وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

رشته های تحصیلی مدیریت در ایران و تفاوت آنها (مقطع کارشناسی)

فردی با مدرک مدیریت می‌تواند و توانایی این را دارد که هدایت تیمی از کارمندان را بر عهده بگیرد و همچنین باعث ایجاد انگیزه در میان آنها شود. مدیران معمولاً افرادی با انرژی بالا هستند که از تحقق اهداف فروش و کار با مردم لذت می‌برند. اگر همیشه رویای مدیر شدن داشتید و دوست داشتید تا یکی از این کارها را انجام دهید، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

یکی از بهترین روش‌ها و در عین حال اصولی‌ترین آنها، تحصیل در یکی از رشته های تحصیلی مدیریت در ایران است. اگر به دنبال این هستید که به رویای خود نزدیک شوید، بدانید که دانشگاه و قبول شدن در یکی از رشته‌های زیر می‌تواند شما را به هدفتان که مدیریت است برساند. همچنین شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز دیگر نگرانی بابت استخدام مدیر عامل نخواهند داشت.

رشته های تحصیلی مدیریت در ایران

در این مقاله قصد داریم تا در مورد رشته های تحصیلی مدیریت در ایران و در مقطع کارشناسی صحبت کنیم و اطلاعاتی درباره این رشته‌ها به شما بدهیم. همچنین در این مقاله خواهید دید که این رشته‌ها چه تفاوتی با هم دارند و هر کدام برای چه منظوری مناسب هستند.

 

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی رشته‌ی تحصیلی است که به سازماندهی، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی انواع مختلف عملیات‌های تجاری و بازرگانی اختصاص دارد. شاید این تعریف بسیار کلی باشد، اما باید عنوان کنیم که خاصیت این رشته نیز به همین گونه کلی است و شاخه‌های زیر مجموعه این رشته، جزئیات این رشته را تعریف می‌کنند.

متقاضیان تحصیل در این رشته مدیریت، مهارت‌های اساسی برای اداره یا مدیریت کارآمد یک کسب و کار را می‌آموزند که یکی از رکن‌های هر مدیری است. به همین دلیل در هر صنعت، در هر سطحی، احتیاج به فردی با گرایش تحصیلی مدیریت و خصوصا رشته مدیریت بازرگانی برای تعامل بهتر با مشتری و فروش بیشتر نیاز پیدا خواهید کرد.

بنابراین، خواه بخواهید در یک شرکت بزرگ کار کنید، یا در یک فروشگاه، می‌توانید مطمئن باشید که تحصیل در رشته بازرگانی شما را آماده این شغل می‌کند و به شما مهارت‌ها و تئوری‌های لازم برای یک مدیر بازرگانی موفق شدن را، آموزش می‌دهد.

فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی به خوبی با مباحث استراتژیک کسب و کار، تعامل و شناخت مشتریان، فرآیند فروش و همچنین بازاریابی و ارائه خدمات به مشتریان آشنا می‌شوند و در این زمینه حرفه‌ای می‌شوند.

این رشته تحصیلی از بازار کار مناسبی برخوردار است و با توجه به اینکه در سایر گرایش‌های مدیریت بدون جایگزین است، می‌توانید مطمئن باشید که پس از فارغ التحصیلی بازار کار خوبی در انتظار شما باشد. افراد فارغ التحصیل در این رشته به خوبی با بازار کار و نحوه موفقیت آشنایی دارند و می‌توانند به عنوان مهره کلیدی هر کسب و کاری عمل کنند. این افراد، همچنین می‌توانند به تنهایی کسب و کاری را راه اندازی کنند و به عنوان کارآفرین نیز شناخته شوند.

 

آینده شغلی مدیریت بازرگانی

مانند بسیاری از مشاغل و رشته‌های دیگر، بازرگانی و مدیریت نیز تأثیر پیشرفت فناوری را احساس می‌کند. با پیشرفت فناوری و هوش مصنوعی، بسیاری از کارها به صورت خودکار انجام می‌شود و ماهیت تجارت هر روز تغییر می‌کند.

طبق بررسی‌ها، چشم انداز این رشته تحصیلی بسیار روشن و مثبت است. در حقیقت، انتظار می‌رود که اکثر عناوین شغلی در زمینه‌های مربوط به تجارت و بازرگانی، همگام با رشد دیگر مشاغل، با افزایش تقاضا مواجه شوند.

 

مدیریت دولتی

این رشته تحصیلی مدیریت در دانشگاه‌ها بر تربیت نیروی متخصص برای کار در سازمان‌های دولتی تمرکز دارد و به خصوص دانشجویان با اصول پایه مدیریت آشنا می‌کند. مباحث و دروس این رشته تحصیلی به طور خاص به تجزیه و تحلیل مسائل مدیریتی و اداره سازمان‌های دولتی می‌پردازد.

