وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

تکنیک پومودورو؛ روشی مناسب برای مدیریت زمان

کارهای باقی مانده زیادی دارید که هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند؟ هرچه کار می‌کنید از برنامه عقب هستید؟ یکی از سوال‌هایتان هنگام کار این است که چطور زمان را مدیریت کنید؟ راه‌های زیادی را برای مدیریت زمان امتحان کرده‌اید که همه آنها بی‌نتیجه بوده‌اند؟ شاید بهتر باشد سراغ تکنیک پومودورو (Pomodoro Technique) هم بروید. تکنیک یا فن پومودورو یکی از روش‌های کارآمد در مدیریت زمان است.

تکنیک پومودورو یا فن پومودورو چیست؟

فن پومودورو (Pomodoro Technique) روشی برای مدیریت زمان است که در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط فرانچسکو سیریلو (Francesco Cirillo) ابداع شد. در این تکنیک، درست مثل گوجه‌فرنگی‌ای که به بخش‌های مختلف تقسیم شده، از یک زمان‌سنج یا تایمر برای تجزیه کار به فاصله‌های زمانی مختلف استفاده می‌شود. هر کدام از قسمت‌های این زمان‌سنج به طور معمول ۲۵ دقیقه است؛ زمانی که به عقیده مخترع این روش، بهترین تکه زمانی برای کار کردن است (زمان مناسب برای درست کردن سُس پومودورو). در ادامه، این فاصله بیست و پنج دقیقه‌ای با فاصله‌های زمانی کوتاه از هم جدا می‌شوند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

تکنیک پومودورو چه طور به شما در مدیریت زمان کمک می‌کند؟

بسیاری از ما، از روش‌های مختلفی برای مدیریت زمان استفاده کرده‌ایم؛ از یادداشت کردن کارهای روزانه روی یک برگه کاغذ تا برنامه‌ریزی. اما در بیشتر مواقع هم هیچ یک از این روش‌ها راه به جایی نبرده‌اند.

فن پومودورو با روش‌های دیگر مدیریت زمان فرق دارد. به این معنی که اگر تاکنون از روش‌های مختلف جواب نگرفته‌اید، برای مقابله با لیست بی‌پایان کارهایتان می‌توانید از آن استفاده کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند که تا حد زیادی بهره‌وریتان را بالا ببرید.  اما چگونه؟

به روش خودتان کار کنید

تکنینک پومودورو، سیستم مدیریت زمان است که افراد را ترغیب می‌کند به روش خودشان کارها را جلو ببرند. همانطور که در بالا گفتیم، با استفاده از این روش، روز به تکه‌های ۲۵دقیقه‌ای که بین‌شان وقفه‌های کوتاه وجود دارد، تقسیم می‌شود. به این فاصله‌ها Pomodoro می‌گویند. بعد از حدود چهار پومودورو می‌توانید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنید.

در این تکنیک، اولویت در انجام کارهای مهم است. به این معنی که به جای اینکه در پایان روز فکر کنید که کارها پیش نرفته و خودتان را بابت ساعت‌های از دست رفته سرزنش کنید، باید بدانید که شما تنها ۲۵ دقیقه برای انجام هرکاری فرصت دادید و پس از آن می‌توانید به سراغ کاری دیگر بروید. اینکه کدام کار باید اول و کدام یک آخر انجام شود نیز بستگی به خودتان دارد.

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد: اگر برای انجام کاری به بیشتر از ۲۵ دقیقه نیاز داشتید چه؟ خب، می‌توانید برای انجام کاری بیشتر از ۲۵ دقیقه صرف کنید و بین‌شان چند دقیقه کوتاه فاصله بیاندازید. فقط باید در نظر داشته باشید که این کار ممکن است شما را برای انجام کارها تنبل و بی‌انگیزه کند، در حالی که در روش اول می‌توانید خودتان را با زمان تعیین شده بهتر وفق دهید.

بیشتر بخوانید: قانون پارکینسون چیست و چگونه از آن به نفع خود استفاده کنیم؟

در کارها تمرکز داشته باشید

در ابتدا، ممکن است کار کردن با این روش به نظرتان ناممکن باشد، به خصوص در ابتدای کار احتمال دارد بخواهید زمان‌سنج را نادیده گرفته و به روش خودتان کار را پیش ببرید. همه این فرضیه‌ها، فرضیه‌ای درست است. اما با کمک این تکنیک می‌توانید کاملاً روی کارتان متمرکز شوید.

وقتی زمان را به بخش‌های مشخصی تقسیم می‌کنید، در هر بازده زمانی فقط روی یک کار به قدر کافی تمرکز می‌کنید تا آن را به نحو احسن انجام دهید. این روش باعث می‌شود یک کار را تمام کنید و بعد سراغ کاری دیگر بروید و این به خصوص برای افرادی که عادت دارند چند کار را به طور همزمان پیش ببرند مفید است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

حس بهتری داشته باشید

اگر شما فردی هستید که عادت به انجام کار به صورت بی‌وقفه دارد، با تکنیک پومودورو می‌توانید امیدوار باشید که در پایان روز حس بهتری نسبت به خودتان و کارتان داشته باشید. شما به عنوان یک کارمند در پروژه‌ای هستید که مرزبندی شده و براساس اولویت‌ها می‌دانید که هرکاری را چه موقع انجام دهید. این کار جلوی سردرگمی‌تان را نیز خواهد گرفت.

ممکن است ساعت‌ها جلوی مانیتور باشیم و از گذشت زمان باخبر نشویم، در حالی که تکنیک پومودورو به ما یادآوری می‌کند که کار را رها کرده و برای چند دقیقه‌ای هم که شده نفس بکشیم.

حال چطور از گذشت ۲۵ دقیقه باخبر شوید؟ می‌توانید تلفن‌تان را طوری تنظیم کنید که با گذشت زمان تعیین شده، زنگ بزند یا اگر گوشی اندروید دارید از برنامه «ClearFocus» استفاده کنید.

برخی از افراد عادت دارند که چند ساعت مدام، جلوی کامپیوتر بنشینند و به طور بی‌وقفه کار کنند. چنانچه شما هم جزو این دسته از افراد هستید، احتمالا گمان می‌کنید که تکنیک پومودورو ممکن است چندان به کارتان نیاید یا تقسیم روز به ساعت‌های مشخص شما را از انجام کارها بازدارد. برای شروع می‌‌توانید یک هفته به طور آزمایشی از آن استفاده کنید و نتیجه را با هفته قبل مقایسه کنید.

سخن پایانی

تجربه ثابت کرده که تکنیک یا فن پومودورو روشی کارآمد برای مدیریت زمان و اولویت‌بندی کارها است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مشغله فراوانی دارند و مجبور هستید به صورت همزمان چندین پروزه را با هم پیش ببرید، تکنیک پومودورو می‌تواند در مدیریت کارها شما را یاری کند.

شما از چه روش‌های دیگری برای مدیریت زمان خود در محیط کار استفاده می‌کنید؟ آیا تا به حال از فن پومودورو برای مدیریت کارهای خود استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.