وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

ضریب هوشی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

امروزه صحبت‌های بسیاری درباره ضریب هوشی و تست‌های هوش شنیده می‌شود، که درستی و غلطی این موضوع و اینکه آیا ضریب هوشی می‌تواند نابغه بودن و نبودن افراد را مشخص کند، هنوز هم بحث برانگیز است. اما با این حال، شناسایی ضریب هوشی می‌تواند به افراد کمک کند تا بتوانند توانایی خود در به یاد آوردن موضوعات و اطلاعات و همچنین استدلال بسنجند.

ضریب هوشی چیست؟

IQ یا ضریب هوش، معیاری برای سنجش توانایی شما در استدلال و حل مشکلات است و معمولا نیز از طریق آزمون‌ها و تست‌های معتبر به دست می‌آید. این عدد و رقم اساساً نشان می‌دهد که در یک آزمون خاص در مقایسه با سایر افراد گروه سنی خود چقدر خوب عمل کرده‌اید. در حالی که نوع و شاخص این تست‌ها می‌تواند متفاوت باشد، اما میانگین ضریب هوشی در بسیاری از آزمون‌ها ۱۰۰ است و ۶۸ درصد نمراتی که به دست می‌آید بین ۸۵ تا ۱۱۵ قرار دارند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در حالی که برخی اعتقاد دارند ضریب هوشی می‌تواند مواردی مانند موفقیت تحصیلی و یا حتی موفقیت شغلی را پیش‌بینی کند، اما با این حال کارشناسان بسیاری بر این موضوع اتفاق نظر دارند این عدد که از تست‌ها به دست می‌آید وحی منزل نیست و نمی‌توان موفقیت را با آنها پیش‌بینی کرد. گاهی اوقات افرادی که ضریب هوشی بسیار بالایی دارند، در زندگی آنقدر خوب عمل نمی‌کنند، در حالی که آنهایی که ضریب هوشی پایین‌تری دارند ممکن است پیشرفت کنند و به موفقیت برسند.

ضریب هوشی نرمال چقدر است؟

ضریب هوشی

اندازه‌گیری ضریب هوشی مدت‌هاست که در حیطه روان‌شناسی و آموزش موضوعی داغ و بحث‌برانگیز شده است. تست‌ هوش یکی از رایج‌ترین انواع تست‌های روان‌شناختی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از زمانی که اولین تست‌های IQ طراحی شدند، هدف این بود که افراد با توجه به ضریب هوشی‌های متفاوت دسته‌بندی و طبقه‌بندی شوند.

برای درک میانگین نمره ضریب هوشی یا همان IQ، لازم است ابتدا بدانیم که IQ چگونه اندازه‌گیری می‌شود. در حالی که تست‌های مختلف از نحوه امتیازدهی متفاوت استفاده می‌کنند، اما برای بسیاری از آزمون‌های هوش مدرن، میانگین نمره ۱۰۰ تا ۱۱۵ نمره نرمال در ضریب هوشی به شمار می‌آید.

نکات مهم:

  • در بسیاری از آزمون‌ها، نمره ۱۰۰ به عنوان میانگین IQ در نظر گرفته می‌شود.
  • شصت و هشت درصد نمرات به دست آمده از تست‌ها در یک بازه استاندارد (یعنی بین ۸۵ تا ۱۱۵) قرار می‌گیرد. این بدان معناست که تقریباً ۷۰٪ از همه افراد ۱۵ نمره کمتر یا ۱۵ نمره بیشتر از عدد میانگین کسب می‌کنند.
  • نود و پنج درصد نمرات در دو بازه استاندارد (بین ۷۰ تا ۱۳۰) قرار می‌گیرد. این درصد نشان می‌دهد که تنها درصد کمی از افراد دارای ضریب هوشی بسیار پایین (زیر ۷۰) یا ضریب هوشی بسیار بالا (بالای ۱۳۰) هستند.
  • به دست آمدن رقم زیر ۷۰ ممکن است نشان دهنده وجود نوعی ناتوانی رشدی یا یادگیری باشد، در حالی که عدد بالای ۱۳۰ نیز می‌تواند نشان دهنده باهوش بودن باشد.