مدیریت دولتی رشته‌ای است که در آن دانشجویان برای پیشبرد کارهای اجرایی سازمان و ایجاد تغییر مثبت تحصیل می‌کنند. افراد حرفه‌ای وقتی از دانشگاه در رشته مدیریت دولتی فارغ التحصیل می‌شوند مجهز به مهارت‌های مدیریت در تمام سطوح دولتی و همچنین سازمان‌های غیرانتفاعی هستند. مهارت‌هایی که در سراسر حوزه مدیریت دولتی مانند مدیریت پروژه و مدیریت برنامه ریزی به کار گرفته می‌شوند و حتی در سازمان‌های خصوصی نیز کاربرد دارند.

دانشجویان در این رشته تحصیلی با تسلط بر مهارت‌های مختلف می‌توانند به شرکت‌ها دولتی و خصوصی در تدوین استراتژی، برنامه ریزی، آماده سازی و اجرای پروژه‌های بسیار کمک کنند و خود را به عنوان فردی موفق در شرکت‌های بزرگ و کوچک معرفی کنند.

 

مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی بر نیروی کار، مواد و تدارکات مکانیکی یا تکنولوژیکی فرآیند تولید تمرکز دارد. مهارت‌هایی که افراد در این رشته تحصیلی به دست می‌آورند به آنها کمک می‌کند تا در آینده مسئولیت برنامه ریزی تولید و کارکنان، تهیه و نگهداری تجهیزات، کنترل کیفیت، کنترل موجودی و هماهنگی فعالیت‌های تولید با سایر بخش‌ها را به خوبی و با موفقیت انجام دهند. در برنامه ریزی تحصیلی دانشجویان رشته مدیریت صنعتی، همچنین دروسی در زمینه برنامه ریزی بودجه‌ای و مدیریت زمان نیز وجود دارد.

اگرچه وجود یک مدیر خوب در کسب و کار و هدایت خوب تجارت و همچنین، وجود رویکرد عملی برای حل مسئله و مهارت‌های قوی دیپلماتیک در هر کسب و کاری مهم است، اما برای موفقیت هر کسب و کاری در زمینه تولید وجود مدیریت صنعتی ضروری است؛ به همین خاطر این رشته بسیار مورد توجه سازمان‌ها قرار دارد و بازار کار خوبی دارد.

با تحصیل در رشته مدیریت صنعتی در موارد بسیار قوی خواهید شد:

  • مهارت‌های ریاضی برای کارهای مربوط به بودجه
  • درک زنجیره‌های تولید
  • پیش بینی خروجی نهایی و همچنین توانایی تجزیه و تحلیل جزئیات اولیه تولید
  • تصمیم گیری آگاهانه برای حل هر مشکلی که در اواسط تولید به وجود می‌آید
  • حفظ استانداردهای محصول
  • ثبت و گزارش‌گیری آنلاین
  • کار با سایر ادارات و مدیران ارشد

بسیاری از دانشجویان به محض فارغ التحصیلی در این رشته از رشته‌های تحصیلی مدیریت در ایران کار خود را آغاز می‌کنند، چرا که این رشته نیاز به تمرین و تجربه بسیار دارد. با توجه به اینکه این شغل در میان کسب و کارها تقاضا زیاد دارد، بنابراین برای موفق بودن در روند استخدام مدیر، داشتن تحصیلات عالی در این زمینه یک ضرورت است.

 

مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی فرآیند یادگیری برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت بر منابع مالی با هدف دستیابی به اهداف و نیازهای سازمان‌ها است. فردی تحصیل کرده در این رشته، می‌تواند کنترل فعالیت‌های مالی یک سازمان مانند تهیه وجوه، استفاده از وجوه، حسابداری، پرداختی‌ها، ارزیابی ریسک و سایر موارد مربوط به مالی شرکت‌ها را انجام دهد.

به عبارت دیگر، مدیریت مالی عبارت است از اعمال اصول کلی مدیریت در دارایی‌های مالی یک شرکت. مدیریت صحیح مالی یک سازمان، باعث اطمینان از عملکرد کارآمد آن می‌شود. معمولا افراد در این رشته تحصیل می‌کنند تا بتوانند به خوبی این موارد را مدیریت کنند و همچنین بتوانند مهارت ارتباط با دیگر افراد را یاد بگیرند. اگر با امور مالی در یک سازمان به درستی برخورد نشود، سازمان با موانعی روبرو خواهد شد که ممکن است عواقب ناخوشایندی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

تحصیل در رشته مدیریت مالی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مدیریتی، نظری و تحلیلی مالی مورد نیاز برای موفقیت شرکت‌ها و موسسات مالی را کسب کنید. شما دانش و درک درستی از اصول، مفاهیم و نظریه‌های مالی و مهارت‌های تحلیلی برای پرداختن به چالش‌های مدیر مالی در محیط‌های کاری داخلی و بین المللی را به دست خواهید آورد.

این رشته‌های مدیریتی همه جزء مهم‌های کسب و کارهای امروزی هستند و سازمان‌ها و شرکت‌ها را بدون افراد تحصیل کرده در این رشته‌ها نمی‌توان تصور کرد.

مشاهده فرصت های شغلی برای استخدام مدیر مالی

بیشتر بخوانیم: پنچ روش مدیریت برای افرادی که به تازگی مدیر شده‌اند

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.