وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

امریه سربازی چیست و چه شرایطی دارد؟

اگر شما هم جزو مشمولان سربازی هستید، حتما دوست دارید دوران سربازی خود را در بهترین شرایط ممکن سپری کنید. یکی از راهکارهایی که باعث می‌شود بتوانید دوران سربازی راحت‌تری داشته باشید، امریه سربازی است. در این مقاله قصد داریم شما را با امریه سربازی و شرایط مربوط به آن بیشتر آشنا کنیم.

امریه سربازی چیست؟

امریه سربازی یک شیوه برای گذراندن دوران خدمت سربازی است. با کمک امریه، این امکان برای افراد وجود دارد که دوران سربازی خود را به جای پادگان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی یا غیردولتی بگذرانند. به این ترتیب از ظرفیت‌های علمی و خدماتی افراد تحصیل‌کرده در طول زمان خدمت سربازی آنها استفاده می‌شود. البته گذراندن خدمت به صورت امریه در هر سازمان شرایط خاص خود را دارد. قبل از هر چیز باید اطلاعیه‌های مربوط به امریه سازمان‌های مختلف را در طول سال دنبال کنید تا بتوانید مناسب‌ترین امریه را برای خود انتخاب کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مدت زمان امریه سربازی همان ۲۴ ماه مدت زمان خدمت سربازی معمولی است. تنها تفاوت آن این است که به جای پادگان در سازمان‌ها و ارگان‌ها خدمت خواهید کرد.

مزایای امریه سربازی چیست؟

  • نیازی به حضور تمام وقت در پادگان ندارد.
  • نیازی به پوشیدن لباس سربازی در محل خدمت ندارد.
  • امکان استخدام فرد در همان سازمان یا نهاد بعد از اتمام سربازی وجود دارد.
  • دوران امریه سربازی، سابقه کار و تجربه خوبی برای ورود به کار بعد از سربازی خواهد بود.

امریه سربازی

امریه چه شرایطی دارد؟

تعداد سربازها در تمام کشور بسیار زیاد است. به همین دلیل، امکان اینکه همه آنها خدمت خود را به صورت امریه بگذرانند وجود ندارد. در نتیجه شرایط کلی برای امریه در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر است:

  • عدم سابقه کیفری
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان
  • عدم غیبت از سربازی
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به اسلام یا یکی از دین‌های پذیرفته شده در قوانین کشور
  • عدم اشتغال در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی دیگر

اما، شرایط دیگری هم وجود دارد که برای گرفتن امریه سربازی مزیت محسوب می‌شود. کسانی که این شرایط را داشته باشند، شانس بسیار بیشتری برای امریه سربازی خواهند داشت:

  • عضویت در خانواده ایثارگر
  • افراد تحت پوشش در نهاد امداد امام خمینی
  • افراد تحت پوشش بهزیستی
  • تأهل
  • داشتن فرزند
  • معاف از رزم بودن
  • داشتن سابقه عضویت در پایگاه مقاومت بسیج
  • داشتن علاقه به خدمت در مناطق محروم
  • حافظ قرآن یا قاری برتر کشور بودن
  • عضویت در بنیاد نخبگان و استعداد برتر

به جز شرایط عمومی که برای گرفتن امریه سربازی وجود دارد، هرکدام از سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز برای امریه سربازی شرایط و محدودیت‌های خاص خود را دارند. برای مثال در بسیاری از سازمان‌ها اولویت جذب با نیروهای امریه بومی است. پس اگر در تهران زندگی می‌کنید، احتمال پذیرش در این سازمان‌ها و و بعد استخدام تهران برای شما بالاتر خواهد بود.

همچنین در بسیاری از موارد داشتن معدل بالاتر و فارغ‌التحصیلی از دانشگاه معتبرتر، شانس شما را بالاتر خواهد برد. نداشتن سابقه خدمت قبلی و نداشتن سابقه غیبت از سربازی نیز دو شرط دیگر هستند که همیشه برای امریه اعلام می‌شوند. برای فهمیدن شرایط اختصاصی هر سازمان و ارگان بهتر است، فراخوان‌ها و اعلامیه‌های مربوط به هر سازمان یا شرکت را دنبال کنید.