نحوه محاسبه ضریب هوشی

ضریب هوشی

از گذشته تا به امروز تست‌های هوش یکی از دو روش اندازه‌گیری ضریب هوشی بودند. اما در روش اول، سن ذهنی افراد بر سن تقویمی آنها تقسیم می‌شد و سپس در ۱۰۰ ضرب شد.

تست‌های هوش ابزاری برای سنجش توانایی‌ها و پتانسیل‌های فکری هستند. آنها طوری طراحی شده‌اند که طیف وسیعی از مهارت‌های شناختی افراد مانند استدلال، منطق و حل مسئله را درگیر می‌کنند و افراد با کمک این مهارت‌ها باید به سوالات این تست‌ها پاسخ دهند.

برای دانستن ضریب هوشی خود، حتما سراغ آزمون‌های معتبر و شناخته شده بروید و سعی کنید مدلی را پیدا کنید که بر اساس علم روان‌شناختی پیاده شده باشد و مورد تایید موسسات معتبر باشد. همچنین درک این نکته مهم است که عددی که به عنوان ضریب هوشی به دست می‌آورید، تنها مقیاسی برای مقایسه خودتان با افراد دیگر است.

انجام تست هوش ریون ایران‌تلنت

تست‌های هوش

تست‌های هوش برای اندازه گیری هوش سیال و هوش اکتسابی طراحی شده‌اند. هوش اکتسابی شامل دانش و مهارت‌هایی می‌شود که در طول زندگی کسب کرده‌اید، در حالی که هوش سیال توانایی شما برای استدلال، حل مسئله و درک اطلاعات انتزاعی است.

هوش سیال جدا از یادگیری در نظر گرفته می‌شود و در بزرگسالی نیز معمولا کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، هوش اکتسابی به طور مستقیم با یادگیری و تجربه مرتبط است و با افزایش سن افراد افزایش می‌یابد.

ضریب هوشی

تست‌های هوش معتبر معمولا توسط روان‌شناسان معتبر استفاده می‌شوند و انواع مختلفی از آزمون‌های هوش وجود دارد. تعدادی از رایج‌ترین تست‌های هوش که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

امروزه این تست‌ها به میزان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر آزمون از نظر اینکه دقیقاً چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند، امتیازدهی آن چگونه است و عدد به دست آمده از آنها چگونه ارزیابی می‌شود، متفاوت هستند.

IQ چه چیزی را نشان نمی‌دهد؟

بحث‌های زیادی در مورد موضوع هوش و ضریب هوشی وجود دارد و اینکه آیا واقعاً می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

همچنین بحث در مورد دقت امتیازدهی کم نیست. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ بر روی ۱۰۸ کشور نشان داد که کشورهای آفریقا به طور مداوم ضریب هوشی پایین‌تری دارند. در همان سال، محققان دیگر این مطالعه را زیر سوال بردند و روش‌های مورد استفاده را «مشکوک» و نتایج را «غیرقابل اعتماد» خواندند.

بحث و جدل بر سر ضریب هوشی چند دهه‌ای است که وجود دارد و به این زودی‌ها نیز پایان نخواهد یافت. عدد نشان دهنده ضریب هوشی می‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند موارد زیر باشد:

  • تغذیه
  • شرایط سلامتی
  • دسترسی به آموزش
  • فرهنگ و محیط زندگی

ضریب هوشی شما هر چه که باشد، معیار درستی برای پیش‌بینی زندگی شما نخواهد بود. راه‌های زیادی برای موفقیت وجود دارد و همه ما موفقیت را یکسان تعریف نمی‌کنیم. زندگی پیچیده‌تر از اتکا به یک عدد است و متغیرهای زیادی برای موفقیت وجود دارد که یکی از آنها می‌تواند ضریب هوشی باشد. تجربه زندگی و کنجکاوی در مورد جهان بسیار جذاب است و افراد در کنار آگاهی نسبت به ضریب هوشی، نیاز به تلاش و پشتکار دارند تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به موفقیت برسند.

