وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

افزایش حقوق سربازان برای ۱۴۰۲

یکی از بخش‌های مهم در بحث حقوق و مزایا، به سربازان تعلق دارد. در لایحه بودجه امسال نیز در مورد افزایش میزان دریافتی سربازان صحبت شده است و این میزان افزایش با توجه به عوامل مختلفی، روی حقوق و دستمزد سربازان در سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود.

حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲

در حال حاضر و بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در بهار ۱۴۰۱، حداقل حقوق سربازان ۲ میلیون ۵۲۰ هزار تومان بوده و با توجه به گزینه‌هایی چون تاهل، تحصیلات، درجه، بومی یا غیربومی بودن و عملیاتی بودن منطقه خدمت، تا بیش از ۴ میلیون تومان افزایش داشته است.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

محسن دهنوی، نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر از مصوبه این کمیسیون برای افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت که حداقل حقوق ماهیانه سربازان مجرد در سال آینده ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سربازان متاهل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

این رقم اعلام‌شده، حقوق خام است و مطمئنا هستند افرادی که به موجب کسوراتی مانند بیمه، استحقاقی و دیگر مسائل دریافتی کمتری داشته باشند. به صورت کلی، انتظار این است که حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ بین ۴ تا ۶ میلیون تومان باشد.

با توجه به ارقام اعلام شده، می‌توان نتیجه گرفت که حقوق سربازی در سال ۱۴۰۲، نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری دارد و عواملی مانند وضعیت تاهل، درجه، تعداد فرزندان و منطقه خدمت سربازان روی افزایش حقوق آنها، تاثیر بسیاری دارند.

بر این اساس، میزان حقوق دریافتی سربازان مجرد در سال ۱۴۰۲ از ۶۰ تا ۷۵ درصد افزایش دارد و این رقم برای متأهلان تا ۹۰ درصد خواهد بود. جدول زیر میزان دریافتی سربازان بر اساس محل خدمات و وضعیت تاهل را نشان می‌دهد:

وضعیت تاهل محل خدمت حقوق دریافتی
مجرد مناطق غیرعملیاتی ۴ میلیون و ۸۰۰ تومان
مجرد مناطق عملیاتی ۶ میلیون تومان
متاهل سراسر کشور ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

*کسوراتی مانند بیمه، استحقاقی و دیگر مسائل می‌توانند میزان این ارقام را کاهش دهند.

نحوه محاسبه حقوق سربازی در سال ۱۴۰۲

افزایش حقوق سربازان برای 1402

همان‌طور که گفتیم، عوامل مختلفی روی تعیین میزان حقوق سربازان تاثیر دارد. سربازان بسته به درجه، وضعیت تاهل، تحصیلات و همچنین موقعیت جغرافیایی محل خدمت، دریافتی متفاوتی دارند. علاوه بر این، حقوق و دستمزد سربازان امریه‌بگیر ارگان‌های مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی نزدیک به دریافتی سربازان عادی است.

در ادامه به این عوامل می‌پردازیم و اثر آنها روی حقوق سربازان را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر میزان تحصیلات در حقوق سربازی

تحصیلات یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین حقوق و دستمزد برای همه افراد است و این در مورد سربازان نیز صدق می‌کند. به طور مثال حقوق دریافتی یک سرباز با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، بیشتر از یک سرباز با مدرک تحصیلی دیپلم است. اما به صورت کلی، فردی با مدرک تحصیلی پایه، کمتر از ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ دریافت نخواهد کرد.

تاثیر میزان درجه در حقوق سربازی

هر چه میزان تحصیلاتِ سربازی بیشتر باشد، درجه او نیز بالاتر می‌شود. علاوه بر این، افزایش درجه سربازان نقش مستقیمی روی دریافتی آنها دارد.

محسن دهنوی، نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، در این باره گفته است:

باید با توجه به لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری حقوق سربازان نیز افزایش پیدا کند؛ همچنین از آنجایی که طبق قانون باید سرباز حداقل ۶۰ درصد حقوق یک پایور را دریافت کند، حقوق سربازان نیز باید زیاد شود.

تاثیر منطقه خدمت در حقوق سربازی

قوانین مربوط به خدمت در مناطقی با آب و هوای بد و مرزی، منحصربه‌فرد هستند و به عنوان مثال، مدت زمان خدمت در این مناطق کمتر از مناطق دیگر است. اما نکته دیگر در مورد خدمت در این مناطق این است که، سرباز در این مناطق حقوق بیشتری دریافت می‌کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

به صورت کلی، مناطق خدمت سربازی به دو دسته کلی مناطق عادی و مناطق عملیاتی تقسیم می‌شوند که به مناطق عملیاتی، ضریب حقوقی بالاتری دارند. اما به صورت کلی، فردی با مدرک تحصیلی پایه کمتر از ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ دریافت نخواهد کرد.