امریه سربازی

کدام سازمان‌ها امریه سربازی می‌پذیرند؟

به طور کل قرارگاه و ارگان‌های نظامی، شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی امریه سربازی را می‌پذیرند. از میان وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی که امریه سربازی می‌پذیرند می‌توان به قوه قضاییه، آموزش و پرورش، وزارت کار، شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق استان، وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری، بهزیستی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نهاد ریاست جمهور و وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد.

امریه شرکت‌های دانش‌بنیان

اگر علاقه‌مند به گذراندن امریه و استخدام در شرکت های دانش بنیان هستید، در نظر داشته باشید، برای ورود به این شرکت‌ها باید رزومه مناسبی داشته باشید. همچنین باید حداقل در شش ماه گذشته بیمه تمام وقت در شرکت جذب‌کننده برای شما رد شده باشد. هر شرکت دانش‌بنیان می‌تواند یک نیروی امریه جذب کند. همچنین به‌ازای هر شش میلیارد ریال فروش سالیانه می‌تواند یک نیروی امریه دیگر جذب کند و به‌ازای هر ده نفر کارمند خود می‌تواند یک نیروی امریه داشته باشد.

امریه آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش نیز برای تأمین نیروی معلم در مناطق دورافتاده و محروم از امریه سرباز معلم کمک می‌گیرد. به یاد داشته باشید که گذراندن دوره سربازی به‌عنوان معلم در مناطق محروم امکان‌پذیر است، نه در مراکز استان و شهرهای بزرگ. البته امریه سرباز معلم تنها یکی از شاخه‌های امریه در آموزش و پرورش است. شما همچنین می‌توانید در قسمت‌های دیگر به‌عنوان نیروی اجرایی مشغول شوید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

امریه سربازی

مراحل گرفتن امریه سربازی چیست؟

بعد از آنکه دوران تحصیل شما تمام شد، مدت محدودی فرصت خواهید داشت تا قبل از آنکه وارد دوره غیبت سربازی شوید برای امریه اقدام کنید. پس قبل از هر چیز باید با دانشگاه خود تسویه کرده و مدارک تحصیلی خود را تحویل بگیرید. بعد از آن باید از بین ارگان‌هایی که امریه سربازی دارند، یکی را متناسب با رشته تحصیلی و توانایی خود انتخاب کنید. توجه کنید که فقط می‌توانید به یکی از ارگان‌های امریه درخواست بفرستید. در غیر این صورت درخواست شما باطل می‌شود.

اگر می‌خواهید در دستگاه‌های دولتی امریه شوید، باید از سه ماه قبل به پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و درخواستی به منظور اعزام به خدمت ارسال کنید. سپس با برگه اعزام به خدمت خود که با نام برگه سبز سربازی شناخته می‌شود، به سازمان مورد نظر مراجعه می‌کنید و یا از طریق اینترنت درخواست خود را ارسال می‌کنید. در نهایت در صورتی که تمام شرایط را داشته باشید، برگه تأیید امریه را از سازمان مورد نظر خود دریافت می‌کنید.

معمولا بعد از آنکه برای گرفتن امریه سربازی اقدام کردید، سازمان مورد نظر کدی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آن می‌توانید امریه خود را پیگیری کنید. بعد از آنکه اسامی پذیرفته‌شدگان امریه مشخص شد، سازمان مورد نظر شما اسامی را به نیروهای مسلح تحویل می‌دهد و نیروهای مسلح محل آموزشی شما را مشخص می‌کند.