بهبود نمره ضریب هوشی

ضریب هوشی

مغز یک اندام پیچیده در بدن انسان است و ممکن است هرگز به طور کامل درک نکنیم که چگونه هوش، توانایی یادگیری و دانش می‌توانند افراد را از هم متمایز کنند. شما می‌توانید ضریب هوشی بالایی داشته باشید، اما فاقد تحصیلات و دانش عمومی باشید. شما می‌توانید مدرک دانشگاهی داشته باشید و در عین حال ضریب هوشی پایینی داشته باشید.

تست‌های هوش توانایی شما در استدلال، درک ایده‌ها و حل مسائل را اندازه گیری می‌کنند. در بیشتر موارد، IQ به طور کلی در طول زندگی ثابت در نظر گرفته می‌شود و معیاری برای مقایسه شما با دیگر افراد در گروه همسالانتان است.

شواهدی وجود دارد که نشان دهنده این موضوع است که شاید بتوانید عدد ضریب هوشی خود را بیشتر کنید. احتمالاً با تقویت تمرکز، حافظه یا برخی مهارت‌های دیگر بتوانید آن را بهبود ببخشید. شما ممکن است چند بار یک تست هوش را انجام دهید و هر بار عدد متفاوتی به دست آورید. ممکن است کسالت داشته باشید و یا خسته باشید و خب این موارد روی تمرکز شما روی آزمون تاثیر دارند.

همه اینها لزوماً به این معنی نیست که شما در آزمون دوم باهوش‌تر از قبل شدید. شما می‌توانید و باید در طول زندگی خود به یادگیری ادامه دهید. یادگیری می‌تواند کنجکاوی را در شما تقویت کند و همین موضوع می‌تواند باعث ورود اطلاعات جدید به مغز شما شود. با این ویژگی‌ها، می‌توانید توانایی خود را در موارد زیر افزایش دهید:

  • تمرکز
  • به خاطر سپردن جزئیات
  • درک مفاهیم
  • بهبود تخیل
  • یادگیری انجام پژوهش
  • تقویت پایگاه دانش خود

مطالعه، چه داستانی و چه غیرداستانی، یکی از راه‌های تقویت توانایی‌های شما در این زمینه‌ها است. تحریک ذهنی می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از زوال شناختی با افزایش سن کمک کند. علاوه بر مطالعه، فعالیت‌هایی مانند حل کردن جدول، پخش موسیقی و شرکت در بحث‌های گروهی می‌تواند برای شما مفید باشد.

ضریب هوشی

سخن پایانی

اگر ضریب هوشی بالایی دارید، هوش و پتانسیل هوش شما بالاتر از همسالانتان است. این می‌تواند به این معنی باشد که وقتی با مشکلات غیر معمول یا پیچیده روبرو می‌شوید، بهتر و راحت‌تر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید. ضریب هوشی بالا ممکن است در موقعیت‌های خاص، مانند به دست آوردن شغل به عنوان کارگشا عمل کند.

اما ضریب هوشی پایین به این معنی نیست که شما باهوش نیستید و یا در یادگیری ناتوان هستید. ضریب هوشی پایین نباید مانع از تلاش شما برای رسیدن به اهدافتان شود.

مطالب پیشنهادی
3 دیدگاه
  1. الهام میرزایی می‌گوید

    بسیار عادی

  2. اذرگون می‌گوید

    من نمیدونم ضریب هوشیم چقدره ، می ترسم کسی محاسبه کنه ابروم هم بره ، عمده هوش من هوش هیجانی ، عاطفی ، معنوی وشهود هست ،

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام. شما می‌توانید از تست‌های رایگان شخصیت شناسی ایران‌تلنت استفاده کنید. لینکش رو برای شما قرار میدیم.
      مشاهده تست شخصیت شناسی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.