تاثیر امریه در حقوق سربازی

حقوق و دستمزد سربازان امریه بگیر ارگان‌های مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی نزدیک به دریافتی سربازان عادی است.

تاثیر تاهل در حقوق سربازی

تاهل یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در میزان حقوق و دستمزد در کارمندان و همچنین سربازان است. این ویژگی، در صورت وجود فرزند نیز تغییر می‌کند. بر اساس قوانین مربوط به حقوق سربازان، اگر مشمولی دارای فرزند باشد، یک حقوق اضافه‌تر از تاهل برای هر فرزند دریافت می‌کند. سربازان متاهل مزایای بیشتری نیز دارند که این مزایا عبارت‌اند از:

  • میزان حقوق بیشتر
  • کسر خدمت
  • امتیاز فرزند برای کسر خدمت
  • مرخصی بیشتر: سالی ۳۰ روز معادل ۲.۵ روز در ماه
  • خدمت در شهر محل سکونت همسر و یا حومه
  • اولویت برای گرفتن امریه
  • اولویت برای آموزش‌های مهارت‌آموزی (فنی و حرفه‌ای)

آیا لغو خرید سربازی، افزایش حقوق سربازان را منتفی می‌کند؟

افزایش حقوق سربازان برای 1402

با توجه به میزان افزایش حقوق سربازان در سال آینده، این موضوع مطرح می‌شود که آیا لغو خرید سربازی می‌تواند روی این افزایش حقوق تاثیر بگذارد. این در حالی است که صحبت‌ها و شنیده‌هایی حاکی از تامین منابع مالی برای حقوق ۱۴۰۲ سربازان از محل فروش سربازی خواهد بود.

اما طبق گفته مسئولین، افزایش حقوق سربازان در سال آینده منتفی نشده و افزایش حقوق سربازان از اردیبهشت ماه روی دریافتی آنها اعمال خواهد شد. طبق گفته مسئولین امر، حقوق سربازان از محل تبصره ۷ بودجه تأمین می‌شود و فروش سربازی به تامین منابع ربطی ندارد.

مطالب پیشنهادی
40 دیدگاه
  1. حسین پناهی می‌گوید

    مشابه سال گذشته مصوبه اجرایی نشده و نمیشه. حداقل حقوق سربازان فراجا با ۶۰۰ هزار تومن افزایش نسبت به سال گذشته به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده. بنده با درجه استوار دومی سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت میکنم.لطفا پیگیری فرمایید‌.

    1. حجت می‌گوید

      سلام
      من متاهل هستم فرزند هم دارم
      درجم هم گروهبان یکم هستش ۶میلیون ریختن
      فعلا از از حداقل حقوق هم خبری نبوده

  2. حسین می‌گوید

    کی واریز میشه حقوق پس

  3. سهیل می‌گوید

    حقوق شهریور ماه ۱۴۰۲هم واریز شد دو ملیون و هشتصد پ کو قانونتون همه حرفاتون و خبراتون چرنده نکنه شماها فکر میکنید ما عشق ب کشور داریم با این وضعیت خدمت کنین فقط گیر پایان خدمتیم بعد بکید جوونا چرا نمیرن خدمت
    همتون ی مشت دروغ گو این و زر میزنید

  4. سرباز می‌گوید

    حقوق ماه اردیبهشت رو هم واریز کردن. خبری از ۴ میلیون و ۸۰۰ نبود

  5. علیرضا می‌گوید

    تو این مملکت مشغول فقط حرف میزنه ،حرف ، حرف ،حرف حر… حقوق من دوساعت پیش ریخته شد با درجه رزم آور دوم به مبلغ سه میلیون چهارصد کاش ی چیزی بود مسعولایی که حرف اضافی میزنن به خاطره دروغ گویی محاکمه میشدن

    1. علی می‌گوید

      سلام.حقوق سرباز فوق لیسانس با درجه ستوان سومی چقدر؟اطلاع دارید؟

      1. مهرداد می‌گوید

        برای من ۳۶۰۰ میریزن (فوق لیسانس- ستوان ۳)

  6. مایک می‌گوید

    دروغ دروغ دروغ

    وعده وعده وعده

    متاسفم…

    1. معین می‌گوید

      متاسفم متاسفم متاسفم

  7. سربازی یعنی بدبختی می‌گوید

    زر میزنن همین حقوق‌ دیگ اضافه‌ای در کار نیست

  8. محمد می‌گوید

    چرا ملت و گول میزنید.
    کو چهار میلیون حقوق!؟

  9. رضا می‌گوید

    من و همه هم گروهانی هامون ۱۳ اردیبهشت از آموزشی ترخیص شدیم وبیستم سر یگان بودیم ولی امروز که برامون حقوق ریختن حقوق آموزشی ریختن واقعا آدم نمیدونه بگه چی دست سربازا هم به هیچ جایی بند نیست مگه نگفتن از اردیبهشت اجرایی میشه پ چیشد…

