار معیار اصلی شاخص مایرز-بریگز یا تست شخصیت شناسی MBTI است. بر اساس بسیاری از نظریه‌های شخصیت شناسی، هر فردی دارای درجاتی از درونگرایی و برونگرایی است، اما با این حال، افراد معمولا به سمت یکی از این دو نوع تیپ شخصیتی تمایل دارند.

درونگراها بیشتر ساکت و محتاط هستند. برخلاف برونگراها که از تعامل اجتماعی انرژی می‌گیرند، درونگراها کمتر در موقعیت‌های اجتماعی دیده می‌شوند و اگر هم باشند، مجبور به صرف انرژی بسیار برای تحمل جمع هستند. درونگراها پس از شرکت در یک مهمانی یا گذراندن وقت در اجتماع بزرگی از مردم، اغلب به تنهایی نیاز دارند تا بتوانند دوباره انرژی خود را به دست آورند.

خصوصیات اخلاقی افراد درونگرا

ویژگی‌های افراد درونگرا

تعدادی از عوامل به شکل‌گیری تیپ شخصیتی درونگرایی کمک می‌کنند و این عوامل در واقع می‌توانند ویژگی‌های افراد درونگرا باشند. البته باید عنوان کنیم که، هیچ دو درونگرایی دقیقاً شبیه هم نیستند. اما اگر با موارد زیر برخورد کردید، بدانید که شخص مقابل شما فردی درونگرا است:

درونگراها به زمان زیادی برای خودشان نیاز دارند

آیا تنهایی را راهی عالی برای رسیدن به سلامت فکر و جسم می‌دانید؟ اگر پاسخ شما بله است، باید بدانید که دورنگراها نیز همین فکر را دارند و فکر به یک شب آرام در خانه برای آنها بسیار لذت بخش است؛ چه از این زمان برای استراحت استفاده کنند و چه خود را با تماشای فیلم سرگرم کنند، در هر صورت از این موقعیت برای رسیدن به سلامت روح و جسم استفاده می‌کنند.

اگر اختصاص دادن زمان باعث رسیدن به آرامش و آسودگی می‌شود و نه ناامیدی و استرس، احتمالاً بیشتر درونگرا هستید تا برونگرا.

معاشرت زیاد آنها را خسته می‌کند

اینکه افراد درونگرا از تعاملات اجتماعی متنفرند و به طور کامل از آن اجتناب می‌کنند، اصلا درست نیست. افراد درونگرا نیز می‌توانند مانند برونگراها در اجتماعات شرکت کنند، اما مدت زمان به دست آوردن انرژی از دست رفته آنها در اجتماعات از افراد برونگرا بیشتر است.

اینکه روز جمعه خود را با جمعی از دوستان بگذرانید و از آنها انرژی بگیرید، در افراد درونگرا وجود ندارد و آنها ترجیح می‌دهند تا این انرژی را در خلوت خود به دست آورند.

عملکرد آنها به تنهایی بهتر است

ویژگی‌های افراد درونگرا

صرف کلمه “پروژه گروهی” ممکن است برای هر شخصی دلهره آور باشد، اما اگر کار به صورت تیمی را به طور خاص خسته کننده و نفرت انگیز می‌دانید، مطمئناً می‌توانید خود را یک درونگرا بدانید.

افراد درونگرا به صورت تنها کارایی بالاتری دارند و راحت‌تر می‌توانند فکر و دانش خود را جمع و جور کنند. البته، این لزوماً به این معنا نیست که آنها در کنار آمدن با دیگران مشکل دارند. زمانی که افراد درونگرا به تنهایی کار می‌کنند، راحت‌تر می‌توانند تمرکز کنند. این در مورد سرگرمی نیز صدق می‌کند؛ افراد درون‌گرا اغلب سرگرمی‌های انفرادی مانند مطالعه، کاردستی، بازی یا باغبانی را انتخاب می‌کنند.

از کشمکش بیزار هستند

تعاملات روزمره به خودی خود خسته کننده و کسل کننده هستند؛ حال تصور کنید که این حال در موقعیت‌هایی که در آنها کشمکش وجود دارد، به چه صورت است؟

برخی شواهد حاکی از آن است که افراد درونگرا نسبت به ارزیابی و انتقاد منفی حساسیت بیشتری دارند. آنها وقتی می‌بینند که کسی با حرف آنها مخالفت می‌کند و نظر منفی درباره حرف‌های او دارد، کمی سخت است که نظر خود را به اشتراک بگذارند و به همین خاطر در این موارد ساکت‌ترین افراد هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل این سکوت نیز این است که آنها سعی می‌کنند که از کشمکش‌ها و تعارضات دور باشند.