چه مدارکی برای امریه سربازی اجباری است؟

ممکن است برای امریه سربازی در سازمان‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به مدارک متفاوتی نیاز داشته باشید. پس بهتر است حتما همه مدارک مورد نیاز را از سازمان مورد نظر خود استعلام کنید. اما به طور کل موارد زیر از مدارک مهم برای امریه سربازی به شمار می‌روند:

  • برگه اعزام به خدمت
  • مدرک تحصیلی
  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • کپی تمام صفحات شناسنامه همسر و فرزندان (در صورت وجود)
  • کپی کارت ملی
  • کپی کارت ملی همسر و فرزندان (در صورت وجود)
  • کارت بسیج فعال (برای امریه سپاه اجباری است)
  • گواهی عدم سابقه کیفری
  • فرم اطلاعات شخص متقاضی
  • مدارکی که برای امریه سربازی در سازمان مورد نظر امتیاز محسوب می‌شوند (در صورت وجود)

امریه سربازی

حقوق امریه سربازی چقدر است؟

یک تصور عمومی وجود دارد که حقوق سرباز امریه بیشتر از حقوق سرباز معمولی است. اما این تصور صحیح نیست. بر طبق قانون حقوق سربازان امریه تفاوتی با دیگران ندارد. محاسبه حقوق سربازان به عوامل مختلفی بستگی دارد. تأهل، داشتن فرزند، مدرک تحصیلی و محل خدمت از تأثیرگذارترین عوامل بر حقوق سربازها هستند.

شرط معدل و میزان تحصیلات لازم برای امریه چقدر است؟

معمولا اولویت اول سازمان‌ها برای پذیرش سربازان امریه با افرادی است که در دانشگاه‌های معتبر و به صورت حضوری تحصیل کرده‌اند. حداقل معدل لازم برای پذیرفته شدن در سازمان‌های مختلف متفاوت است. همچنین معدل مورد قبول برای پذیرش در امریه سربازی به دانشگاه محل تحصیل شما نیز وابستگی دارد.

به طور معمول حداقل معدل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف و دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ۱۴ و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴٫۵ است. می‌توان گفت برای فارغ‌التحصیلان بیشتر دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی، شرط معدل بین ۱۴ تا ۱۵ در نظر گرفته می‌شود.

مطالب پیشنهادی
4 دیدگاه
  1. محسن فریدی می‌گوید

    من یک ماه غیبت داشتم
    نمیتونم برای امریه سربازی اقدام کنم ؟!

  2. علی محمد می‌گوید

    سلام روزتون بخیر باشه عزیزان. یه سوال دارم لطف کنید پاسخ بدید. من میخوام سرباز معلم بشم یکی از مشاورای ایران مشاوره گفتن که حدود اردیبهشت اطلاعیه ش میاد یعنی من الان حضوری برم اموزش و پرورش قبول نمیکنن؟

  3. امیرحسین می‌گوید

    سلام درحین خدمت هم میشه امریه شرکت های دانش بنیان رو گرفت؟

  4. علی می‌گوید

    سلام من برج ۱۱ سال قبل برای معافیت اقدام کرده بودم چون دکترا گفتن که من قوز قرنیه دارم ( ۲۳ سال سن، لیسانس کامپیوتر IT هستم و شماره آستیگمات من ۶.۵ هستش ) وتقریبا ۵ ماه طول کشید و گفتن معاف از رزم شدی و ۱۰ روز بعد باید برم برگ اعزامم را بگیرم ولی من خواستم اعتراض بزنم، تا برم دوباره بیمارستان مدارک جم کنم ۱۸ روز طول کشید و خواستم اعتراض بزنم دیگه نمیتوستم و برگه اعزام من هم ارسال شده بود و دیگه حق اعتراض نداشتم و تاریخ ۱۴۰۲/۵/۱ تاریخ اعزامم هستش و جالبیش اینجاست که زده بودند سالم نه معاف از رزم.
    حال این به کنار من به مدت ۸ ماه امریه شرکت دانش بنیان هم هستم.
    ولی هیچ کودم از ماه های امریه من ثبت نشده.
    و پیگیری لازم رو هم برای امریه انجام دادم اون ها گفتن که تاریخ اعزامم جلو تر انجام شده و ثبت شده و دیگه ما نمیتونیم کاری انجام بدیم.
    الان من فقط یه هفته وقت دارم (یعنی امروز ۱۴۰۲/۴/۲۵ هستش) ، ایا میشه توی این یه هفته تاریخ اعزام رو به عقب بندازم تا امریه من ثبت بشه؟ و اینکه راهی هست که بتونم اعتراض بزنم؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.