  10. سرباز می‌گوید

    چ حقوقی ریختین شاهکار بود ۲ و ۸۰۰ ک حقوق قبلی بود فقط ادعا کردین ما ک میدونستیم شما حقوق بده نیستین چرا دل ملتو خوش میکنین

  11. سرباز خسته می‌گوید

    فقط حرف
    فقط لب و دهن
    واقعا از دهن صحبت میکنید ؟؟؟
    کو پس بالا رفتن حقوق ۲۸۰۰؟؟؟؟فقط ۴۰۰تومن؟؟؟؟؟

  12. ناشناس می‌گوید

    والا حقوق اردیبهشت ۲میلیون وصدواریزشدمسئولین دروغگوهستین

  13. سعید می‌گوید

    برا منم نریختن واس ماه پیشمم نریختن
    چه وضعیتیه اخه

    1. سرباز وطن می‌گوید

      واسه منم نریختن دعا کن بریزن واسه من و تو اونایی که حقوق نگرفتن همرزم عزیز

  14. معلولم وفرزندم سرباز می‌گوید

    پدر معلول وفرزندی در بندسربازی اجباری،،،
    حقوق سربازان طبق وعده مسئولین افزایش پیدا نکرده…دریافتی پسرم با همون دریافتی سال ۱۴۰۱است…لطفاً رسیدگی کنید…ماهم بگذریم خداوند از مسئول دروغگو خالق وعده نمی‌گذرد…

  15. علیرضا می‌گوید

    توطعه در کار است

  16. A می‌گوید

    مسئولان لطفا یه فکری به حقوق سربازان بکنید چون واقعا هزینه ها بالا رفته با این تورم و فشار اقتصادی باید یه حقوقی باشه که سربازان برای خرجی و کرایه رفت و آمد داشته باشند واقعا یه سرباز وطیفه از هیچ جا درآمدی ندارد لطفا سریعا پیگیری شود و عمل به وعده ها خیلی مهم هست ….

  17. بینام می‌گوید

    برای خرداد هم افزایش حقوقی من نداشته ام، دوستان کسی افزایش حقوق داشته؟ من متاهلم و بچه دارم،

  18. حسین می‌گوید

    فقط ح ف میزنن ۲/۴۰۰ بود پارسال الان ۳ تومن می‌ریزن

  19. پروانه صفت می‌گوید

    همش دروغه و یه مشت رانت خوار جمع شدند خار های تو خیابونو میبینن میرن تو تلویزیون میگن گل و بلبله واقعا متاسفم براتون همین الان بی پول موندم تو خیابون

  20. مهدی می‌گوید

    سلام
    والا من از اسفند ۴۰۱ هنوز برام حقوق نریختن. حقوق این ماه و فردا میریزن؟
    من اعزام مجدد هستم سال ۹۶ ایست خدمت زده بودم
    ستوانیکم نیرو زمینی ارتشم

  21. Ali می‌گوید

    ۴.۸۰۰.۰۰۰!!! من موندم که چرا تمام سایت ها فقط میان میگن حقوق سربازها سال ۱۴۰۲ شده فلان قدر کاش یکم تحقیق و پرسجو کنن بعد مقاله بدن بیرون!!!
    دروغ دروغ…
    من لیسانس مجرد هستم دو ماه اول ۳.۴۰۰.۰۰۰ ریختن که هیچ واسه ماه خرداد همین دو ساعت پیش ۳.۲۰۰.۰۰۰ ریختن!!!
    فک کنم تا آخر سال به زیر ۳ تومن هم برسه
    #به سربازان دروغ نگین اینا فردای کشور هستن

  22. رضا می‌گوید

    ستوان دوم هستم واریزی خرداد ۳.۶۹۷ — واریزی اردیبهشت ۳.۸۲۳ یعنی ۱۲۶ هزار تومن کمتر از ماه قبل.
    چرا هم که تو نظام نداریم، من وقت حرف اینه اون نماینده ی که تو مجلس وقتی که هوا گرمه زیر کولر وقتی هوا سرده
    کنار بخاری هست همین قدر حقوق میگیرن، بماند که از هر اخوری می خورن.