در انتخاب نقش و شغل بسیار محتاط عمل می‌کنند

شاید برای شما مهم نباشد که در تیم‌های بزرگ کار کنید و یا سمت شغلی بسیار بزرگی داشته باشید؛ افراد درونگرا معمولا ترجیح می‌دهند که به عنوان عوامل پشت صحنه فعالیت داشته باشند و کار گزارش‌دهی را به دیگر افراد واگذار می‌کنند. افراد درونگرا معمولا دوست دارند تا از مرکز توجه دور باشند و به همین خاطر، تمایل دارند تا کاری را انتخاب کنند تا در آن نیاز به سخنرانی و گزارش‌دهی نباشد.

آنها زمان زیادی را صرف تفکر می‌کنند

ویژگی‌های افراد درونگرا

افراد درونگرا قبل از اینکه کاری را شروع کنند، در ذهن خود تمام بایدها و نبایدهای آن کار را بررسی می‌کنند. آنها به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات و سنجش دقیق گزینه‌ها، هنگام تصمیم گیری نیاز دارند. آنها همچنین قبل از خرید،‌ گزینه‌های مختلف را بررسی می‌کنند و بعد تصمیم نهایی را می‌گیرند.

درونگراها حلقه دوستان نزدیک را خود را دارند

بسیاری از درونگراها فقط دایره کوچکی از دوستان دارند، اما این به این دلیل نیست که نمی‌توانند دوست پیدا کنند یا از مردم متنفر باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که درونگرا به داشتن روابط با کیفیت بالا بسیار اهمیت می‌دهند و به همین دلیل، دایره دوستان آنها بسیار کوچکتر از برونگراها است.

اگر فردی درونگرا هستید، ممکن است ترجیح دهید تا تنها چند دوست نزدیک و صمیمی داشته باشید تا اینکه جمعی از دوستان اطراف خود داشته باشید که تنها دوستان معمولی به شمار می‌آیند. به هر حال، شما نسبت به یک فرد برونگرا به زمان بیشتری برای خود نیاز دارید، بنابراین احتمالاً زمان کمتری برای برقراری ارتباط و قرار گرفتن در جمع دوستان را دارید.

درونگراها به افراد اطراف خود بسیار دقت می‌کنند

تماشای آنچه در اطراف درونگراها می‌گذرد، می‌تواند بینش بیشتری نسبت به دیگران به آنها بدهد و سرنخ‌هایی از شخصیت و ترجیحات آنها ارائه دهد. به این ترتیب، آنها شنوده خوبی هستند و می‌توانند در درک زبان بدن و علائم و احساسات دیگر افراد مهارت بالایی داشته باشند.

این ویژگی باعث می‌شود که در مورد دیگران بیشتر بیاموزند، که توانایی آنها برای حمایت عاطفی از دیگر افراد را در یک فرد درونگرا تقویت می‌کند.

درونگراها نوشتن را به صحبت کردن ترجیح می‌دهند

ویژگی‌های افراد درونگرا

اگر فکر صحبت کردن در مورد افکار شما را آزار می‌دهد، اما نوشتن برای شما بهترین گزینه است، می‌توانید مطمئن باشید که فردی درونگرا هستید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

بسیاری از افراد درونگرا قبل از صحبت کردن، وقت می‌گذارند تا با دقت فکر کنند؛ بنابراین، ممکن است برای آنها مشکل باشد که در مورد هر چیزی سریع نظر بدهند. از سوی دیگر، نوشتن به آنها این امکان را می‌دهد که تمام جوانب یک موضوع را در نظر بگیرند و کلمات مناسب را برای بیان خود انتخاب کنند.

آنها افرادی احساساتی هستند

برخی شواهد نشان می‌دهد که افراد درونگرا ممکن است احساسات را شدیدتر تجربه کنند و در مدیریت آن احساسات دچار مشکل شوند. حتی در برخی مواقع، برخی افراد درونگرا در بیان احساسات خود دچار مشکل می‌شوند که این مشکل منجر به افسردگی در آنها می‌شود.

نقاط قوت افراد درونگرا

اینکه بدانیم چه نوع شخصیتی داریم، به ما کمک می‌کند تا به رشد برسیم و پیشرفت کنیم. تحصیلات، انتخاب شغل، روابط و زندگی ما به طور کلی وابسته به نوع تیپ شخصیتی ما هستند. وقتی متوجه می‌شویم که دیگران چگونه دنیا را به شیوه‌های بسیار متفاوتی نسبت به ما می‌بینند، راحت‌تر می‌توانیم با آنها تعامل داشته باشیم و آنها را درک کنیم.

در ادامه برای شما نقاط قوت افراد درونگرا را بیان می‌کنیم که در مواجهه با آنها روی این نقاط قوت بیشتر تمرکز کنید.

  • با بصیرت و همدلی هستند.
  • به خوبی می‌توانند برای خود راهی برای انگیزه گرفتن پیدا کنند.
  • رهبرانی متفاوت هستند.
  • متفکر هستند.
  • درون‌نگر هستند.
  • ذاتا نویسنده هستند.
  • برای خشنود کردن خود بسیار تلاش می‌کنند.

نقاط ضعف افراد درونگرا

ویژگی‌های افراد درونگرا

مسلما افراد درونگرا نیز مانند هر فردی دیگری، دارای نقاط ضعفی هستند. برخی از مهم‌ترین نقاط ضعف افراد درونگرا عبارت‌اند از:

  • نیاز به تایید شدن دارند.
  • بسیار حساس هستند.
  • مضطرب و نگران هستند.
  • توقف و وقفه را دوست ندارند.
  • ساکت هستند.
  • از بودن در جمع نفرت دارند.
  • غیرقابل پیش بینی هستند.
  • برای ادامه کار نیاز به بازیابی انرژی دارند.

درونگرایی در مقابل کمرویی

مطمئناً می‌توانید هم خجالتی و هم درونگرا باشید. همان‌طور که گفته شد، خجالتی بودن و درونگرایی نشان دهنده دو ویژگی متمایز هستند. برخلاف درونگرایی، خجالتی بودن ارتباطی با نحوه صرف و بازیابی انرژی شما ندارد. (پس، شما می‌توانید یک برونگرای خجالتی نیز باشید.)

خجالتی بودن افراد با تیپ های شخصیتی مختلف، اغلب با تطبیق با یک موقعیت جدید از بین می‌رود. به عنوان مثال، ممکن است در روز اول دانشگاه خیلی تمایلی به مکالمه با دیگر همکلاسی‌ها نداشته باشید، اما در هفته دوم، با فضا به خوبی کنار آمده‌اید و امکان برقراری ارتباط برای شما فراهم شده است.

پذیرش مداوم از سوی دیگران نیز می‌تواند به کاهش احساس کمرویی در افراد کمک کند. اما درونگرایی به عنوان بخشی از شخصیت شما، همیشه با شما خواهد بود.

درونگرایی در محیط کار

درک بهتر افراد با ویژگی‌های شخصیتی متفاوت، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در شرکت‌ها باید انجام شود. مطمئنا ویژگی درونگراها در مقابل برونگراها متفاوت است و اینکه بدانید درونگراها چه نیازمندی‌هایی در محل کار دارند، به شما کمک می‌کند تا با این افراد ارتباط کاری عالی‌ای داشته باشید. برخی از نیازهای کلی درونگراها در محل کار عبارت‌اند از:

  • داشتن حریم خصوصی
  • محیط آرام برای کار
  • زمان برای فکر کردن
  • زمانی برای گذراندن وقت به تنهایی
  • جلساتی مناسب درونگراها
  • قرار گرفتن در کنار درونگراها

ویژگی‌های افراد درونگرا

سخن پایانی

درونگرایی بخشی از شخصیت افراد است. این یک نقص یا کمبود نیست که شما نیاز به تغییر یا درمان آن داشته باشید. هیچ اشکالی ندارد که به زمان زیادی برای تنها بودن نیاز داشته باشید و اینکه ترجیح دهید تا تنها چند دوست در اطراف خود داشته باشید. آنچه واقعاً اهمیت دارد این است که شما با شخصیت خود احساس راحتی کنید و خود را همان‌گونه که هستید بپذیرید. همچنین به خاطر داشته باشید که در حالی که شخصیت شما در طول زندگی نسبتاً ثابت می‌ماند، اما امکان کمی تغییر در آن نیز وجود دارد.

منبع webmd verywellmind healthline
مطالب پیشنهادی
18 دیدگاه
  1. Amir می‌گوید

    البته به نظرم ساکت بودن و غیر قابل پیش بینی بودن نقطه ضعف محسوب نمیشه…نیاز به تایید هم نداریم دوست عزیز.