  23. محسن می‌گوید

    میران دریافتی حقوق سربازان به هیچ عنوان طبق قانون تصویب شده نییت.بنده با درجه استوار دومی و مدرک تحصیلی لیسانس ۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت میکنم.که در حال حاضر ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ از حقوقمان ۲۰۰هزار تومان هم کم کرده اند

  24. حسین ج می‌گوید

    همش درروغ فرودین ۳۱۰۰ ریختن اردیبهشت ۳ تومن خرداد هم ۲۹۰۰ هر ماه دارن ۱۰۰ کم میکنن

  25. امیر می‌گوید

    سلام من عاشق کشورم هستم ولی چرا بعضی از مسئولین حرف دروغ میزنن پسرم ماه قبل دو و چهارصد براش واریز شده ولی این ماه دو و هشتصد

  26. سرباز می‌گوید

    اصلا اینطوری نیست که متاهل ها ۷۲۰۰ باشه من متاهلم و به سختی دارم اجاره خونه میدم فقط ۶ تومن ریختن برام فقط مزخرفات میگن که ۷۲۰۰ حداقل حقوق متاهل هاست

  27. blorbo می‌گوید

    واقعا یذره شرف ندارید
    بنده از ۱۴۰۱اومدم خدمت با فیش حقوقی ۱۵میلیون تومان
    برای چقدر برای ۳ملیون تومان یسالو نیم دارم از پسندازام استفاده میکنم و با این شرایط تورم قیمتا ماشینمم فروختم
    واقعا انسان واقعی نباید افکار نادرستو به وجودش راه بده ولی کاری کردن با ادم که فکر اینکه بیای برا از بردن زندگیو جوونی و سرمایه و غرورو شخصیت و جسمو روح دوسال بجنگی
    همین دوسالو بزاره برا از بین بردن همچین نامسعولین بی شرافت

  28. وحید می‌گوید

    ۴۸۰۰ نیست ۲۸۰۰ میریزن

  29. آراز می‌گوید

    من متاهل هستم
    یکشنبه اول مرداد اعزامم هست . کفایت از آموزش هم دارم
    مطمئن باشید به محض واریز اولین حقوق اطلاع میدم اینجا

  30. مجید می‌گوید

    امروز یکمه هنوز حقوق ما سربازا نیومده من الان میخوام برم شهرستان کی جواب میده؟ منی که باید با ۳ تومن حقوق تا آخر ماه برم

  31. محمدمیرزایی می‌گوید

    بدبخت منم آمدم دفترچه بفرستم گفتندچهارمیلیون حقوقه بگیرالان دو هشتصدمیریزن چرادروغ میگیرن چهل دوسال دارم واقعامتاسفمبراتون

  32. مجید می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید بنده ۹ماه ۲۱روز کسری دارم و با توجه به کم‌شدن ۳ماه خدمت بنده ۱۲ماه خدمت کردم الان که میرم واسه تسویه نیروی انتظامی راهور میگن ابلاغیه نیومده هنوز پس کی اجرایی میشود الان من ۱ماه اضافه ترم خدمت دارم میکنم

  33. سرباز می‌گوید

    ۱۴۰۲ من متاهل ۳ فرزند دارم ۱میلیون ۹۰۰هزار آموزشی باغین کرمان برام ریختن ماه اول اموزشی.خدایشه شما خدا رو قبول دارین ما مردم رو در ظلم نگه داشتین

  34. سرباز می‌گوید

    همش فکر می‌کنید با دروغ هاتون کارتون راه خواهد افتاد.حق این مردم وکشور رو مای مال کنید

  35. نظام اربابی پور می‌گوید

    با سلام من اعزامی۱\۸\ ۱۴۰۲در آموزشی باغین کرمان.تاریخ تولدم۲۶\۹\۱۳۷۰
    ساکن استان کرمان شهرستان قلع گنج بخش چاه دادخدا.دهستان رمشک.محل سکونت من و خانواده ام تا کرمان ۵۶۰کیلومتر میباشد
    متاهل داری ۳ فرزنده
    ۲ماه اموزشی باغین کرمان کلا ۴میلیون
    ۱ماه بازم کرمان بخاطر امنیت از مراسم سردار قاسم سلیمانی گلزار شهدا منو ۱ ماه نگه داشتن حقوق بهم ۴میلیون۸۰۰دادن بعدش ۱ ماه در شهرستان قلع گنج خدمت کردم حقوق ۶میلیون.الان هم۲۲\۱۱\ ۱۴۰۲معلوم نیست چقدر بهم بدن از قلع گنج تا محل سکونت من و خانواده ام ۱۳۰کیلومتر فاصله هستش.کرایه رفت برگشتی برام حساب نکردن هیچ در محل سکونت خودم و خانواده ام نگذاشتن خدمت هم بکنم خدایش ظلم نیست در حق یه سرباز اونم قبلش یه کارگر ساده بدون داشتن شغل و درآمدی اومده اینطور بهش ظلم بشه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.