    1. هانا می‌گوید

      دقیقا

    2. یہ روزی می‌گوید

      ولی باید اجتماعی و شاد باشید

  2. سعید می‌گوید

    سلام
    من هم یه فرد درونگرا هستم با تمام مشخصه های شخصیتی ذکر شده ، اما واقعا هیچ وقت نیاز به تایید شدن نداشتم . کار خودم رو میکنم و اینکه خودم از خودم رضایت داشته باشم و مورد تایید خودم باشه برام کاملا کافیه .

  3. فاطمه می‌گوید

    سلام
    من از درونگراییم متنفرم!،
    متنفرم از اینکه از جمع خوشم نمیاد از اینکه من عاشق تنهاییم از،اینکه هیچوقت نتونستم به اطرافیانم بگم چقدر دوستشون دارم!!

    1. یہ روزی می‌گوید

      پس خودتون رو در کارھای مشارکتی سھیم کنید

  4. ماری می‌گوید

    و البته یه مشکل دیگه رفتن توی رابطه است.چون درونگراها خیلی سخت یخ شون اب میشه،دیرتر اعتماد میکنن و خیلی راحت نمیتونن سر صحبتو باز کنن.

    1. رضا می‌گوید

      دقیقا

  5. رض می‌گوید

    متاسفانه من یه درونگرام ک از درونگرا بودن متنفرم

    1. رضا می‌گوید

      منم 🙂

  6. حامد می‌گوید

    نمیدونم چه جویه راه افتاده همه میگن ماه درونگراییم. درونگرا اصلا خوب نیست. افسرده و خسته داغون میشید مثل من.

  7. مهدی می‌گوید

    من واقعا یک درونگرا هستم.احتیاج به تایید کسی ندارم.همین که خودم خودم رو تایید میکنم کافیه.زیاد به اجتماع هم علاقه ندارم البته میدونم کارم خوب نیست اما…
    دوست دارم برم یه جای بی دردسر یه تلسکوپ درست کنم و به آسمان نگاه کنم و کسی به کارم کاری نداشته باشه.من تنهایی رو دوست دارم و خوشم نمیاد برم مجلس به خصوص مجلس شلوغ برام سمّه.

    1. یہ روزی می‌گوید

      نہ شما نیاز دارید چون کارتون اشتباھھ

  8. مرتضی می‌گوید

    من یه فرد درون گرا هستم و خیلی لذت بخش و ارامش دهنده اس البته اگه دیگران بگذارند چون درصد بالایی از روابط دیگران حس منفی انها اذیتم میکنه .ولی جدا بودن وتفکر در مسائل عوالم دیگر شادی بخشه

  9. میلاد می‌گوید

    من خودم هم درونگرام عاشق تنهایی و تفکر و نوشتن شعر یا داستان البته وقتی حوصله دارم من متولد بهمنم متولد دی و اردیبهشت و شهریور هم درونگرا هستن

  10. لی لی می‌گوید

    همیشه در جمع اضطراب و دلهره دارم همیشه نگرانم فقط تنهام حالم خوبه بدتر از همه چهل سال از عمرم میگذره و تازه متوجه شدم این یک خصوصیت اخلاقی هست و ربطی به مسائل دیگه نداره من درونگرا هستم و تنهایی را ترجیح میده ✌🏽

  11. فاطمه می‌گوید

    تو دانشگاه با همکلاسی هام روابط خوبی دارم و یه دونه دوست نزدیک هم تو کلاس دارم ،بعضی وقت ها بچه ها دور هم جمع میشن و به منم میگن بیا پیش ما ولی ترجیح میدم اونموقع ها برم تو کتابخونه و تو جمع شون نباشم چون از بودن تو جمع هاشون حس خوبی نمیگیرم ،تو خونه هم معمولا به یه بهونه ای از رفتن به مهمونی های شلوغ در میرم یا وقتایی که میرم تا چندروز خسته و عصبی میشم

    1. یہ روزی می‌گوید

      من یہ برون گرا ھستم ولی خودمو در جمع ھای غریبہ نمیبینم و رسحت نیستم و زیاد صحبت نمیکنم و سردرد میگیرم و موسیقی و شادی و عروسی رفتن و دوست پیداکردن و دوست دارم و اصلا توی اتاقم نیستم ، شاید شما تنبلی میکنید درون گرا نیستید وراستی در جمع ھای افسردہ و غریبہ و منفی قرار نگیرید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.